Hoi allemaal,
Het is nu zo'n 8 jaar geleden, dat mijn o zo geliefde VRF ingeruild werd voor een 2005-er R1200RT. Sinds dien rijd ik weer veel meer motor en heb er (weer) erg veel plezier in door de betere zithouding.
Alleen mis ik cruise control en de ABS (die ik eerder dit jaar uit mocht bouwen). Ook heb ik het vrij snel koud.
Ik wil dus wel eens wat anders, maar wel minimaal net zo'n fijne zithouding en koffer ruimte.
Een paar maanden kijk ik nu al rond, maar kom er niet echt uit. Is de R1200RT's de juiste keuze en zo ja welk jaar of moet ik toch kiezen voor een 1250RT's die ook lonken?
Is die 1500 euro van de 1250 het echt waard ook al heeft die misschien 60k gereden? Of kies ik dan toch een 1200RT met maar 20 tot 25.000km?
Ik houd van lekker veel luxe, licht, warme billen en veel opties. En wil graag weer ABS, maar dan wel die pro die ook in bochten nog helpt als het nodig is.
Ook mijn Garmin XT2 moet een plekje in de boeg krijgen, dus de cockpit met Navi6 ruimte (en de adapter) is dus een must. Radio is niet nodig.
Welke opties raden jullie zeker aan en welke vinden jullie wat "over de top" of ronduit onzinnig en waarom?
Ik woon vlak bij Breda dus kopen in België is zeker een optie, maar ook een Duitse fiets deins ik niet voor terug.
Daarom twee vragen nog:
Is het moeilijk om de fiets van Duits naar Nederlandse taal om te zetten, en als hij nu 107pk is, is het dan moeilijk of duur om dat terug te zetten naar de normale 125 of 136 pk?
Alvast dank voor jullie adviesen!
Nieuw draadje over R1200RT of toch R1250RT
Moderator: RT_Patrick
-
- Berichten: 4
- Lid geworden op: 14 mar 2021, 17:21
- Type: R1200RT
- Land: Nederland
- Woonplaats of omgeving: Oudenbosch
-
- Berichten: 6
- Lid geworden op: 03 jun 2024, 15:27
- Type: R1200RT
- Bijz: bj 2008, 170.000+ km
- Land: NL
- Woonplaats of omgeving: Veluwe
Re: Nieuw draadje over R1200RT of toch R1250RT
Ik heb eerder dit jaar tijdens onderhoud van mijn R1200RT een vrijwel nieuwe R1250RT als leenmotor meegekregen van dealer. De R1250RT reeds lekker soepel, het koppelingsvrij schakelen en de adaptive cruisecontroll daar kon ik ook wel snel aan wennen.
Echter, ik vond de zithouding van de R1250RT wat meer 'gedrongen', ik had het gevoel dat ik iets meer opgevouwen op de motor zat dan mijn R1200RT. Ligt natuurlijk ook aan je eigen lichaamsbouw, maar de dealer had dit van meer mensen vernomen, dus ik blijk niet de enige te zijn. Toen ik mijn R1200RT weer terugkreeg, bevestigde dit mijn vermoeden dat ik de zithouding op de R1200RT fijner vindt. Het zijn maar kleine verschillen, maar wel merkbaar op langere afstanden verwacht ik.
Daarnaast kan ik het rauwe geluid van mijn luchtgekoelde R1200RT, dat is bij de R1250RT toch echt een stuk minder aanwezig. Klinkt allemaal veel soepeler. Kwestie van smaak zeg maar.
Benieuwd naar de andere ervaringen, want met een schuin oog blijf ik toch nog steeds kijken naar zo'n 1250...
Echter, ik vond de zithouding van de R1250RT wat meer 'gedrongen', ik had het gevoel dat ik iets meer opgevouwen op de motor zat dan mijn R1200RT. Ligt natuurlijk ook aan je eigen lichaamsbouw, maar de dealer had dit van meer mensen vernomen, dus ik blijk niet de enige te zijn. Toen ik mijn R1200RT weer terugkreeg, bevestigde dit mijn vermoeden dat ik de zithouding op de R1200RT fijner vindt. Het zijn maar kleine verschillen, maar wel merkbaar op langere afstanden verwacht ik.
Daarnaast kan ik het rauwe geluid van mijn luchtgekoelde R1200RT, dat is bij de R1250RT toch echt een stuk minder aanwezig. Klinkt allemaal veel soepeler. Kwestie van smaak zeg maar.
Benieuwd naar de andere ervaringen, want met een schuin oog blijf ik toch nog steeds kijken naar zo'n 1250...
-
- Berichten: 286
- Lid geworden op: 19 mei 2020, 12:49
- Type: R1200RT
- Land: NL
- Woonplaats of omgeving: Midden-Limburg
Re: Nieuw draadje over R1200RT of toch R1250RT
Zover ik weet kan dat, maar dan wel met een GS-911 apparaat. Een dealer zal dit best wel willen doen. Quispel in Helmond doet dit ook welPolke schreef: 12 nov 2024, 00:20
Is het moeilijk om de fiets van Duits naar Nederlandse taal om te zetten?
Alvast dank voor jullie adviesen!
Misschien kan het ook met de motoscan-app. Alleen moet je dan niet de laatste software-versie hebben want dan kun je met de motoscan app niet veel meer dan zaken uitlezen en de service reminder resetten
- nvdw
- Berichten: 103
- Lid geworden op: 05 jul 2021, 23:40
- Type: R1200RT/LC
- Land: NL
- Woonplaats of omgeving: Vijfheerenlanden
Re: Nieuw draadje over R1200RT of toch R1250RT
Goed om te weten: vanaf modeljaar 2017 (dus halverwege 2016) heeft de 1200 dat ABS Pro met bochtendinges en voldoet hij aan Euro4. Je herkent ze aan de reflectoren op de vorkpoten.
Dan heb je de grootste update van dit model RT wel gehad, minus die 1250-motor uiteraard. Komende van een oliekoeler is de LC al een grote stap vooruit. Dat merkte ik laatst weer toen ik een R 1200 GS dohc als leenmotor kreeg (dus de ‘omgekeerde ervaring’ van The_Vipe).
Ik heb nog geen 1250 geprobeerd, dus ik weet ook niet wat ik mis, maar aan een 1200 LC kom je niks tekort. Volgens mij hangen tweedehands RT’s in de regel goed in de spullen dus krijg je waarschijnlijk meer opties dan je nodig dacht te hebben…
Mijn tip zou zijn: staar je niet blind op een lage kilometerstand, maar check de onderhoudshistorie. Elke BMW heeft van die dure tijdbommen die maar beter al ontmanteld kunnen zijn. Ik heb er al de nodige afgevinkt… (2014-model maar toch).
Dan heb je de grootste update van dit model RT wel gehad, minus die 1250-motor uiteraard. Komende van een oliekoeler is de LC al een grote stap vooruit. Dat merkte ik laatst weer toen ik een R 1200 GS dohc als leenmotor kreeg (dus de ‘omgekeerde ervaring’ van The_Vipe).
Ik heb nog geen 1250 geprobeerd, dus ik weet ook niet wat ik mis, maar aan een 1200 LC kom je niks tekort. Volgens mij hangen tweedehands RT’s in de regel goed in de spullen dus krijg je waarschijnlijk meer opties dan je nodig dacht te hebben…
Mijn tip zou zijn: staar je niet blind op een lage kilometerstand, maar check de onderhoudshistorie. Elke BMW heeft van die dure tijdbommen die maar beter al ontmanteld kunnen zijn. Ik heb er al de nodige afgevinkt… (2014-model maar toch).