Plus en min 1200 RT

Ben je opzoek naar een andere motor en wil je een BMW R...RT kopen? Stel dan je vragen aan de huidige eigenaren.

Moderator: RT_Patrick

Gesloten
Snipes

Plus en min 1200 RT

Ongelezen bericht door Snipes »

Ik ben al zoekende veel zaken tegengekomen over de -1200- . Nou zijn dat natuurlijk dingen die je leest en aangezien hier veel rijders zitten vraag ik jullie wat er van deze verhalen waar is en wat niet. Mochten jullie nog meer plus of mindere zaken hebben over de -1200- dan hoor ik dat ook graag.

Wat ik lees;

- Zit van de duo niet optimaal
- Vering niet optimaal
- Zwakke remschijven
- Dure onderdelen
- Prijzig onderhoud
- ABS problemen in het verleden

- Veel onderdelen/accesoires verkrijgbaar
- Relatief zuinig in verbruik
- Goede stuureigenschappen
- Hoge restwaarde
- Goede bescherming tegen de elementen

Nogmaals dit is wat ik lees en zijn dus geen eigen ervaringen. Iedereen die dit leest mag erop schieten en aangeven wat men van de bovenstaande zaken vindt. Mogelijk dat er ook nog wat tips voorhanden zijn waar ik op kan letten bij een proefrit op een voor mij nieuwe, maar toch tweedehands, -1200- .
Stingray

Re: Plus en min 1200 RT

Ongelezen bericht door Stingray »

Er zijn hier al ervaringsdeskundigen die de vering hebben laten aanpassen omdat deze ervaren wordt als slap. Ook zijn er mensen op het forum die onder garantie nieuwe remschijven hebben hebben gekregen omdat ze krom trokken.

Dus wat dat betreft is er in ieder geval iets van waar.

Dat er veel accesoires zijn voor de RT staat buiten kijf. Er zijn 2 merken waar veel voor te koop is en dat zijn BMW en HD.

Dat ze goed sturen en hoge restwaarde hebben is een open deur intrappen. Ga maar eens een 2e hands BMW kopen.
beamer1200rt
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: R1200GS 2004
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Zeist

Ongelezen bericht door beamer1200rt »

Mijn mening:

- Zit van de duo niet optimaal: Dat geldt voor het hele zadel als je een bovengemiddeld gewicht hebt. De R1150RT en R1100RT zijn nog slechter. Ik heb nu Corbin-seats en die zijn prima.
- Vering niet optimaal: Eens vwb de 2005 R1200RT die ik had. Oneens vwb de 2009 ESA R1200RT die ik nu heb.
- Zwakke remschijven: Geldt voor de oudere R1200RT's; is nu in orde.
- Dure onderdelen: Heb ik nooit nodig gehad.
- Prijzig onderhoud: Onderhoud aan zowel auto's als motoren van BMW heb ik nog nooit als goedkoop ervaren.
- ABS problemen in het verleden: Nooit gehad. Wel heb ik gehoord van lege accu's bij veel stadsverkeer agv de electrische rembekrachtiging. Dat is op mijn 2009 RT inmiddels anders geregeld. Ik heb destijds onder garantie een nieuwe zwaardere accu gekregen.

- Veel onderdelen/accesoires verkrijgbaar: Eens!
- Relatief zuinig in verbruik: Eens! Mijn gemiddelde praktijkverbruik is met de R1100RT 1op 16,2 - R1150RT single spark 1 op 17,5 - R1150RT twin spark 1 op 19,7 - R1200RT 1 op 19,7
- Goede stuureigenschappen: R1200RT is beter dan oudere types; Met ESA is beter dan zonder.
- Hoge restwaarde: Eens; afschrijving per maand is lager naarmate je hem langer houdt.
- Goede bescherming tegen de elementen: R1200RT is goed. R1100RT vind ik beter dan de latere types en heeft minder windgeruis.

Waar bijvoorbeeld op letten:
- lekke keringen op de uitgaande assen van de bak
- koppeling slipt niet door bij vol gas
- koppeling grijpt zonder schokken aan
- dikte remschijven
- stevig remmen zonder dat ABS actief wordt moet zonder geschud
- diepte bandenprofiel
- soort slijtage banden (voorband slijt soms niet in het midden en/of cuppen)
- wijze waarop accessoires zijn ingebouwd
- onderhoudshistorie controleren / rekeningen ter inzage vragen bij de vorige eigenaar

Zelf zou ik altijd bij een dealer kopen met 2 jaar Huismerkgarantie, ondanks de hogere prijs, tenzij je veel zelf kunt en het leuk vindt, maar dan weet je zelf wel waar op te letten bij aankoop.
Motorverleden: 2009 R12000RT, 2005 R1200RT, 2003 R1150RT, 2001 R1150RT, 2000 R1150GS, 1997 R1100RT, 1997 K1100LT, 1996 K75
Snipes

@ Beamer1200RT

Zeer uitgebreide nuttige informatie van een doorgewinterde BMW rijder !! _004

Aangaande de ABS heb ik gelezen dat deze niet meer functioneerd als de accu het laat afweten doordat er in kortere tijd veel met de ABS geremd wordt. Nou zal dat voor mij als "normale" bestuurder niet zo snel gelden mag ik aannemen. Voor wat betreft het verbruik een dikke plus. Ik ben redelijk handig met "oudere motoren" maar specifieke dingen waar ik op moet letten bij aanschaf voor een 1200RT waren mij niet bekend. Ook is het zo dat ik bij aanschaf bij een dealer, motoport mijn aankoop ga doen vanwege de garantie.

Kan iemand iets vertellen over gemiddelde bedragen van een kleine en grote beurt zonder extra onderdelen ? Dit zal mogelijk wat varieren doordat dealers en bv een motoport andere bedragen zullen hanteren.

Bedankt voor de eerste reacties.
Stingray

Ongelezen bericht door Stingray »

BIj quispel heb je een tabel met kosten per beurt aangegeven

http://www.quispelmotoren.nl/?r-boxer,45
Ralph Romein
Type: R1200RT/LC
Bijz: Ebony Metallic 2015, Sena 10R
Woonplaats of omgeving: Alphen aan den Rijn

Ongelezen bericht door Ralph Romein »

Snipes, elke motor heeft wel wat hè. Het gaat er uiteindelijk om wat je belangrijk vindt. Zelf vind ik het zadel prima van de 1200RT, de standaard vering matig, dus die heb ik vervangen, dat een groot verschil maakt op comfort en wegligging. In het algemeen vind ik dat ik het eerste jaar na aankoop redelijk vaak bij de dealer heb gestaan met garantie gevalletjes, waaronder de remschijven. Maar nogmaals, dat zie je bij andere merken waarschijnlijk ook. Het wordt in iedergeval opgelost _004

Mbt de accu en ABS, ik heb dit probleem nooit gehad met model 2008 (nieuw systeem), maar een druppellader doet mogelijk wonderen.

In het algemeen ben ik bijzonder tevreden over de RT. Verbruik tot 1:21.7 (woon werk), voldoende vermogen, goede bescherming, stuurt aanzienlijk beter dan 1100 - 1150RT. Ik heb cruise control dat ik werkelijk geweldig vind voor het woon werk op de snelweg. De ASC heeft zichzelf ook bewezen de afgelopen weken met sneeuw. De 1100 en 1150 zijn echte voorbandslopers, de 1200 heeft daar geen last van. Meer kan ik even niet bedenken.

Succes, Ralph
Mvg, Ralph Romein

Afbeelding
**AC**

Ongelezen bericht door **AC** »

Hoi Snipes,

- Zit van de duo niet optimaal ( vind ik zelf reuze meevallen)
- Vering niet optimaal ( ik heb een 2005 RT met ESA. Zeker in de sport stand vind ik hem fijn sturen. In de comfort stand wil hij wel eens deinen in de bochten)
- Zwakke remschijven ( nog niet mee te maken gehad)
- Dure onderdelen (Tja :( , wat is niet duur tegenwoordig)
- Prijzig onderhoud (als je de juiste mensen kent, scheelt dit een hoop :D )
- ABS problemen in het verleden ( geen ervaringen mee gelukkig!)

- Veel onderdelen/accesoires verkrijgbaar ( dit is zeker waar)
- Relatief zuinig in verbruik ( dit ook en dat gaat natuurlijk op met de mate van de afstand van je woon/werk uiteraard)
- Goede stuureigenschappen ( zeker weten)
- Hoge restwaarde (inderdaad)
- Goede bescherming tegen de elementen ( zeker, rij de gehele winter bijvoorbeeld met mijn zomerhandschoenen aan om maar eens wat te noemen)

Succes met je zoektocht!

Gr. Milan
Snipes

Allemaal rijders ervaringen, helemaal TOP :!:

De kosten voor een kleine beurt vallen me reuze mee maar wel een groot verschil met een grote beurt, kan iemand vertellen wat hiervoor de reden is :?: Niet dat ik/wij er wat aan kunnen doen want betalen moeten we toch :D
Funbiker
Type: R1200RT
Bijz: Zumo660, Autocom SPA, Hoge ruit, oliekoelerrooster
Woonplaats of omgeving: Leusden

Ongelezen bericht door Funbiker »

Ik heb NOG geen -1200- maar ben er wel mee bezig :D .
wat betreft die hoge restwaarde is natuurlijk wel te verklaren als je de aanschafprijs van een nieuwe BMW bekijkt.
Vakantie motto: Alles wat je thuis laat is meegenomen.
moh_fan
Woonplaats of omgeving: N-Br

Ongelezen bericht door moh_fan »

Snipes schreef:- Zit van de duo niet optimaal : mijn vrouw heeft er nog niet over geklaagd
- Vering niet optimaal : is een persoonlijke beleving; ik ben dik tevreden over het ESA I systeem
- Zwakke remschijven : na model 2009 opgelost
- Dure onderdelen : geen idee
- Prijzig onderhoud : ongeveer €250 klein en €350 voor een grote beurt
- ABS problemen in het verleden : bij de 1200's?

- Veel onderdelen/accesoires verkrijgbaar : Yep
- Relatief zuinig in verbruik : tijdens woon-werk haal ik gemiddeld, over zo'n 80.000km gemeten, 1:20,5
- Goede stuureigenschappen : de cylinder is de beperkende factor...
- Hoge restwaarde : dure aanschaf, dus relatief
- Goede bescherming tegen de elementen : absoluut!
AfbeeldingAfbeeldingAfbeelding
R1150RT - R1200RT '07 / '08 / '11 / '15
--- Lid BMW MC Vlaanderen ---
Wim1961
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Eygelshoven

Ongelezen bericht door Wim1961 »

Snipes,

Ik heb zelf eerst aan de "looks" van de R1200RT moeten wennen. (had ik ook bij de R1100RT/R1150RT) Maar eenmaal hieraan gewend vind ik hetzelf waanzinnig mooi.
Laat me zelf dan ook verrassen wat BMW in de toekomst gaat doen als er ooit bijvoorbeeld een BMW R1300RT zou uitkomen.

Daarnaast vind ik de betrouwbaarheid van een BMW ook een pluspunt.

Veel succes en wijsheid bij het maken van jouw keuze.

Groetjes,

Wim
SNARFRT

Ongelezen bericht door SNARFRT »

Ik ben nog geen doorgewinterde RT rijder, heb nog maar een paar duizend kilometer achter de rug. Wel kan ik melden dat ten opzichte van vorige motoren de handelbaarheid en het stuurgedrag in de standaard trim van een bijzonder hoog nieveau zijn. De verhalen over slappe vering e.d. zijn in mijn perceptie dan ook relatief te noemen. De polstering van het zadel vind ik prima, ook voor langere ritten, ook hier weer in vergelijk met eerdere motoren. Het enige minpuntje van de RT1200 (in ieder geval die van mij) is dat ik vind dat de schijven en de naven etc. snel roestig worden, sneller dan mijn japanse voorganger.
Funbiker
Type: R1200RT
Bijz: Zumo660, Autocom SPA, Hoge ruit, oliekoelerrooster
Woonplaats of omgeving: Leusden

Ongelezen bericht door Funbiker »

Heb inmiddels mijn -1200-
moest even wennen aan de boxer, maar wat een stuureigenschappen.
rij nu al weer 3 maanden en heb er 4500km op zitten maar wat een geweldige fiets. _004
lekker koppel onderin en een gemiddeld verbruik van 1:20
alleen die mechanische geluiden _001 , zou niet nodig hoeven zijn.
Maar denk nog jaren een RT te blijven rijden.
Vakantie motto: Alles wat je thuis laat is meegenomen.
Erteetje

Ongelezen bericht door Erteetje »

Snipes schreef:Ik ben al zoekende veel zaken tegengekomen over de -1200- . Nou zijn dat natuurlijk dingen die je leest en aangezien hier veel rijders zitten vraag ik jullie wat er van deze verhalen waar is en wat niet. Mochten jullie nog meer plus of mindere zaken hebben over de -1200- dan hoor ik dat ook graag.

Wat ik lees;

- Zit van de duo niet optimaal
- Vering niet optimaal
- Zwakke remschijven
- Dure onderdelen
- Prijzig onderhoud
- ABS problemen in het verleden

- Veel onderdelen/accesoires verkrijgbaar
- Relatief zuinig in verbruik
- Goede stuureigenschappen
- Hoge restwaarde
- Goede bescherming tegen de elementen

Nogmaals dit is wat ik lees en zijn dus geen eigen ervaringen. Iedereen die dit leest mag erop schieten en aangeven wat men van de bovenstaande zaken vindt. Mogelijk dat er ook nog wat tips voorhanden zijn waar ik op kan letten bij een proefrit op een voor mij nieuwe, maar toch tweedehands, -1200- .
De zit is inderdaad niet optimaal. Te zacht naar mijn mening. Daarom heb ik er een Baehr zadel opgezet.
Vering vind ik niks mis mee
Remschijven hadden in de beginjaren nogal eens problemen, maar dit is aangepast (weet niet precies in welk jaar)
Dure onderdelen zal kloppen, maar dan moeten ze wel eerst defect raken, anders is het niet van toepassing :D
Onderhoud vind ik persoonlijk wel meevallen.
ABS problemen heb ik nooit kunnen constateren bij de -1200-

Wat de positieve punten betreft: die kan ik allemaal stuk voor stuk bevestigen _004 _004 _004

Als je een -1200- wilt kopen zou ik gaan voormodel 2007 of later. In dit jaar zijn een aantal zaken verbeterd.

Succes
Luc

Wil je een advertentievrije ervaring? Registreer of log in en geniet van een advertentie-vrije omgeving!

Gesloten
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht

Terug naar “R....RT kopen ja of nee?”