Tol?
Moderator: RT_Patrick
- MofkaP
- Type: Ik heb een ander type BMW
- Bijz: R1300GS ASO + F850GS
- Land: NL
- Woonplaats of omgeving: Amstelland
- Contacteer:
Tol?
Er is een voorstel bij de lokale overheid om van de trollstigen weg in Noorwegen een tolweg te maken. NOK 300 per voertuig. Of het ook voor motorfietsen gaat gelden (NOK 150) dat is op dit moment nog onzeker.
Groetjes van MofkaP
Klik voor motorreisverslagen, verkeersquiz en foto's.
Klik voor motorreisverslagen, verkeersquiz en foto's.
- Tieflaar
- Type: R1250RT
- Woonplaats of omgeving: Betuwe
Re: Tol?
Ik verwacht dat die vraagteken wel weg kan.
Het provincie bestuur had het besluit vorig jaar april al genomen.
Er moet nu nog een nationaal besluit genomen worden. Maar hoe de werking daarvan is in doorlooptijd en organisatie is mij eerlijk gezegd niet bekend.
IK verwacht dat het wel door gaat. Zoals dat ook ging met de Hardangervidda sinds 2013.
Het provincie bestuur had het besluit vorig jaar april al genomen.
Er moet nu nog een nationaal besluit genomen worden. Maar hoe de werking daarvan is in doorlooptijd en organisatie is mij eerlijk gezegd niet bekend.
IK verwacht dat het wel door gaat. Zoals dat ook ging met de Hardangervidda sinds 2013.
Grrrroet, Jack
- ErikS
- 2024

- Type: R1250RT
- Bijz: met TFT en nu ook met Android auto en MRA
- Woonplaats of omgeving: West Veluwe-Vallei
- Contacteer:
Re: Tol?
Bedankt voor de waarschuwing. Ik ben even te rade gegaan bij mijn zwager die al meer dan 40 jaar in Noorwegen woont en ook verwoed motorrijder is.
Hij had hierover nog niets vernomen maar is even op onderzoek uitgegaan. Hij schrijft mij hierover terug:
Wat de tol op de Trollstigen betreft, dat is een voorstel van het geldende provinciale bestuur. Na afstemming is het lokaal goedgekeurd. Het geld zou gebruikt worden voor het constant beveiligen tegen lawines. De provincie zegt hier te weineg geld voor te krijgen van de staat. Alternatief is het regelmatig sluiten van deze provinciale weg.
Of er ooit wat van komt is afhankelijk van een politieke goedkeuring van de Noorse "Storting" (vergelijkbaar 2e kamer?).
Dat zit er voor zover het nu lijkt voorlopig nog niet in.
Wat betreft de Hardangervidda vind ik niets wat nieuw is. Maar natuurlijk de Hardangerbrug kent al jaren tolgeld. Alleen motorfietsen zijn in beide richtingen hiervan vrijgesteld!
Tot zover zijn informatie! Het valt dus nog wel mee.
Hij had hierover nog niets vernomen maar is even op onderzoek uitgegaan. Hij schrijft mij hierover terug:
Wat de tol op de Trollstigen betreft, dat is een voorstel van het geldende provinciale bestuur. Na afstemming is het lokaal goedgekeurd. Het geld zou gebruikt worden voor het constant beveiligen tegen lawines. De provincie zegt hier te weineg geld voor te krijgen van de staat. Alternatief is het regelmatig sluiten van deze provinciale weg.
Of er ooit wat van komt is afhankelijk van een politieke goedkeuring van de Noorse "Storting" (vergelijkbaar 2e kamer?).
Dat zit er voor zover het nu lijkt voorlopig nog niet in.
Wat betreft de Hardangervidda vind ik niets wat nieuw is. Maar natuurlijk de Hardangerbrug kent al jaren tolgeld. Alleen motorfietsen zijn in beide richtingen hiervan vrijgesteld!
Tot zover zijn informatie! Het valt dus nog wel mee.
volg een rijvaardigheidstraining, omdat motorrijden altijd beter (en veiliger) kan!
- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -
met een Sena SC2 in de helm en Zumo XT op de R1250RT-TFTmet radio en BMW navigatie. En met My Route App en een Carpuride 702 voor Android Auto motor!!
- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -
met een Sena SC2 in de helm en Zumo XT op de R1250RT-TFT
Wil je een advertentievrije ervaring? Registreer of log in en geniet van een advertentie-vrije omgeving!