Eddyedje - R1100RT
Moderator: RT_Patrick
Forumregels
NIEUW HIER? LEES DAN OOK EVEN DIT >>
NIEUW HIER? LEES DAN OOK EVEN DIT >>
Eddyedje - R1100RT
Zo, maar even een heel verhaal.
Ik ben 31 jaar en woon in omgeving Breda.
Sinds juni 2008 ben ik in het bezit van de toevoeging 'A' op mijn (inmiddels) plastic kaartje.
Mijn eerste motor was een Honda VFR750F uit 1986. Helaas heb ik hier maar kort van kunnen genieten.
1 week na het behalen van mijn rijbewijs en 2 dagen na het kopen van mijn motor was m'n motor total-loss, en lag ik in het ziekenhuis.
Een automobilist had mij niet aan zien komen en sloeg doodleuk op een Y splitsing links-af en kruiste mijn rijbaan (waar ik dus reed). Dus dat was gelijk over en uit.
Enfin, na een operatie en een revalidatie begon het al snel weer te kriebelen. Na wat zoekwerk zag ik een mooie grijze K100RT uit 1985 en heb die gekocht. Wat een heerlijke motor was dat.
Deze ingeruild voor een K1100LT uit 1993. Helaas was ik met deze motor besodemieterd. Was kort voor aanschaf geheel uit elkaar geweest, en zeer slecht gespoten (dit had ik helaas, in mijn enthusiasme toendertijd zelf niet gezien). Verders waren de ABS units verwijderd (ik wist dus niet dat dat op dat model K1100 al standaard was). Was dus te goedgelovig geweest tegenover de verkoper. Viel me echt erg tegen van die motorhandel. Is niet de minste van Nederland (Motorport).
Verders leerde ik later dat de motor van de K1100 serie niets meer was dan een uitgeboorde K100. Dus een dunnere cylinderwand wat voor voortijdige slijtage zou zorgen.
Na toch wel een groot aantal aangename kilometers in een korte tijd (verders reed hij als een zonnetje!) heb ik die tenslotte enkele weken geleden ingeruild voor mijn huidige motor, een grijze R1100RT uit 1997.
Ben over deze motor nog steeds dik tevreden. Al is het rijden met een 2 cylinder boxer toch wel even wat anders dan een 4 cylinder.
Moest er al enkele malen mee terug naar de dealer in verband met een lekke kering in mijn linker schokbreker aan de voorzijde, maar dit was garantiewerk.
Het enige wat mij wel tegenvalt is dat hij olie verbruikt. Even was ik al kwaad dat ik WEER een kat in de zak had gekocht (motor versleten op 65000 km?!), maar na het bezoeken van verschillende forums (waaronder deze) blijkt dus dat het een kenmerk van het type motor blijkt te zijn. Ik denk dat ik er nou ongeveer een goede 1500 á 2000 km mee heb gereden, en hij heeft ongeveer op die afstand het peilglas van niveau 3/4 naar *dun lijntje zichtbaar* terug gebracht. Nu weet ik alleen niet op hoeveel dit uitkomt. Een halve liter? Of een kwart liter?
Ben er inmiddels al mee naar Luxemburg geweest. Hij rijdt werkelijk heerlijk, zit comfortabel, en genoeg vermogen.
Kortom, op het olieverbruik na een fijne motor!
Ik ben 31 jaar en woon in omgeving Breda.
Sinds juni 2008 ben ik in het bezit van de toevoeging 'A' op mijn (inmiddels) plastic kaartje.
Mijn eerste motor was een Honda VFR750F uit 1986. Helaas heb ik hier maar kort van kunnen genieten.
1 week na het behalen van mijn rijbewijs en 2 dagen na het kopen van mijn motor was m'n motor total-loss, en lag ik in het ziekenhuis.
Een automobilist had mij niet aan zien komen en sloeg doodleuk op een Y splitsing links-af en kruiste mijn rijbaan (waar ik dus reed). Dus dat was gelijk over en uit.
Enfin, na een operatie en een revalidatie begon het al snel weer te kriebelen. Na wat zoekwerk zag ik een mooie grijze K100RT uit 1985 en heb die gekocht. Wat een heerlijke motor was dat.
Deze ingeruild voor een K1100LT uit 1993. Helaas was ik met deze motor besodemieterd. Was kort voor aanschaf geheel uit elkaar geweest, en zeer slecht gespoten (dit had ik helaas, in mijn enthusiasme toendertijd zelf niet gezien). Verders waren de ABS units verwijderd (ik wist dus niet dat dat op dat model K1100 al standaard was). Was dus te goedgelovig geweest tegenover de verkoper. Viel me echt erg tegen van die motorhandel. Is niet de minste van Nederland (Motorport).
Verders leerde ik later dat de motor van de K1100 serie niets meer was dan een uitgeboorde K100. Dus een dunnere cylinderwand wat voor voortijdige slijtage zou zorgen.
Na toch wel een groot aantal aangename kilometers in een korte tijd (verders reed hij als een zonnetje!) heb ik die tenslotte enkele weken geleden ingeruild voor mijn huidige motor, een grijze R1100RT uit 1997.
Ben over deze motor nog steeds dik tevreden. Al is het rijden met een 2 cylinder boxer toch wel even wat anders dan een 4 cylinder.
Moest er al enkele malen mee terug naar de dealer in verband met een lekke kering in mijn linker schokbreker aan de voorzijde, maar dit was garantiewerk.
Het enige wat mij wel tegenvalt is dat hij olie verbruikt. Even was ik al kwaad dat ik WEER een kat in de zak had gekocht (motor versleten op 65000 km?!), maar na het bezoeken van verschillende forums (waaronder deze) blijkt dus dat het een kenmerk van het type motor blijkt te zijn. Ik denk dat ik er nou ongeveer een goede 1500 á 2000 km mee heb gereden, en hij heeft ongeveer op die afstand het peilglas van niveau 3/4 naar *dun lijntje zichtbaar* terug gebracht. Nu weet ik alleen niet op hoeveel dit uitkomt. Een halve liter? Of een kwart liter?
Ben er inmiddels al mee naar Luxemburg geweest. Hij rijdt werkelijk heerlijk, zit comfortabel, en genoeg vermogen.
Kortom, op het olieverbruik na een fijne motor!
Re: Eddyedje - R1100RT
Eddy,
Van peilglas boven tot peilglas beneden is maximum en minimum. Het verschil is een halve liter.
Ik zou niet meteen een halve liter erin gooien, maar de helft daarvan. Je hebt dan in elk geval voldoende olie en je kunt altijd bijvullen. Olie eruit halen is moeilijker.
De boxer gebruikt inderdaad olie. Als dat een halve liter is op 2000 km, dan is dat normaal. Kan ook wel iets meer zijn. Hangt af van hoe de motor destijds is ingereden. Kan oplopen tot een liter per 1000 km.
Veel veilige kilometers.
Jos

Van peilglas boven tot peilglas beneden is maximum en minimum. Het verschil is een halve liter.
Ik zou niet meteen een halve liter erin gooien, maar de helft daarvan. Je hebt dan in elk geval voldoende olie en je kunt altijd bijvullen. Olie eruit halen is moeilijker.
De boxer gebruikt inderdaad olie. Als dat een halve liter is op 2000 km, dan is dat normaal. Kan ook wel iets meer zijn. Hangt af van hoe de motor destijds is ingereden. Kan oplopen tot een liter per 1000 km.
Veel veilige kilometers.
Jos



Re: Eddyedje - R1100RT
welkom, en zoek ook even op dit forum over hoe te peilen en doe het een aantal keer om zo feeling met je verbruik te krijgen. te veel olie erin is zeker niet goed.
Wil je een advertentievrije ervaring? Registreer of log in en geniet van een advertentie-vrije omgeving!