Beantwoord: Tijdelijk uitschakelen startonderbreker

Bekabeling, zekeringen, accessoires en storingen.

Moderator: RT_Patrick

Gesloten
Brommertje114

Beantwoord: Tijdelijk uitschakelen startonderbreker

Ongelezen bericht door Brommertje114 »

_001

In sommige situaties zou 't voor mij (en een specifieke groep -1150-rijders) heel erg prettig zijn als de werking van de startonderbreker tijdelijk uitgeschakeld zou kunnen worden. Nou meen ik ergens gelezen te hebben dat dat mogelijk is maar ik kan 't op 't forum niet vinden... :oops:

Weet iemand of dit mogelijk is en zo ja, hoe dat gedaan moet worden :?:

Bij voorbaat dank!

Eric
Electric

Re: Tijdelijk uitschakelen startonderbreker

Ongelezen bericht door Electric »

Uit nieuwsgierigheid: Over welke situaties heb je het dan?
Brommertje114

Ik denk aan momenten dat het gefrummel met de dikke sleutelhanger te veel tijd kost...
Nou is dat nog lekker vaag ;) en dit antwoord had natuurlijk iedereeen kunnen verzinnen...
Dus zal ik 't gewoon "even" uitleggen.

Ik ben als vrijwilliger verbonden aan de Stichting Motor Begeleidings Team. Dat is een stichting die zich bezig houdt met goede doelen: er wordt geld ingezameld door tegen betaling bij sommige evenementen motorrijdende verkeersregelaars te leveren en met dat geld wordt van alles gedaan voor hen die het wat minder hebben zegmaar.
Truckruns, zijspanruns, motortoertochten voor geestelijk en/of lichamelijk gehandicapten of de Ride 4 The Roses worden door ons gratis verkeerstechnisch begeleid, er wordt bijgedragen aan leer- en/of recreatieve toestellen (van gevulde boekenkast via tv/video tot hulpmiddelen) die aan opvangcentra geleverd worden.
De evenementen waar we ons geld mee verdienen zijn vaak grote sportevenementen zoals de Giro, de Tour de France en de Vuelta (als die Nederland aan doen), de races op Zandvoort, hele en halve marathons enzovoort. Vooral bij de dynamische wedstrijden zoals de grote wielerwedstrijden is het van belang dat je snel van het ene punt naar het andere kan komen, tot voor kort mochten wij vanaf de motor regelen dus dan stond je ergens met je motor "tussen je knieën", deed je ding en weg was je weer. Er is nieuwe regelgeving gekomen en daardoor mogen we dat niet meer doen. Dat betekent dus aan komen rijden, motor uit en op de jiffy, helm af, verkeer regelen (meestal alleen stopzetten, de kruising vrijgeven wordt door de laatste politiemens achter de stoet gedaan), helm op, op de motor, starten en wegwezen. En in zo'n situatie kan je net ff wat tijd winnen als je gelijk kan starten en niet eerst nog moet gaan rommelen met de startonderbreker.
't Gaat dus niet om het snel kunnen weg zijn na het :twisted: beroven van een oud vrouwtje!!! Big RT Smile

Ennuhhhh... tussen haakjes: de Stichting kan nog steeds vrijwilligers gebruiken! Dus als je 't nuttige met 't aangename wilt vereningen, meld je dan gewoon aan :!: _004

Groetjes,
Eric
Inspector Gadget

Ongelezen bericht door Inspector Gadget »

(tussen haakjes) Tijdens de Giro enkele MBT's en ex-MBT-ers gesproken ;)

Op de link "Handige Downloads" staat de handleiding van het alarm, waar ook de stappen van het programmeren van het alarm beschreven staan.
In de programmeer-mode kan je de wegrij-blokkering uitschakelen. (pagina 108, stap 11)
Brommertje114

dutchmidiman schreef:(tussen haakjes) Tijdens de Giro enkele MBT's en ex-MBT-ers gesproken ;)
Da's mooi, dus je kent ze nu... goed herkenbaar overal met hun oranje hessen met blauwe reflectie en witte letters en strepen.
dutchmidiman schreef:Op de link "Handige Downloads" staat de handleiding van het alarm, waar ook de stappen van het programmeren van het alarm beschreven staan.
In de programmeer-mode kan je de wegrij-blokkering uitschakelen. (pagina 108, stap 11)
Ok, dank voor de tip. Ik ga eens kijken of daar in staat wat ik zoek. Ik heb die handleiding wel gezien maar er niet aan gedacht dat daar'misschien wel eens 't antwoord op mijn vraag in zou kunnen staan.

Groet,
Eric
Brommertje114

@ Dutchmidiman,

Ik heb de handleiding "neergeladen" ;) en doorgekeken. Eerst natuurlijk de verkeerde (de "quick reference guide" zegmaar...).
't Geeft niet helemaal 't antwoord op m'n vraag want ik wil 'm tijdelijk kunnen omzeilen (alleen gedurende een inzet) en wat daar allemaal voor moet gebeuren is net effe te veel om dat zo maar even te doen. Dus kiezen tussen pielen tijdens een inzet of altijd onthouden dat ik 'm handmatig inschakel. Daar ben ik nog niet uit.
Maar in ieder geval bedankt voor je tip!

Groet,
Eric
Inspector Gadget

E.e.a. is afhankelijk van je alarm (lees: versie/software, instellingen, etc), maar volgens mij staat op pagina 102 (12e pagina van de PDF) een dergelijke instructie.
(min-of-meer, want ik begrijp precies wat je wenst, dat zou ik ook handig(er) vinden, maar voorziet het niet precies in, vooralsnog)
Brommertje114

We zijn nu twee maanden verder, er is nog niets gebeurd... Maar goed, door allerlei oorzaken :oops: heb ik 't ook nog niet nodig gehad.
Bij het maken van de afspraak voor de 40dkm-beurt heb ik mijn vraag aan de dealer voorgelegd. De electronica-guru aldaar zei dat wat ik wil niet mogelijk is. Tenzij...
Tenzij ik ergens stiekum :twisted: de software en bekabeling voor een laptop weet te regelen, dan is 't vijf minuten werk. De avond vóór de inzet effe uitschakelen en na afloop weer inschakelen.
Zover ga ik maar niet... bij die grote beurt wordt de startonderbreker dus op "handmatig aan en uit" gezet. Daarna moet ik mezelf weer even "inleren" ;)

[groet]
Eric
Inspector Gadget

Het BMW alarm via de laptop?
Ik kan mij vergissen maar volgens mij kan dat alleen met de DWA6-versie van de R1200RT, die is CAN-bus als ik het wel heb.

Voor de R1100RT en R1150RT is het alarm geen CAN-bus.

Wat wel kan zijn, is dat via BMW's service-programma via de diagnose-stekker iets gedaan kan worden.

Maar navraag bij een bevriende BMW DealeRT leert mij dat ze op de R1100RT en R1150RT het programmeren doen zoals het in de handleiding omschreven staat, het "bekende" draadje (1-polige stekker) aan massa, contact aan, etc.

Ikzelf zit er over na te denken om het mij gewoon te maken dat ik de startblokkering en alarm gewoon altijd handmatig inschakel, want verzekeringstechnisch is alleen de startblokkering sowieso niet voldoende.

Dus niets automatisch (na uitschakelen contact), gewoon met de afstandsbediening.
Brommertje114

:lol: leuk, een discussie tussen twee electronica-guru's ;)

Misschien hebben ze wel... of misschien kunnen ze wel... ik heb echt geen idee en kan wel allerlei dingen gaan bedenken, maar ik geef gewoon toe dat ik geen verstand van deze materie heb :oops:. En ik heb ook verder niet doorgevraagd, simpelweg omdat ik er van uit ga dat die mannen wel weten waar ze 't over hebben.
Dus ik wacht maar gewoon af, als ik de brommert ophaal en ik moet daarna de startonderbreker handmatig aanzetten ben ik tevreden.
Maar aangezien ik zelf ook wel benieuwd naar het "hoe" ben zal ik ze wèl vragen hoe ze 't gedaan hebben en dat laat ik dan nog wel weten!

[groet]
Eric

Wil je een advertentievrije ervaring? Registreer of log in en geniet van een advertentie-vrije omgeving!

Gesloten
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht

Terug naar “Elektrische Systemen”