Beantwoord: neutraallampje, weer één

Bekabeling, zekeringen, accessoires en storingen.

Moderator: RT_Patrick

Gesloten
Garfield
Type: R1150RT
Bijz: Zilver, HVV, alarm, topkoffer
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: leusden

Beantwoord: neutraallampje, weer één

Ongelezen bericht door Garfield »

Hoi allen,

Ik heb ook iets met mijn -850- en eigenlijk is het te klein om een probleem te zijn, maar toch.
Soms, heel soms, brandt het neutraallampje niet als je de motor op contact zet. De versnellingsbak indicator doet het wel, staat keurig op 0. Ik kan de motor dan ook niet starten. Wel als ik de koppeling intrek, dus dat circuit werkt 8)_ Wacht ik een poosje dan begint het lampje ineens te branden. Ik gebruik de motor dagelijks en het fenomeen treedt zo'n eens in de twee/drie weken een keer op. De zeer toegankelijke (not) schakelaar achterop de versnellingsbak zou je als eerste verdenken, maar als ik de motor 's avonds achteruit wegzet in de schuur, werkt alles zoals het hoort. En ik kan me niet indenken dat de motor zomaar op het idee komt om de schakelaar van positie te laten veranderen. :D
Ik denk dan dat er ergens een overgangsweerstand zit en de enige stekker die ik heb kunnen vinden zit bij de co-pot. Die heb ik schoongemaakt en natuurlijk werkt het daarna zoals het hoort. _004 Totdat :twisted: juist. Dus nu mijn vraag: zit er ergens nog een stekkerblok dat zo'n storing kan veroorzaken? Kan het de fitting van het lampje zelf zijn? En kan de beveiliging ook in werking treden als het lampje kapot zou zijn?

Ik ben benieuwd naar jullie mening.

Groeten,
Frans
Groeten, Frans
Als je het weet, is het niet moeilijk.
Inspector Gadget

Re: neutraallampje, weer één

Ongelezen bericht door Inspector Gadget »

Ik heb die onhebbelijkheid op mijn dame zo ook heel af-en-toe.
Als ik dan de fiets iets naar voren en achteren beweeg, komt het neutraal-lampje wel aan.
Terwijl de FID al die tijd wel duidelijk aangeeft dat de fiets in neutraal staat.

In mijn geval denk ik aan de schakelaar die de verschillende versnellingen moet detecteren.
Maar het is geen co-pot! (geen variabele weerstand zoals een volume-regeling van een radio, bijvoorbeeld)

Naar wat ik begrepen heb is dat een zogenoemde BCD-schakelaar (Binary Coded Decimal), met vier aansluitingen die inderdaad op een rot-plaats zit.
Middels het naar massa schakelen van de signalen wordt de bewuste versnelling gecodeerd.
En is het een gekend probleem, helaas, die BCD-schakelaar :(

Een volgend keer als het weer gebeurt, even kijken op je FID wat er dan aangegeven wordt.
Garfield

DMM, dat is snel :O
De stekker die ik heb gevonden zit links onder het zadel, bij de CO-pot. Heb geen lambda/kat. De contactpennen waren wat donker dus ik dacht: bingo. Dus niet. De FID werkt gewoon zoals het hoort als het probleem zich voordoet. De schakelaar stuurt onafhankelijk de FID en neutraallampje? Op de één of andere manier houd ik het idee in mijn hoofd dat het iets simpels moet zijn. Als het maar niet die Oia schakelaar is. En die volgens de FID gewoon goed is :?:

Groeten,
Frans
Groeten, Frans
Inspector Gadget

I know, het forum en ik heb een innige relatie, blijkbaar heb ik geen andere hobby’s :shock: :lol:

Als je contacten goed wil schoonmaken, hoewel ik deze specifieke connector niet ken, zou ik een zogenoemde gum-potlood (de niet al te zachte versie) overwegen. Of echte contact-spray.
Zwart duidt op oxide (roest) cq. vervuiling.
Zwart wordt ook als het verzilverde contacten zijn, maar ik weet niet of dit daadwerkelijk verzilverde contacten zijn. _001

Als ik het elektrische schema bekijk, lopen de signalen van deze BCD-schakelaar naar de FID.
Dus als je FID de juiste versnelling(en), dus ook neutraal (!), goed aangeeft is het m.i. *niet* deze BCD-schakelaar.

Er is een aparte schakelaar op de R1100RT voor de neutraal stand, blijkt uit de elektrische schema van de R1100RT.
FF zoeken, g00gle is your friend ;), en ik heb iets gevonden;
http://www.r1150r.org/board/viewtopic.p ... 75&start=0

En anders zoeken op "neutral switch r1100rt"
Garfield

Bedankt voor de link. Ik maak daaruit op dat het vermoedelijk niet de transmissieschakelaar is omdat de FID wel juist aangeeft. Da's mooi _004
Wat dan blijft is de bedrading. Had al eens de kuip verwijderd en het dashbord uit elkaar gehaald omdat de electrische ruit niet meer naar beneden wilde. Je moet wat schroeven om ergens bij te kunnen :lol: Op zich niet veel werk maar het houdt wel wat op. Onze GS broeders zijn hier in het voordeel. Maar-ja, ik moest zonodig een RT.
De stekkers van de ruitmotor hadden wat aandacht nodig dus het zou zomaar kunnen dat het bij de controlelampjes ook wat zit. Meten is weten.
Ga het stof van mijn digimeter afblazen en ik heb wat te doen. ;)
Het wordt iets met een lange adem want vind maar eens een storing als het op dat moment goed werkt :twisted:
Groeten, Frans
PaulRS

Ongelezen bericht door PaulRS »

Hoi.

Toch stiekem wel de schakelaar.

De vrijstand schakelaar en die van het telwerk zijn 2 aparte die op elkaar achterop de bak geschroefd zitten.

Die vrijstand schakelaar kan je uit elkaar halen en dan vind je het bewuste micro-schakelaartje en de bediening ervan, dit maak je goed schoon en dan werkt het weer.
Meestal zit hier wat prut waardoor de schakelaar niet altijd bedient wordt.

Groeten, Paul.
Geht net, gibbet net.
Garfield

Paul bedankt. Verdorie, moet toch de achterbrug erachter vandaan :( ik neem aan dat je er anders niet bij kunt?

Ik wacht daar dan wel even mee, zo groot is het probleem (nog) niet. En zolang ik met ingetrokken koppeling kan starten...

Groeten,
Frans
Groeten, Frans
Inspector Gadget

Hmm, ok, dus blijkbaar is het bij de R1150-serie anders?

Anyhoe, ik kan je (100%) garanderen dat de neutraal-stand schakelaar's stekker aan de linker-kant vlak bij je zadel zit.
Ik heb daar vandaag namelijk de zij-standaard modificatie gedaan, en op de navolgende link, de 2e foto, en dan de kleine stekker waarvan je alleen de achterkant ziet, dat is de stekker die naar de neutraal-schakelaar loopt; (en 4e foto is het dus de kleinere stekker met bruine draden)
http://www.ibmwr.org/r-tech/oilheads/ru ... tart.shtml
Garfield

Ik heb geen r1150rt, mocht ik willen :D Ik mag me "behelpen" met een r850rt. En voor alle duidelijkheid: ik heb niet het idee dat ik ook maar iets inlever aan motorplezier. _004 KFR? Ken ik alleen van horen zeggen. Kwestie van goed afstellen, kan ik zelf 8)_ En met een benzineverbruik van 1-20 woon-werk valt best te leven, zelfs in deze tijden

Terug naar de electra, we praten, denk ik, langs elkaar heen maar bedoelen hetzelfde. Die stekker op de foto onder het zadel is idd de stekker die ik heb schoongemaakt. En omdat ik geen kat heb, zit daar ook de CO-potmeter. Van Paul heb ik begrepen dat de schakelaar tweeledig is: één voor aansturing FID en één voor het neutraallampje. Het schoonmaken van de schakelaar an-sich stelt niets voor, je moet alleen het e.e.a. demonteren :twisted:

Ik ben niet zo los op electra/electronica maar even vanuit de volgende stelling: als het neutraallampje niet werkt (defect, draadbreuk verzin maar wat) schiet het dan in de beveiliging? Met andere woorden, kan een stom doorgebrand lampje ervoor zorgen dat je de motor niet meer kunt starten zonder de koppeling in te trekken? Zuiver hypothetisch want ik begin na jullie reacties toch meer een verdenking richting schakelaar te krijgen.

Groeten,
Frans
Groeten, Frans
Inspector Gadget

Idem hier, een R1150RT Overheidsuitvoering of de R1200RT vind ik niet te versmaden.
Maar kan ik op electronica-gebied veel minder uitspattingen beleven dan op de R1100RT, die is daar minder complex (lees: storingen van CAN-bus e.d.) in.
Ach ja, je moet altijd een droom houden, dan slaap je met een glimlach ;) _004

Als ik het elektrische schema van de R1100RT bekijk (die op dit geweldige forum te vinden is _004), is de neutraal-schakelaar massa-gestuurd, oftewel massa = neutraal stand, open is in een versnelling. Dus als je de stekker onder het zadel lost haalt terwijl je het probleem hebt, kan je gaan meten.
Garfield

Goed, heren bedankt voor het meedenken. Ik zal geduld oefenen en m'n digimeter in de koffer doen. En het schema uitprinten ;)

Groeten,
Frans
Groeten, Frans
Inspector Gadget

PS: Neutraal schakelaar schijnt inderdaad achterop de versnellingsbak te zitten, nabij die BCD-schakelaar.
En ik heb gelezen dat de telelever dan gedemonteerd moet worden o.i.d _001

Binnenkort moet er wat werk gebeuren aan mijn cardan, misschien het moment om die schakelaar bij mij te vervangen :idea:
Ik laat het dan uiteraard ff weten hoe-of-wat (lees: waar) die schakelaar zit e.d. :idea:

Wel balen dat dit een gekend probleem is, door kosten-beperking (of ontwerp?) van Herrn. BMW :(

Toen ik ooit een bijzonder gewaardeerd persoon in motor-land vertelde dat ik een BMW gekocht had, riep deze persoon "sleutel-fiets" en op de keeper beschouwt, heeft 'ie wel een beetje gelijk.
Maar zo heeft elk merk z'n gebrek ;)

En toch zou ik de dame voor geen goud willen missen, ze is echt mijn liefde _005 8-) _004
Garfield

Ik denk niet dat het daar vergeven zal zijn van de schakelaars. Kwestie van draad volgen en ergens goed verstopt vind je de schakelaar. Misschien moeten we richting Herrn BMW iets lelijks roepen over zijn ontwerpafdeling? :D :D

Als je aan je cardan werkt, hoef je in principe niet de achterbrug te verwijderen, maar als je toch bezig bent. Ik hoor het wel.

Maareh, sleutelfiets, die van mij mankeert eigenlijk nooit wat. En ik gebruik hem dagelijks. Behalve die ene keer in het voorjaar, toen had hij geen zin. Maar als je geschiedenis doortrekt, kon dat ook nog wel eens mijn eigen schuld zijn. Alarm verwijderd en de soldeerbout ergens te lang gebruikt met als gevolg een "wackel" contact bij de bobine. :oops: En dandoetiehetsomsnie. En preventief een rondje stekkeronderhoud voorkomt veel. ;)

En ook ik zou m'n boxer niet willen missen. Big RT Smile

Groeten,
Frans
Groeten, Frans

Wil je een advertentievrije ervaring? Registreer of log in en geniet van een advertentie-vrije omgeving!

Gesloten
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht

Terug naar “Elektrische Systemen”