Remmen trillen
Moderator: RT_Patrick
-
- Type: R1150RT
- Land: Nederland
- Woonplaats of omgeving: Beverwijk
Remmen trillen
Hallo
Ik heb mijn remschijven en blokken voor vervangen.
Eerste 100KM prima maar daarna stottert het als het ware al tip ik de rem maar aan.
Nu lees ik dat eigenlijk iedereen Brembo blokken gebruikt en die heb ik niet. Weet merk ff niet meer.
Nu lijkt het me stug dat de remschijven gelijk krom zijn en ik lees iets op het forum over de wiellagers. Maar zou ik daar dan al niet voor vervangen last van moeten hebben gehad?
Kan dit aan merk blokken liggen?
Mede omdat het daarvoor probleemloos verliep?
Ik heb mijn remschijven en blokken voor vervangen.
Eerste 100KM prima maar daarna stottert het als het ware al tip ik de rem maar aan.
Nu lees ik dat eigenlijk iedereen Brembo blokken gebruikt en die heb ik niet. Weet merk ff niet meer.
Nu lijkt het me stug dat de remschijven gelijk krom zijn en ik lees iets op het forum over de wiellagers. Maar zou ik daar dan al niet voor vervangen last van moeten hebben gehad?
Kan dit aan merk blokken liggen?
Mede omdat het daarvoor probleemloos verliep?
-
- Type: R1100RT
- Land: NL
- Woonplaats of omgeving: Maassluis
Re: Remmen trillen
Wat vaak voor komt is dat na het plaatsen van de nieuwe blokken de cilinders niet schoon gemaakt zijn.
Deze komen, naar mate de blokken slijten, steeds meer naar buiten en zijn hierdoor vervuilt.
Als deze niet schoon gemaakt worden bij het plaatsen van nieuwe blokken is het mogelijk dat de cilinders zwaar lopen en vast blijven staan.
Het niet goed terug lopen geeft wrijving op de schijf en hierdoor kunnen de schijven krom trekken.
Soms is dit te zien door verkleuring op de schijf.
Deze komen, naar mate de blokken slijten, steeds meer naar buiten en zijn hierdoor vervuilt.
Als deze niet schoon gemaakt worden bij het plaatsen van nieuwe blokken is het mogelijk dat de cilinders zwaar lopen en vast blijven staan.
Het niet goed terug lopen geeft wrijving op de schijf en hierdoor kunnen de schijven krom trekken.
Soms is dit te zien door verkleuring op de schijf.
-
Voel je dat dan enkel bij remmen of constant?Isaac schreef: do aug 28, 2025 9:26 am Wat vaak voor komt is dat na het plaatsen van de nieuwe blokken de cilinders niet schoon gemaakt zijn.
Ik voel niets als ik niet rem.
-
Ik weet dus niet of je ook de cilinders schoon gemaakt hebt.
De aanslag die ontstaat op de buitenzijde druk je dan terug in de olie afdichtingen.
Deze slijten eerder, kunnen gaan lekken en de cilinder zelf loopt zwaar.
Als je gereden hebt en niet te vaak hebt geremd dan is de temperatuur van de schijf een goede indicatie van de werking.
Deze is door het remmen warmer geworden maar mag zeker niet heet zijn.
Als je gaat voelen wel de eerste aanraking heel kort voor het geval dat je vingers direct vast bakken bij een hete schijf.
Deze klacht, het trillen kan verschillen na een rem gebruik. Soms gaat het goed en voel je niets.
De aanslag die ontstaat op de buitenzijde druk je dan terug in de olie afdichtingen.
Deze slijten eerder, kunnen gaan lekken en de cilinder zelf loopt zwaar.
Als je gereden hebt en niet te vaak hebt geremd dan is de temperatuur van de schijf een goede indicatie van de werking.
Deze is door het remmen warmer geworden maar mag zeker niet heet zijn.
Als je gaat voelen wel de eerste aanraking heel kort voor het geval dat je vingers direct vast bakken bij een hete schijf.
Deze klacht, het trillen kan verschillen na een rem gebruik. Soms gaat het goed en voel je niets.
-
Ok ik ga vanmiddag van Amsterdam terug naar Huis Beverwijk. Dan zal ik de temperatuur eerst eens voelen.
Heeft het nut om de blokken nog eens los te maken en alles extra te controleren en schoon te maken?
Heeft het nut om de blokken nog eens los te maken en alles extra te controleren en schoon te maken?
-
Als de schijf door aanlopen krom is getrokken dan krijg je die niet meer recht.
Ik heb nog niet vernomen of je ook de remklauw (cilinders) schoon gemaakt had.
Zo ja, dan is er mogelijk wat anders aan de hand.
Ik heb nog niet vernomen of je ook de remklauw (cilinders) schoon gemaakt had.
Zo ja, dan is er mogelijk wat anders aan de hand.
-
Ja die zijn schoongemaakt
-
Heel goed. Dan kan het ook zijn dat door het terug drukken van de cilinders het reservoir te vol zit waardoor de tegendruk te hoog is.
Ik verwacht niet dat dit aan de hand is omdat bij het schoonmaken van de cilinders ook de olie opnieuw gevuld is.
Althans ik neem aan dat je ze er uit gehaald hebt voor het poetsen.
Dan kan het zijn dat de nieuwe voeringen te dik zijn waardoor de vrije ruimte te beperkt is en de schijf, hetzij licht, toch aangelopen heeft.
Heb je kleur verschil gezien in de schijf?
Heb je de temperatuur nog gevoeld na het rijden zonder de rem veel te hebben gebruikt?
Het zijn van die klachten die werkelijk overal vandaan kunnen komen.
Ik verwacht niet dat dit aan de hand is omdat bij het schoonmaken van de cilinders ook de olie opnieuw gevuld is.
Althans ik neem aan dat je ze er uit gehaald hebt voor het poetsen.
Dan kan het zijn dat de nieuwe voeringen te dik zijn waardoor de vrije ruimte te beperkt is en de schijf, hetzij licht, toch aangelopen heeft.
Heb je kleur verschil gezien in de schijf?
Heb je de temperatuur nog gevoeld na het rijden zonder de rem veel te hebben gebruikt?
Het zijn van die klachten die werkelijk overal vandaan kunnen komen.
-
Hoi
De rechter is aanzienlijk warmer dan de linker.
Wilde hem loshalen maar merkte dat ik de juiste torx niet heb.
Moet dus ff terug naar de kennis waar ik het gedaan heb.
De rechter is aanzienlijk warmer dan de linker.
Wilde hem loshalen maar merkte dat ik de juiste torx niet heb.
Moet dus ff terug naar de kennis waar ik het gedaan heb.
-
Dan zit daar het probleem.
Twee mogelijkheden:
-de nieuwe blokken zijn net te dik (komt ook bij de originele Brembo voor).
-de cilinders van deze remklauw lopen niet volledig terug.
De noodzakelijke speling zou je nog kunnen testen door de blokken verder los te drukken.
Als die ruimte niet groter wordt komt het vermoedelijk uit de nieuwe blokken (net te dik)
Als je de ruime wel krijgt is er toch met het schoon maken iets niet helemaal goed gegaan.
Heb de die er werkelijk helemaal uit gehaald voor het schoon maken?
Heb je de rubbers ook in het speciale vet gezet?
Dit laatste zorgt voor een soepeler lopen en het rubber blijft langer soepel en daardoor gaat deze ook langer mee.
Twee mogelijkheden:
-de nieuwe blokken zijn net te dik (komt ook bij de originele Brembo voor).
-de cilinders van deze remklauw lopen niet volledig terug.
De noodzakelijke speling zou je nog kunnen testen door de blokken verder los te drukken.
Als die ruimte niet groter wordt komt het vermoedelijk uit de nieuwe blokken (net te dik)
Als je de ruime wel krijgt is er toch met het schoon maken iets niet helemaal goed gegaan.
Heb de die er werkelijk helemaal uit gehaald voor het schoon maken?
Heb je de rubbers ook in het speciale vet gezet?
Dit laatste zorgt voor een soepeler lopen en het rubber blijft langer soepel en daardoor gaat deze ook langer mee.
-
- Type: R1200RT
- Bijz: Nun R1250GS Adventure Trophy en een R75/5
- Woonplaats of omgeving: Borkel en Schaft
Of de gehele klauw beweegt niet op zijn ophanging
-
Het gaat, zover ik het begrepen heb, over de voorrem.
Daar zitten de remklauwen vast gemonteerd en zitten de schijven met busjes aan het voorwiel vast.
Als je de ruimte tussen de schijf, van de rechter remklauw, nog wat kan vergroten door de nieuwe remblokken verder in te duwen zijn de blokken niet te dik.
Als er geen speling meer is te maken kan het zijn dat de blokken net te dik zijn in combinatie met de nieuwe schijf.
Ook de schijf is nu dikker dan de oude.
Is er wel ruimte te maken dan zal dat vermoedelijk zwaarder gaan dan gebruikelijk en is het schoon maken mogelijk niet goed gedaan.
In beide gevallen zal de schijf toch weer vervangen moeten worden. Je zou desnoods nog even met de oude schijf kunnen rijden.
Dan lopen de blokken wat in en daarna zal er mogelijk wel net voldoende ruimte zijn als de nieuwe schijf gemonteerd wordt.
Ook zou met de oude schijf het trillen weg moeten zijn.
Bij het werkzaamheden aan de remmen altijd alert blijven en na een niet al te lange rit altijd even (voorzichtig) temperen.
Daar zitten de remklauwen vast gemonteerd en zitten de schijven met busjes aan het voorwiel vast.
Als je de ruimte tussen de schijf, van de rechter remklauw, nog wat kan vergroten door de nieuwe remblokken verder in te duwen zijn de blokken niet te dik.
Als er geen speling meer is te maken kan het zijn dat de blokken net te dik zijn in combinatie met de nieuwe schijf.
Ook de schijf is nu dikker dan de oude.
Is er wel ruimte te maken dan zal dat vermoedelijk zwaarder gaan dan gebruikelijk en is het schoon maken mogelijk niet goed gedaan.
In beide gevallen zal de schijf toch weer vervangen moeten worden. Je zou desnoods nog even met de oude schijf kunnen rijden.
Dan lopen de blokken wat in en daarna zal er mogelijk wel net voldoende ruimte zijn als de nieuwe schijf gemonteerd wordt.
Ook zou met de oude schijf het trillen weg moeten zijn.
Bij het werkzaamheden aan de remmen altijd alert blijven en na een niet al te lange rit altijd even (voorzichtig) temperen.
Wil je een advertentievrije ervaring? Registreer of log in en geniet van een advertentie-vrije omgeving!
-
- Vergelijkbare Onderwerpen
- Reacties
- Weergaves
- Laatste bericht
-
- 16 Reacties
- 6951 Weergaves
-
Laatste bericht door RendeRT
-
- 7 Reacties