Deep stelt zich voor.. met oude motor verhaal..

Wij stellen het op prijs dat nieuwe forumleden zich hier even introduceren alvorens tot posten over te gaan.

Moderator: RT_Patrick

Premdeep
Type: R1100RT
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Epe

Deep stelt zich voor.. met oude motor verhaal..

Ongelezen bericht door Premdeep »

Hallo allemaal,

Bij deze stel ik me graag even voor als nieuw forumlid. Sinds kort ben ik de trotse eigenaar van een 25 jaar oude BMW R1100RT. Dankzij het zorgvuldige onderhoud van de vorige twee eigenaren dacht mijn vriendin zelfs even dat ik een gloednieuwe motor had gekocht – zo netjes ziet hij eruit.

Mijn motorverhaal begon al vroeg. Op mijn achttiende, net mijn rijbewijs op zak, wilde ik natuurlijk meteen de weg op. Onze buurman – een boer – had in z’n aardappelschuur een vaag motorvormig object staan, compleet bedekt met een laag bruin-geel aardappelstof. Volgens hem deed 'ie het al jaren niet meer, maar ik mocht ’m meenemen voor een symbolisch bedrag.

Dus daar liep ik, over een binnenweggetje met een stoffige tweewieler aan de hand. Eenmaal thuis eerst maar eens een emmer water, spons en wat zeep erbij gepakt. Tot mijn verbazing kwam er onder al dat stof een prachtig metallic groene BMW R75/6 tevoorschijn. Helaas – de boer had gelijk – ook met een nieuwe accu gaf hij geen kik.

Ik besloot het voordeksel van het motorblok eens los te schroeven. Daar zat de ontsteking: met contactpuntjes en een ouderwetse centrifugaal vervroeger met veertjes. Althans... veertjes? Geen veer te bekennen. Dus naar de dealer, twee veertjes gekocht voor drie gulden, erop gezet en... wroemmmm!

Diezelfde dag reed ik met een stralende glimlach langs de boerderij – op een motor die weer als een zonnetje liep. Ik was net klaar met school, gooide wat spullen op de motor en ben een half jaar door Europa getrokken. Werken op boerderijen in Zwitserland, Spanje, zelfs Lapland – zolang ik maar benzinegeld had. Die oude BMW liet me nooit in de steek. Als hij na een paar duizend kilometer wat minder begon te lopen, stelde ik op het gehoor even de synchronisatie bij en hij liep weer als een klok.

Sindsdien heb ik nog een paar andere motoren gehad: een R100RS, een K, en daarna weer een boxer. Daarna volgden vijftien motorrijloze jaren vanwege werk buiten Europa. Maar nu ben ik weer terug op twee wielen, en wat blijven die oude BMW’s toch fantastisch.

De R1100RT is pas net in mijn bezit. De motor is bedoeld als woon werk verkeer naar de stad, maar ben benieuwd hoe lang ik het volhou om er niet tourtochten mee te gaan rijden.. Hij loopt mooi, al heeft hij een lichte vorm van KFR – iets waar ik bij die oude carburateurboxers nooit last van had. Ik wacht nog op de Haynes-handleiding (voor later, want hij heeft net een beurt gehad), en ik las hier al iets over een "Recyclizer"...

Bedankt voor het lezen en tot snel op het forum!

Groet,
Deep
Jaapvanthoff
Type: R1250RT
Land: nl
Woonplaats of omgeving: Rotterdam

Re: Deep stelt zich voor.. met oude motor verhaal..

Ongelezen bericht door Jaapvanthoff »

Grappig dat heel veel voorstel posts in basis heel veel op elkaar lijken en zeer herkenbaar zijn. :-)

KFR: iets rijkere mapping, de juiste vonkenmakers en hoogoctaan brandstof helpen je uit de problemen.
"Recyclizer": lees je even goed in. Dit ding fopt het systeem; doet geloven dat het koud is: extra brandstof. Maar dan over het hele berijk.
Als je naar een dyno bank club gaat, dan kunnen ze mogelijk de zaak beter afstellen.

Heb me door Motoport Goes laten vertellen dat er een zeer kundige tuner zit in Goes.
Ga binnenkort voor nieuw rubber; vraag het graag voor je na.
R1250RT, Option 719 Blue planet metallic/Ivory.
akako
Type: R1250RT
Woonplaats of omgeving: West Brabant

Ongelezen bericht door akako »

https://tovami.com/

Hier heb je alvast de kundige tuner in Goes
QuickFix
Type: R1150RT
Bijz: Titan-grau, 2005
Xenon/LED/Geen ABS
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: OosteRhouT
Contacteer:

Ongelezen bericht door QuickFix »

Welkom bij de club, Deep! Big RT Smile

Veel mooie en fijne kilometers toegewenst op je -1100- _004
Groeten,

Peter
PanEuRoel
2024
2024
Type: R1200RT
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: HULST

Ongelezen bericht door PanEuRoel »

Dag Deep, van harte welkom op dit prachtige forum!!! _004 Heel veel plezier met je R1100RT en het forum.
Groeten, Roelof
R1200RT; Hornig RVS valbeugels; LedPerf Dual Auxiliary Lights; Stebel Nautilus Marine; 180 graden flitser; Garmin Zümo XT met Zümolock; TopSellerie Comfort Zadel
Premdeep
Type: R1100RT
Woonplaats of omgeving: Epe

Ongelezen bericht door Premdeep »

Dank voor jullie reacties! Ben blij om lid te zijn van een BMW motor club! Big RT Smile

Wil je een advertentievrije ervaring? Registreer of log in en geniet van een advertentie-vrije omgeving!

Plaats reactie

Terug naar “Nieuw hier? Graag eerst even voorstellen”