Trilbrommer

Alle overige technische zaken.

Moderator: RT_Patrick

Gesloten
Pierr

Trilbrommer

Ongelezen bericht door Pierr »

Afbeelding

Afgelopen winter heb ik mijzelf een R1100RT cadeau gedaan. De motor is van 1995 en heeft 15000 km gereden. Eigenlijk dus een nieuwe motor. Inmiddels heb ik er 1500 km mee gereden en vind ik de motor erg trillen. Ik weet dat een boxer altijd wel een beetje trilt maar dit is behoorlijk extreem.

Het begint bij ongeveer 4000 toeren. Je voelt het trillen dan langzaam opkomen en het gaat door de hele motor heen. Het trillen stopt pas weer als het toerental onder de 3500 toeren is gezakt. Het maakt niet uit in welke versnelling de motor staat en/of met welke snelheid wordt gereden. Bij het intrekken van de koppeling is het trillen direct over.

Zelf denk ik dat er een onbalans in de koppelingsplaat of drukgroep zit, maar ja.............dan moet ik de bak erachter vandaan halen om dat te kunnen controleren en daar heb ik eigenlijk geen zin in.

Wie krijgt aan de hand van deze gegevens een brainwave en kan mij wat tips geven.

Groet Pierr
Stoffel

Re: Trilbrommer

Ongelezen bericht door Stoffel »

Hoi Pierr,

Ik ben op verschillende plaatsen tegengekomen dat trillingen ook kunnen komen door het niet goed gesynchroniseerd zijn van de cilinders. Zoek er even na op dit forum, dat is een veel simpelere klus dan de bak loshalen. Ik zou zeggen dat eerst te doen! Omdat je het specifiek ervaart als je veel toeren maakt, lijkt mij banden en dergelijke een no go.

Overigens is je bak loshalen inderdaad een behoorlijke klus maar wel een zeer mooie!!! Big RT Smile

Stoffel
Pierr

Hoi Stoffel,

De motor kan zeker een synchronisatie gebruiken maar ik kan mij niet voorstellen dat dat zoveel trillingen geeft.
En je hebt gelijk, je bak loshalen is een leuke klus maar nu even niet. Ik heb net een bak van mijn vorige motorfiets vervangen(GS) maar dat was dan ook een winterklus. Nu staat de zomer voor de deur en wil ik rijden ;)

Eens kijken of ik volgende week de kleppen opnieuw kan stellen en synchroniseren. Thanks voor de tip.

Pierr
Pierr

Van het weekend toch maar een poging ondernomen om de boel te synchroniseren. Omdat ik ergens op het forum had gelezen dat de luchtschroeven wel eens een hoop koolaanslag kunnen hebben, heb ik deze eerst maar even losgehaald. Wat daarbij opviel dat de linker luchtschroef maar 0,25 slagen open stond terwijl deze volgens de basisafstelling 1,5 slagen moet hebben. De rechter luchtschroef stond wel goed (ongeveer). Op beide luchtschroeven zat geen noemenswaardige koolaanslag.
Het afstellen op zich was snel geregeld. Het meeste werk is het demonteren en het monteren van al het tupperware. Gisteren een testrit gemaakt en………………het trillen is over!
Ik snap er alleen niets van. De motor trilde bijna onder mijn voeten vandaan en na het simpele afstellen is het over.
Best leuk zo’n forum _004
HansD
Type: R1200RT/LC
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Rotterdam

Ongelezen bericht door HansD »

Mooi dat het trillen over is. Het zoveelste bewijs van het belang van synchroniseren bij de boxer motor.
Hans
Electric

Ongelezen bericht door Electric »

Synchroniseren kan een wereld van verschil maken. En het is redelijk goed zelf te doen!
Pierr

Toch ben ik inmiddels weer iets minder enthousiast. Het trillen is namelijk weer in volle hevigheid teruggekomen. _001 Ik kan mij niet voorstellen dat de synchronisatie nu alweer verlopen is. Ik heb na het afstellen nog maar 500 kilometer gereden.
De rubber dopjes van de gasklephuizen ga ik nog wel even vervangen . Deze waren een beetje twijfelachtig en vertoonde wat scheurtjes. Ik hou jullie op de hoogte.

Pierr
Roadrunner

Ongelezen bericht door Roadrunner »

Pierr,

Meten is weten!

Tom.
Electric

Ongelezen bericht door Electric »

Inderdaad, gewoon weer meten. Heb je je bobines als gecontroleerd? Mijn motor liep hierdoor ook niet lekker en sloeg zelfs regelmatig af bij stationair toerental... :roll:

Wil je een advertentievrije ervaring? Registreer of log in en geniet van een advertentie-vrije omgeving!

Gesloten

Terug naar “Overige Techniek & Mechanica”