Gedoe met alarm, op te lossen, of doorverbinden / uitbouwen?

Bekabeling, zekeringen, accessoires en storingen.

Moderator: RT_Patrick

Gesloten
Wimads
Type: R1100RT
Land: Netherlands
Woonplaats of omgeving: Twente

Gedoe met alarm, op te lossen, of doorverbinden / uitbouwen?

Ongelezen bericht door Wimads »

Hallo allen,

Ik heb recent een R1100RT (bj 2000) gekocht, en hier zit een BMW alarm systeem op. Nu heb ik bij aanschaf alleen een stift gekregen die ik op het LEDje kan zetten om het alarm af te schakelen, de verkoper had geen afstandsbediening meer. Op zich is de motor wel te gebruiken met alleen die stift, maar het is af en toe wel nogal een gedoe. Maar voor ik voor 60 euro een nieuwe afstandsbediening aanschaf, heb ik nog wel even wat vragen.

Mij valt op dat die stift niet erg goed werkt als ik 's morgens naar mijn werk wil rijden. Een enorm geklooi met 5x proberen voor de startonderbreking daadwerkelijk uitgeschakeld is (gelukkig lijkt die niet zo gevoelig te zijn dat de sirene ook af gaat). En de knipperlichten knipperen ook niet bij het in/uit schakelen van het alarm zoals de bedoeling is.
Maar het bijzondere is dat als ik aan het eind van de dag weer terug wil rijden of even ga tanken, dat die stift dan ineens wel consequent bij de eerste poging goed werkt, inclusief knipperen van de raw's.

Wat ik mij afvraag:
  1. Ik lees her en der dat dat systeem wel wat batterij verbruikt bij stilstand - kan dat mijn gedoe in de ochtend verklaren?
  2. Zo ja, zou een nieuwe afstandbediening dit probleem oplossen, of zou dat ook in de ochtend net zo'n gedoe geven?
  3. Als niet punt 1, is er dan iets mis met mijn alarm systeem, en is dat op te lossen?
  4. Als de conclusie is dat dit een gedoe gaat blijven, dan zou ik het alarm er liever uit hebben. Ik heb her en der gelezen dat dit met een paar draadjes in de stekker doorverbinden te omzeilen is, alleen kan ik nergens vinden welke draden dat dan zouden moeten zijn voor een R1100RT (alle voorbeelden die ik vind zijn voor een K1200LT, en ik verwacht dat die niet 100% hetzelfde bedraad zijn). Iemand die hier ervaring mee heeft? (volledig uitbouwen wil ik mezelf liever nog even niet aan wagen als het niet hoeft).
QuickFix
Type: R1150RT
Bijz: Titan-grau, 2005
Xenon/LED/Geen ABS
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: OosteRhouT
Contacteer:

Re: Gedoe met alarm, op te lossen, of doorverbinden / uitbouwen?

Ongelezen bericht door QuickFix »

De 1100 heeft inderdaad een ander alarm.

Als het goed is kun je het alarm "Uit" programmeren, maar... daar heb je de afstandsbediening met "A" en "B" knoppen voor nodig.
Wanneer je die niet hebt, dan kun je bij de dealert een nieuwe afstandsbediening kopen en in laten leren (= heul duur) of de juiste kabels doorverbinden en loshalen, alleen: welke zijn dat?

Ik heb geen idee, maar de ombouwomschrijving voor de R1200CL vond ik vrij snel na wat zoeken op internet, dus misschien dat het ook voor jouw "DWA" lukt. :?

[EDIT]
Voordat we gaan zoeken: kun je kijken welk type DWA je precies hebt?
Met een beetje geluk is het toch een DWA5 zoals bij de R1200CL en dan zouden de instructies hetzelfde moeten zijn.

Als het goed is zit de electronica onder je buddy seat, helemaal achterin (tegen het achterlicht) gemonteerd.

[EDIT2]
Als je het Vlaams een beetje machtig bent, heb ik deze post alvast voor je op onze "Zustersite".
[...] Er zat op de aansluiting benzine pomp een adapter (T stuk), die moet er vantussen. De witte 5 polige stekker achteraan in het kontje waar het alarm opzat moet je een brugske leggen tussen 1 en 2 (gelabelled), zwarte stekker gewoon wegstoppen. Ik heb de kabels laten liggen, was te ingewikkeld om die te verwijderen. [...]
Groeten,

Peter
Wimads

QuickFix schreef: 06 jun 2024, 14:15 Voordat we gaan zoeken: kun je kijken welk type DWA je precies hebt?
Met een beetje geluk is het toch een DWA5 zoals bij de R1200CL en dan zouden de instructies hetzelfde moeten zijn.
Hoe weet ik welke versie ik heb? Er zat een handleiding bij, maar daar staat niks van een versienummer van het systeem op (boekje valt half uit elkaar, en de cover mist).
Laatst gewijzigd door Wimads op 06 jun 2024, 14:43, 1 keer totaal gewijzigd.
QuickFix
Xenon/LED/Geen ABS
Contacteer:

Het makkelijkste is fysiek even kijken, waarschijnlijk is het er zo eentje en dat is volgens mij dezelfde als die in mijn fiets zit:
DWA-R1100RT.png
In onze algemene (DropBox) download-map kun je een bestand genaamd "R1150RT ALARM INBOUW.pdf" vinden voor installatie instructies op een R1150RT (voor een groot deel gelijk aan de R1100RT); wellicht ook prima te gebruiken om een alarm juist weer uit te bouwen. ;)
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Groeten,

Peter
Wimads

QuickFix schreef: 06 jun 2024, 16:19 Het makkelijkste is fysiek even kijken, waarschijnlijk is het er zo eentje en dat is volgens mij dezelfde als die in mijn fiets zit:

DWA-R1100RT.png

In onze algemene (DropBox) download-map kun je een bestand genaamd "R1150RT ALARM INBOUW.pdf" vinden voor installatie instructies op een R1150RT (voor een groot deel gelijk aan de R1100RT); wellicht ook prima te gebruiken om een alarm juist weer uit te bouwen. ;)
Ja ik denk dat het dezelfde is. Dus dan zijn de instructies van het Vlaamse forum van toepassing denk ik toch? Ik zal dat eens proberen dit weekend.
Wimads

Hm, als ik even naar dit schema kijk, dan hoeft in principe dat t-stuk bij de benzinepomp (C in de afbeelding) niet los, als ik weet welke kleur draden daarvan naar het alarm gaan. Dan kan ik die ook bij de stekker onder het kontje doorverbinden. (zou weer kuipwerk losmaken schelen). Misschien dat ik met het electrisch schema van de R1100RT kan uitvinden welke kleur kabels dat zijn.

Het doorverbinden van contact 1+2 in de connector zullen dan vermoedelijk de draden van verbinding D in het schema zijn.

[EDIT] Sterker nog, als ik even mijn logica erover heen laat gaan, dan gok ik dat 1 van de 2 stekkers bij verbinding A 4-polig is, en exact overeenkomt met stekkr G. En de andere is 5 polig: 2 draden van verbinding C, 2 draden van verbinding D, en 1 draad van F. Die draad van F kan ik zien, dus dan zou ik ook uit moeten kunnen fiegelieren welke ik niet door moet verbinden. [/EDIT]

Afbeelding
Laatst gewijzigd door Wimads op 06 jun 2024, 18:11, 3 keer totaal gewijzigd.
QuickFix
Xenon/LED/Geen ABS
Contacteer:

Helaas kan ik op dit moment even niet met je meekijken, aangezien mijn fiets een tijdje uit logeren is bij de garage (vanwege ABS problemen :( ), maar het is inderdaad een kwestie van logisch (en rustig) nadenken en nameten: in de basis moet je bepaalde draden doorverbinden (zoals benzinepomp en starter) en andere draden juist loshalen (ontsteking en knipperlichtaansturing) om alles te laten werken.

Eigenlijk gewoon die verbindingen "Vast instellen" die het alarmkastje via de diverse relais maakt (of breekt).

Mocht je er nog geen hebben: schaf het Haynes boek aan, zodat je weet waar je naar zit te kijken in het schema. :idea:
Wimads schreef: 06 jun 2024, 18:04als ik weet welke kleur draden daarvan naar het alarm gaan.
Nou, dat kan ik je zo vertellen: zwart, allemaal. ;)
Groeten,

Peter
Wimads

Het is gelukt!

Inderdaad alle zwarte draden moeten doorverbonden worden. Posite 1+2 en positie 3+4 in de witte stekker.

Afbeelding

Bij mij was de motor-kant van de stekker het mannetje, dus kon niet even een paar draadjes in de stekker drukken. Eerst even testen met wat gereedschap :idea: :

Afbeelding

Dat werkt!! _004 En 3+4 zijn inderdaad de brandstof pomp, als ik die los haal dan draait de startmotor wel, maar geen benzine.

Ik heb de vrouwlijke stekker los geknipt (alarm kant), en daarvan posities 1+2 en 3+4 aan elkaar gesoldeerd.
Afbeelding

Weer op de mannelijke stekker drukken, en zwarte stekker los laten hangen:

Afbeelding

Nu verder zonder gedoe met het alarm! Ga denk ik wel even een remslot met alarm aanschaffen - oude remslot dat ik op mijn vorige motor bebruikte past niet op de BMW, dus dat was toch al nodig.
QuickFix
Xenon/LED/Geen ABS
Contacteer:

Geweldig nieuws en goed dat je dit allemaal gedocumenteerd/gefotografeerd hebt voor het nageslacht! _004

Heb je ook gecontroleerd of je richtingaanwijzers nog werken (lijkt me wel, maar toch)?
Groeten,

Peter
Wimads

Yes raw's werken gewoon _004

Wil je een advertentievrije ervaring? Registreer of log in en geniet van een advertentie-vrije omgeving!

Gesloten
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht

Terug naar “Elektrische Systemen”