Afstellen motor dmv FreekC methode
Moderator: RT_Patrick
- Lone Rider
- Berichten: 6
- Lid geworden op: 17 aug 2024, 23:39
- Type: R1200RT/LC
- Land: Nederland
- Woonplaats of omgeving: Nederland
Afstellen motor dmv FreekC methode
Jaren geleden heb ik mijn motor, de toenmalige R1200GS de "FreekC" methode laten ondergaan en het resultaat was een geweldig rijdende motor.
Nu heb ik niet de indruk dat mijn huidige motor slecht loopt (R1200RT LC), maar vraag mij af of het nog beter kan, waarbij ik onderstaande methode nog vers in het geheugen heb.
Iemand dit al eens laten doen?
Citaat uit het GS Forum van 2016
"Even een kleine uitleg.
De gaskleppen worden gemaakt bij Bing, een fabriek die al sinds jaar en dag carburatie zaken e.d. maakt.
De gasklephuizen worden op een bank geflowed (luchthoeveelheid doorlaat afstellen) daarna verzegeld met een beetje blauwe lak en klaar, hier mag NOOIT meer aangedraaid worden.
Echter Herr Bing maakt geen sets (linker en rechter gasklephuis als set) maar elk gasklephuis wordt individueel geflowed.
De opening van de klep op stationair toerental is ongeveer 0,6 mm
In deze afstelling zit natuurlijk een tolerantie, ongeveer 0,05 mm.
Heb je nu de pech dat de ene gasklep 0,6 -0,05 mm is en de andere 0,6 mm +0,05 mm dan heb je een verschil bij stationair van 0,1 mm en dat merk je heel goed bij het stationair draaien.
Het probleem bij de dealer is dat ze dit niet "kunnen/mogen" verhelpen want ze mogen niet aan de aanslagschroeven draaien.
Vraag me niet waarom maar het is natuurlijk de grootste kolder.
Wat ik nu doe is de gaskleppen met de aanslagschroeven stationair afstellen op een verschil van 0 mBar.
De linker en rechter cilinder draaien precies even snel, Herr BMW doet dit dus niet omdat ze niet aan de schroeven mogen draaien.
Dan de gaskabels synchroon stellen op 2500 toeren en je hebt een heerlijk draaiende motor die je bij de dealer nooit gaat krijgen.
-Freek-"
Nu heb ik niet de indruk dat mijn huidige motor slecht loopt (R1200RT LC), maar vraag mij af of het nog beter kan, waarbij ik onderstaande methode nog vers in het geheugen heb.
Iemand dit al eens laten doen?
Citaat uit het GS Forum van 2016
"Even een kleine uitleg.
De gaskleppen worden gemaakt bij Bing, een fabriek die al sinds jaar en dag carburatie zaken e.d. maakt.
De gasklephuizen worden op een bank geflowed (luchthoeveelheid doorlaat afstellen) daarna verzegeld met een beetje blauwe lak en klaar, hier mag NOOIT meer aangedraaid worden.
Echter Herr Bing maakt geen sets (linker en rechter gasklephuis als set) maar elk gasklephuis wordt individueel geflowed.
De opening van de klep op stationair toerental is ongeveer 0,6 mm
In deze afstelling zit natuurlijk een tolerantie, ongeveer 0,05 mm.
Heb je nu de pech dat de ene gasklep 0,6 -0,05 mm is en de andere 0,6 mm +0,05 mm dan heb je een verschil bij stationair van 0,1 mm en dat merk je heel goed bij het stationair draaien.
Het probleem bij de dealer is dat ze dit niet "kunnen/mogen" verhelpen want ze mogen niet aan de aanslagschroeven draaien.
Vraag me niet waarom maar het is natuurlijk de grootste kolder.
Wat ik nu doe is de gaskleppen met de aanslagschroeven stationair afstellen op een verschil van 0 mBar.
De linker en rechter cilinder draaien precies even snel, Herr BMW doet dit dus niet omdat ze niet aan de schroeven mogen draaien.
Dan de gaskabels synchroon stellen op 2500 toeren en je hebt een heerlijk draaiende motor die je bij de dealer nooit gaat krijgen.
-Freek-"
May the fleas of a thousand camels infest the crotch of the person who ruined your day. And may their arms be too short to scratch.
-
- Berichten: 424
- Lid geworden op: 13 feb 2019, 22:25
- Type: R1200RT
- Bijz: Nun Blaauwe dohc en een R75/5
- Land: NL
- Woonplaats of omgeving: Borkel en Schaft
Re: Afstellen motor dmv FreekC methode
De linker en rechter cilinder draaien altijd even snel.
Maar ik snap denk ik wat je bedoelt: linker en rechter cilinder geven een gelijke hoeveelheid ontbrandingskracht.
Let wel:
Andere fouten en defecten/lekkages kunnen middels het verstellen ook verbloemd worden.
Dus ben zeker van de staat van overige gerelateerde delen.
- Nightstalker
- Berichten: 308
- Lid geworden op: 21 feb 2022, 17:38
- Type: R1250RT
- Bijz: Is ie nou zwart of toch donkerblauw?
- Land: Nederland
- Woonplaats of omgeving: Rotterdam
Re: Afstellen motor dmv FreekC methode
Waarom zou Herrn BMW niet willen dat de monteurs aan die schroeven draaien?
Lijkt me dat je eerst het antwoord op die vraag dient te weten voordat je op goed geluk aan de schroeven gaat draaien.
Lijkt me dat je eerst het antwoord op die vraag dient te weten voordat je op goed geluk aan de schroeven gaat draaien.
Veelgitariër
- nvdw
- Berichten: 103
- Lid geworden op: 05 jul 2021, 23:40
- Type: R1200RT/LC
- Land: NL
- Woonplaats of omgeving: Vijfheerenlanden
Re: Afstellen motor dmv FreekC methode
FreekC heeft zelf een account op dit forum, dus je kunt het hem altijd persoonlijk vragen…
Let even op dat synchroniseren van de gasklephuizen op een LC weinig zin heeft: daar zijn ze elektronisch gestuurd (ride by wire), bij de oliekoelers niet.
Waarschijnlijk staat de ‘methode-FreekC’ niet in de werkplaatshandboeken en dus doet de dealer het niet.
Let even op dat synchroniseren van de gasklephuizen op een LC weinig zin heeft: daar zijn ze elektronisch gestuurd (ride by wire), bij de oliekoelers niet.
Waarschijnlijk staat de ‘methode-FreekC’ niet in de werkplaatshandboeken en dus doet de dealer het niet.
- Edward1968
- Berichten: 344
- Lid geworden op: 08 okt 2017, 21:34
- Type: Overig R-serie
- Bijz: R1250R
- Land: Nederland
- Woonplaats of omgeving: Heijningen
- Contacteer:
Re: Afstellen motor dmv FreekC methode
Bij de LC motoren kan het resetten van adaptation-waardes wel eens een uitkomst zijn. Ik kan het voor je uitvoeren.
- Baird
- 2024
- Berichten: 4330
- Lid geworden op: 21 mar 2009, 17:49
- Type: Ik heb een ander type BMW
- Bijz: R1200GS LC
- Land: NL
- Woonplaats of omgeving: Baronie van Breda
Re: Afstellen motor dmv FreekC methode
En bij het puur afstellen op drukverschil kijk je eigenlijk alleen naar de prestaties van de motor als ware het een vacuüm-luchtpomp, bij die oudere motoren konden we niet anders ...
Resetten zoals Edward aangeeft is de eerste stap in het fine tunen.
Resetten zoals Edward aangeeft is de eerste stap in het fine tunen.
Met vriendelijke motorgroet
BeRT
R1200GS LC
R25 (1951)
GPSMAP 276Cx
Volvo XC40 T5 Recharge
ooit:
Jawa CZ 150, Yamaha XS750, R80ST, R1100RT, R1150RT (2x) 450k+ km
BeRT
R1200GS LC
R25 (1951)
GPSMAP 276Cx
Volvo XC40 T5 Recharge
ooit:
Jawa CZ 150, Yamaha XS750, R80ST, R1100RT, R1150RT (2x) 450k+ km
- Lone Rider
- Berichten: 6
- Lid geworden op: 17 aug 2024, 23:39
- Type: R1200RT/LC
- Land: Nederland
- Woonplaats of omgeving: Nederland
Re: Afstellen motor dmv FreekC methode
I.v.m bovenstaande opmerking, en ik eigenlijk geen klachten heb, ga ik geen actie ondernemen.nvdw schreef: 27 nov 2024, 21:39 Let even op dat synchroniseren van de gasklephuizen op een LC weinig zin heeft: daar zijn ze elektronisch gestuurd (ride by wire), bij de oliekoelers niet.
@Edward1968 bedankt iig voor je aanbod
May the fleas of a thousand camels infest the crotch of the person who ruined your day. And may their arms be too short to scratch.