Beantwoord: Je TomTom, TomTom Home en corrupte bestanden
Moderator: RT_Patrick
- JOS WRSM
- Erelid
- Type: Ik heb geen motor (meer)
- Land: NL
- Woonplaats of omgeving: Amsterdam
- Contacteer:
Beantwoord: Je TomTom, TomTom Home en corrupte bestanden
Persoonlijk vind ik de Tom Tom een geweldige navigator omdat deze een enorm gebruikersgemak kent. Voor de motor heb ik de 2610 van Garmin, die ik veel minder gebruikersvriendelijk vind, maar ook z'n voordelen kent vwb Map Source.
Maar dat even buiten beschouwing.
Het probleem met mijn TomTom ondervind ik met de updateservice, oftewel TomTom Home.
Het is niet de eerste keer dat dit programma vast loopt en idiote foutmeldingen geeft.
Van TT support kreeg ik de volgende oplossing. M.i. een kromme: eerst suggereert men dat er bestanden in het apparaat corrupt zijn geraakt, maar men adviseert wel om eerst een backup te maken !?!?!? Daarna moet de TT schijf geformatteerd worden en dan moeten de (corrupte) bestanden terug gezet worden.
Ik snap hier dus niets van en voer het dus ook niet uit, want straks werkt de TT helemaal niet meer.
Wie heeft ervaringen (en deugdelijke) oplossingen dit gebied?
Hieronder de "oplossing van TomTom supportteam:
De foutmelding die u krijgt in TomTom Home ontstaat doordat 1 of meerdere bestanden in uw TomTom apparaat niet gelezen kunnen worden door TomTom Home. Ze corrupt geraakt zijn.
De oplossing is om de bestanden die het probleem veroorzaken te verwijderen.
Maak met TomTom HOME een back-up van uw apparaat:
1. Sluit uw apparaat aan en open TomTom HOME
2. Klik op [Back-up maken en herstellen]
3. Klik op [Maak een back-up van mijn GO/ONE]
4. Klik rechtsonder op [Maak nu een back-up]
5. Nu zal de back-up gemaakt worden en kunt u op [OK] drukken zodra de back-up is voltooid
Nu moet de hardeschijf geformatteerd worden.
1. Klik op [Start > Deze Computer]
2. Rechter muisknop op de TomTom schijf en klik op formatteren
3. Klik op [Start] en de schijf zal worden geformatteerd
3- Herinstalleren van de applicatie
Nu gaat u de applicatie opnieuw installeren.
1. Indien de TomTom is aangesloten, sluit u TomTom HOME af en ontkoppelt u uw apparaat
2. Sluit TomTom HOME af, ook rechtsonder in de taakbalk [rechtermuisknop op het TomTom HOME icoontje > exit]
3. Ga vervolgens naar “Mijn Documenten” en ga naar de map [TomTom/HOME/Downloads]
4. Verwijder hier de inhoud van de map downloads (niet de map zelf)
5. Schakel tijdelijk alle firewalls en virusscanners uit op PC / netwerk
6. Verbind daarna uw TomTom met de computer en TomTom HOME zal opstarten
7. Log vervolgens in rechtsboven bij 'meld aan' met uw emailadres en wachtwoord, TomTom HOME zal dan weer gaan zoeken naar updates.
4- U gaat alleen de kaart toevoegen op uw TomTom.
- In TomTom Home kiest u voor “Voeg Verkeers Info, Stemmen enz toe.
- Vervolgens gaat u naar pagina 4/4 en dan ziet u Items op mijn computer.
- U selecteert alleen de kaart en klik op “Voeg toe”
Indien u na deze stappen nog vragen heeft, neem dan gerust nogmaals contact met ons op. Heeft u ideeën of suggesties, dan horen wij dit ook graag. U kunt reageren dan op deze email zoals onder de stippellijn staat uitgelegd.
Met vriendelijke groeten,
Daan D. (NL)
TomTom Customer Care Team
Maar dat even buiten beschouwing.
Het probleem met mijn TomTom ondervind ik met de updateservice, oftewel TomTom Home.
Het is niet de eerste keer dat dit programma vast loopt en idiote foutmeldingen geeft.
Van TT support kreeg ik de volgende oplossing. M.i. een kromme: eerst suggereert men dat er bestanden in het apparaat corrupt zijn geraakt, maar men adviseert wel om eerst een backup te maken !?!?!? Daarna moet de TT schijf geformatteerd worden en dan moeten de (corrupte) bestanden terug gezet worden.
Ik snap hier dus niets van en voer het dus ook niet uit, want straks werkt de TT helemaal niet meer.
Wie heeft ervaringen (en deugdelijke) oplossingen dit gebied?
Hieronder de "oplossing van TomTom supportteam:
De foutmelding die u krijgt in TomTom Home ontstaat doordat 1 of meerdere bestanden in uw TomTom apparaat niet gelezen kunnen worden door TomTom Home. Ze corrupt geraakt zijn.
De oplossing is om de bestanden die het probleem veroorzaken te verwijderen.
Maak met TomTom HOME een back-up van uw apparaat:
1. Sluit uw apparaat aan en open TomTom HOME
2. Klik op [Back-up maken en herstellen]
3. Klik op [Maak een back-up van mijn GO/ONE]
4. Klik rechtsonder op [Maak nu een back-up]
5. Nu zal de back-up gemaakt worden en kunt u op [OK] drukken zodra de back-up is voltooid
Nu moet de hardeschijf geformatteerd worden.
1. Klik op [Start > Deze Computer]
2. Rechter muisknop op de TomTom schijf en klik op formatteren
3. Klik op [Start] en de schijf zal worden geformatteerd
3- Herinstalleren van de applicatie
Nu gaat u de applicatie opnieuw installeren.
1. Indien de TomTom is aangesloten, sluit u TomTom HOME af en ontkoppelt u uw apparaat
2. Sluit TomTom HOME af, ook rechtsonder in de taakbalk [rechtermuisknop op het TomTom HOME icoontje > exit]
3. Ga vervolgens naar “Mijn Documenten” en ga naar de map [TomTom/HOME/Downloads]
4. Verwijder hier de inhoud van de map downloads (niet de map zelf)
5. Schakel tijdelijk alle firewalls en virusscanners uit op PC / netwerk
6. Verbind daarna uw TomTom met de computer en TomTom HOME zal opstarten
7. Log vervolgens in rechtsboven bij 'meld aan' met uw emailadres en wachtwoord, TomTom HOME zal dan weer gaan zoeken naar updates.
4- U gaat alleen de kaart toevoegen op uw TomTom.
- In TomTom Home kiest u voor “Voeg Verkeers Info, Stemmen enz toe.
- Vervolgens gaat u naar pagina 4/4 en dan ziet u Items op mijn computer.
- U selecteert alleen de kaart en klik op “Voeg toe”
Indien u na deze stappen nog vragen heeft, neem dan gerust nogmaals contact met ons op. Heeft u ideeën of suggesties, dan horen wij dit ook graag. U kunt reageren dan op deze email zoals onder de stippellijn staat uitgelegd.
Met vriendelijke groeten,
Daan D. (NL)
TomTom Customer Care Team
Met vriendelijke motorgroet
Jos WRSM
Jos WRSM
Re: Je TomTom, TomTom Home en corrupte bestanden
jos,
Volgens mij kan je dit redelijk veilig doen. Bestanden die corrupt zijn geraakt zijn bestandjes die niet meer leesbaar zijn omdat er nulletjes of eentjes beschadigd zijn, weg zijn oid.
Bij het maken van een back up zal hij software matig de gegevens bij elkaar zoeken en die elders opslaan en dus niet corrupte bestanden wegschrijven in een back up.
Na het formatteren is alles leeg waarna je weer kunt installeren. Bij het installeren zal hij alle bestanden weer "uitpakken" waardoor de eventuele corrupte (beschadigde) bestanden er dus weer als nieuw op staan.
Dit werkt bijvoorbeeld ook met software op je pc die niet meer lekker loopt. Vaak helpt het om de software er af te halen en opnieuw te installeren.
Volgens mij kan je dit redelijk veilig doen. Bestanden die corrupt zijn geraakt zijn bestandjes die niet meer leesbaar zijn omdat er nulletjes of eentjes beschadigd zijn, weg zijn oid.
Bij het maken van een back up zal hij software matig de gegevens bij elkaar zoeken en die elders opslaan en dus niet corrupte bestanden wegschrijven in een back up.
Na het formatteren is alles leeg waarna je weer kunt installeren. Bij het installeren zal hij alle bestanden weer "uitpakken" waardoor de eventuele corrupte (beschadigde) bestanden er dus weer als nieuw op staan.
Dit werkt bijvoorbeeld ook met software op je pc die niet meer lekker loopt. Vaak helpt het om de software er af te halen en opnieuw te installeren.
- JOS WRSM
- Erelid
- Contacteer:
Bedankt voor je reactie Sander, zal ik het dan toch maar gaan uitvoeren??
Jos WRSM
Jos WRSM
- Dingelbert
- Type: R1200RT
- Bijz: Full options, Rapid Bike Kit, Laser uitlaat
- Woonplaats of omgeving: Horst
Volgens mij wordt de applicatie dan gewoon weer gedownload en dus vernieuwd. Ik gebruik zelf verschillende sd-kaartjes en voor alle kaartjes is de applicatie apart (en automatisch) gedownload.sanderh schreef:jos,
Bij het installeren zal hij alle bestanden weer "uitpakken" waardoor de eventuele corrupte (beschadigde) bestanden er dus weer als nieuw op staan.
Volgens mij kun je de gang van zaken zoals geadviseerd, gewoon volgen.
Peter
Dat zou ook heel goed kunnen dat er wat opnieuw gedownload wordt. Dat zie je vaker bij software installatie.Dingelbert schreef:
Volgens mij wordt de applicatie dan gewoon weer gedownload en dus vernieuwd. Ik gebruik zelf verschillende sd-kaartjes en voor alle kaartjes is de applicatie apart (en automatisch) gedownload.
Volgens mij kun je de gang van zaken zoals geadviseerd, gewoon volgen.
Peter
Je zou dit specifieke onderwerp natuurlijk nog even aan Daan D van het Tom Tom customer care team kunnen voorleggen.
Mocht je er alsnog niet uitkomen, probeer het eens bij
http://www.ttinternetclub.info/" onclick="window.open(this.href);return false;
Het beste TomTom forum.
Antoine
http://www.ttinternetclub.info/" onclick="window.open(this.href);return false;
Het beste TomTom forum.
![motorgroet [groet]](./images/smilies/motorgroet1.jpg)
Antoine
- JOS WRSM
- Erelid
- Contacteer:
Bedankt voor het "over de streep trekken" mijne heren, het is volbracht 

Jos WRSM
Jos WRSM
- jvsoelen
- Type: Ik heb een ander type BMW
- Bijz: BMW R 1100 RS
- Land: Nederland
- Woonplaats of omgeving: Geldermalsen
- Contacteer:
Jos WRSM; Ik heb zelf een TomTom GO 710 , nu wil ik de kerssen-route van je erop zetten, maar dat lukt niet.
Weet jij of dit kan ?.
Kan ik de zip-file ook uitprinten dus in MS-office zetten of zo.
Laat eens weten.
Mvgr. Jan
Weet jij of dit kan ?.
Laat eens weten.
Mvgr. Jan
- JOS WRSM
- Erelid
- Contacteer:
Sluit je TT aan op de PC en ga via bestandsbeheer naar de TT-map.
Daar vind je de map ITN.
Plaats daar het routebestandje in.
Let op: het moet wel een TT bestandje zijn. Meestal eindigt dit op itn.
Nu kun je de route vinden op de TT in de REISPLANNER en gebruiken.
Klaar is kees.
suc6
Jos
Daar vind je de map ITN.
Plaats daar het routebestandje in.
Let op: het moet wel een TT bestandje zijn. Meestal eindigt dit op itn.
Nu kun je de route vinden op de TT in de REISPLANNER en gebruiken.
Klaar is kees.
suc6
Jos
jvsoelen schreef:Jos WRSM; Ik heb zelf een TomTom GO 710 , nu wil ik de kerssen-route van je erop zetten, maar dat lukt niet.
Weet jij of dit kan ?.
Laat eens weten.
Mvgr. Jan
Jos WRSM
Jos WRSM
Als ik nog een suggestie mag doen voor iedereen die een TomTom op z'n motor gebruikt en daar routes voor wil maken en niet afhankelijk wil zijn van irritante TomTom software.... Neem es een kijkje op http://www.tyre.tk/ .
Dit is een zeer mooi en gemakkelijk tooltje om routes te plannen. Het gebruikt Google Maps om routes uit te zetten met waypoints, die je vervolgens in allerlei formaten kan opslaan (kml en kmz voor Google zelf, routeformats voor Garmin, en ja, ook itn voor TomTom). Kopieer het bestandje naar je TomTom (of Garmin) in het daarvoor bedoelde foldertje, en hoppa.
Ik gebruik zelf een oude Compaq Ipaq 5550 in een Otterbox (met RAM-mounts als bevestiging) als navigatie systeem. Goedkoop, en ik vind het net zo goed werken als een Garmin of TomTom voor motoren, die mijns inziens echt VEEL te duur zijn voor wat je er voor krijgt.
Ja ok, het ziet er misschien iets minder gelikt uit, maar boeien :)
Dit is een zeer mooi en gemakkelijk tooltje om routes te plannen. Het gebruikt Google Maps om routes uit te zetten met waypoints, die je vervolgens in allerlei formaten kan opslaan (kml en kmz voor Google zelf, routeformats voor Garmin, en ja, ook itn voor TomTom). Kopieer het bestandje naar je TomTom (of Garmin) in het daarvoor bedoelde foldertje, en hoppa.
Ik gebruik zelf een oude Compaq Ipaq 5550 in een Otterbox (met RAM-mounts als bevestiging) als navigatie systeem. Goedkoop, en ik vind het net zo goed werken als een Garmin of TomTom voor motoren, die mijns inziens echt VEEL te duur zijn voor wat je er voor krijgt.
Ja ok, het ziet er misschien iets minder gelikt uit, maar boeien :)
- Berrybeer
- 2023
- Type: R1150RT
- Bijz: met alles d'rop & d'ran..
- Land: Nederland
- Woonplaats of omgeving: Uden
.......op mijn vorige trouwe XV had ik via MP voor vier tientjes een Mio C210 gekocht.....Igo8 en de nieuwste TeleAtlas kaarten er op geïnstalleerd (volstrekt illegaal gedownload....dat dan weer wel..
...maar voor nop...
) en er de mooiste routes mee gereden...
.... en als ik héééél eerlijk ben.....die beviel mij beter dan mijn (destijds) dure BMW Navigator II die ik er nu op heb......maar ja die zat er nu eenmaal op...

Wil je een advertentievrije ervaring? Registreer of log in en geniet van een advertentie-vrije omgeving!
-
- Vergelijkbare Onderwerpen
- Reacties
- Weergaves
- Laatste bericht
-
- 0 Reacties
- 1906 Weergaves
-
Laatste bericht door Hans Vaessen
-
- 3 Reacties