Afstellen motor dmv FreekC methode

Alle overige relevante technische en mechanische items aangaande: BMW R850RT - R1100RT - RT1150RT - R1200RT

Moderator: RT_Patrick

Gebruikersavatar
Lone Rider
Berichten: 6
Lid geworden op: 17 aug 2024, 23:39
Type: R1200RT/LC
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Nederland

Afstellen motor dmv FreekC methode

Ongelezen bericht door Lone Rider »

Jaren geleden heb ik mijn motor, de toenmalige R1200GS de "FreekC" methode laten ondergaan en het resultaat was een geweldig rijdende motor.
Nu heb ik niet de indruk dat mijn huidige motor slecht loopt (R1200RT LC), maar vraag mij af of het nog beter kan, waarbij ik onderstaande methode nog vers in het geheugen heb.

Iemand dit al eens laten doen?


Citaat uit het GS Forum van 2016
"Even een kleine uitleg.

De gaskleppen worden gemaakt bij Bing, een fabriek die al sinds jaar en dag carburatie zaken e.d. maakt.

De gasklephuizen worden op een bank geflowed (luchthoeveelheid doorlaat afstellen) daarna verzegeld met een beetje blauwe lak en klaar, hier mag NOOIT meer aangedraaid worden.

Echter Herr Bing maakt geen sets (linker en rechter gasklephuis als set) maar elk gasklephuis wordt individueel geflowed.

De opening van de klep op stationair toerental is ongeveer 0,6 mm

In deze afstelling zit natuurlijk een tolerantie, ongeveer 0,05 mm.

Heb je nu de pech dat de ene gasklep 0,6 -0,05 mm is en de andere 0,6 mm +0,05 mm dan heb je een verschil bij stationair van 0,1 mm en dat merk je heel goed bij het stationair draaien.

Het probleem bij de dealer is dat ze dit niet "kunnen/mogen" verhelpen want ze mogen niet aan de aanslagschroeven draaien.

Vraag me niet waarom maar het is natuurlijk de grootste kolder.

Wat ik nu doe is de gaskleppen met de aanslagschroeven stationair afstellen op een verschil van 0 mBar.

De linker en rechter cilinder draaien precies even snel, Herr BMW doet dit dus niet omdat ze niet aan de schroeven mogen draaien.

Dan de gaskabels synchroon stellen op 2500 toeren en je hebt een heerlijk draaiende motor die je bij de dealer nooit gaat krijgen.
-Freek-"
May the fleas of a thousand camels infest the crotch of the person who ruined your day. And may their arms be too short to scratch.
Paniekje
Berichten: 424
Lid geworden op: 13 feb 2019, 22:25
Type: R1200RT
Bijz: Nun Blaauwe dohc en een R75/5
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Borkel en Schaft

Re: Afstellen motor dmv FreekC methode

Ongelezen bericht door Paniekje »

:$
De linker en rechter cilinder draaien altijd even snel.
Maar ik snap denk ik wat je bedoelt: linker en rechter cilinder geven een gelijke hoeveelheid ontbrandingskracht.

Let wel:
Andere fouten en defecten/lekkages kunnen middels het verstellen ook verbloemd worden.
Dus ben zeker van de staat van overige gerelateerde delen.
Gebruikersavatar
Nightstalker
Berichten: 308
Lid geworden op: 21 feb 2022, 17:38
Type: R1250RT
Bijz: Is ie nou zwart of toch donkerblauw?
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Rotterdam

Re: Afstellen motor dmv FreekC methode

Ongelezen bericht door Nightstalker »

Waarom zou Herrn BMW niet willen dat de monteurs aan die schroeven draaien?

Lijkt me dat je eerst het antwoord op die vraag dient te weten voordat je op goed geluk aan de schroeven gaat draaien.
Veelgitariër
Gebruikersavatar
nvdw
Berichten: 103
Lid geworden op: 05 jul 2021, 23:40
Type: R1200RT/LC
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Vijfheerenlanden

Re: Afstellen motor dmv FreekC methode

Ongelezen bericht door nvdw »

FreekC heeft zelf een account op dit forum, dus je kunt het hem altijd persoonlijk vragen…

Let even op dat synchroniseren van de gasklephuizen op een LC weinig zin heeft: daar zijn ze elektronisch gestuurd (ride by wire), bij de oliekoelers niet.

Waarschijnlijk staat de ‘methode-FreekC’ niet in de werkplaatshandboeken en dus doet de dealer het niet.
Gebruikersavatar
Edward1968
Berichten: 344
Lid geworden op: 08 okt 2017, 21:34
Type: Overig R-serie
Bijz: R1250R
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Heijningen
Contacteer:

Re: Afstellen motor dmv FreekC methode

Ongelezen bericht door Edward1968 »

Bij de LC motoren kan het resetten van adaptation-waardes wel eens een uitkomst zijn. Ik kan het voor je uitvoeren.
Gebruikersavatar
Baird
2024
2024
Berichten: 4330
Lid geworden op: 21 mar 2009, 17:49
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: R1200GS LC
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Baronie van Breda

Re: Afstellen motor dmv FreekC methode

Ongelezen bericht door Baird »

En bij het puur afstellen op drukverschil kijk je eigenlijk alleen naar de prestaties van de motor als ware het een vacuüm-luchtpomp, bij die oudere motoren konden we niet anders ...

Resetten zoals Edward aangeeft is de eerste stap in het fine tunen.
Met vriendelijke motorgroet
BeRT



R1200GS LC
R25 (1951)
GPSMAP 276Cx
Volvo XC40 T5 Recharge

ooit:
Jawa CZ 150, Yamaha XS750, R80ST, R1100RT, R1150RT (2x) 450k+ km
Gebruikersavatar
Lone Rider
Berichten: 6
Lid geworden op: 17 aug 2024, 23:39
Type: R1200RT/LC
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Nederland

Re: Afstellen motor dmv FreekC methode

Ongelezen bericht door Lone Rider »

nvdw schreef: 27 nov 2024, 21:39 Let even op dat synchroniseren van de gasklephuizen op een LC weinig zin heeft: daar zijn ze elektronisch gestuurd (ride by wire), bij de oliekoelers niet.
I.v.m bovenstaande opmerking, en ik eigenlijk geen klachten heb, ga ik geen actie ondernemen.

@Edward1968 bedankt iig voor je aanbod _004
May the fleas of a thousand camels infest the crotch of the person who ruined your day. And may their arms be too short to scratch.
Plaats reactie

Terug naar “Over: Alle overige relevante (technische) onderwerpen”