olieniveau
Moderator: RT_Patrick
olieniveau
Hallo allemaal,
Ik lees hier van alles over olie niveaus. Ik heb een serieuze vraag en wil graag weten wat er nu juist is. In de handleiding van mijn R 1150 RT staat dat ik nadat de motor warm is de motor op de middenbok moet plaatsen en 5 minuten moet wachten. Daarna moet ik in het peilglas kijken. Ik zie dan een leeg peilglas. Ik heb net mijn koude motor op de zijstandaard gezet ( door hetgeen ik hier in dit forum heb gelezen) en zie dan dat het olieniveau nog onder het midden staat. Moet ik nu olie bijvullen, en zo ja hoeveel en welke?? wie kan mij vertellen wat er correct is? Ik heb mijn RT nog niet zolang en het zou de eerste keer zijn dat ik dit ga doen.
Bedankt alvast!
Ik lees hier van alles over olie niveaus. Ik heb een serieuze vraag en wil graag weten wat er nu juist is. In de handleiding van mijn R 1150 RT staat dat ik nadat de motor warm is de motor op de middenbok moet plaatsen en 5 minuten moet wachten. Daarna moet ik in het peilglas kijken. Ik zie dan een leeg peilglas. Ik heb net mijn koude motor op de zijstandaard gezet ( door hetgeen ik hier in dit forum heb gelezen) en zie dan dat het olieniveau nog onder het midden staat. Moet ik nu olie bijvullen, en zo ja hoeveel en welke?? wie kan mij vertellen wat er correct is? Ik heb mijn RT nog niet zolang en het zou de eerste keer zijn dat ik dit ga doen.
Bedankt alvast!
Re: olieniveau
Oh Oh, Het olie mysterie.
Hoeveel km heb je zelf gereden met je RT?
Hoe vaak heb je olie gepeild?
IK ben nooit te happig met snel olie bijvullen.
Ik zou zeggen bij de volgende rit een litertje olie mee (20W50 of 10w40 half syntetisch, afhankelijk van wat er al in zit, effe navragen dealer) en een paar keer stoppen en iedere stop na een paar minuten checken op de midden bok. Als je dan een paar keer een leeg venster hebt bijvullen tot het midden van het kijkglas.
Het kan zomaar zijn dat je bij de volgende peiling zomaar wel olie ziet anders bijvullen en in de gaten houden.
Hoeveel km heb je zelf gereden met je RT?
Hoe vaak heb je olie gepeild?
IK ben nooit te happig met snel olie bijvullen.
Ik zou zeggen bij de volgende rit een litertje olie mee (20W50 of 10w40 half syntetisch, afhankelijk van wat er al in zit, effe navragen dealer) en een paar keer stoppen en iedere stop na een paar minuten checken op de midden bok. Als je dan een paar keer een leeg venster hebt bijvullen tot het midden van het kijkglas.
Het kan zomaar zijn dat je bij de volgende peiling zomaar wel olie ziet anders bijvullen en in de gaten houden.
Laatst gewijzigd door Stingray op 22 mar 2010, 21:54, 2 keer totaal gewijzigd.
Re: olieniveau
Volgens mijn monteur en die kan het weten, hoop ik.....
bij warme motor, minstens 3 streepjes op je(olietemp) display, motor op de middenbok, 5 minuten wachten en dan moet de olie zichtbaar zijn in het peilglas.
Onderkant glas is gelijk aan minimum.
Succes
Hub

Onderkant glas is gelijk aan minimum.
Succes
![motorgroet [groet]](./images/smilies/motorgroet1.jpg)
Hub
Re: olieniveau
Ik heb de wijsheid ook niet in pacht maar als (diesel)monteur vraag ik waarom met warme motor? dan is er toch ook een hoeveelheid olie verspreid in de motor?
:

Re: olieniveau
De motor hoeft zeker niet warm te zijn om olie te peilen, maar als tie wél warm is zeker 5 minuten wachten zodat de olie zich weer kan verzamelen in het carter.jochembruinhof schreef:Hallo allemaal,
Ik lees hier van alles over olie niveaus. Ik heb een serieuze vraag en wil graag weten wat er nu juist is. In de handleiding van mijn R 1150 RT staat dat ik nadat de motor warm is de motor op de middenbok moet plaatsen en 5 minuten moet wachten. Daarna moet ik in het peilglas kijken. Ik zie dan een leeg peilglas. Ik heb net mijn koude motor op de zijstandaard gezet ( door hetgeen ik hier in dit forum heb gelezen) en zie dan dat het olieniveau nog onder het midden staat. Moet ik nu olie bijvullen, en zo ja hoeveel en welke?? wie kan mij vertellen wat er correct is? Ik heb mijn RT nog niet zolang en het zou de eerste keer zijn dat ik dit ga doen.
Bedankt alvast!
Als ik jouw verhaal lees, dan heb ik het idee dat er wel wat olie bij mag. Zet de motor op de middenbok en vul maximaal een kwart liter bij. Wacht een paar minuten en kijk of je nu olie in het peilvenster ziet. Zo niet, weer een kwart liter bijvullen. Ga hier mee door tot het peil het midden van het peilglas heeft bereikt.
Belangrijk om te weten is dat het verschil tussen onderkant peilglas en bovenkant peilglas een halve liter is, dus altijd met kleine stapjes bijvullen. Meer olie dan het maximum (= bovenkant peilglas) is niet gezond voor het blok.
Als je regelmatig rijdt, is het verstandig om b.v. één keer per week het olieniveau te checken. Je krijgt dan op den duur een beetje gevoel bij het olieverbruik van jouw fiets. Zodra het niveau weer de onderkant van het peilglas raakt vul je een kwart liter bij.
Over het te gebruiken type olie vind je met de zoekfunctie de nodige info. Als jouw motor al is ingelopen (> 10.000 km) zou ik kiezen voor halfsynthetische olie. Deze biedt een goede prijs/prestatie verhouding. Dit mag een gangbare auto-olie zijn. Onze boxers hebben geen specifieke motorfietsolie nodig. Over de te gebruiken viscositeit lopen de meningen uiteen, maar aan b.v. een 15W40 of 20W50 (zomer) val je je geen builen.
Succes!
Tom.
- Baird
- 2024
- Berichten: 4369
- Lid geworden op: 21 mar 2009, 17:49
- Type: Ik heb een ander type BMW
- Bijz: R1200GS LC
- Land: NL
- Woonplaats of omgeving: Baronie van Breda
Re: olieniveau
We zullen het nog een keer herhalen, het blijft een terugkerend onderwerp:
Motor echt warm draaien/rijden( 5 streepjes) totdat de oliekoeler in gebruik is.( lekkere rit maken dus)
Motor op de jiffy, motor uitzetten en luisteren of je de olie uit de oliekoeler horen lopen, 'bubbelen'
Wacht een minuut of 10, langer mag.
Zet de motor op de middenbok op een horizontale ondergrond.
Controleer het peilglas: Nivo minstens op de rode stip, maximaal bovenzijde kijkglas, belletje zien is handig.
nB: Te veel olie is ook slecht!!

Motor echt warm draaien/rijden( 5 streepjes) totdat de oliekoeler in gebruik is.( lekkere rit maken dus)
Motor op de jiffy, motor uitzetten en luisteren of je de olie uit de oliekoeler horen lopen, 'bubbelen'
Wacht een minuut of 10, langer mag.
Zet de motor op de middenbok op een horizontale ondergrond.
Controleer het peilglas: Nivo minstens op de rode stip, maximaal bovenzijde kijkglas, belletje zien is handig.
nB: Te veel olie is ook slecht!!
![motorgroet [groet]](./images/smilies/motorgroet1.jpg)

Met vriendelijke motorgroet
BeRT
R1200GS LC
R25 (1951)
GPSMAP 276Cx
Volvo XC40 T5 Recharge Inscription
ooit:
Jawa CZ 150, Yamaha XS750, R80ST, R1100RT, R1150RT (2x). 500k+ km
BeRT
R1200GS LC
R25 (1951)
GPSMAP 276Cx
Volvo XC40 T5 Recharge Inscription
ooit:
Jawa CZ 150, Yamaha XS750, R80ST, R1100RT, R1150RT (2x). 500k+ km
- PaulRS
- Berichten: 477
- Lid geworden op: 09 mei 2008, 13:37
- Locatie: Hillegom
Re: olieniveau
Hoi.
Olie peilen volgens een service-bulletin van Herr BMW zelf;
Rij de motor warm, 5 balkjes olietemp en voel of de koeler heet is.
Dan de motor op een vlakke vloer, op de bok en 5 minuten wachten tot alle olie terug is gezakt, dan pas peilen.
Mijn ervaring is dat je dat een 2-3x moet doen voordat je bijvult om een goed gemiddeld te krijgen.
Bijvullen tot de middenstip.
Ook is mijn ervaring dat het oliepeil lager is bij een koude motor.
Als olie zou ik voor een seizoensrijder een 20W-50 half-synth, of 5W-50 vol-synth voor de jaarrond rijder gebruiken. (mijn mening, he, wil geen olieoorlog veroorzaken. :lol: )
Groeten, Paul.
Olie peilen volgens een service-bulletin van Herr BMW zelf;
Rij de motor warm, 5 balkjes olietemp en voel of de koeler heet is.
Dan de motor op een vlakke vloer, op de bok en 5 minuten wachten tot alle olie terug is gezakt, dan pas peilen.
Mijn ervaring is dat je dat een 2-3x moet doen voordat je bijvult om een goed gemiddeld te krijgen.
Bijvullen tot de middenstip.
Ook is mijn ervaring dat het oliepeil lager is bij een koude motor.
Als olie zou ik voor een seizoensrijder een 20W-50 half-synth, of 5W-50 vol-synth voor de jaarrond rijder gebruiken. (mijn mening, he, wil geen olieoorlog veroorzaken. :lol: )
Groeten, Paul.
Geht net, gibbet net.
- han62
- Berichten: 378
- Lid geworden op: 16 nov 2008, 18:07
- Type: R1200RT
- Locatie: Budel
Re: olieniveau
Het lijkt mij dat je het instructieboekje moet aanhouden. Het staat er niet voor niks in (denk ik dan maar) al vind ik het ook een rare omslachtiger methode. wil je een stukje met vriende rijden eerst even rondje rijden effe wachten controleren en al dan niet bijvullen. waarom niet gewoon een simpele pijlstok.
Als er iets te veel olie inzit denk er zit te weinig in want dat kun je op het glas niet goed waarnemen en vul je maar bij (heb ik ook gehad) reslultaat veel te veel. dan maar weer aftappen en de voorgeschreven hoeveelheid er weer in gieten.
ja leuker kunnen ze het niet maken bij meneer BMW
Als er iets te veel olie inzit denk er zit te weinig in want dat kun je op het glas niet goed waarnemen en vul je maar bij (heb ik ook gehad) reslultaat veel te veel. dan maar weer aftappen en de voorgeschreven hoeveelheid er weer in gieten.
ja leuker kunnen ze het niet maken bij meneer BMW
R1200RT - Harley Heritage
http://i426.photobucket.com/albums/pp34 ... 0RT187.jpg[/IMG]
http://i426.photobucket.com/albums/pp34 ... 0RT187.jpg[/IMG]
- HansD
- Berichten: 3355
- Lid geworden op: 10 sep 2008, 13:30
- Type: R1200RT/LC
- Land: NL
- Woonplaats of omgeving: Rotterdam
- Locatie: Bergschenhoek
Re: olieniveau
Ter aanvulling en niet onbelangrijk:
- maak het oliepeilglaasje schoon voordat je gaat meten. Een lange gebogen kwast is hier handig voor.
- gebruik een zaklamp
- ga op je knieen liggen voor je RT (uit bewondering en aanbidding, maar ook om door het gaatje te kijken)
Hans
- maak het oliepeilglaasje schoon voordat je gaat meten. Een lange gebogen kwast is hier handig voor.
- gebruik een zaklamp
- ga op je knieen liggen voor je RT (uit bewondering en aanbidding, maar ook om door het gaatje te kijken)
Hans
- Willem Rietveld
- Berichten: 183
- Lid geworden op: 15 sep 2008, 21:34
- Type: R1200RT/LC
- Bijz: 2014
- Land: Ned
- Woonplaats of omgeving: Almere
- Locatie: Almere
Re: olieniveau
Hallo,
Ik peil atijd met een koude motor.
Volgens het instuctieboekje kun je peilen op twee manieren;
a. met een bedrijfswarme motor. motor op de middenbok zetten, minstens 10 minuten wachten en aflezen. dit doe je meestal tijdens een langere tocht/vakantierit.
b. met een koude motor. staat die op de middenbok (meestal), direct aflezen.
Tussen de bovenrand (max peil) en onderrand (min.peil) zit een halve liter olie. Het makkelijkst is het peil op de middenstip te houden, dat meet het makkelijkst.
Vul inderdaad niet te veel bij, want dat is altijd schadelijker dan eens met te weinig rijden.
En, waarom zou je in ...'s naam je motor eerst op bedrijfstemperatuur rijden om je oliepeil te meten als je het vóór een rit of tussendoor met koude motor kunt doen.
En ja, een klein zaklampje is een uitkomst., het peilglas zit op een nogal donker plekje.
groeten, Willem.
Ik peil atijd met een koude motor.
Volgens het instuctieboekje kun je peilen op twee manieren;
a. met een bedrijfswarme motor. motor op de middenbok zetten, minstens 10 minuten wachten en aflezen. dit doe je meestal tijdens een langere tocht/vakantierit.
b. met een koude motor. staat die op de middenbok (meestal), direct aflezen.
Tussen de bovenrand (max peil) en onderrand (min.peil) zit een halve liter olie. Het makkelijkst is het peil op de middenstip te houden, dat meet het makkelijkst.
Vul inderdaad niet te veel bij, want dat is altijd schadelijker dan eens met te weinig rijden.
En, waarom zou je in ...'s naam je motor eerst op bedrijfstemperatuur rijden om je oliepeil te meten als je het vóór een rit of tussendoor met koude motor kunt doen.
En ja, een klein zaklampje is een uitkomst., het peilglas zit op een nogal donker plekje.
groeten, Willem.
Keep on beeming
Honda CB72, Honda CB550K3, 28 jaar vier wielen, BMWR1100RT, BMWR1200RT, BMWR1200RT/LC
Honda CB72, Honda CB550K3, 28 jaar vier wielen, BMWR1100RT, BMWR1200RT, BMWR1200RT/LC
- Baird
- 2024
- Berichten: 4369
- Lid geworden op: 21 mar 2009, 17:49
- Type: Ik heb een ander type BMW
- Bijz: R1200GS LC
- Land: NL
- Woonplaats of omgeving: Baronie van Breda
Re: olieniveau
Dat is alleen om aan te geven dat je als de motor eenmaal gestart is je hem eerst echt moet warm rijden voordat je gaat peilen, dus niet met een lauwe motor peilen. Ik doe zelf altijd de handelingen die nodig om goed te kunnen meten en kijk de volgende ochtend pas of er iets bij moet( de mijne verbruikt olie dus ik moet het wel bijhouden)Willem Rietveld schreef: ..............................
En, waarom zou je in ...'s naam je motor eerst op bedrijfstemperatuur rijden om je oliepeil te meten als je het vóór een rit of tussendoor met koude motor kunt doen.
En ja, een klein zaklampje is een uitkomst., het peilglas zit op een nogal donker plekje.
groeten, Willem.
![motorgroet [groet]](./images/smilies/motorgroet1.jpg)

Met vriendelijke motorgroet
BeRT
R1200GS LC
R25 (1951)
GPSMAP 276Cx
Volvo XC40 T5 Recharge Inscription
ooit:
Jawa CZ 150, Yamaha XS750, R80ST, R1100RT, R1150RT (2x). 500k+ km
BeRT
R1200GS LC
R25 (1951)
GPSMAP 276Cx
Volvo XC40 T5 Recharge Inscription
ooit:
Jawa CZ 150, Yamaha XS750, R80ST, R1100RT, R1150RT (2x). 500k+ km
Re: olieniveau
Ik snap die discussies over peilen niet. Wel warm peilen, koud peilen. Gebruik je gewone verstand. Als je je motor stalt, heb je een rit achter de rug en is je motor warm. De olie zakt dan (en dat gebeurt heus na iedere rit) naar het laagste punt. Dus, je je begrijpt het al, als je weer gaat rijden, koud peilen en je hebt het juiste peil. Waarom weer warm maken en even wachten? Denk je heus dat dat anders is als mijn omschreven methode. Hooguit heb je dan een lager niveau en kan bijvullen overvullen worden.
Als je peil goed is en je maakt een hele rit van bijv 500 km is daarbij je oliepeil echt niet gezakt naar een te laag niveau.
Je moet jezelf ook niet gek maken door bijv iedere 100 km te peilen. Je moet al een lekkende motor hebben wil je dan een te laag peil hebben en dat zou je dan gezien hebben.
Dus af en toe VOORDAT je vertrekt (en start) in koude toestand controleren en lekker gaan rijden.
Veel veilige en zomerse kilometers uit het zuiden.
Jos
Als je peil goed is en je maakt een hele rit van bijv 500 km is daarbij je oliepeil echt niet gezakt naar een te laag niveau.
Je moet jezelf ook niet gek maken door bijv iedere 100 km te peilen. Je moet al een lekkende motor hebben wil je dan een te laag peil hebben en dat zou je dan gezien hebben.
Dus af en toe VOORDAT je vertrekt (en start) in koude toestand controleren en lekker gaan rijden.
Veel veilige en zomerse kilometers uit het zuiden.


- Baird
- 2024
- Berichten: 4369
- Lid geworden op: 21 mar 2009, 17:49
- Type: Ik heb een ander type BMW
- Bijz: R1200GS LC
- Land: NL
- Woonplaats of omgeving: Baronie van Breda
Re: olieniveau
Je houdt de discussie zo wel zelf in stand om reeds gemelde opmerkingen te blijven herhalen als zijnde nieuwe informatie ........................................duh _002
Met vriendelijke motorgroet
BeRT
R1200GS LC
R25 (1951)
GPSMAP 276Cx
Volvo XC40 T5 Recharge Inscription
ooit:
Jawa CZ 150, Yamaha XS750, R80ST, R1100RT, R1150RT (2x). 500k+ km
BeRT
R1200GS LC
R25 (1951)
GPSMAP 276Cx
Volvo XC40 T5 Recharge Inscription
ooit:
Jawa CZ 150, Yamaha XS750, R80ST, R1100RT, R1150RT (2x). 500k+ km
- jaybmw
- Berichten: 565
- Lid geworden op: 03 feb 2010, 20:16
- Type: R1200RT
- Bijz: z-technikscherm,wunderlich schakelpookverlenger.
- Land: nl
- Woonplaats of omgeving: Brabant !
Re: olieniveau
Hallo allemaal,
Op de boxers zit een koeler voor de olie en die moet warm zijn,wat betekend dat het systeem op temp is en volledig in gebruik.Ook bij aftappen erg belangrijk zodat alle oude olie wegloopt.Feit is ook dat warme olie ietsje uitzet en dus betekent dat op max bijgevuld met koude motor het niveau bij warme motor te hoog staat!Een kwart liter te veel is niet erg,maar meer is niet goed en dit zal tot verbruik leiden met als gevolg afzetting van as op je uitlaatkleppen (dus later compressieverlies) en vervuiling van je gehele blok.
Gewoon instructie uit boekje navolgen,dus warm peilen na een aantal minuten zodat de koeler leeg stroomt en het niveau gecheckt kan worden. En wel op de middenbok natuurlijk
.
Groeten,houdoe, Jeroen.
Op de boxers zit een koeler voor de olie en die moet warm zijn,wat betekend dat het systeem op temp is en volledig in gebruik.Ook bij aftappen erg belangrijk zodat alle oude olie wegloopt.Feit is ook dat warme olie ietsje uitzet en dus betekent dat op max bijgevuld met koude motor het niveau bij warme motor te hoog staat!Een kwart liter te veel is niet erg,maar meer is niet goed en dit zal tot verbruik leiden met als gevolg afzetting van as op je uitlaatkleppen (dus later compressieverlies) en vervuiling van je gehele blok.
Gewoon instructie uit boekje navolgen,dus warm peilen na een aantal minuten zodat de koeler leeg stroomt en het niveau gecheckt kan worden. En wel op de middenbok natuurlijk

Groeten,houdoe, Jeroen.
kawasaki gpz 600 r ,2jaar
kawasaki zx6 r ,8 mnd
kawasaki zx7 r ,4jaar (totall los )
kawasaki zx9 r ,10jaar
bmw r1200 rt
kawasaki zx6 r ,8 mnd
kawasaki zx7 r ,4jaar (totall los )
kawasaki zx9 r ,10jaar
bmw r1200 rt
- Noortukker
- Berichten: 94
- Lid geworden op: 05 jul 2009, 22:04
- Type: R1200RT
- Locatie: Noordwijk
Re: olieniveau
Wat ook een goede beproefde methode is om je olie te peilen is
om eerst de motor warm te rijden.
Olie vuldop verwijderen, motor ondersteboven houden olie opvangen in een maatbeker, aanvullen
tot de gewenste hoeveelheid en weer terug in de motor gieten.

om eerst de motor warm te rijden.
Olie vuldop verwijderen, motor ondersteboven houden olie opvangen in een maatbeker, aanvullen
tot de gewenste hoeveelheid en weer terug in de motor gieten.


Van A naar B is het leukst op een RT
- beamer1200rt
- Berichten: 241
- Lid geworden op: 10 okt 2009, 18:52
- Type: Ik heb een ander type BMW
- Bijz: R1200GS 2004
- Land: NL
- Woonplaats of omgeving: Zeist
Re: olieniveau
Ter aanvulling: te weinig olie is ook slecht voor het koelvermogen en dat is zeker bij warmer weer van belang.
Zelf controleer ik voordat ik ga rijden altijd in de garage het oliepeil, want dan staat ie vlak en op de middenbok.
Gewoonte die ik overgehouden heb van mijn 1100, want dat was nogal een gebruiker i.t.t. de 1200.
Net onder de stip betekent bij mij dat er een kwartje bij gaat.
Zelf controleer ik voordat ik ga rijden altijd in de garage het oliepeil, want dan staat ie vlak en op de middenbok.
Gewoonte die ik overgehouden heb van mijn 1100, want dat was nogal een gebruiker i.t.t. de 1200.
Net onder de stip betekent bij mij dat er een kwartje bij gaat.
Motorverleden: 2009 R12000RT, 2005 R1200RT, 2003 R1150RT, 2001 R1150RT, 2000 R1150GS, 1997 R1100RT, 1997 K1100LT, 1996 K75
Wil je een advertentievrije ervaring? Registreer of log in en geniet van een advertentie-vrije omgeving!
-
- Vergelijkbare Onderwerpen
- Reacties
- Weergaves
- Laatste bericht
-
- 1 Reacties
- 54 Weergaves
-
Laatste bericht door Baird