is het normaal dat de distributie ketting bij stilstaande motor slap hangt en doorzakt?

Alle overige technische zaken.

Moderator: RT_Patrick

Chielwil
Type: R1100S
Bijz: Bouwjaar 1999
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Monnickendam

is het normaal dat de distributie ketting bij stilstaande motor slap hangt en doorzakt?

Ongelezen bericht door Chielwil »

[groet] hallo motorvrienden,
Ben hier nieuw(hopelijk in de goede rubriek)
Ik heb een technische vraag over mijn R1100s bj.99.

Heb deze pas en probeer achterstallig onderhoud in te halen.
Heb de kleppen gesteld, maar is het normaal dat de distributie ketting bij stilstaande motor slap hangt en doorzakt?
Of moet ik nieuwe spanners plaatsen.
Mogelijk is de ketting versleten.(km.stand:110.000)
Zie reactie graag tegemoet.
Isaac
Type: R1100RT
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Maassluis

Re: is het normaal dat de distributie ketting bij stilstaande motor slap hangt en doorzakt?

Ongelezen bericht door Isaac »

De distributie ketting versleten bij de 1100 is een zeldzaamheid. Dat deze slap hangt is niet gebruikelijk. Beide kanten hebben een spanner zitten. Alleen zit de spanner aan de ene kant onder en aan de andere kant boven. De bovenste spanner wil nog wel eens stuk gaan omdat deze minder olie krijgt. De onderste staat altijd vrolijk te baden in de olie en heeft het hierdoor beter naar zijn zin.
Het is dus raadzaam om te kijken welke kant slap hangt en als dat de zijde is waar de spanner boven zit dan is het zeker aan te reden om die spanner even te bekijken. Het is wel slecht bij de kop van de spanner te komen wegens ruimte gebrek voor de sleutel.
Paniekje
Type: R1200RT
Bijz: Nun R1250GS Adventure Trophy en een R75/5
Woonplaats of omgeving: Borkel en Schaft

Re: is het normaal dat de distributie ketting bij stilstaande motor slap hangt en doorzakt?

Ongelezen bericht door Paniekje »

Paniekje
Bijz: Nun R1250GS Adventure Trophy en een R75/5
Woonplaats of omgeving: Borkel en Schaft

Ongelezen bericht door Paniekje »

De veer in de hydraulische spanner zou de spanning in rust wat op de ketting moeten houden.
Is je geleider nog heel , of is het veertje heel slap of gebroken ?
Chielwil

Hoi Paniekje,
Nog bedankt voor je reactie,

Ik praat over de linker cylinder waar de spanner boven zit.
Kan er iets mis gaan bij te lage spanning?
Schijnbaar hadden de eerste modellen een slappere veer.
Is het een slecht idee om zowieso de linker te vervangen?
Denk dat schade indien te laat,veel hoger uitvalt dan een nieuwe spanner.
Zznaak
Type: Overig R-serie
Bijz: R1100r
Woonplaats of omgeving: Hilversum

Ongelezen bericht door Zznaak »

Aan de rechterkant hangt de bovenkant iets slap en links de onderkant, zeker als je de krukas gemanipuleerd hebt om bijvoorbeeld kleppen te stellen. Dat veertje geeft maar een paar kilo druk dus daar mag je zonder oliedruk niet teveel van verwachten. Kijk wel even goed naar binnen of je geleider nog heel is, schijnt een ding te zijn bij sommige ongelukkige gebruikers.

De vernieuwde kettingspanner voor links heeft wel een duidelijk betere veer spanning. Ik heb dit preventief vervangen en je koopt er toch gemoedsrust voor.
Nu: BMW r1100r, Yamaha XS400se
Eens: Kawa GPz600r, Yamaha fzr 600&1000, Yamaha xj600n, Yamaha XS750, Honda VFR800fi, Suzuki DR350shc, Suzuki DR750s
Zznaak
Type: Overig R-serie
Bijz: R1100r
Woonplaats of omgeving: Hilversum

Ongelezen bericht door Zznaak »

Nu: BMW r1100r, Yamaha XS400se
Eens: Kawa GPz600r, Yamaha fzr 600&1000, Yamaha xj600n, Yamaha XS750, Honda VFR800fi, Suzuki DR350shc, Suzuki DR750s
PanEuRoel
2024
2024
Woonplaats of omgeving: HULST

Ongelezen bericht door PanEuRoel »

Hallo Chielwil,
Ik snap je drang om een antwoord te vinden op dit wondermooie forum. Dat is een van de functies ervan.
Het is echter een goede gewoonte alvorens je vraag in het betreffende forum te stellen, dat je je even voorstelt. NIet alleen op dit forum, maar in het algemeen.
Voorstellen:
Wie;wat; waar; welke motor(en); gebruik enz.
Groeten, Roelof
R1200RT; Hornig RVS valbeugels; LedPerf Dual Auxiliary Lights; Stebel Nautilus Marine; 180 graden flitser; Garmin Zümo XT met Zümolock; TopSellerie Comfort Zadel
Chielwil

Hoi Roelof,
Je hebt helemaal gelijk,deed dit op mijn telefoon en kon de weg op het forum niet vinden om me netjes voor te stellen, anders had ik het zeker gedaan.
Ben 25 jaar triumph rijder geweest. BMW is voor mij een nieuwe dimensie om aan te sleutelen. Vandaar dat ik nieuw ben op deze topic.
Probeer het via mijn pc deze week goed te maken.
Sorry voor mijn onkunde.

Groet Chiel

Wil je een advertentievrije ervaring? Registreer of log in en geniet van een advertentie-vrije omgeving!

Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht

Terug naar “Overige Techniek & Mechanica”