nieuw lager zit te ruim op zijn cardan-as
Moderator: RT_Patrick
- maRcBMWR
- Berichten: 55
- Lid geworden op: 15 aug 2023, 10:19
- Type: R1200RT
- Land: Nederland
- Woonplaats of omgeving: Twente
nieuw lager zit te ruim op zijn cardan-as
Beste mensen,
Ben bezig met het uit elkaar halen van m'n cardan (R1150R uit 2001) met de bedoeling de beide lagers te vervangen omdat er speling op het achterwiel zit. Een en ander komt gemakkelijk los en dan valt me op dat het kleine lager wel heel erg makkelijk los komt. Het zit in het geheel niet klem op de as van het kroonwiel. Vervolgens het nieuwe lager op de as gepast en ook dat lager zit te ruim op de as. Wel minder ruim als het oude lager. Maar ja, dit hoort zo niet. Het lijkt er op dat de as smaller is geworden in tijd. Wat nu? Heeft iemand dit ook al eens meegemaakt? Is er een oplossing voor (anders dan een nieuwe tandwielenset in het cardan)?
groet, Marco
Ben bezig met het uit elkaar halen van m'n cardan (R1150R uit 2001) met de bedoeling de beide lagers te vervangen omdat er speling op het achterwiel zit. Een en ander komt gemakkelijk los en dan valt me op dat het kleine lager wel heel erg makkelijk los komt. Het zit in het geheel niet klem op de as van het kroonwiel. Vervolgens het nieuwe lager op de as gepast en ook dat lager zit te ruim op de as. Wel minder ruim als het oude lager. Maar ja, dit hoort zo niet. Het lijkt er op dat de as smaller is geworden in tijd. Wat nu? Heeft iemand dit ook al eens meegemaakt? Is er een oplossing voor (anders dan een nieuwe tandwielenset in het cardan)?
groet, Marco
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
R1200RT (2010)
- Baird
- 2024
- Berichten: 4365
- Lid geworden op: 21 mar 2009, 17:49
- Type: Ik heb een ander type BMW
- Bijz: R1200GS LC
- Land: NL
- Woonplaats of omgeving: Baronie van Breda
Re: nieuw lager zit te ruim op zijn cardan-as
Begin met de as op te meten en vergelijk met de specificaties volgens BMW, de maten staan in principe in de handleiding van Haynes, zult in 1/1000 moeten meten waarschijnlijk. Als die as te dun kun je werken met sleeves, d.w.z. dat je de as af laat draaien en dat er dan een huls overheen geperst wordt zodat weer de juiste maat ontstaat, in de industrie is dit een gebruikelijke methode, uitbesteden dus tenzij je thuis een goed uitgeruste werkplaats hebt.
Assen worden ook wel eens opgelast en weer op maat gedraaid, weet niet of dat aan te raden gezien de hardheid van het tandwiel dat mogelijk aangetast wordt.
Of je koopt een tweedehands cardan en hoopt dat die beter is.
het wordt winter dus tijd mag geen issue zijn, succes!
Assen worden ook wel eens opgelast en weer op maat gedraaid, weet niet of dat aan te raden gezien de hardheid van het tandwiel dat mogelijk aangetast wordt.
Of je koopt een tweedehands cardan en hoopt dat die beter is.
het wordt winter dus tijd mag geen issue zijn, succes!
Met vriendelijke motorgroet
BeRT
R1200GS LC
R25 (1951)
GPSMAP 276Cx
Volvo XC40 T5 Recharge Inscription
ooit:
Jawa CZ 150, Yamaha XS750, R80ST, R1100RT, R1150RT (2x). 500k+ km
BeRT
R1200GS LC
R25 (1951)
GPSMAP 276Cx
Volvo XC40 T5 Recharge Inscription
ooit:
Jawa CZ 150, Yamaha XS750, R80ST, R1100RT, R1150RT (2x). 500k+ km
- maRcBMWR
- Berichten: 55
- Lid geworden op: 15 aug 2023, 10:19
- Type: R1200RT
- Land: Nederland
- Woonplaats of omgeving: Twente
Re: nieuw lager zit te ruim op zijn cardan-as
Dag Bert,
Veel dank voor deze waardevolle reactie. Ik ga er mee aan de slag. Het lijkt me dat een sleeve laten maken minder kost dan een goede tweede hands cardan.
groet
Veel dank voor deze waardevolle reactie. Ik ga er mee aan de slag. Het lijkt me dat een sleeve laten maken minder kost dan een goede tweede hands cardan.
groet
R1200RT (2010)
- Baird
- 2024
- Berichten: 4365
- Lid geworden op: 21 mar 2009, 17:49
- Type: Ik heb een ander type BMW
- Bijz: R1200GS LC
- Land: NL
- Woonplaats of omgeving: Baronie van Breda
Re: nieuw lager zit te ruim op zijn cardan-as
De bedrijven die je as aanpassen plaatsen ook zo'n sleeve, het geheel uitbesteden, je zult de specificaties moeten mee geven zodat zij kunnen bepalen of kan op deze as, ze moeten hem kunnen inspannen, afdraaien/slijpen en de juiste sleeve plaatsen.
Met vriendelijke motorgroet
BeRT
R1200GS LC
R25 (1951)
GPSMAP 276Cx
Volvo XC40 T5 Recharge Inscription
ooit:
Jawa CZ 150, Yamaha XS750, R80ST, R1100RT, R1150RT (2x). 500k+ km
BeRT
R1200GS LC
R25 (1951)
GPSMAP 276Cx
Volvo XC40 T5 Recharge Inscription
ooit:
Jawa CZ 150, Yamaha XS750, R80ST, R1100RT, R1150RT (2x). 500k+ km
Wil je een advertentievrije ervaring? Registreer of log in en geniet van een advertentie-vrije omgeving!
-
- Vergelijkbare Onderwerpen
- Reacties
- Weergaves
- Laatste bericht