Euro 95 of 98 tanken?

Alle overige technische zaken.

Moderator: RT_Patrick

Gesloten
George Michael

Euro 95 of 98 tanken?

Ongelezen bericht door George Michael »

Hallo,

iemand ervaringen met euro 98 vaak tanken i.p.v. euro 95 op onze 1150RT? Is het misschien op de lange duur beter voor de motor?
Baird
2024
2024
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: R1200GS LC
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Baronie van Breda

Re: Euro 95 of 98 tanken?

Ongelezen bericht door Baird »

Ik heb 3 jaar geleden rechts een vastloper gehad, altijd Makro, Tinq en Tango getankt. Er was sprake van overmatige koolafzetting op de zuigerveren/olieschraap veer, toen net geen dealeronderhoud meer, jaartje uit garantie. De revisie heeft een dusdanig bedrag gekost dat ik toen overgegaan ben op BP Ultimate ( =98). Sinds die tijd heb ik prima mooie bougies en ik kom ruim 30 km verder op een tank, haal nu regelmatig bijna 500 km op een tank( ik reken van af lampje aan nog 85 km en dan tanken). Het is dus iets duurder maar je krijgt er iets voor terug.

De zaak waar ik nu mijn onderdelen koop adviseert ook 98 ipv 95, alhoewel hij gewoon een willekeurige merk tankt. Of de motor er beter op loopt kan ik niet zeggen, ik neem het risico niet meer, een revisie verdien je niet terug door goedkopere benzine te tanken.

Hoop dat je hier iets aan hebt.

[groet] -1150-
Met vriendelijke motorgroet
BeRT

R1200GS LC
R25 (1951)
GPSMAP 276Cx
Volvo XC40 T5 Recharge Inscription

ooit:
Jawa CZ 150, Yamaha XS750, R80ST, R1100RT, R1150RT (2x). 500k+ km
peijsj
Type: R1100RT

Ongelezen bericht door peijsj »

Beste

Kijk eens in het RT Caf'e onder "over benzine" _004

Groet
Jan
George Michael

Beste Bert,

dat is nu juist waarom ik het vraag. Mijn uitlaatklep (ook rechts) ik stuk door koolstofafzetting. Gelukkig alleen maar de klep en niet meer. Dealer vroeg of ik wel eens goedkopere benzine tank. Nee dus, altijd Shell 95. Wel rij ik te veel korte stukken! Dus zit ik er over na te denken om voortaan maar Shell Vpower te tanken, dit is namelijk euro 98.
Maar ik zal eens in het RT cafe gaan lezen over benzine.
Gert

Ongelezen bericht door Gert »

Weet niet of je last hebt van knallen/ploffen van de motor met een 1150 maar ik tank ook 98 in mijn 1100 en sindsdien geen geplof meer.

groetjes,
Gert
George Michael

De 2 uitlaatkleppen (ook rechts) zijn vernieuwd. slijpen e.d. kost veel tijd. Olie en filter ook gedaan. Kosten 726,- :!:
Heb wel de hele week op een gloednieuwe 1200RT gereden, dat was wel veel leuk _004
beamer1200rt
Bijz: R1200GS 2004
Woonplaats of omgeving: Zeist

Ongelezen bericht door beamer1200rt »

George Michael schreef:De 2 uitlaatkleppen (ook rechts) zijn vernieuwd. slijpen e.d. kost veel tijd. Olie en filter ook gedaan. Kosten 726,- :!:
Heb wel de hele week op een gloednieuwe 1200RT gereden, dat was wel veel leuk _004
Is dat niet een beetje veel geld voor zo'n relatief overzichtelijke klus? :O
Motorverleden: 2009 R12000RT, 2005 R1200RT, 2003 R1150RT, 2001 R1150RT, 2000 R1150GS, 1997 R1100RT, 1997 K1100LT, 1996 K75
thooms

Ongelezen bericht door thooms »

Helaas komt het probleem verbrande kleppen vast zittende zuigerveren vaker voor.
Omdat menig bmw nog eens wat olie lust word dit ook verbrand, dit betekent extra vervuiling mening bmw rijder rijd vaak rustig , kijk en dan hebben zolangzamerhand het probleem te pakken.
Er vormt koolaanslag in de verbrandingsruimte ,eigen is een motor net een kachel erword brandstof verstook en als het niet warm genoeg word krijg je roet.
Gaat men een keer wat harder rijden vaak een stuk snelweg gaat het kool gloeien en zie daar verbrande kleppen dan wel vast vreten van de zuiger.

De tip die ik kan geven verbruikt je motor olie en rijd je wat rustiger kortere stukken weinig snelweg in het buiten land zoals eigenlijk merendeel l van de rijders
shell helpt inderdaad is bewezen maar als je een langere rit gaat maken met hogere snelheden dan moet je het eerste uur even wat rustiger aan doen, zodoende kan de koollaag in de verbrandings ruimte zich langzaam afbouwen en voorkom je defecten .

af en toe een cleaner forte of tunap helpt daarbij ook

een schonere motor presteert ook beter, loopt soepeler daarom hoor je ook altijd van autorijders wat loop mijn auto toch lekker l na de vakantie in Italie of frankrijk

Sinds kort heb ik ook een bmw en heb door een vernieuwde opbouw van de motor ook flinke aanslag gezienop de uitlaatkleppen dit heb ik bij mijn race motoren nooit gezien de naam zegt het al daar gaf ik altijd flink gas en dan heb je eigenlijk het probleem niet.

Ik hoop dat ik het wat duidelijk heb kunnen maken aangezien ik mensen met motorschade vaak deze vragen voorbij zie komen
beamer1200rt
Bijz: R1200GS 2004
Woonplaats of omgeving: Zeist

Ongelezen bericht door beamer1200rt »

Ik wist wel dat af en toe doorgassen ergens goed voor was! _004
Motorverleden: 2009 R12000RT, 2005 R1200RT, 2003 R1150RT, 2001 R1150RT, 2000 R1150GS, 1997 R1100RT, 1997 K1100LT, 1996 K75
HVEI

Ongelezen bericht door HVEI »

De 1150 heeft genoeg aan Euro 95. Voor 1200 geldt dat ook alleen zal het motormanagement systeem dan e.e.a gaan bijregelen. De 1200 heeft hiervoor speciaal pingelsensoren.
Het advies van BMW is zeker voor de 1200 om 98 octaan te tanken. BMW geeft aan dat 95 octaan mag als er niets anders is.

Voor de 1150 geldt dat je zelf even het pingelen in de gaten moet houden. Wanneer je motor daar last van heeft is ook het advies van BMW om 98 octaan te tanken.

Shell Vpower is overigens geen 98 octaan. Bij mijn weten heeft BP momenteel nog als een van de weinigen pompen 98 octaan.

Huub
braba

Ongelezen bericht door braba »

HVEI schreef:De 1150 heeft genoeg aan Euro 95. Voor 1200 geldt dat ook alleen zal het motormanagement systeem dan e.e.a gaan bijregelen. De 1200 heeft hiervoor speciaal pingelsensoren.
Het advies van BMW is zeker voor de 1200 om 98 octaan te tanken. BMW geeft aan dat 95 octaan mag als er niets anders is.

Voor de 1150 geldt dat je zelf even het pingelen in de gaten moet houden. Wanneer je motor daar last van heeft is ook het advies van BMW om 98 octaan te tanken.

Shell Vpower is overigens geen 98 octaan. Bij mijn weten heeft BP momenteel nog als een van de weinigen pompen 98 octaan.

Huub
Klopt als een bus. Kies de brandstof die de fabrikant voorschrijft. Shell V power in Nederland is 97 octaan en mag daarom niet als 98 octaan worden verkocht (info van de site van Shell). In het buitenland (lees Dld) is het 100 octaan. Ik tank met mijn 'brommers' al jaren jang V power tot volle tevredenheid en die 1e octaan mis ik niet. :D
WoutG

Ongelezen bericht door WoutG »

Is het wellicht een idee dit topic samen te voegen met viewtopic.php?f=47&t=532" onclick="window.open(this.href);return false;?
George Michael

Of die BP Ultimate zuiniger is weet ik nog niet. Nu een paar keer getankt en kom op 6,5 ltr/100 uit. Niet echt zuinig. Wel lijkt hij beter te lopen, ja inderdaad, hij lijkt beter te lopen.
Baird
2024
2024

Ik rij op BP Ultimate en bij ongeveer 410 km gaat het low fuel lampje aan, bij de Makro benzine was dit bij ongeveer 375 km.

[groet] -1150-
BeRT

R1200GS LC
R25 (1951)
GPSMAP 276Cx

ooit:
Gert

Ongelezen bericht door Gert »

Baird schreef:Ik rij op BP Ultimate en bij ongeveer 410 km gaat het low fuel lampje aan, bij de Makro benzine was dit bij ongeveer 375 km.

[groet] -1150-
Waar halen jullie die Bp Ultimate. Bij mij weten hebben we hier in België geen BP stations meer.
Of eh... is dat een domme opmerking ? :oops: :oops:
Inspector Gadget

Ongelezen bericht door Inspector Gadget »

Domme vragen bestaan niet, alleen domme mensen, en die ben ik nog niet tegengekomen Big RT Smile

Volgens mij zijn er nog wel degelijk BP stations in België, heb je al eens op hun website gezocht?
Ik weet er in ieder geval 1 in Brussel, als ik het wel heb.
lange Jaap

Ongelezen bericht door lange Jaap »

Ben zaterdag even langs Motoport Hillegom geweest ivm het halen van een revisieset voor mijn remhandle, na een beetje babbelen over het ontstaan van de remvloeistoflekkage, oudere motor met heel weinig km en nooit remvloeistof ververst, werd mij ook geadviseerd om Forte moto power 1 en 2 inde tank te gooien bij een volle tank ivm koolafzetting en oude benzine.
De kool wordt er langzaam uitgebrand en de verstuivers verstuiven weer mooi in een kegelvorm.
Ook werd me geadviseerd om af en toe een tank V power te tanken en bij elke beurt de twee forte flesjes toe te voegen aan de benzine.
Ik heb het advies opgevolgd en ben benieuwd naar het resultaat maar moet wel zeggen dat mijn R1100RS nooit zo vertroeteld is en toch altijd mooi gelopen heeft en ik heb nooit olie bijgevuld.
De afstand die hij het meest gereden heeft is 20km spitsverkeer.
In Duitsland ook in de weer geweest en wat wel opviel is dat hij een stuk verder kwam op een tank benzine.
vioma

Ongelezen bericht door vioma »

Natuurlijk word geadviseerd om een toevoeging in je tank te gooien ,weet je wel hoeveel winst er op dat spul zit :?: :-)

Dit topic gaat wel over benzine maar .... ik heb de diesel van BP geprobeerd in mijn auto .
Resultaat : verbruik met normale diesel 1 op 14.5
Met ultimate diesel 1 op 13 :O en geen drupje power meer dan anders _001 dus ik tank voortaan de goedkopere diesel . :!:
Ralph Romein
Type: R1200RT/LC
Bijz: Ebony Metallic 2015, Sena 10R
Woonplaats of omgeving: Alphen aan den Rijn

Ongelezen bericht door Ralph Romein »

[quote][/quote]Of die BP Ultimate zuiniger is weet ik nog niet. Nu een paar keer getankt en kom op 6,5 ltr/100 uit. Niet echt zuinig. Wel lijkt hij beter te lopen, ja inderdaad, hij lijkt beter te lopen.

Ik heb mijzelf enige tijd langdurig bezig gehouden met het testen van verbruikt bij tanken van Ultimate 98 inplaats van 95. Mijn motor rijdt zuiniger, maar 98 is natuurlijk wel duurder. Kort samengevat betaal ik per km niets meer als ik 98 gebruik. Ik rij dus alleen 98.

Gr, Ralph
Mvg, Ralph Romein

Afbeelding
Baird
2024
2024

Ralph Romein schreef:Mijn motor rijdt zuiniger, maar 98 is natuurlijk wel duurder. Kort samengevat betaal ik per km niets meer als ik 98 gebruik. Ik rij dus alleen 98.

Gr, Ralph
Zo redeneer ik ook, kost uiteindelijk niks meer en is toch een van de betere/modernere benzines.

... en van de FreeBees die ik altijd krijg heb ik vorige week een mooie broodbakmachine gekocht, hou je er toch nog iets aan over............. :lol: :lol:

[groet] -1150-
BeRT

R1200GS LC
R25 (1951)
GPSMAP 276Cx

ooit:
Beamietoo

Ongelezen bericht door Beamietoo »

Hallo beemer broeders,

De nummer 95 of 98 (of anders) is the octaan gehalte van de benzine. Octaan simpel gezegd is de waarde waar een benzine zal op in combustie gaan. Dwz dat des de hoger de octaan des de hoger de temp./ en compressie is vereist om de lucht benzine mix in tijjden combustie cyclus tot ontploffing te bringen. Daarom heef een motor meet een zeer hoge compressie 98 Super benzine nodig. Dan kan de mengsel in de cylinder EERST goed samen geperst zijn voor dat de bougie optreed. Als de druk hoog genoeg is kan je puur O2 tot combustie bringen. Wanneer octaan gehalte te laag is het mogelijk een begin van combustie te krijgen voor dat een vonk uit de bougies komt. Zogenamde pingelen is en bekende euvel en heel schadelijk voor de blok. Als alles goed afgesteld is en je een klein beetje pingelen merkt dan kan je overwegen om een benzine met een hogere octaan te proberen. Als je motor onder load goed accelereert zonder probleem met 95 dan heeft 98 geen toegevoegde waarde. Save your money.

Grt,
Kenny
leo442
Type: R1200RT
Bijz: thundergrey-metallic 2010.
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: ZO Brabant

Ongelezen bericht door leo442 »

ksimon schreef:Hallo beemer broeders,

De nummer 95 of 98 (of anders) is the octaan gehalte van de benzine. Octaan simpel gezegd is de waarde waar een benzine zal op in combustie gaan. Dwz dat des de hoger de octaan des de hoger de temp./ en compressie is vereist om de lucht benzine mix in tijjden combustie cyclus tot ontploffing te bringen. Daarom heef een motor meet een zeer hoge compressie 98 Super benzine nodig. Dan kan de mengsel in de cylinder EERST goed samen geperst zijn voor dat de bougie optreed. Als de druk hoog genoeg is kan je puur O2 tot combustie bringen. Wanneer octaan gehalte te laag is het mogelijk een begin van combustie te krijgen voor dat een vonk uit de bougies komt. Zogenamde pingelen is en bekende euvel en heel schadelijk voor de blok. Als alles goed afgesteld is en je een klein beetje pingelen merkt dan kan je overwegen om een benzine met een hogere octaan te proberen. Als je motor onder load goed accelereert zonder probleem met 95 dan heeft 98 geen toegevoegde waarde. Save your money.

Grt,
Kenny

Ik weet niet hoe modern het motormanagement van BMW is, maar als je 95 tankt en het motormanagement constateert pingelen dan zal hij het ontstekings tijdstip en/of het inspuitmoment verlaten. Iets minder vermogen en een iets hoger verbruik zal het resultaat zijn!!

Gr. Leo.
sanderh

Ongelezen bericht door sanderh »

Dat is alleen bij modern motor management. Volgens mij vanaf de 1200rt, daarvoor nog niet toegepast dacht ik.
Willem Rietveld
Type: R1200RT/LC
Bijz: 2014
Land: Ned
Woonplaats of omgeving: Almere

Ongelezen bericht door Willem Rietveld »

Ik tank zelf tegenwoordig shell fuelsave (toevallig ook nog eens de goedkoopste pomp in Almere-buiten + airmiles).
Gooi twee keer per jaar een flesje forte bij de tankbeurt.
één keer forte-1 (voor het reinigen van het branstofsysteem)
één keer forte-2 (voor het reinigen van de kleppen en zuigers)
Motor rijd merkbaar soepeler sinds deze combinatie. :D :D

gr. Willem
Keep on beeming
Honda CB72, Honda CB550K3, 28 jaar vier wielen, BMWR1100RT, BMWR1200RT, BMWR1200RT/LC
Beamietoo

leo442 schreef:
ksimon schreef:Hallo beemer broeders,

Grt,
Kenny

Ik weet niet hoe modern het motormanagement van BMW is, maar als je 95 tankt en het motormanagement constateert pingelen dan zal hij het ontstekings tijdstip en/of het inspuitmoment verlaten. Iets minder vermogen en een iets hoger verbruik zal het resultaat zijn!!

Gr. Leo.
Ik been benieuwd hoe een MM pingelen kan detecteren en corrigeren. Ik weet alleen dat een MM zijn geprogrameerd om de onstekingstijdstip, benzine /luchttoevoer aan te passen gebasserd op oa parameters die constant gemeten worden zoals, belasting,throttle positie, tpm, luchtdensitiet, temperatuur en in- en uitgaande o2 en Co2 waarden.

Gr,
Kenny
Roadrunner

Ongelezen bericht door Roadrunner »

ksimon schreef:
Ik been benieuwd hoe een MM pingelen kan detecteren en corrigeren.

Gr,
Kenny
Met een pingel- of detonatiesensor. Volgens mij inderdaad vanaf de R1200XX modellen.

Tom.
sanderh

Ongelezen bericht door sanderh »

Kenny,

Zoek maar eens op anti-pingelsensor. Zie bijvoorbeeld deze link http://www.motorhoutrust.nl/pdf/R1200GS_Catalogus.pdf op pagina 6 onder prestaties verbruik. Deze sensor zal wel een signaal doorgeven aan de motormanagement.

Hoe het precies werkt weet ik verder ook niet.
Beamietoo

Allemaal,

Een compressieverhouding van 12:1 die op RON 95 altijd goed zal lopen is indrukwekkend !
Nu ben ik heel nieuwsgerig precise hoe dat anti-pingel management werkt.

Gr,
Kenny
reusje

Ongelezen bericht door reusje »

ksimon schreef:Allemaal,

Een compressieverhouding van 12:1 die op RON 95 altijd goed zal lopen is indrukwekkend !

Gr,
Kenny

een pingelsensor registreert specifieke trillingen ( de juiste frequentie weet ik zo effe niet) die ontstaan tijdens pingelen, en zal ingrijpen in het motormanagment door het onstekingstijdstip te verlaten, waardoor het pingelen stopt.
Hierna zal het motormanagment het onstekingstijdstip weer gaan vervroegen tot de normale waarde.
Tank voor woon-werk verkeer gewoon euro 95, bij de motortochten, meestal richting duitsland tank ik euro 98, ivm de bergjes hier en daar.
Ik merkte bij mijn motorfiets trouwens geen verschil in verbruik bij euro 95 of 98, bij woon-werk verkeer.

het is overigens octaangetal, en geen octaangehalte, er zit geen octaan in benzine

groet,
ronald
Beamietoo

reusje schreef:
ksimon schreef:Allemaal,

Gr,
Kenny

een pingelsensor registreert specifieke trillingen ( de juiste frequentie weet ik zo effe niet) die ontstaan tijdens pingelen, en zal ingrijpen in het motormanagment door het onstekingstijdstip te verlaten, waardoor het pingelen stopt.
Hierna zal het motormanagment het onstekingstijdstip weer gaan vervroegen tot de normale waarde.
Tank voor woon-werk verkeer gewoon euro 95, bij de motortochten, meestal richting duitsland tank ik euro 98, ivm de bergjes hier en daar.
Ik merkte bij mijn motorfiets trouwens geen verschil in verbruik bij euro 95 of 98, bij woon-werk verkeer.

het is overigens octaangetal, en geen octaangehalte, er zit geen octaan in benzine

groet,
ronald
Klopt over octaantal. Het is de aanduiding dat producenten geven ivm met detonatie eigenschappen.
Trouwens tank ik ook een de bergen met 98 ivm met hoger belasting en blok temperaturen, twee dingen die ook pingelen zou kunnen veroorzaken.
En nog bedankt voor jouw uitleg over dat sensor. Ik ben er blij mee _004

Gr,
Kenny

Wil je een advertentievrije ervaring? Registreer of log in en geniet van een advertentie-vrije omgeving!

Gesloten
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht

Terug naar “Overige Techniek & Mechanica”