extra standen handvatverwarming

Bekabeling, zekeringen, accessoires en storingen.

Moderator: RT_Patrick

Gesloten
lejonhamstra

extra standen handvatverwarming

Ongelezen bericht door lejonhamstra »

Hallo Allemaal.

Is er iemand die weet hoe je nog extra standen kunt maken op de handvat verwarming.
Als ik stand een lang gebruik vind ik deze erg warm worden, ik zou graag nog een tussen stand willen hebben.
Kan ik een variabele weerstand inbouwen zodat het traploos word.

Groeten Lejon

-1150-
HenkvanR
Type: Ik heb geen motor (meer)
Land: Spanje
Woonplaats of omgeving: Torrox Costa

Re: extra standen handvatverwarming

Ongelezen bericht door HenkvanR »

Is het bij jou geen 2 standen schakelaar dan, zoals op mijn R1100RT?
Dit is namelijk bij mij voldoende
[groet]
HenkvanR -1200-
lejonhamstra

Hallo Henk,

Ja het is een twee standen schakelaar maar kom nooit verder dan stand een.
Alleen met de winter handschoenen eens stand twee.
Maar vind een soms nog te heet. Dus daarom zou ik graag nog een stand willen of traploos instelbaar.

Lejon

-1150-
Dave

Ongelezen bericht door Dave »

Als het goed is heb je een driestanden schakelaar:
- uit (in evenwicht)
- aan laag (onderkant indrukken)
- aan hoog (bovenkant indrukken)

Als je je handen 'affikt', staat 'ie dan in de hoogste stand? Heb je de laatste stand al ontdekt? In de laagste stand heb ik nergens problemen mee, zelfs niet met mijn voorjaarshandschoenen...

Anders moet je inderdaad naar een andere oplossing gaan zoeken.

Succes,

Dave
Inspector Gadget

Ongelezen bericht door Inspector Gadget »

Kijkende naar het elektrische schema van de handvattenverwarming, blijkt dat er slechts 1 spoel/aansluiting in elk handvat zit.
De schakelaar, die inderdaad 3 standen kent, zet de spoelen of allebei (parallel) op 12 volt (Stand Hoog) of in serie, dus elk 6 volt (Stand Laag).

Nu kan het zijn dat je handvaten flink versleten zijn waardoor je dichterbij de verwarmingselementen zit? _001

Je kunt een paar dingen overwegen;
- Controle of je handgrepen inderdaad versleten zijn (er moeten groeven op zitten, de handvaten dienen niet glad te zijn).
- Plaatsing van zgn. grip-puppies waardoor je naast extra comfort (dikkere handvaten) ook iets meer isolatie (van de warmte) naar je handen krijgt.
Of dat voldoende voor je zal zijn moet je natuurlijk zelf uittesten ;)
- Op zoek gaan naar elektronica welke de voedingspanning naar je handvattenverwarming regelbaar maakt (zgn. pcm-aansturing).
Of dat zal werken cq. aan te raden is, weet ik niet.
- Je handvattenverwarming vervangen door (bijv). een regelbare versie zoals de Oxford Heaterz, heb ik zelf ook ooit gehad in een ander leven, bevielen mij heel erg goed;
Waarschijnlijk ook verkrijgbaar bij Motor Service Amersfoort.
lejonhamstra

Ik heb geen versleten handvaten. Er zitten gewoon nog groeven op.
De schakelaar werkt nog gewoon
stand 0 uit
stand 1 aan low
stand 2 aan high.

En volgens het electrische schema staan ze gewoon altijd parrallel.
Verschil is een weerstandsdraad van 1.9 ohm in stand 1 en geen weerstandsdraad in stand 2.

Dus zou een variabele potmeter met 0 doorvoer toch ook moeten werken om die bij te schakelen.

Lejon
-1150-
Inspector Gadget

Ongelezen bericht door Inspector Gadget »

Ik heb het schema van de R1150RT nagekeken en er zit inderdaad een 1,9 ohm weerstandsdraad aan, zal waarschijnlijk ook het geval zijn bij de R1100RT ;)

Denk dat je om dit regelbaar te krijgen een zgn. rheostat nodig hebt, oftewel een lineaire potmeter die werkt met (ook) weerstandsdraad in plaats van "opgedampte" weerstandspoor.
Wordt ook wel hoogvermogen potmeter genoemd.

Aangezien er een zekering gebruikt wordt van 4 ampére, is dat dus 48 watt maximaal.
En dan iets van 2 Ohm of zo.

Maar de potmeter moet wel waterdicht gemonteerd worden, en ook nog in een manier waarbij de potmeter zelf ook nog zijn eigen warmte voldoende kwijt kan.

Denk dat een elektronische aansturing verstandiger is, dan heb je geen problemen met eventuele warmte-afvoer omdat dan vaak de 12 volt naar de handvaten gemoduleerd (aangestuurd op verschillende niveaus) wordt.

Een weerstand in serie opnemen in het bestaande circuit is m.i. niet zo verstandig, want die zal ook warm worden en heb je ook een redelijk grote versie van nodig (max. 48 watt) hebben, dus zal je bijv. op het frame moeten monteren om die warmte goed af te voeren.

Dan is het wellicht meer kosteneffectief (en veiliger) om regelbare versie te nemen van een handvat-verwarming. (denk ik)
Willem Rietveld
Type: R1200RT/LC
Bijz: 2014
Land: Ned
Woonplaats of omgeving: Almere

Ongelezen bericht door Willem Rietveld »

Hallo Lejon,

Ik gebruik de verwarming zelfs in de winter slechts sporadisch, krijg niet echt kouwe jattjes. Maar als het écht goed vriest heb ik hem een keer direct aangezet op de halve stand.
Bij aankomst na 50 km stond het zweet in mijn handen.
Daarna een paar keer pas op de helft van de rit aangezet en vóór het einde al weer uitgeschakeld en dat ging goed.
De een heeft het eerder koud dan de ander denk ik, ik heb overigens geen echte winterhandschoenen.
Hieruit blijkt dus wél dat de verwarming bij Herr BMW prima werkt....

gr. Willem.
Keep on beeming
Honda CB72, Honda CB550K3, 28 jaar vier wielen, BMWR1100RT, BMWR1200RT, BMWR1200RT/LC

Wil je een advertentievrije ervaring? Registreer of log in en geniet van een advertentie-vrije omgeving!

Gesloten
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht

Terug naar “Elektrische Systemen”