Afhankelijk van de grootte van je handen kan je ook over het stuur heen erbij komen.
Mijn tip, zet het stuur helemaal naar links of helemaal naar rechts, afhankelijk van je zoete en je zure kant (lees: ben je rechts- of links-handig, cq. wat is je sterkere kant), dan kan je onderaan langs de veerpoten er bij met 1 hand en met de andere hand bovenlangs (waar de geleide-stang zit voor de kabels) voor evt. coordinatie/correctie.
1e stap is het eraf trekken van de stekker, pak daarvoor de zijkant van het gebogen deel van de stekker (dus niet aan de kabel zelf trekken!) met twee vingers vast en trek recht naar achteren.
Je hoeft in principe niet te onthouden hoe de stekker zit, het kan maar op 1 manier.
Dan de (zacht)rubberen afdicht-kap loshalen. Daar zitten aan de zijkant twee flapjes, als je daar voorzicht aan trekt, komt de kap wel los, het zit geschoven, niet geklikt of geplakt normaal gesproken, maar doe het altijd voorzicht, niet te veel kracht gebruiken, voor het geval dat.
Als de rubberen kap los genomen is, zie je de lamp zitten in de koplamp, deze zit in een lampenhouder.
Om de lamp uit de lampenhouder te halen, moet je een verenstale clip gedeeltelijk losnemen.
Je ziet aan de rechterkant twee uitstaande/uitstekende tongen van die verrenstale clip, als je die met twee vingers naar elkaar toe knijpt merk je dat je die verenstale clip naar links kunt "wegklappen", de lamp zal dan wellicht enigzins los uit de (wit-plastic) lampenhouder komen, wees er dus er op gepast dat de lamp er niet uit "dondert".
Daarna voorzicht de lamp uit de voet halen, wederom twee vingers gebruiken.
Oude lamp kan in chemie-bak, nadat je ff met een meter gemeten (in weerstand-mode) hebt of inderdaad de gloeidraad defect is.
Vaak kan je het overigens ook zien, het is een vrij lange gloeidraad, en het glas is dan soms ook zwart.
De nieuwe lamp uit de verpakking halen.
VOORDAT je dat doet controleer heel goed dat het de juiste lamp is, vooral de voet moet exact gelijk zijn.
Er zijn namelijk twee "soorten" H4, de H4 (duh!) en de zogenoemde duplo-lamp.
Die laatste moet je dus NIET hebben. En die kan je herkennen aan het feit dat de metalen (grote) rand van de lamp helemaal rond is, terwijl de (juiste) H4 lamp daarentegen 3 uitstekende "lipjes" heeft.
(voor de mede-lezers cq. technici; de voet van de lamp moet P43T-38 zijn en dus NIET P45, want dat is wat men noemt de duplo)
Terwijl het beide formeel gezien H4's zijn maar de lamp-voet is anders!
Voor de juiste afbeelding (en toevallig ook de goede positie, zie navolgende link;
http://br-custom.nl/shop/index.php?main ... &pID=43230
Lamp altijd alleen aan het metaal vastpakken, NOOIT aan het glas zelf.
De vetten en zuren van je vingers laten sporen na die zullen inbranden op het glas als de lamp uiteindelijk aan gaat (door de temperatuur)
ALS je denkt dat je toch niet kan voorkomen dat je per ongeluk het glas zou moeten vastpakken, zorg dat je dit altijd doet met schone, ongebruikte keukenpapier!
De lamp dan positioneren in de lampvoet, past maar op 1 manier, als ik het mij goed herinner, middelste aansluit-lip bovenaan, beide aansluitlippen verticaal links en rechts.
Dan de verenmetale clip over de lampvoet (onder en boven de lamp-voet) heen weer in de (wit-plastic) houder plaatsen, door de lipjes enigzins tussen duim en wijsvinger samen te duwen. Je zult merken dat dit echt niet veel kracht vraagt, en controlleer ook (dmv. zaklamp o.i.d.) dat je duidelijk ziet dat de uiteinden van die verenmetale lip ook daadwerkelijk in het wit-plastic voetje achter de "hooks" zit.
Dan kan je de rubberen afdek-kap er weer op zetten.
Op de bolling staat aangegeven "top" dat is dus de bovenkant.
Het gemakkelijkste vindt ik zelf door die rubberen afdek-kap binnenstebuiten te flippen, de dikkere uiteinde (die over de lamp-aansluitingen gaat) er eerst over te duwen en dan de kap weer terug te "flippen". Het is belangrijk dat de aansluitingen van de lamp door de juiste uitsparingen van de rubberen afdek-kap gaan, check, dubbel-check dus.
Als je deze rubberen afdek-kap dan terug geplaatst hebt, duw met je vinger rondom de kap, want hoewel deze niet zal "vastklikken" (daarvoor is het materiaal te flexibel), zit er weldegelijk een kleine opstaande richel rondom de buitenkant van de koplamp waarover deze rubberen afdek-kap valt.
Oh ja, het kan zijn dat de bovenkant ff lastig lijkt te gaan, want juist bovenaan loopt een kabel en evt. ty-wrap over de koplamp-rand heen, als je die iets met je vinger omhoog duwt, schuift de rubberen afdek-kap er perfect onderdoor.
En als laatste kan je dan de lamp-aansluiting vanuit je kabelboom weer aansluiten, kijk even goed hoe de pennetjes ook al weer zitten.
Ook hier heb je niet veel kracht nodig om deze op de lamp-voet aan te sluiten, maar als je het eenmaal teruggeschoven hebt, trek voorzichtig ff aan die aansluiting, komt die los dan zit je er net naast
Dit in een niet-notendop mijn ervaring in ruuw formaat hoe ik het gedaan heb.
Suc6
