Cruise control, tips en tops gevraagd
Moderator: RT_Patrick
Cruise control, tips en tops gevraagd
RT genoten,
Van de zomer wil ik op m'n RTje naar Italie. Nu zoek ik een cruise control voor m'n R1100RT van '96 met handvatverwarming.
Nu heb ik op http://www.e-bay.de gezien een mechanische bar end cruise control en eentje die je kunt monteren op het rechter handvat (org bmw?).
Ook heb ik op internet nog electronische gevonden, maar als die al geschikt zijn, dan zijn ze schier onbetaalbaar...
Vraag: Kunnen jullie je ervaring eens met mij delen van de mechanische en de ''originele'' bmw cruise control. Onder andere over gebruiksgemak, het (zelf) monteren, waar te koop, prijzen, tips en tops?
Op voorhand bedankt!
Bjintse
Van de zomer wil ik op m'n RTje naar Italie. Nu zoek ik een cruise control voor m'n R1100RT van '96 met handvatverwarming.
Nu heb ik op http://www.e-bay.de gezien een mechanische bar end cruise control en eentje die je kunt monteren op het rechter handvat (org bmw?).
Ook heb ik op internet nog electronische gevonden, maar als die al geschikt zijn, dan zijn ze schier onbetaalbaar...
Vraag: Kunnen jullie je ervaring eens met mij delen van de mechanische en de ''originele'' bmw cruise control. Onder andere over gebruiksgemak, het (zelf) monteren, waar te koop, prijzen, tips en tops?
Op voorhand bedankt!
Bjintse
Re: Cruise control, tips en tops gevraagd
Mijn dame heeft de BMW gas-stel schroef, de bekende "overheids-schroef" bovenop de rechter handvat.
Vooralsnog heb ik deze nog steeds niet echt als cruise-control gebruikt, ik vindt het veel te leuk om zelf het gas te doseren.
En echt hele lange tourtochten heb ik nog niet gemaakt om te beoordelen of het dan wel handig(er) is.
Waar ik deze gas-stel schroef wel voor gebruik is het starten van de motor, want de choke-kabel is niet helemaal in orden, die blijft soms wat hangen.
En aangezien de choke-kabel niets anders is dan hand-gas, gebruik ik de gas-stel schroef om het gas iets vast te zetten op een hogere stand gas-geven, om dan de fiets te starten.
Ik gebruik dus de overheidsschroef om het gashendel vast te zetten en dan te starten. En ik heb het een keer gebruikt om de gashendel ietwat stroever te laten lopen opdat ik niet constant zelf aan het gas moest hangen.
Voor wat betreft de zogenoemde bar-end schroeven, moet je maar eens de zoek-functie van dit forum gebruiken, er zijn twee soorten;
Degene die je vast zet door het wieltje van je af te draaien en degene die je vast zet door het wieltje naar je toe te draaien.
Er zijn voorkeuren uitgesproken welke handiger en wellicht veiliger zijn.
En de elektronische cruise-controls zijn inderdaad heel erg duur, en die zijn er ook voor onze fietsen, maar dergelijke prijzen zijn het mij niet waard.
Vooralsnog heb ik deze nog steeds niet echt als cruise-control gebruikt, ik vindt het veel te leuk om zelf het gas te doseren.
En echt hele lange tourtochten heb ik nog niet gemaakt om te beoordelen of het dan wel handig(er) is.
Waar ik deze gas-stel schroef wel voor gebruik is het starten van de motor, want de choke-kabel is niet helemaal in orden, die blijft soms wat hangen.
En aangezien de choke-kabel niets anders is dan hand-gas, gebruik ik de gas-stel schroef om het gas iets vast te zetten op een hogere stand gas-geven, om dan de fiets te starten.
Ik gebruik dus de overheidsschroef om het gashendel vast te zetten en dan te starten. En ik heb het een keer gebruikt om de gashendel ietwat stroever te laten lopen opdat ik niet constant zelf aan het gas moest hangen.
Voor wat betreft de zogenoemde bar-end schroeven, moet je maar eens de zoek-functie van dit forum gebruiken, er zijn twee soorten;
Degene die je vast zet door het wieltje van je af te draaien en degene die je vast zet door het wieltje naar je toe te draaien.
Er zijn voorkeuren uitgesproken welke handiger en wellicht veiliger zijn.
En de elektronische cruise-controls zijn inderdaad heel erg duur, en die zijn er ook voor onze fietsen, maar dergelijke prijzen zijn het mij niet waard.
Hoi,
Ik heb 4 jaar met de throttlemeister uit de US of A gereden, www.throttlemeister.com
Het grote voordeel is het grotere gewicht wat trillen tegengaat en het naar je toe schroeven. Ik vond en vind het zo geweldig dat ik er binnenkort zelf weer
een bestel.
Groetjes
Paul
Ik heb 4 jaar met de throttlemeister uit de US of A gereden, www.throttlemeister.com
Het grote voordeel is het grotere gewicht wat trillen tegengaat en het naar je toe schroeven. Ik vond en vind het zo geweldig dat ik er binnenkort zelf weer
een bestel.
Groetjes
Paul
- HansD
- Type: R1200RT/LC
- Land: NL
- Woonplaats of omgeving: Rotterdam
Bjintse,
Dat is al eens aan de orde geweest hier op het forum, zowel electronische als andere cruise controls.
even zoeken dus.
Hans
Dat is al eens aan de orde geweest hier op het forum, zowel electronische als andere cruise controls.
even zoeken dus.
Hans
- Walter
- Erelid
- Type: Ik heb een ander type BMW
- Bijz: Zumo 210 - GoPro Hero
- Land: Nederland
- Woonplaats of omgeving: Naarden, 't Gooi
- Contacteer:
hier vind je de info over cruisecontrol en gasstelschroeven:
viewtopic.php?f=1&t=2070&p=21392&hilit= ... rol#p21392
viewtopic.php?f=1&t=2070&p=21392&hilit= ... rol#p21392
Walter
Medebeheerder BMW RT Forum

- Yobotje
- Type: Ik heb geen motor (meer)
- Land: NL
- Woonplaats of omgeving: Amersfoort
gewist
Laatst gewijzigd door Yobotje op 08 mar 2011, 22:13, 1 keer totaal gewijzigd.
Oudoe ééj!
Theo.

Theo.
Bedankt allemaal
, voor de verwijzingen (new kid on the block, he) kan ik mee verder!
Veilige km
Bjintse

Veilige km
Bjintse
- BeemerBert
- Type: R1200RT
- Woonplaats of omgeving: De Mergelandroute
Volgens mij is het net het leuke van een cruise control dat je het gas los kunt latenYobotje schreef:Hoi, via MP heb ik een mechanische Wunderlich CC gekocht. Zelf een exemplaar maken duurt te lang _003 en is ook lastig. Ik heb 'm al enkele keren gebruikt en het bevalt me goed. De montage is eenvoudig dmv binnenzeskant bout aan het stuureinde.bjintse schreef:RT genoten,
Op voorhand bedankt!
Bjintse![]()
Tijdens de rit verstel ik hem niet (lees strakker zetten) omdat je daarvoor de gashandle los moet laten.

Even zonder gekheid, heb er ook een van wunderlich, staat altijd een beetje stroef zodat ik het gas pak m beet 20 seconden kan loslaten.
Zo kan ik hem onder het rijden ook makkelijk vaster zetten.
Groet, Bert
- Walter
- Erelid
- Contacteer:
Heb nog zelf een paar dagen een gasstelschroef.
Bevalt me prima.
Het leukste ervan is dat je nu met rechts ook lekker lang je duim kan opsteken naar een mede RT rijder
Bevalt me prima.
Het leukste ervan is dat je nu met rechts ook lekker lang je duim kan opsteken naar een mede RT rijder

Walter

Simpele O ring werkt net zo effectief. Ben je voor een paar kwartjes klaar.
De ring plaats je tussen de hendel en de aanslag aan de binnenkant van het stuur.
De ring plaats je tussen de hendel en de aanslag aan de binnenkant van het stuur.
- Walter
- Erelid
- Contacteer:
wel even goed realiseren dat je bij gebruik van de ring tijdens het rijden de druk op de gashandel niet kan veranderen (tov een gasstelschroef) en dat je het gas moet `dichtdraaien`.
Walter

Big W(alter) schreef:wel even goed realiseren dat je bij gebruik van de ring tijdens het rijden de druk op de gashandel niet kan veranderen (tov een gasstelschroef) en dat je het gas moet `dichtdraaien`.
De mechanische BMW cruise control komt ook muurvast te zitten zodra je de handvatverwarming aanzet. Kennelijk zet het mechanisme of de teflon ring uit.
- Walter
- Erelid
- Contacteer:
Nu nog koude handen???doov650 schreef:Big W(alter) schreef:wel even goed realiseren dat je bij gebruik van de ring tijdens het rijden de druk op de gashandel niet kan veranderen (tov een gasstelschroef) en dat je het gas moet `dichtdraaien`.
De mechanische BMW cruise control komt ook muurvast te zitten zodra je de handvatverwarming aanzet. Kennelijk zet het mechanisme of de teflon ring uit.

Ik zal het in de gaten houden...
Bedankt voor de tip.
![motorgroet [groet]](./images/smilies/motorgroet1.jpg)
Walter

- Junkyard Dog
- Type: R1100RT
- Bijz: Verlaagd met Hyperpro veren. TomTom GO 500.
- Land: FRANKRIJK
- Woonplaats of omgeving: Creuse.
Simpele O ring werkt net zo effectief. Ben je voor een paar kwartjes klaar.
Groeten, Anton.
Groeten, Anton.

Laatst gewijzigd door Junkyard Dog op 25 feb 2011, 21:40, 2 keer totaal gewijzigd.
The Dog is in the house
In bezit van:
BMW R60/5 1970 391.252 KM
Harley Davidson FXLR 1990 333.100 KM
BMW R1100RT 1998 310.128 KM
Nieuwe motor HD Dyna Low Rider mei 2015, 73053 KM.
In bezit van:
BMW R60/5 1970 391.252 KM
Harley Davidson FXLR 1990 333.100 KM
BMW R1100RT 1998 310.128 KM
Nieuwe motor HD Dyna Low Rider mei 2015, 73053 KM.
- speek
- Type: R1200RT
- Woonplaats of omgeving: Achterhoek
- Contacteer:
Op mijn R1200R zat de Wunderlich 'mechanische' cc. Gewoon handgas dus.
Electronisch is natuurlijk sjieker, maar dit is veel beter dan geen cc.
Link
Electronisch is natuurlijk sjieker, maar dit is veel beter dan geen cc.
Link
It's never too late to have a happy childhood.
Wil je een advertentievrije ervaring? Registreer of log in en geniet van een advertentie-vrije omgeving!
-
- Vergelijkbare Onderwerpen
- Reacties
- Weergaves
- Laatste bericht
-
- 5 Reacties
- 1801 Weergaves
-
Laatste bericht door Lone Rider
-
- 63 Reacties