Diverse na aankoop

Alle overige technische zaken.

Moderator: RT_Patrick

Erbar
Berichten: 4
Lid geworden op: 15 mei 2025, 20:36
Type: R1150RT
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Beverwijk

Diverse na aankoop

Ongelezen bericht door Erbar »

Hallo

2 weken terug 1150rt uit 2002 gekocht 113000 km Particulier
Nieuwe banden en zou beurt gehad hebben.
Weekend rit gedaan 150 km en zag recht bij voet olie.

Toch zijkant eraf gehaald en alles schoon gemaakt.
Peil glas was leeg.
Ontdek ik brandstof lek, olie was mogelijk brandstof en vuil. Had nl geen vuil op mijn schoen.
Lek Gerepareerd, olie bijgevuld en die beurt is echt niet geweest,
Carterdop is lang niet eraf geweest en luchtfilter was niet nieuw. Olie bijgevuld denk 800 cc maar toen stond hij in ene op 3/4 vol. 2 keer 1 minuut op bok gestart. Level op half. Was olie wel goed op level bij aankoop?
Gaan rijden, 20 km goed warm, maar alles droog en schoon ook uitlaat.
Staat peilglas in ene op 1/3? Dat peilglas lijkt van slag is dat normaal?

Morgen weer stukje rijden en zien wat dat peilglas doet 400 cc op 20 km lijkt me stug.
Ook zat de lichtfilterkap er maar half op en het synchronisatie palletje was open.


Verder ben ik een geluids freak. Hoor overal altijd tikjes.
En nooit een boxer gehad. Is er iemand in de regio van IJmond of Noord Holland die een keer wil luisteren? Voor mijn geruststelling? Kom uiteraard naar jou toe....

Gr Eric
Paniekje
Berichten: 555
Lid geworden op: 13 feb 2019, 22:25
Type: R1200RT
Bijz: Nun R1250GS Adventure Trophy en een R75/5
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Borkel en Schaft

Re: Diverse na aankoop

Ongelezen bericht door Paniekje »

Volgens mij moet je peilen bij warme motor.
Dus na een rit even 5 minuten laten zakken en dan kijken.

Er zijn veel dingen die je benoemd welke je bij aankoop had kunnen constateren.
Gebruikersavatar
QuickFix
Berichten: 997
Lid geworden op: 19 jul 2018, 11:13
Type: R1150RT
Bijz: Titan-grau, 2005
Xenon/LED/Geen ABS
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: OosteRhouT
Contacteer:

Re: Diverse na aankoop

Ongelezen bericht door QuickFix »

Lullig dit te horen, maar het komt maar al te vaak voor dat een motor "Net (groot) onderhoud gehad" heeft en dat achteraf blijkt dat dit helemaal niet zo is (of in ieder geval niet volgens de voorschriften van BMW); dat is altijd zo moeilijk als je iemand op z'n blauwe ogen moet geloven, zonder enige vorm van bewijs als facturen of een afgestempeld boekje. :(

Een boxer klinkt en gedraagt zich anders dan welke ander type motorblok dan ook, dus de geluiden en trillingen zijn ook anders; het ook moet ook wel iets voor je zijn: niet iedereen is ervan gecharmeerd.
Sommige geluiden, zoals een licht tikkende nokkenaskettingspanner, zijn bekend bij oudere fietsen en leveren doorgaans geen problemen op.

Op zich zijn de boxers praktisch onverwoestbaar en kunnen er relatief weinig dingen echt fataal zijn, maar goed onderhoud is echt heel belangrijk en dan zijn er toch altijd een paar van die achilleshiel dingetjes waar je rekening mee moet houden bij een R, zoals de koppeling (gaat gemiddeld zo'n 100.000 à 120.000 km mee) Hall-sensor en pin-bobines (bij de Twin sparks).

De aankoop is al gedaan, maar zelfs dan kun je alsnog naar een specialist als MSA in Ede rijden voor een aankoopkeuring, zodat je in ieder geval weet waar je aan toe bent.

Heel veel succes, maar vooral plezier toegewenst in ieder geval. _004
Groeten,

Peter

Wil je een advertentievrije ervaring? Registreer of log in en geniet van een advertentie-vrije omgeving!

Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht

Terug naar “Overige Techniek & Mechanica”