BMW communicatiesysteem
Moderator: RT_Patrick
- julien
- Type: R1200RT
BMW communicatiesysteem
Hallo;
Sinds kort hebben mijn vrouw en ik elk een Systeemhelm 6 + het BMW-communicatiesysteem aangeschaft.
Is het normaal dat er enkel de mogelijkheid bestaat tot :
-onderlinge communicatie
-ik alleen de aanwijzingen van de GPS(nav IV) kan beluisteren
-ik enkel muziek (opgeslagen in de GPS) kan beluisteren wanneer de helm van mijn vrouw uitgeschakeld is.Zodra deze ingeschakeld wordt kan ik geen muziek meer beluisteren.
Ik heb al alle mogelijke combinaties en "pairings" uitgeprobeerd,maar het wil maar niet lukken zoals het wel het geval was met onze vorige helmen (Nolan N103 + N-Com).
Zijn er misschien nog gebruikers van het BMW -systeem die mij op de weg kunnen helpen?
Dank.
Sinds kort hebben mijn vrouw en ik elk een Systeemhelm 6 + het BMW-communicatiesysteem aangeschaft.
Is het normaal dat er enkel de mogelijkheid bestaat tot :
-onderlinge communicatie
-ik alleen de aanwijzingen van de GPS(nav IV) kan beluisteren
-ik enkel muziek (opgeslagen in de GPS) kan beluisteren wanneer de helm van mijn vrouw uitgeschakeld is.Zodra deze ingeschakeld wordt kan ik geen muziek meer beluisteren.
Ik heb al alle mogelijke combinaties en "pairings" uitgeprobeerd,maar het wil maar niet lukken zoals het wel het geval was met onze vorige helmen (Nolan N103 + N-Com).
Zijn er misschien nog gebruikers van het BMW -systeem die mij op de weg kunnen helpen?
Dank.
- Paul leliveld
- Type: Ik heb een andere motor
- Bijz: Honda ST1100
- Land: nl
- Woonplaats of omgeving: Dordrecht
Re: BMW communicatiesysteem
kijk eens op (http://www.pmr446-funkversand.de" onclick="window.open(this.href);return false;) of (http://www.cbshop.nl" onclick="window.open(this.href);return false;) 

- julien
interessante link Paul,maar voor dat geld verwacht ik toch wat meer mogelijkheden dan van "maar" het N-Com systeem.
- julien
Uiteindelijk de oplossing gevonden:
bij het BMW-systeem (waarschijnlijk ook bij andere) kan elk bluetoothapparaat slechts aan één helm "gepaird".
d.w.z. in mijn geval kan ik alleen de aanwijzingen van de GPS beluisteren en daarmee ook alleen genieten van de muziek hierop opgeslagen.
Door de aan/uit knop op de helm tweemaal kort in te drukken kan ik overschakelen van communicatiemodus naar muziekmodus.
Met onze oude Nolanhelmen hebben wij indertijd dit probleem opgelost d.m.v. een kabeltje tussen de twee helmen zodat mijn vrouw mee kon luisteren naar de muziek,helaas voorziet het BMW-systeem niet in die mogelijkheid.
Moraal van het verhaal : mevrouw zal zelf een MP 3 speler moeten aanschaffen(of kado krijgen).
![motorgroet [groet]](./images/smilies/motorgroet1.jpg)
bij het BMW-systeem (waarschijnlijk ook bij andere) kan elk bluetoothapparaat slechts aan één helm "gepaird".
d.w.z. in mijn geval kan ik alleen de aanwijzingen van de GPS beluisteren en daarmee ook alleen genieten van de muziek hierop opgeslagen.
Door de aan/uit knop op de helm tweemaal kort in te drukken kan ik overschakelen van communicatiemodus naar muziekmodus.
Met onze oude Nolanhelmen hebben wij indertijd dit probleem opgelost d.m.v. een kabeltje tussen de twee helmen zodat mijn vrouw mee kon luisteren naar de muziek,helaas voorziet het BMW-systeem niet in die mogelijkheid.
Moraal van het verhaal : mevrouw zal zelf een MP 3 speler moeten aanschaffen(of kado krijgen).
Klopt, het komt vaker voor dat een Bleutooth headset maar 1 bleutooth verbinding tegelijk kan onderhouden, naast een draad-gebonden verbinding.
Dat was ook het geval bij de Nolan N-Com systeem, weet ik uit ervaring.
Nu ken ik het BMW Systeem niet, maar heb je ook navigatie in gebruik (via bluetooth)
:
Wat je kan proberen, en bij mij werkt het perfect, is een bluetooth dongel kopen (Jabra A120s of een Albrecht BPA 100, bijvoorbeeld) die mini-jack naar bleutooth omzet. Die pair je dan met je navigatie en je navigatie weer (ook via bluetooth) weer met je BMW Systeem.
De navigatie zal dan de verbindingen onderhouden, waarbij navigatie de hoogste prioriteit krijgt en de bluetooth dongel de lage(re) prioriteit.
En je ega dan weer verbinden met jou helm via draad (als BMW Systeem dat ondersteund?
)
Uiteraard is het advies zaken eerst uit te proberen voordat je een aanschaf doet, want testen is weten
Dat was ook het geval bij de Nolan N-Com systeem, weet ik uit ervaring.
Nu ken ik het BMW Systeem niet, maar heb je ook navigatie in gebruik (via bluetooth)

Wat je kan proberen, en bij mij werkt het perfect, is een bluetooth dongel kopen (Jabra A120s of een Albrecht BPA 100, bijvoorbeeld) die mini-jack naar bleutooth omzet. Die pair je dan met je navigatie en je navigatie weer (ook via bluetooth) weer met je BMW Systeem.
De navigatie zal dan de verbindingen onderhouden, waarbij navigatie de hoogste prioriteit krijgt en de bluetooth dongel de lage(re) prioriteit.
En je ega dan weer verbinden met jou helm via draad (als BMW Systeem dat ondersteund?

Uiteraard is het advies zaken eerst uit te proberen voordat je een aanschaf doet, want testen is weten

- julien
Dank voor de uitleg dutchmidiman.
Sorry voor de late reactie,tijdje niet op het net geweest.
Sorry voor de late reactie,tijdje niet op het net geweest.
- PaPinkelman
- Type: Ik heb een ander type BMW
- Bijz: BMW F800GT
- Land: Nederland
- Woonplaats of omgeving: Helmond
Ik denk er ook wel eens aan om mijn "oude" bedrade systeem, bestaande uit een aparte intercom, losse GPS en MP3 speler in te wisselen voor iets meer geïntegreerd en draadloos. Nu ik dit weer lees, ben ik blij dat ik nog ouderwets en bedraad werk.... Toegegeven: bij het opstappen kost het iets meer tijd om aan te koppelen, maar daarna ook geen gezeur meer.
Groeten,
Frank
BMW F800GT / Sena 20s / Zumo XT / GPSmap 62s
Frank
BMW F800GT / Sena 20s / Zumo XT / GPSmap 62s
- Berrybeer
- 2023
- Type: R1150RT
- Bijz: met alles d'rop & d'ran..
- Woonplaats of omgeving: Uden
Frank, da's precies wat ik afgelopen zaterdag ook bij de Hobbyist te horen kreeg: dat bluetooth is allemaal mooi & aardig....maar qua (geluids-)kwaliteit gaat er niets boven gewone ouderwetse kabeltjes.... 

- peijsj
- Type: R1100RT
Beste
Toch maar even een tegengeluid. Heb sinds een aantal maanden een blue tooth Camos apparaat. Alleen voor mijzelf. Dat wel. werkt perfect in combinatie met de ZUMO 660. (overigens binnen 10 minuten ingebouwd in mijn BMW (5)helm.Geen enkele storing, zuiver geluid. Geluid is alleen aan de harde kant. Wanneer ik hem op 50% zet is het volume meer dan genoeg. Ik heb geen ervaring met bedrade systemen maar kan mij niet voorstellen dat het beter kan dan wat ik nu heb.
Jan
Toch maar even een tegengeluid. Heb sinds een aantal maanden een blue tooth Camos apparaat. Alleen voor mijzelf. Dat wel. werkt perfect in combinatie met de ZUMO 660. (overigens binnen 10 minuten ingebouwd in mijn BMW (5)helm.Geen enkele storing, zuiver geluid. Geluid is alleen aan de harde kant. Wanneer ik hem op 50% zet is het volume meer dan genoeg. Ik heb geen ervaring met bedrade systemen maar kan mij niet voorstellen dat het beter kan dan wat ik nu heb.

Jan
- julien
By the way,de door dutchmidiman voorgestelde oplossing is in de praktijk niet mogelijk:
zowel de helm biedt geen mogelijkheid om iets in te pluggen (wel met het N-Com - systeem) en wanneer de BMW IV navigator in zijn (originele) houder zit,kan je daar ook niets meer inpluggen.
Eerlijkheidshalve dien ik wel te vermelden dat de geluidskwaliteit van het BMW Communicatiesysteem 100-maal beter is dan bij N-Com.
zowel de helm biedt geen mogelijkheid om iets in te pluggen (wel met het N-Com - systeem) en wanneer de BMW IV navigator in zijn (originele) houder zit,kan je daar ook niets meer inpluggen.

Eerlijkheidshalve dien ik wel te vermelden dat de geluidskwaliteit van het BMW Communicatiesysteem 100-maal beter is dan bij N-Com.
- Berrybeer
- 2023
- Type: R1150RT
- Bijz: met alles d'rop & d'ran..
- Woonplaats of omgeving: Uden
Tuurlijk Jan, er zijn ook hele goede bluetooth systemen
. Alleen had ik het voor- of nadeel (het is maar zoals je 't bekijkt) dat er bij mijn RT die ik kocht, een vrij uitgebreide Baehr installatie zit waarop je z'n beetje alles individueel kunt afstellen (gps, radio, mp4, gsm, berijdershelm, duo-helm etc).
Volgens die aardige man bij de Hobbyist is de kans dat je dat allemaal via bluetooth perfect afgesteld krijgt uiterst klein, zo niet onmogelijk
en kun je volgens hem via bluetooht ook geen stereo ontvangen..
Maar eerlijk is eerlijk, als die Baehr er bij mij niet had ingezeten....had ik 'm hoogstwaarschijnlijk ook niet aangeschaft :shock:. Ik ben immers een puur mooi weer & hobby rijder (ahum....een watje dus..) en daar is me dat Beahr spul toch veels té duur voor......

Volgens die aardige man bij de Hobbyist is de kans dat je dat allemaal via bluetooth perfect afgesteld krijgt uiterst klein, zo niet onmogelijk

Maar eerlijk is eerlijk, als die Baehr er bij mij niet had ingezeten....had ik 'm hoogstwaarschijnlijk ook niet aangeschaft :shock:. Ik ben immers een puur mooi weer & hobby rijder (ahum....een watje dus..) en daar is me dat Beahr spul toch veels té duur voor......
Wil je een advertentievrije ervaring? Registreer of log in en geniet van een advertentie-vrije omgeving!
-
- Vergelijkbare Onderwerpen
- Reacties
- Weergaves
- Laatste bericht
-
- 3 Reacties
- 5323 Weergaves
-
Laatste bericht door MotorBurler
-
- 13 Reacties