R 80 RT vergelijken met R 100 RT....
Moderator: RT_Patrick
-
- Berichten: 4
- Lid geworden op: 09 mar 2018, 13:20
- Type: R1100RT
- Land: Nederland
- Woonplaats of omgeving: Rosmalen
R 80 RT vergelijken met R 100 RT....
Hallo allen,
Ik heb eind april mijn R 1100 RT verkocht. Met pijn in het hart. Ik wil een motor kopen die iets minder zwaar/hoog is. Omdat mijn kinderen mogelijk ook hun rijbewijs gaan halen (25+, dus gewoon normaal A-rijbewijs), maar de zware 1100 RT niet echt een beginnersmotor is. Ook merkte ik zelf dat ik er minder vaak op reed omdat hij wel erg zwaar is, vooral bij het manoeuvreren. Zeker met volle koffers.
Ik ben daarom op zoek naar iets lichters. En iets klassieks. Ik wil graag met schroevendraaier, ducktape en tiewraps kunnen werken, ipv een boordcomputer. ;-)
Ik heb in mijn leven drie R 100 RT's gehad en twee R 1100 RT's. Ik ben nu op zoek naar een R 100 RT, maximaal jaren 90. Die heb ik in mijn geheugen zitten als een stuk beter te handelen dan de 1100.
Nu de vraag: ik kom meer R 80 RT's tegen dan R 100 RT's. Dus meer keuze en ook de prijs is vaak net iets aangenamer. Maar gezien mijn 1000 en 1100 cc-ervaringen, vraag ik mij af of de R 80 RT niet te veel 'underpowered' is. Is er iemand op het forum die ervaring heeft met overstap van R 100 RT naar R 80 RT en zo ja, hoe is dat bevallen?
Ik ben echt heel benieuwd. Want ja, het moet toch BMW blijven....
Ik heb eind april mijn R 1100 RT verkocht. Met pijn in het hart. Ik wil een motor kopen die iets minder zwaar/hoog is. Omdat mijn kinderen mogelijk ook hun rijbewijs gaan halen (25+, dus gewoon normaal A-rijbewijs), maar de zware 1100 RT niet echt een beginnersmotor is. Ook merkte ik zelf dat ik er minder vaak op reed omdat hij wel erg zwaar is, vooral bij het manoeuvreren. Zeker met volle koffers.
Ik ben daarom op zoek naar iets lichters. En iets klassieks. Ik wil graag met schroevendraaier, ducktape en tiewraps kunnen werken, ipv een boordcomputer. ;-)
Ik heb in mijn leven drie R 100 RT's gehad en twee R 1100 RT's. Ik ben nu op zoek naar een R 100 RT, maximaal jaren 90. Die heb ik in mijn geheugen zitten als een stuk beter te handelen dan de 1100.
Nu de vraag: ik kom meer R 80 RT's tegen dan R 100 RT's. Dus meer keuze en ook de prijs is vaak net iets aangenamer. Maar gezien mijn 1000 en 1100 cc-ervaringen, vraag ik mij af of de R 80 RT niet te veel 'underpowered' is. Is er iemand op het forum die ervaring heeft met overstap van R 100 RT naar R 80 RT en zo ja, hoe is dat bevallen?
Ik ben echt heel benieuwd. Want ja, het moet toch BMW blijven....
-
- Berichten: 606
- Lid geworden op: 13 feb 2019, 22:25
- Type: R1200RT
- Bijz: Nun R1250GS Adventure Trophy en een R75/5
- Land: NL
- Woonplaats of omgeving: Borkel en Schaft
Re: R 80 RT vergelijken met R 100 RT....
Verwachtingen ……
Ik rijd nu een 1250, en rijd ook met regelmaat op veel lichtere motoren.
Het is meer een ruilbeurs qua verwachtingen, de ene is veel handelbaarder maar geeft niet de onbesnutte power, de ander loopt veel rustiger (vooral op lange snelwegritten) maar is een lomp log ding bij manoeuvreren of op onverhard.
Kijk naar “waar je hem het meest gebruikt”, een 80 heeft power genoeg op de vlakke paadjes hier in NL, ga je met regelmaat “two up met volle bagage” de bergen in, dan is wat extra power fijn … maar niet strikt noodzakelijk.
Met een 500cc two up en bagage ga je ook de Alpen kunnen bedwingen, maar ietsje moeizamer.
Ik rijd nu een 1250, en rijd ook met regelmaat op veel lichtere motoren.
Het is meer een ruilbeurs qua verwachtingen, de ene is veel handelbaarder maar geeft niet de onbesnutte power, de ander loopt veel rustiger (vooral op lange snelwegritten) maar is een lomp log ding bij manoeuvreren of op onverhard.
Kijk naar “waar je hem het meest gebruikt”, een 80 heeft power genoeg op de vlakke paadjes hier in NL, ga je met regelmaat “two up met volle bagage” de bergen in, dan is wat extra power fijn … maar niet strikt noodzakelijk.
Met een 500cc two up en bagage ga je ook de Alpen kunnen bedwingen, maar ietsje moeizamer.
-
- Berichten: 4
- Lid geworden op: 09 mar 2018, 13:20
- Type: R1100RT
- Land: Nederland
- Woonplaats of omgeving: Rosmalen
Re: R 80 RT vergelijken met R 100 RT....
Dank voor je reactie. Ik heb altijd heel veel gereden, maar nu alleen voor plezier of wanneer ik qua werk in grote steden moet zijn. Dus vermogen heb ik niet echt nodig. Maar ik wil ook niet het gevoel hebben dat een 80 te licht is t.o.v. een 100. MAar als ik jouw verhaal lees, kan ik met een 80 best uit de voeten.
Grtz,
Mark
Grtz,
Mark
-
- Berichten: 606
- Lid geworden op: 13 feb 2019, 22:25
- Type: R1200RT
- Bijz: Nun R1250GS Adventure Trophy en een R75/5
- Land: NL
- Woonplaats of omgeving: Borkel en Schaft
Re: R 80 RT vergelijken met R 100 RT....
De BMW boxers moeten het toch meer van koppel onderin hebben dan het aantal pk’s op hogere toeren.
-
- Berichten: 4
- Lid geworden op: 09 mar 2018, 13:20
- Type: R1100RT
- Land: Nederland
- Woonplaats of omgeving: Rosmalen
Re: R 80 RT vergelijken met R 100 RT....
Helemaal mee eens
Wil je een advertentievrije ervaring? Registreer of log in en geniet van een advertentie-vrije omgeving!