Mankementjes nieuwe aanwinst

Bekabeling, zekeringen, accessoires en storingen.

Moderator: RT_Patrick

JohnZ
Berichten: 3
Lid geworden op: 28 sep 2025, 19:00
Type: R1150RT
Bijz: heeft ervaring en karakter
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Rotterdam

Mankementjes nieuwe aanwinst

Ongelezen bericht door JohnZ »

Deze week een r1150rt gekocht met wat mankementjes.

1. Handvatverwarming werkt niet, komt geen 12V op de schakelaar. Stekker met 2 bruine en 2 zwarte draden komt wel 12V op.
Zekering (nr 7) is in orde en voor de zekerheid vervangen met een nieuwe.
Kan ik elders 12V vandaan halen en deze doorlussen op 1 van de 3 draden uit de schakelaar?

2. Claxon werkt niet, druk je de schakelaar in dan hoor het het relais tikken. Ander relais maakt geen verschil.

Hebben jullie ideeën hierover??

alvast bedankt
John
Gebruikersavatar
QuickFix
Berichten: 1012
Lid geworden op: 19 jul 2018, 11:13
Type: R1150RT
Bijz: Titan-grau, 2005
Xenon/LED/Geen ABS
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: OosteRhouT

Re: Mankementjes nieuwe aanwinst

Ongelezen bericht door QuickFix »

  1. Ik heb zelf nooit een RT gehad waarvan de handvatverwarming defect was, maar het schijnt vaker voor te komen en dan ligt het doorgaans (naar ik begrijp) aan de heaters zelf of de bekabeling er naartoe die doorgebrand is.
    komt geen 12V op de schakelaar. Stekker met 2 bruine en 2 zwarte draden komt wel 12V op.
    Dit klinkt een beetje vreemd: de "Stekker met 2 bruine en 2 zwarte draden" komt direct na de schakaar, dus als er geen 12V op de schakelaar staat, dan kan deze ook niet op de stekker zitten (tenzij je de verkeerde stekker te pakken hebt).
    HeatedBarGrips.jpg
    Wanneer je, met contact en schakelaars van de verwarming op "Uit" de weerstand meet tussen de zwarte en bruine draden, wat meet je dan?
    Bij werkende verwarmingselementen zou dit ongeveer 8 à 10 Ohm moeten zijn; meet je 0 Ohm, dan is er een kortsluiting, is de weerstand oneindig, dan zijn ze doorgebrand.
    Mocht je de knoppen aan de rechterzijde uit willen sluiten: ik heb er hier nog eentje liggen
    KnoppenRechts.jpg
  2. Het schema voor de claxons is ook vrij eenvoudig van opzet: wanneer je het relais hoort klikken, dan weet je dat het tot aan daar werkt, de volgende vraag is dan: gaat er spanning naar de claxons zelf toe: heb je zekering F4 al eens vervangen?
    Als deze heel is, dan zou je 12V spanning moeten zien op het NO contact van het relais, zodra je claxon-knop indrukt.
    TurnSignalsAndHorn.jpg
Groeten,

Peter
JohnZ
Berichten: 3
Lid geworden op: 28 sep 2025, 19:00
Type: R1150RT
Bijz: heeft ervaring en karakter
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Rotterdam

Re: Mankementjes nieuwe aanwinst

Ongelezen bericht door JohnZ »

Bedankt voor deze duidelijkheid!

Vanaf de schakelaar hvv zijn er bij mij 3 draden die weer naar een andere stekker gaan.
Niet zoals in jouw afbeelding gedeeltelijk naar bruin/zwart.

Heb jij een foto van de uiteindes van jouw stuurschakelaar??

vwb claxon zekering, heb alle zekeringen vernieuwd en doorgemeten. Wellicht is de claxon zelf kapot.
Gebruikersavatar
QuickFix
Berichten: 1012
Lid geworden op: 19 jul 2018, 11:13
Type: R1150RT
Bijz: Titan-grau, 2005
Xenon/LED/Geen ABS
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: OosteRhouT

Re: Mankementjes nieuwe aanwinst

Ongelezen bericht door QuickFix »

Natuurlijk (het betreft hier een knoppenwinkel zonder verlichting, dus van na 2003):
ConnectorVoor.jpg
ConnectorVoor.jpg (26.73 KiB) 9 keer bekeken
ConnectorAchter.jpg
ConnectorAchter.jpg (30.25 KiB) 9 keer bekeken
Als je bij de claxon kunt komen (deze zit tussen de voorvork), dan kun je deze eventueel loshalen en op de kabels meten of je daar 12V krijgt wanneer je op de knop drukt. Andersom kun je controleren of de claxon het doet door er (met bijvoorbeeld een externe auto accu) even 12V op te zetten (pas op voor je oren). ;)
Horn.jpg
Groeten,

Peter

Wil je een advertentievrije ervaring? Registreer of log in en geniet van een advertentie-vrije omgeving!

  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht

Terug naar “Elektrische Systemen”