Revisie Achterbrug
Moderator: RT_Patrick
-
- Berichten: 50
- Lid geworden op: 04 feb 2023, 22:49
- Type: R1200RT
- Land: nederland
- Woonplaats of omgeving: Schiedam
Revisie Achterbrug
Hallo Allemaal.
Tijdens de maandelijkse controle van mijn RT kwam ik tot de ontdekking dat het rubber manchet tussen versnellingsbak en cardan gescheurd was.
Ga ik hiermee doorrijden?
Nee was de conclusie. Als er vocht in de cardan komt is dat niet echt wenselijk.
Dus hop naar Ali Express en een manchet besteld.
Levering ergens half juli.
Daar gaat ik niet op lopen te wachten natuurlijk.
Koppeling deed ook een beetje raar dus ik denk weet je wat. Ik ga naar MR in Barendrecht en schaf daar de benodigde spullen aan.
Flesje minerale olie voor de koppeling en een nieuw manchet. Hallekidee effe 75 euro lichter.
Dus ik ben op me gemak bezig met de koppeling en voel zo eens een beetje aan dat achterwiel en constateerde speling.
Nou weet je wat, dacht ik nog.. de lagers zullen gesmeerd moeten worden.
Kan nog wel voor we vrijdag een weekendje weg gaan.
En dan moet het spul uit elkaar.
Uitlaat, wiel, abs sensor, Overbrenging, de nodige voetsteunplaten en de rest van de bliksemse bende.
Dan denk je dus de cardanas even uit de achterbrug te kunnen halen.. Nou niet dus, dus het hele spul los.
Die borgmoer links zat volgens mij met torque 500 nm vastgezet en die inbus maakte een krakend geluid. Ohoh.
Rechts met een effe snel gemaakte trekker losgekregen met veel pijn en moeite.
Maar het was los.
Voel mij op dat er aan de linkerkant een normaal rollager zat en rechts een conisch lager.
Nou dan ga je zoeken op het internet en kom je erachter dat men twee conische lagers aanbeveelt aldus MSP.
Nou dat was vrij simpel zoeken naar SKF 30203 lagers.
Gevonden bij bij lokale lagerboer. Werd alleen FAG 540619 en die schijnen dus iets beter te zijn. So be it.
Nou die lagerschalen met geen mogelijkheid los te krijgen natuurlijk.
Warmgestookt met de verfbrander. NOu niet dus.
Op het gemak de dremel gepakt en aan de rechterkant de lagerschaal doorgeslepen en voorzichtig eruit kunnen tikken.
Grondig gereinigd uiteraard.
Links ging een heel stuk makkelijker met een verlengstuk uit mijn doppenset.
Ook weer grondig gereinigd evenals de binnenkant van de achterbrug.
Nieuwe lagers erin getikt met een beetje vet eraan en met behulp van de oude lagerschaal.
Spul lekker in het vet gezet en op het gemak gemonteerd.
Je moet er toch niet aan denken dat je ergens in de bocht op de Timmelsjoch of de Silvretta zit en er ineens een lager breekt BRRRRR.
Gelijk maar effe de cardanolie ververst onder het mom, baad het niet dan schaadt het niet.
Net even een stukje gereden en effe stevig door de bocht gejaagd richting de Benelux en terug bij de afrit Schiedam Noord.
Een verademing dus.
Ik had nog even het idee om het oude lager te koop aan te bieden voor de ervaren doet het zelvert, maar toch maar in de oud ijzer bak gedeponeerd.
Het oude lager. Het lager eruit En het nieuwe lager Nou kunnen we met een gerust hart komend weekend het Sauerland onveilig maken en in Juli Duitsland, Oostenrijk, Italie, Oostenrijk, Duitsland, Frankrijk en Belgie. Ja een rondje van 2800 kilometer
Hartelijke groet van Ome Noot
Groet van Ome Noot
Tijdens de maandelijkse controle van mijn RT kwam ik tot de ontdekking dat het rubber manchet tussen versnellingsbak en cardan gescheurd was.
Ga ik hiermee doorrijden?
Nee was de conclusie. Als er vocht in de cardan komt is dat niet echt wenselijk.
Dus hop naar Ali Express en een manchet besteld.
Levering ergens half juli.
Daar gaat ik niet op lopen te wachten natuurlijk.
Koppeling deed ook een beetje raar dus ik denk weet je wat. Ik ga naar MR in Barendrecht en schaf daar de benodigde spullen aan.
Flesje minerale olie voor de koppeling en een nieuw manchet. Hallekidee effe 75 euro lichter.
Dus ik ben op me gemak bezig met de koppeling en voel zo eens een beetje aan dat achterwiel en constateerde speling.
Nou weet je wat, dacht ik nog.. de lagers zullen gesmeerd moeten worden.
Kan nog wel voor we vrijdag een weekendje weg gaan.
En dan moet het spul uit elkaar.
Uitlaat, wiel, abs sensor, Overbrenging, de nodige voetsteunplaten en de rest van de bliksemse bende.
Dan denk je dus de cardanas even uit de achterbrug te kunnen halen.. Nou niet dus, dus het hele spul los.
Die borgmoer links zat volgens mij met torque 500 nm vastgezet en die inbus maakte een krakend geluid. Ohoh.
Rechts met een effe snel gemaakte trekker losgekregen met veel pijn en moeite.
Maar het was los.
Voel mij op dat er aan de linkerkant een normaal rollager zat en rechts een conisch lager.
Nou dan ga je zoeken op het internet en kom je erachter dat men twee conische lagers aanbeveelt aldus MSP.
Nou dat was vrij simpel zoeken naar SKF 30203 lagers.
Gevonden bij bij lokale lagerboer. Werd alleen FAG 540619 en die schijnen dus iets beter te zijn. So be it.
Nou die lagerschalen met geen mogelijkheid los te krijgen natuurlijk.
Warmgestookt met de verfbrander. NOu niet dus.
Op het gemak de dremel gepakt en aan de rechterkant de lagerschaal doorgeslepen en voorzichtig eruit kunnen tikken.
Grondig gereinigd uiteraard.
Links ging een heel stuk makkelijker met een verlengstuk uit mijn doppenset.
Ook weer grondig gereinigd evenals de binnenkant van de achterbrug.
Nieuwe lagers erin getikt met een beetje vet eraan en met behulp van de oude lagerschaal.
Spul lekker in het vet gezet en op het gemak gemonteerd.
Je moet er toch niet aan denken dat je ergens in de bocht op de Timmelsjoch of de Silvretta zit en er ineens een lager breekt BRRRRR.
Gelijk maar effe de cardanolie ververst onder het mom, baad het niet dan schaadt het niet.
Net even een stukje gereden en effe stevig door de bocht gejaagd richting de Benelux en terug bij de afrit Schiedam Noord.
Een verademing dus.
Ik had nog even het idee om het oude lager te koop aan te bieden voor de ervaren doet het zelvert, maar toch maar in de oud ijzer bak gedeponeerd.
Het oude lager. Het lager eruit En het nieuwe lager Nou kunnen we met een gerust hart komend weekend het Sauerland onveilig maken en in Juli Duitsland, Oostenrijk, Italie, Oostenrijk, Duitsland, Frankrijk en Belgie. Ja een rondje van 2800 kilometer
Hartelijke groet van Ome Noot
Groet van Ome Noot
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Jaren geleden al aan een BMW moeten beginnen.
-
- Berichten: 555
- Lid geworden op: 13 feb 2019, 22:25
- Type: R1200RT
- Bijz: Nun R1250GS Adventure Trophy en een R75/5
- Land: NL
- Woonplaats of omgeving: Borkel en Schaft
Re: Revisie Achterbrug
Goed bezig Arno
.
Inderdaad fijn dat dit ruim voor de reis allemaal in orde is.
Inderdaad fijn dat dit ruim voor de reis allemaal in orde is.
- QuickFix
- Berichten: 997
- Lid geworden op: 19 jul 2018, 11:13
- Type: R1150RT
- Bijz: Titan-grau, 2005
Xenon/LED/Geen ABS - Land: Nederland
- Woonplaats of omgeving: OosteRhouT
- Contacteer:
Re: Revisie Achterbrug
Mooi verhaal dat ik met plezier gelezen heb.
Prettige reis straks!
Prettige reis straks!

Groeten,
Peter
Peter
- Baird
- 2024
- Berichten: 4365
- Lid geworden op: 21 mar 2009, 17:49
- Type: Ik heb een ander type BMW
- Bijz: R1200GS LC
- Land: NL
- Woonplaats of omgeving: Baronie van Breda
Re: Revisie Achterbrug
Ken dat, van het een komt het ander en voor je het weet sta je de boel te reviseren ...... 

Met vriendelijke motorgroet
BeRT
R1200GS LC
R25 (1951)
GPSMAP 276Cx
Volvo XC40 T5 Recharge Inscription
ooit:
Jawa CZ 150, Yamaha XS750, R80ST, R1100RT, R1150RT (2x). 500k+ km
BeRT
R1200GS LC
R25 (1951)
GPSMAP 276Cx
Volvo XC40 T5 Recharge Inscription
ooit:
Jawa CZ 150, Yamaha XS750, R80ST, R1100RT, R1150RT (2x). 500k+ km
Wil je een advertentievrije ervaring? Registreer of log in en geniet van een advertentie-vrije omgeving!
-
- Vergelijkbare Onderwerpen
- Reacties
- Weergaves
- Laatste bericht
-
- 2 Reacties
- 1942 Weergaves
-
Laatste bericht door PorcupineTree
-
- 3 Reacties
- 1706 Weergaves
-
Laatste bericht door Isaac
-
- 6 Reacties
- 5649 Weergaves
-
Laatste bericht door Henk7777
-
- 16 Reacties
- 7320 Weergaves
-
Laatste bericht door minko
-
- 10 Reacties
- 4977 Weergaves
-
Laatste bericht door scOOb