Een R1100RT aanpassen voor personen onder de 1,70 mtr.
Moderator: RT_Patrick
-
- Berichten: 678
- Lid geworden op: 26 jan 2010, 19:58
- Type: Ik heb een ander type BMW
- Bijz: BMW R850R
- Land: NL
- Woonplaats of omgeving: Groene Hart
- Locatie: Ter Aar
Een R1100RT aanpassen voor personen onder de 1,70 mtr.
Hallo allemaal,
Gisteren heb ik voor het eerst een proefrit gemaakt op een R1100RT uit 1998. Dat op zich is al een geweldige ewrvaring en ik wil er ook graag ééntje aanschaffen. Maar ......... ik kom twee problemen tegen; de hoogte van het zadel en de kniehoek.
De hoogte van het zadel is voor mij erg belangrijk omdat ik uit ervaring weet dat er momenten voorkomen dat er geen grond onder je voeten zit die je wel verwacht. Het gevolg is dat de motor valt (is me al twee keer overkomen). Het zadel stond tijdens de proefrit op de laagste stand en de vering was ook in stand laag. Hier moet ik dus iets aan doen.
De kniehoek is voor mij ook een probleem. Weliswaar kan ik de steps verlagen (wunderlich heeft daar iets voor) maar het schakelpedaal zal ook zeker 3 tot 5 cm lager moeten komen.
Wie kan mij de oplossingen bieden en helpen het te realiseren?
Alvast dank voor de reactie.
Met vriendelijke groet,
Bart
Gisteren heb ik voor het eerst een proefrit gemaakt op een R1100RT uit 1998. Dat op zich is al een geweldige ewrvaring en ik wil er ook graag ééntje aanschaffen. Maar ......... ik kom twee problemen tegen; de hoogte van het zadel en de kniehoek.
De hoogte van het zadel is voor mij erg belangrijk omdat ik uit ervaring weet dat er momenten voorkomen dat er geen grond onder je voeten zit die je wel verwacht. Het gevolg is dat de motor valt (is me al twee keer overkomen). Het zadel stond tijdens de proefrit op de laagste stand en de vering was ook in stand laag. Hier moet ik dus iets aan doen.
De kniehoek is voor mij ook een probleem. Weliswaar kan ik de steps verlagen (wunderlich heeft daar iets voor) maar het schakelpedaal zal ook zeker 3 tot 5 cm lager moeten komen.
Wie kan mij de oplossingen bieden en helpen het te realiseren?
Alvast dank voor de reactie.
Met vriendelijke groet,
Bart
Yamaha Maxim 1986 1996-1999
BMW R1100RS 1994 1999-2001
Honda Transalp 1998 2001-2003
Kawasaki ZR7S 2003 2003-2006
BMW R1100R 1997 2006-2010
BMW R1100RT 1999 2010-2014
BMW F650GS 2001 2014- 2017
BMW R850R 1999 met een Garmin Zumo 350 LM 1997-2020
BMW R1100RS 1994 1999-2001
Honda Transalp 1998 2001-2003
Kawasaki ZR7S 2003 2003-2006
BMW R1100R 1997 2006-2010
BMW R1100RT 1999 2010-2014
BMW F650GS 2001 2014- 2017
BMW R850R 1999 met een Garmin Zumo 350 LM 1997-2020
Re: Een R1100RT aanpassen voor personen onder de 1,70 mtr.
Neem hiervoor contact op met Hyperproservice in Alphen a/d Rijn, zij kunnen de hele motorfiets op een verantwoorde manier verlagen met het zelfde of een beter weggedrag.
Re: Een R1100RT aanpassen voor personen onder de 1,70 mtr.
We zijn net in een ander draadje over hetzelfde bezig.
viewtopic.php?f=53&t=1774" onclick="window.open(this.href);return false;
Ik ben ook 1.70 met korte pootjes ( ik mag bijna alles inkorten, verlagen en weet ik wat niet meer).
De volgende opties zijn mogelijk:
Extra zolen onder je laarzen zetten (1-2 cm) Voordeel snel en niet permanent, Nadeel relatief duur (40-50 euro) en slijtgevoelig
Lager zadel (3 cm) Voordeel niet permanent, proefrijden mogelijk (andere merken leveren ook betere zadels) . Nadeel Kniehoek veranderd veel en kan duur zijn (vanaf 250 euro).
Andere veren (3 cm) Voordeel rijgedrag verbeterd ook voor een redelijk bedrag (max 400 euro) . Nadeel niet even proberen.
Andere schokbrekers (meer mogelijk tot 5 cm) maar wellicht dat de bodemvrijheid in het geding komt. Voordeel rijgedrag en instelbaarheid verbeterd. Nadeel niet even proberen en duur (750 - 1000,=)
Er is veel mogelijk maar ik zou voor andere veren gaan en dan stepjes lager zetten. Permanent je veervoorspanning wegdraaien is eigenlijk geen optie.
viewtopic.php?f=53&t=1774" onclick="window.open(this.href);return false;
Ik ben ook 1.70 met korte pootjes ( ik mag bijna alles inkorten, verlagen en weet ik wat niet meer).
De volgende opties zijn mogelijk:
Extra zolen onder je laarzen zetten (1-2 cm) Voordeel snel en niet permanent, Nadeel relatief duur (40-50 euro) en slijtgevoelig
Lager zadel (3 cm) Voordeel niet permanent, proefrijden mogelijk (andere merken leveren ook betere zadels) . Nadeel Kniehoek veranderd veel en kan duur zijn (vanaf 250 euro).
Andere veren (3 cm) Voordeel rijgedrag verbeterd ook voor een redelijk bedrag (max 400 euro) . Nadeel niet even proberen.
Andere schokbrekers (meer mogelijk tot 5 cm) maar wellicht dat de bodemvrijheid in het geding komt. Voordeel rijgedrag en instelbaarheid verbeterd. Nadeel niet even proberen en duur (750 - 1000,=)
Er is veel mogelijk maar ik zou voor andere veren gaan en dan stepjes lager zetten. Permanent je veervoorspanning wegdraaien is eigenlijk geen optie.
Re: Een R1100RT aanpassen voor personen onder de 1,70 mtr.
Ik rij altijd zonder veervoorspanningStingray schreef: Er is veel mogelijk maar ik zou voor andere veren gaan en dan stepjes lager zetten. Permanent je veervoorspanning wegdraaien is eigenlijk geen optie.


@ Bart ik heb het verlaagde zadel van wunderlich scheelt ongeveer 2,5 tot 3 cm en de verlaagde voetsteunen 5 cm versnelling en rempedaal kunnen gewoon blijven zoals ze zijn .
Als je er een ritje voor over hebt kom je maar ff proefzitten.

Ik ben wel iets langer (174)en heb erg korte pootjes .

Re: Een R1100RT aanpassen voor personen onder de 1,70 mtr.
He Peter,
Had ik ook in begin hoor maar na een workshop bij Hyperpro heb ik hem toch iets opgedraaid. Het kan wel maar even ter beeldvorming. Motor in laagste stand met alleen jou erop. Of motor met jou erop en passagier/bagage, of motor met jou en passagier en bagage. de motor zal steeds verder in zijn achter veer gaan hangen en dus steeds minder druk op zijn voorwiel krijgen wat het rijden zal beinvloeden.
Als het prima rijd met alleen jou erop en dit is de enige manier waarop je rijdt dan kan het wel. Wanneer je dan bagage of een passagier meeneemt zou ik de veervoorspanning wel iets opdraaien zodat je net zover in je achterveer zakt alsof je alleen rijdt. Dan veranderd dan het rijgedrag in ieder geval niet.
Had ik ook in begin hoor maar na een workshop bij Hyperpro heb ik hem toch iets opgedraaid. Het kan wel maar even ter beeldvorming. Motor in laagste stand met alleen jou erop. Of motor met jou erop en passagier/bagage, of motor met jou en passagier en bagage. de motor zal steeds verder in zijn achter veer gaan hangen en dus steeds minder druk op zijn voorwiel krijgen wat het rijden zal beinvloeden.
Als het prima rijd met alleen jou erop en dit is de enige manier waarop je rijdt dan kan het wel. Wanneer je dan bagage of een passagier meeneemt zou ik de veervoorspanning wel iets opdraaien zodat je net zover in je achterveer zakt alsof je alleen rijdt. Dan veranderd dan het rijgedrag in ieder geval niet.
Re: Een R1100RT aanpassen voor personen onder de 1,70 mtr.
Ik wil geen passagiers op m'n rt en al helemaal geen bagage
Ik heb hem wel eens opgedraaid maar vond hem toen niet meer lekker rijden .
Maar als ik om de een of andere reden bagage mee moet zal ik hem zeker opdraaien

Ik heb hem wel eens opgedraaid maar vond hem toen niet meer lekker rijden .

Maar als ik om de een of andere reden bagage mee moet zal ik hem zeker opdraaien

-
- Berichten: 678
- Lid geworden op: 26 jan 2010, 19:58
- Type: Ik heb een ander type BMW
- Bijz: BMW R850R
- Land: NL
- Woonplaats of omgeving: Groene Hart
- Locatie: Ter Aar
Re: Een R1100RT aanpassen voor personen onder de 1,70 mtr.
Beste allemaal,
Dank voor jullie tips.
Ik ga in eerste instantie voor het verlagen van de BMW andere veren bij Hyperpro (kost 350,00euri). Jiffy kan blijven en het opbokken zal een stukje zwaarder gaan maar Hyperpro heeft daar ook iets voor (zaag?). En doe ik meteen mijn lagere steps erop. Dan kom ik 3 centimeter naar beneden en mijn kniehoek wordt ook minder scherp.
Groetjes Bart
Dank voor jullie tips.
Ik ga in eerste instantie voor het verlagen van de BMW andere veren bij Hyperpro (kost 350,00euri). Jiffy kan blijven en het opbokken zal een stukje zwaarder gaan maar Hyperpro heeft daar ook iets voor (zaag?). En doe ik meteen mijn lagere steps erop. Dan kom ik 3 centimeter naar beneden en mijn kniehoek wordt ook minder scherp.
Groetjes Bart
Yamaha Maxim 1986 1996-1999
BMW R1100RS 1994 1999-2001
Honda Transalp 1998 2001-2003
Kawasaki ZR7S 2003 2003-2006
BMW R1100R 1997 2006-2010
BMW R1100RT 1999 2010-2014
BMW F650GS 2001 2014- 2017
BMW R850R 1999 met een Garmin Zumo 350 LM 1997-2020
BMW R1100RS 1994 1999-2001
Honda Transalp 1998 2001-2003
Kawasaki ZR7S 2003 2003-2006
BMW R1100R 1997 2006-2010
BMW R1100RT 1999 2010-2014
BMW F650GS 2001 2014- 2017
BMW R850R 1999 met een Garmin Zumo 350 LM 1997-2020
Re: Een R1100RT aanpassen voor personen onder de 1,70 mtr.
We horen graag hoe het bevalt na het monteren van de veren!
Ik denk verstandige keuze.
GR bas
Ik denk verstandige keuze.
GR bas
- Flying Dutchman
- Berichten: 58
- Lid geworden op: 29 okt 2009, 20:32
- Type: R850RT
- Bijz: Blauw
- Locatie: gemeente Beek (L)
Re: Een R1100RT aanpassen voor personen onder de 1,70 mtr.
Zit er wat dit betreft veel verschil tussen een 850 en 100 RT?
Zelf ben ik iets kleiner dan 1.70M maar heb geen probleem met mijn 850RT.
Ik kan goed met mijn voeten bij de grond als het zadel in de laagste stand staat.
Ben inderdaad nog wel aan het kijken of de knie hoek niet beter kan. Heb echter nog geen ervaring met lange afstanden. Heb de 850 pas sinds eind oktober 2009 en heb alleen nog maar tochtjes in het limburgse heuvellandschap gemaakt.
Zal dit met interesse blijven volgen.
Je hebt overigen wel geluk, Ter Aar -> Alphen aan de Rijn is nog goed te doen, vanuit Zuid-Limburg is dit wat lastiger.
Ben benieuwd of ik nog aangepast RT's zie in Oploo.
Suc6 met alle wijzigingen en lees graag de ervaringen.
Groeten,
Peter Beek (L).
Zelf ben ik iets kleiner dan 1.70M maar heb geen probleem met mijn 850RT.
Ik kan goed met mijn voeten bij de grond als het zadel in de laagste stand staat.
Ben inderdaad nog wel aan het kijken of de knie hoek niet beter kan. Heb echter nog geen ervaring met lange afstanden. Heb de 850 pas sinds eind oktober 2009 en heb alleen nog maar tochtjes in het limburgse heuvellandschap gemaakt.
Zal dit met interesse blijven volgen.
Je hebt overigen wel geluk, Ter Aar -> Alphen aan de Rijn is nog goed te doen, vanuit Zuid-Limburg is dit wat lastiger.
Ben benieuwd of ik nog aangepast RT's zie in Oploo.
Suc6 met alle wijzigingen en lees graag de ervaringen.
Groeten,
Peter Beek (L).
- Baird
- 2024
- Berichten: 4369
- Lid geworden op: 21 mar 2009, 17:49
- Type: Ik heb een ander type BMW
- Bijz: R1200GS LC
- Land: NL
- Woonplaats of omgeving: Baronie van Breda
Re: Een R1100RT aanpassen voor personen onder de 1,70 mtr.
Hyperpro zit ook in Werkendam, is dichterbij vanuit Limburg,

![motorgroet [groet]](./images/smilies/motorgroet1.jpg)

Met vriendelijke motorgroet
BeRT
R1200GS LC
R25 (1951)
GPSMAP 276Cx
Volvo XC40 T5 Recharge Inscription
ooit:
Jawa CZ 150, Yamaha XS750, R80ST, R1100RT, R1150RT (2x). 500k+ km
BeRT
R1200GS LC
R25 (1951)
GPSMAP 276Cx
Volvo XC40 T5 Recharge Inscription
ooit:
Jawa CZ 150, Yamaha XS750, R80ST, R1100RT, R1150RT (2x). 500k+ km
-
- Berichten: 678
- Lid geworden op: 26 jan 2010, 19:58
- Type: Ik heb een ander type BMW
- Bijz: BMW R850R
- Land: NL
- Woonplaats of omgeving: Groene Hart
- Locatie: Ter Aar
Re: Een R1100RT aanpassen voor personen onder de 1,70 mtr.
Hallo allemaal,
Zo, de BMW R1100RT is vanmiddag aangeschaft en de leverancier zet de veren van Hyperpro eronder. ik kan niet wachten om hem in ontvangst te kunnen nemen. Dan horen jullie ook hoe het mij vergaat met zo'n verlaagde BMW.
Groetjes Bart
Zo, de BMW R1100RT is vanmiddag aangeschaft en de leverancier zet de veren van Hyperpro eronder. ik kan niet wachten om hem in ontvangst te kunnen nemen. Dan horen jullie ook hoe het mij vergaat met zo'n verlaagde BMW.
Groetjes Bart
Yamaha Maxim 1986 1996-1999
BMW R1100RS 1994 1999-2001
Honda Transalp 1998 2001-2003
Kawasaki ZR7S 2003 2003-2006
BMW R1100R 1997 2006-2010
BMW R1100RT 1999 2010-2014
BMW F650GS 2001 2014- 2017
BMW R850R 1999 met een Garmin Zumo 350 LM 1997-2020
BMW R1100RS 1994 1999-2001
Honda Transalp 1998 2001-2003
Kawasaki ZR7S 2003 2003-2006
BMW R1100R 1997 2006-2010
BMW R1100RT 1999 2010-2014
BMW F650GS 2001 2014- 2017
BMW R850R 1999 met een Garmin Zumo 350 LM 1997-2020
-
- Berichten: 678
- Lid geworden op: 26 jan 2010, 19:58
- Type: Ik heb een ander type BMW
- Bijz: BMW R850R
- Land: NL
- Woonplaats of omgeving: Groene Hart
- Locatie: Ter Aar
Re: Een R1100RT aanpassen voor personen onder de 1,70 mtr.
Het heeft even geduurd maar dan heb je ook wat. Vanmiddag kon ik mijn BMW afhalen bij Jensen en naar huis rijden (130 km). Dat was een leuk ritje. Omdat ik het rijgedrag van deze RT niet kan vergelijken met een andere RT heb ik alleen maar de RT vergeleken met mijn R1100R die ik heb ingeruild.
Oneffenheden werden goed opgevangen door de korte veren van Hyperpro en het sturen gaat makkelijker. Ik ben niet iemand die de steps aan de grond probeert te krijgen. Ik kan met de voeten allebei plat op de grond komen en dat is een erg prettige gedachte. Voor de rest viel me op dat de ruit (standard model) idd. wat herrie oplevert bij 120 en meer. De ruit hoger zetten levert wel iets op maar dan kijk ik al gauw door de ruit wat toch wel een vertekend beeld oplevert .
De verlaagde steps heb ik nog niet gemonteerd, ik kijk eventjes hoe het nu gaat en vooral bij de langere ritten (250 km en meer).
Ik ben in ieder geval helemaal blij met mijn RT.
Graag tot ziens allemaal,
groetjes Bart
Oneffenheden werden goed opgevangen door de korte veren van Hyperpro en het sturen gaat makkelijker. Ik ben niet iemand die de steps aan de grond probeert te krijgen. Ik kan met de voeten allebei plat op de grond komen en dat is een erg prettige gedachte. Voor de rest viel me op dat de ruit (standard model) idd. wat herrie oplevert bij 120 en meer. De ruit hoger zetten levert wel iets op maar dan kijk ik al gauw door de ruit wat toch wel een vertekend beeld oplevert .
De verlaagde steps heb ik nog niet gemonteerd, ik kijk eventjes hoe het nu gaat en vooral bij de langere ritten (250 km en meer).
Ik ben in ieder geval helemaal blij met mijn RT.
Graag tot ziens allemaal,
groetjes Bart
Yamaha Maxim 1986 1996-1999
BMW R1100RS 1994 1999-2001
Honda Transalp 1998 2001-2003
Kawasaki ZR7S 2003 2003-2006
BMW R1100R 1997 2006-2010
BMW R1100RT 1999 2010-2014
BMW F650GS 2001 2014- 2017
BMW R850R 1999 met een Garmin Zumo 350 LM 1997-2020
BMW R1100RS 1994 1999-2001
Honda Transalp 1998 2001-2003
Kawasaki ZR7S 2003 2003-2006
BMW R1100R 1997 2006-2010
BMW R1100RT 1999 2010-2014
BMW F650GS 2001 2014- 2017
BMW R850R 1999 met een Garmin Zumo 350 LM 1997-2020
- beamer1200rt
- Berichten: 241
- Lid geworden op: 10 okt 2009, 18:52
- Type: Ik heb een ander type BMW
- Bijz: R1200GS 2004
- Land: NL
- Woonplaats of omgeving: Zeist
Re: Een R1100RT aanpassen voor personen onder de 1,70 mtr.
Mooi om te horen dat alles nu op maat is.
Vwb dat windgeruis vanaf 120: dat hebben ze erin gebouwd om je te waarschuwen dat je in overtreding bent.
Veel motorplezier!
Vwb dat windgeruis vanaf 120: dat hebben ze erin gebouwd om je te waarschuwen dat je in overtreding bent.

Veel motorplezier!
Motorverleden: 2009 R12000RT, 2005 R1200RT, 2003 R1150RT, 2001 R1150RT, 2000 R1150GS, 1997 R1100RT, 1997 K1100LT, 1996 K75
Re: Een R1100RT aanpassen voor personen onder de 1,70 mtr.
Proficiat en heeeeeeel veeeeel rijplezier en ook veel veilige km toegewenst.
Re: Een R1100RT aanpassen voor personen onder de 1,70 mtr.
geen verschil ! Zijn identiek (v.w.b. hoogte)Flying Dutchman schreef:Zit er wat dit betreft veel verschil tussen een 850 en 100 RT?
Wil je een advertentievrije ervaring? Registreer of log in en geniet van een advertentie-vrije omgeving!
-
- Vergelijkbare Onderwerpen
- Reacties
- Weergaves
- Laatste bericht