optie "Confortknipperen" blijft niet aanstaan

Bekabeling, zekeringen, accessoires en storingen.

Moderator: RT_Patrick

barney
Type: R1250RT
Bijz: Ik gebruik een Garmin Zumo-XT
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Zaltbommel

optie "Confortknipperen" blijft niet aanstaan

Ongelezen bericht door barney »

Heb onlangs een software update gekregen voor mijn 1250RT. Wat mij opviel was dat mijn knipperlichten niet meer automatisch uitgingen. Heb vervolgens de optie "Comfortknipperen" weer aan gevinkt en toen was het weer goed. Echter elke keer als ik mijn motor uitzet staat de optie weer uit! Knap vervelend. Iemand anders ook opgevallen?
bmw foto.jpg
Mello
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Nieuweschans

Re: optie "Confortknipperen" blijft niet aanstaan

Ongelezen bericht door Mello »

Ja, dat is "standaard".
Als de motor 6 uur (?) van het contact af is gaat deze instelling automatisch naar "uit".

Is inderdaad irritant/vervelend.

-groet- Johan
QuickFix
Type: R1150RT
Bijz: Titan-grau, 2005
Xenon/LED/Geen ABS
Woonplaats of omgeving: OosteRhouT
Contacteer:

Ongelezen bericht door QuickFix »

Nou... lekker "Comfortabel" dan.. :$
Groeten,

Peter
Tieflaar
Woonplaats of omgeving: Betuwe

Ongelezen bericht door Tieflaar »

Mello schreef: 08 nov 2024, 12:03 Ja, dat is "standaard".
Als de motor 6 uur (?) van het contact af is gaat deze instelling automatisch naar "uit".

Is inderdaad irritant/vervelend.

-groet- Johan
Waar heb je die wetenschap opgedaan dat het standaard is?
Het is zeker niet standaard geweest en bij mij ontstaan bij de laatste update.
Er zijn meerdere instellingen die niet in de stand blijven die door de rijder gewenst en ingesteld is.
Bijvoorbeeld de wijze waarop de de ACC gestuurde acceleratie.

Misschien wel interessant om dit topic over het onderwerp te lezen:
RT Settings Need to be Reset Everyday
Grrrroet, Jack
Mello

Ik heb de -1250- nu 3 maand, model 2023, die geïmporteerd is uit Duitsland.
In het begin verwonderde ik me erover dat de instellingen automatisch terug werden gezet.
Na wat zoeken op het net kwam ik onderstaande tegen:

"I had my bike software updated recently to solve the SOS button error message every time I switched on.
Whilst it has solved one problem it has created another. I am in the habit of ridding with the comfort turn signal on, now this defaults to off overnight (6 hours when the trip resets) necessitating going into the settings and turning comfort turn back on.
I have found a post from an American forum where BMW USA has said BMW are aware but they BMW USA wont have a new software release until March next year. "

Blijkbaar is dit nu "standaard" (eigenlijk een fout in de update) en wordt dit opgelost bij de volgende update in 2025?
Tieflaar

Mello schreef: 08 nov 2024, 21:27 Blijkbaar is dit nu "standaard" (eigenlijk een fout in de update) en wordt dit opgelost bij de volgende update in 2025?
Tja dan hebben wij een andere zienswijze over "standaard". :-)
Voor mij zijn bij de laatste update van de software een aantal bugs geïntroduceerd. En die gaan ze, veel te laat, herstellen bij een nieuwe update.
Met name de accelerate instelling van de ACC is buitengewoon onhandig als je er op rekent dat die dynamisch is en je uiteindelijk met een sukkelgangetje de linkerbaan opkruipt op een snelweg.
Overigens herken ik die genoemde 6 uren niet en zou eerder zeggen dat de persoonlijke instellingen al na 60 minuten teruggezet zijn.
Wist je trouwens dat de comfort knipper bij de introductie van het model in 2021 veel uitgebreider was?
Boven een bepaalde snelheid kon je de knipper op twee manieren activeren. Druktje kort op de richtingschakelaar dan knipperde de lichten vier keer. Drukte je wat langer dan bleven ze op de gebruikelijk afstand ingeschakeld (150mtr).
Maar ook na het nemen van een bocht gingen de knippers sneller uit. Opschakelen was de trigger daarvoor.
Ik heb mijn dealer weleens gevraagd of ze dat bij mijn huidige motor weer in konden stellen. Maar ze hadden geen idee hoe dat moest. (of wilde geen moeite doen)
Wat betreft software ondersteuning en ontwikkeling vind ik de techneuten van BMW-Motorrad prutsers.
Grrrroet, Jack
ErikS
2024
2024
Bijz: met TFT en nu ook met Android auto en MRA
Woonplaats of omgeving: West Veluwe-Vallei
Contacteer:

Ongelezen bericht door ErikS »

Ja,
Wat dat betreft is BMW geen BMW meer. Dit zelfde probleem betreft de lay-out setting van je dashboard. Tot de vorige software update bleef de ingestelde lay-out van het scherm zoals door jou zelf ingesteld. Had je de kaart in het kleine kader, dan kreeg je die, zelfs na meerdere dagen stilstaan meteen weer op het display. Nu krijg je na enige tijd stip gestaan de hebben de standaard lay-out voorgeschoteld.

Ook hier weet mijn dealer niet hoe dit te veranderen!
volg een rijvaardigheidstraining, omdat motorrijden altijd beter (en veiliger) kan!
- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -
met een Sena SC2 in de helm en Zumo XT op de R1250RT-TFT met radio en BMW navigatie. En met My Route App en een Carpuride 702 voor Android Auto motor!!
Mello

Het woordje "standaard" was eigenlijk ook sarcastisch bedoeld, vandaar de aanhaling tekens.

Ik ben het met jullie eens dat als je een update introduceert dit een verbetering moet zijn, waarbij je luistert naar de gebruikers.
Echter dit schijnt moeilijk te zijn. Waarschijnlijk bedacht door managers die nooit achter hun bureau vandaan komen _001

Was voor mij ook een van de redenen, samen met de geïntegreerde navigatie, om de RT LC nog niet in te ruilen. ook vanwege de andere topics hier op forum m.b.t. het TFT scherm.
Maar een paar maand geleden toch overstag gegaan en vooralsnog geen spijt.

Maar zoals gezegd, voor wat je ervoor betaald is het eigenlijk diep triest :cry:
Tieflaar

Mello schreef: 09 nov 2024, 10:07 Het woordje "standaard" was eigenlijk ook sarcastisch bedoeld
Ik moet toegeven dat ik dat verkeerd geïnterpreteerd heb :D
Maar als het onderwerp over de BMW software gaat dan heb ik daar zo veel irritatie over opgebouwd dat ik eigenlijk meteen in de gordijnen hang.
Ik erger mij dood aan de totale incompetentie en de minachting voor de klanten die BMW-Motorrad tentoonspreid hierover.
Grrrroet, Jack
Robin0341
Bijz: 2024 Sport racing blue metallic 2
Land: NLD
Woonplaats of omgeving: Ermelo

Ongelezen bericht door Robin0341 »

Over welke softwareversie (laatste update) hebben we het eigenlijk?
Die van mij is laatst op beurt geweest, maar ik heb het probleem met de knippers niet. Die gaan gewoon netjes uit na, wat is het, 300 meter ofzo.

Mijn softwareversie is 013_014_020

Misschien toch niet de laatste versie dan? _001
PanEuRoel
2024
2024
Type: R1200RT
Woonplaats of omgeving: HULST

Ongelezen bericht door PanEuRoel »

Wees blij!!! 🙃
Groeten, Roelof
R1200RT; Hornig RVS valbeugels; LedPerf Dual Auxiliary Lights; Stebel Nautilus Marine; 180 graden flitser; Garmin Zümo XT met Zümolock; TopSellerie Comfort Zadel
Robin0341

Big RT Smile
Tieflaar

Robin0341 schreef: 14 nov 2024, 21:19 Mijn softwareversie is 013_014_020

Misschien toch niet de laatste versie dan? _001
Laatste versie is: 014_013_030
En de dealer geeft niet automatisch een software update.
Een update kan lang duren. En gedurende de update kan de dealer die terminal niet gebruiken. Dus ze zijn er niet happig op om de update uit te voeren.
En veel dealers hebben er ook geen idee van dat er een update is of wat de inhoud van de update is.
Grrrroet, Jack
Robin0341

Thanks _004
Las op het USA RT forum dat een volgende update mogelijk vanaf maart 2025 beschikbaar komt. Dat verder nergens kunnen verifiëren overigens.
Tieflaar

Robin0341 schreef: 15 nov 2024, 21:14 Thanks _004
Las op het USA RT forum dat een volgende update mogelijk vanaf maart 2025 beschikbaar komt. Dat verder nergens kunnen verifiëren overigens.
Ik denk dat ik een zelfde bericht heb gelezen.
Daarin valt mij op dat het genoemde versie nummer van die software heel erg afwijkend is. Namelijk 25-03-500
RT Settings Need to be Reset Everyday
Grrrroet, Jack
Robin0341

Dat is denk ik het 'integration level' waar BMW mee werkt. 25-03 zal ws. jaar en maand van release zijn.

Voorbeelden:
https://bmwi.bimmerpost.com/forums/show ... ?t=1996990

https://www.mybmwi3.com/threads/software-update.18981/
Tieflaar

images.png
images.png (10.91 KiB) 141 keer bekeken
Grrrroet, Jack
Edward1968
Type: Overig R-serie
Bijz: R1250R
Woonplaats of omgeving: Heijningen
Contacteer:

Ongelezen bericht door Edward1968 »

Robin0341 schreef: 15 nov 2024, 22:19 Dat is denk ik het 'integration level' waar BMW mee werkt. 25-03 zal ws. jaar en maand van release zijn.

Voorbeelden:
https://bmwi.bimmerpost.com/forums/show ... ?t=1996990

https://www.mybmwi3.com/threads/software-update.18981/

Helemaal juist Robin0341. Het I-level geeft de softwareversie van het voertuig aan. Hetgeen wat in het dashboard op te roepen is, geeft eigenlijk de bluetooth versie weer. In het geheel nietszeggend.

Momenteel is voor de K001 (daar valt de 1250RT ook onder), de nieuwste versie: K001-24-11-500.

Dat er tot maart geen updates komen, is zeer onwaarschijnlijk. De normale frequentie is eens in de twee weken, tot een maand.
ErikS
2024
2024
Contacteer:

Waarom doet BMW zo geheimzinnig over die updates; waarom vind je ze nergens op het internet en lees je ook nergens wat de software update doet, wat er gewijzigd of verbeterd is. Of heb ik iets gemist?
IK kan nergens op het internet hier iets over vinden en mijn dealer maakt mij ook niets wijzer. Deze geeft ook aan niet te weten welke software update wat doet!
Iemand hier die deze informatie al wel eens gevonden heeft?
volg een rijvaardigheidstraining, omdat motorrijden altijd beter (en veiliger) kan!
met een Sena SC2 in de helm en Zumo XT op de R1250RT-TFT met radio en BMW navigatie. En met My Route App en een Carpuride 702 voor Android Auto motor!!
Tieflaar

Edward1968 schreef: 16 nov 2024, 19:03 Hetgeen wat in het dashboard op te roepen is, geeft eigenlijk de bluetooth versie weer. In het geheel nietszeggend.
Och jee............. Ik ben langdurig in gesprek met BMW-Motorrad vanwege de WiFi problemen die ik ondervind.
In die communicatie wordt zeer geregeld gerefereerd aan de TFT software versie. En dat is dan hetgeen wat in het dashboard op te roepen is.
Maar ook vermeld wordt in de automatisch in de app te genereren klachtrapportage.
Het doet mij pijn dat ik nu ontdek dat dit geheel nietszeggend is.
Grrrroet, Jack
Edward1968
Contacteer:

ErikS schreef: 16 nov 2024, 19:56 Waarom doet BMW zo geheimzinnig over die updates; waarom vind je ze nergens op het internet en lees je ook nergens wat de software update doet, wat er gewijzigd of verbeterd is. Of heb ik iets gemist?
IK kan nergens op het internet hier iets over vinden en mijn dealer maakt mij ook niets wijzer. Deze geeft ook aan niet te weten welke software update wat doet!
Iemand hier die deze informatie al wel eens gevonden heeft?
Ik denk niet dat je kan en mag stellen dat jij iets gemist hebt Erik, echter fabrikanten delen deze informatie niet met klanten. Wanneer een fabrikant dit wel doet snijdt deze zich alleen maar in de vingers. Wat als blijkt als er letsel is ontstaan door falen van een veiligheidssysteem.

Laten we voorop stellen dat een software-update een verbetering moet brengen. Door de complexe systemen wordt een update testen echter een crime. Een gemiddelde BMW motorfiets heeft ongeveer negen ECU’s, communiceren over Canbus en hebben een andere prioriteit. Probeer dan maar eens twee identieke motoren naast elkaar te zetten. Dezelfde opties en dezelfde hardware. Ook dit laatste punt is essentieel, omdat de hardware leveranciers ook wijzigingen maken. Als dit toch gelukt is, dan gaan de op beiden motoren precies dezelfde handelingen uitvoeren, de informatie die hier uitkomt is een gedeelte van de test. Laten we dit de statische test noemen en deze is gelukt, vervolgens gaan we een dynamische test uitvoeren….. Ik was al bij punt twee afgehaakt, dit is gewoon niet te doen.

Ik geloof wel dat er statisch getest wordt, de uiteindelijke dynamische test wordt voor de klant gedaan. Problemen die hier naar boven komen worden door de Dealer en fabikant in een “Problem and Measures management Aftersales” systeem gemeld. Deze informatie die hierin staat mag niet met klanten gedeeld worden. Hier staat echt een schat van informatie in, daar kan je wel wat weekjes voor uittrekken.

Er is in het voorbeeld een probleem ontstaan na een update. Als de klant dit aan de Dealer meldt en deze de melding in het systeem plaatst, dan komt het uiteindelijk bij de fabrikant. Zo’n melding wordt zeker opgepakt, laat ik vooral positief blijven. Wat echter wel een probleem is met communicatie, er wordt niet gemeld en/of er wordt niet gelezen. Samengevat, we sluiten ons af voor informatie. In de tijd dat deze communicatie van de fabrikant naar de Dealer nog schriftelijk ging (op papier) kon je haast wel stellen van 75% van de meldingen niet bij de monteur aankwam, ik spreek (helaas) uit ervaring. De werkplaatschef had hier gewoon geen tijd voor. Of daar nu wel tijd voor is, laat ik in het midden…..
Tieflaar

Edward1968 schreef: 17 nov 2024, 11:53 Wat als blijkt als er letsel is ontstaan door falen van een veiligheidssysteem.
Dus als ik jouw schrijven goed interpreteer, zeg je dat er zoveel complexiteit in de digitale systemen van onze motorfietsen ingebouwd is dat de samenwerking van de diverse componenten slechts uitsluitend aansluitend aan de productie, en eerste ingebruikname, te waarborgen is en dat er tijdens de levensduur van onze brommer, als gevolg van aanpassingen, updates en bugfixes, een tombola van problemen kan ontstaan die falen daarvan in de hand kunnen brengen. Zeker als er ook nog individuele aanpassingen door de gebruiker mogelijk gemaakt zijn?
Grrrroet, Jack
Edward1968
Contacteer:

Gisteren is softwareversie K001-24-11-512 uitgebracht, wellicht is hiermee het probleem opgelost.
Tieflaar

Edward1968 schreef: 03 dec 2024, 09:12 Gisteren is softwareversie K001-24-11-512 uitgebracht, wellicht is hiermee het probleem opgelost.
Wil je mij alsjeblieft uitleggen in welke relatie ik deze software moet zien.
Is dit de ECU versie? En in welke relatie staat dat dan tot de TFT software (of de software van ABS unit)?
Aan mij is namelijk steeds, door de dealer, verteld dat dit verschillende componenten zijn met verschillende software
Maar ik denk eerlijk gezegd dat jij meer van de ICT geheimen weet/begrijpt dan de dealers :-)
Grrrroet, Jack
Edward1968
Contacteer:

Ik ga mijn best doen om het duidelijk te maken, wellicht ga ik te snel of sla ik stukken over. Mocht het niet duidelijk zijn of zijn er vragen na het lezen, laat het horen.

De TS heeft een probleem met het “onthouden van een instelling” van de knipperlichten. Dit is ontstaan na een software-update. Als oorzaak wordt de KOMBI ECU aangewezen. Als “bewijs” is er met andere eigenaren softwareversies uitgewisseld. Ik denk dat ik het zo juist samenvat.

Ik ben toen in de discussie gekomen met de mededeling dat de softwareversie van de TFT eigenlijk nietszeggend is. Ik sprak toen dat dit de bluetooth versie was. Achteraf niet helemaal juist, volgens mij heeft een RT ook WIFI. Laten we het daarom houden op “communicatie met externe apparaten-versie”.

Zoals een andere gebruiker aangaf is het I-level van belang, dit is juist. Dit is de software waar de acht (of meer) ECU’s op draaien van de motorfiets. Bij een software-update worden alle ECU van hetzelfde I-level voorzien. Dit gebeurd ook als er maar één ECU daadwerkelijk ge-update is. Bij het starten is er namelijk een check: “zijn alle ECU’s aanwezig EN hebben ze dezelfde softwareversie”.

Nu zou je denken dat een probleem, als het niet onthouden van een instelling, veroorzaakt wordt door de software in de KOMBI ECU. Dit is echter zeer onwaarschijnlijk, omdat deze instelling namelijk door de BCO ECU wordt geregeld. Het kan echter ook nog dat een andere ECU roet in het eten gooit. ECU’s communiceren namelijk over CANBUS. Ook hebben we te maken met prioriteit in de communicatie. Dit laatste leg ik even uit.

Neem een ABS sensor, deze geeft informatie aan de ABS ECU over toerental van het wiel. Deze informatie wordt ook gebruikt door de BCO ECU (na hoeveel met het knipperlicht uitzetten, ESA ECU, KOMBI voor de snelheidsmeter. Je kan je indenken dat de snelheidsmeter een lage(re) prioriteit heeft dan het ABS.

Nog een punt om even te bespreken is de software-versie van I-level. Voorbeeld in de huidige versie: K001-24-11-512. Dit dien je als volgt te lezen:

K001 is het chassis. De R1250RT valt hieronder. Globaal alle LC boxers.
24 is het jaar
11 is de maand. Alleen het getal 03, 07 en 11 wordt gebruikt.
512 is de versie

De I-level versie van jouw motor kan je uitlezen met bijvoorbeeld Motoscan, GS911 en ISTA.

Ik raad jullie echt aan om problemen zoals deze bij de dealer te blijven melden. Deze heeft contact met de fabrikant en de dealer wordt prima hiervan op de hoogte gehouden… als deze de weg weet in het meldingssysteem.
Tieflaar

Heel erg bedankt voor deze duidelijke uiteenzetting.
Waarschijnlijk vertel je de helft van wat je er over weet. (en dat is goed zo)
Maar in mijn actieve tijd als IT Manager zei ik meestal; Jij moet er mee werken en ik hoef het alleen maar te begrijpen _004
Nogmaals dank!
Laatst gewijzigd door Tieflaar op 03 dec 2024, 22:12, 1 keer totaal gewijzigd.
Grrrroet, Jack
Robin0341

Duidelijk verhaal Edward, hartelijk dank _004
ErikS
2024
2024
Contacteer:

Een heldere uiteenzetting!

En nu maar hopen dat BMW Motorrad meeleest en het probleem snel oplost!

Wil je een advertentievrije ervaring? Registreer of log in en geniet van een advertentie-vrije omgeving!

Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht

Terug naar “Elektrische Systemen”