toerental van Boxers

Onderhoud, problemen en ervaringen.

Moderator: RT_Patrick

Gesloten
p.claes

toerental van Boxers

Ongelezen bericht door p.claes »

Hallo,

Ik heb pas sinds een week een boxer (R1100 RT).
Dit was geen bewuste keuze maar iets wat op mijn pad kwam na mijn K100 RT.
Het is een hele omschakeling, niet onplezierig maar wel anders.
Nu was de K100 RT een rustige "hoog" toerige motor. De R1100 RT is dat dus niet.
Ik ervaar de R1100 RT tot nu toe als een "laag"toerige motor met een behoorlijk koppel (t.o.v. de K100 RT).
Ik vraag mij alleen wel af wat de juiste schakelmomenten zijn. Daar ben ik nog niet achter.
De handleiding geeft aan over te schakelen naar een lagere versnelling wanneer de toerenteller onder de 1500 toeren komt. Dat lijkt mij erg laag.
Ik heb soms het gevoel dat wanneer ik in z'n 2e door een bocht ga dat hij dreigt af te slaan.
Kan iemand mij zeggen of deze lage toerentallen bij een boxer normaal zijn. (Ik heb geen referentiekader).
Verder merk ik dat wanneer ik 's morgens wegrijdt (woon-werk) en de eerste keer wil opschakelen van de 1 naar de 2 dat dat moeizaam gaat. Daarna gaat het wel goed. Al is het schakelen met een boxer naar mijn gevoel wel "rauwer" dan met een 4 cilinder lijnmotor.
Misschien is dat ook normaal maar dat weet ik niet. _001

Wie kan mij meer vertellen uit eigen ervaringen ?

Alvast bedankt _004

Groet
Perrie Big RT Smile
HansD
Type: R1200RT/LC
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Rotterdam

Re: toerental van Boxers

Ongelezen bericht door HansD »

Perrie,
Allereerst het schakelen. Dat is inderdaad wennen bij een boxer. Hier is ook al het een ander over geschreven dus het heeft nut om daar op het forum op te zoeken. Maar in het kort komt het erop neer dan een beetje druk uitoefenen op het schakelpedaal voordat je gaat koppelen en schakelen helpt, maar dat met name van 1 naar 2 en terug altijd lawaaierig en 'klakkerig' blijft.

Ik rij zelf het lekkerst rond de 3000 toeren, maar 2000 lukt ook prima. 1500 vind ik aan de lage kant, maar afslaan bij dat toerental hoort niet. Dan is het zaak de motor eerst eens goed af te (laten) stellen: kleppen stellen en beide cilinders synchroniseren. Daar is bij de boxer veel mee te bereiken. Opnieuw: even zoeken op het forum geeft hierover veel info.
Merkwaardig genoeg komen de boxers niet altijd lekker lopend terug van de officiele dealers, dus als je dit niet zelf doet, zou ik een (niet officiele) BMW liefhebber zoeken, zoals Kenny (Amersfoortse Motor Service) of Joost motoren in Utrecht. Er zijn er nog wel meer...
Er zijn nogal wat mensen die met goed kleppenstellen en synchroniseren een langlopend probleem hebben opgelost.

Veel plezier met je -1100-

Hans
p.claes

Hallo Hans,

Bedankt voor je snelle reactie.
Nee, afslaan doet ie ook niet.
Het is alleen het onwennige gevoel, denk ik.
Maar ook bij 2000 toeren is de motor trillerig onrustig. Ik weet niet goed hoe het uit te leggen.
Het is alsof je bij een auto van een benzinemotor overschakelt naar een `oudere` diesel.
Daarmee kun je ook (als je gewend bent) zo lekker rustig laagtoerig filerijden bv.
In tegenstaande tot de K100RT (die ik eerst had) mis ik bij de R1100RT ook de 6e versnelling niet.
Je kunt in de 4 makkelijk zo'n 100/110 km/uur rijden zonder het gevoel te hebben te moeten overschakelen.
Als je dan met die snelheid overschakelt rijdt hij ongeveer 3000 toeren, en dat is nog vrij laag vind ik. (bij de K100RT zat je dan op ca 5000 toeren).
Een bocht nemen (stadse bocht) neem je met de 1100 met zo'n 2000 toeren (soms zelf minder) in z'n 2 terwijl je die met de K100 in zijn 3 zou nemen.
Dat zijn zo ongeveer de verschillen die ik waarneem.

Groet
Perrie _oo_ :lol:
JOS WRSM
Erelid
Erelid
Type: Ik heb geen motor (meer)
Woonplaats of omgeving: Amsterdam
Contacteer:

Ongelezen bericht door JOS WRSM »

Beste Perrie,

M.i. moet je het allemaal even de tijd geven. Je zegt dat je hem pas een week hebt. Echt, je gaat het gevoel vanzelf krijgen en als je het hebt wil je nooit meer anders. :$

grtz
Jos
p.claes schreef:Hallo Hans,

Bedankt voor je snelle reactie.
Nee, afslaan doet ie ook niet.
Het is alleen het onwennige gevoel, denk ik.
Maar ook bij 2000 toeren is de motor trillerig onrustig. Ik weet niet goed hoe het uit te leggen.
Het is alsof je bij een auto van een benzinemotor overschakelt naar een `oudere` diesel.
Daarmee kun je ook (als je gewend bent) zo lekker rustig laagtoerig filerijden bv.
In tegenstaande tot de K100RT (die ik eerst had) mis ik bij de R1100RT ook de 6e versnelling niet.
Je kunt in de 4 makkelijk zo'n 100/110 km/uur rijden zonder het gevoel te hebben te moeten overschakelen.
Als je dan met die snelheid overschakelt rijdt hij ongeveer 3000 toeren, en dat is nog vrij laag vind ik. (bij de K100RT zat je dan op ca 5000 toeren).
Een bocht nemen (stadse bocht) neem je met de 1100 met zo'n 2000 toeren (soms zelf minder) in z'n 2 terwijl je die met de K100 in zijn 3 zou nemen.
Dat zijn zo ongeveer de verschillen die ik waarneem.

Groet
Perrie _oo_ :lol:
Met vriendelijke motorgroet
Jos WRSM
Baird
2024
2024
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: R1200GS LC
Woonplaats of omgeving: Baronie van Breda

Ongelezen bericht door Baird »

vanaf 2500 rpm moet hij lekker draaien, hoogste koppel ligt bij ongeveer 5500rpm, max boven de 7000( allemaal ongeveer waarden). Als je deze weet kun je er mee spelen en kom je er zelf achter wat lekker rijdt, met het constant vergelijken van een vier-cilinder in lijn en een 2 cilinder boxer moet je gauw mee ophouden. De boxer wil best toeren draaien als je hem maar belast zoals bij flink accelereren, met lage belasting hogere toeren draaien is niet prettig, dan dus wat lager houden.

Veel plezier!
Met vriendelijke motorgroet
BeRT

R1200GS LC
R25 (1951)
GPSMAP 276Cx
Volvo XC40 T5 Recharge Inscription

ooit:
Jawa CZ 150, Yamaha XS750, R80ST, R1100RT, R1150RT (2x). 500k+ km
PaPinkelman
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: BMW F800GT
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Helmond

Ongelezen bericht door PaPinkelman »

Perrie,

Allereerst gefeliciteerd met je aankoop!
Ik ben zelf ook overgestapt van een BMW k-serie (K1100LT) naar een boxer (R1100RT). Ook bij mij was het in het begin even wennen. De boxer houdt niet zo van lage toeren (<2500), terwijl de K in dat toerengebied 'fluitend' ;) zijn werk deed.

Zoals Baird en Hans al gezegd hebben, geef het even de tijd! Je zult dan merken dat met name het frame van de boxer een stuk moderner (fijner) is dan de K, wat vooral in het wat kortere bochtenwerk een stuk meer plezier geeft! En bij dit bochtenwerk heb je een flink stuk gemak van de hogere compressie van de boxer, afremmen kan je voor een groot deel op de motor doen.

Ja, en ook de afstelling is bij de boxer een stuk gevoeliger, klepspeling en synchronisatie zijn zeer belangrijk. Ook ik heb de ervaring dat dit echt secuur moet gebeuren, daarna loopt het blok dan ook als een zonnetje. Bij jou in de buurt kan je bij Quispel Motoren (Deurne) terecht, of (iets verder weg) bij ons Forumlid Vioma.

Succes en veel veilige kilometers gewenst!!
Groeten,
Frank

BMW F800GT / Sena 20s / Zumo 590 / GPSmap 62s
p.claes

Perrie,

Bedankt voor je reactie.
Het bevestigd mijn gevoel en ervaring.
Ik moet zeggen dat het elke dag beter gaat.
Zoals je al zegt ...te lage toeren vindt ie niet zo leuk, maar het aansnijden van bochten gaat soepeler dan met mijn oude K.
Het zwaartepunt ligt lager lijkt mij en door een hoger koppel kun je toch bij lagere toeren de bochten beter nemen.
Mooie machine.
Wat zou eigenljik het gemiddelde verbruik moeten zijn ??
Mijn K reed 's zomers circa 1:17 en in de winter circa 1:15/16.
Mijn voorlopige indruk is dat de R1100RT zuiniger is.

De groeten
Perrie

Allereerst gefeliciteerd met je aankoop!
Ik ben zelf ook overgestapt van een BMW k-serie (K1100LT) naar een boxer (R1100RT). Ook bij mij was het in het begin even wennen. De boxer houdt niet zo van lage toeren (<2500), terwijl de K in dat toerengebied 'fluitend' ;) zijn werk deed.

Zoals Baird en Hans al gezegd hebben, geef het even de tijd! Je zult dan merken dat met name het frame van de boxer een stuk moderner (fijner) is dan de K, wat vooral in het wat kortere bochtenwerk een stuk meer plezier geeft! En bij dit bochtenwerk heb je een flink stuk gemak van de hogere compressie van de boxer, afremmen kan je voor een groot deel op de motor doen.

Ja, en ook de afstelling is bij de boxer een stuk gevoeliger, klepspeling en synchronisatie zijn zeer belangrijk. Ook ik heb de ervaring dat dit echt secuur moet gebeuren, daarna loopt het blok dan ook als een zonnetje. Bij jou in de buurt kan je bij Quispel Motoren (Deurne) terecht, of (iets verder weg) bij ons Forumlid Vioma.

Succes en veel veilige kilometers gewenst!!

Wil je een advertentievrije ervaring? Registreer of log in en geniet van een advertentie-vrije omgeving!

Gesloten
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht

Terug naar “Versnellingsbak & Koppeling”