Even voorstellen

Wij stellen het op prijs dat nieuwe forumleden zich hier even introduceren alvorens tot posten over te gaan.

Moderator: RT_Patrick

Pronoblem
Type: R1200RT
Bijz: 2005 Granitgrau
Land: Netherlands
Woonplaats of omgeving: Utrecht

Even voorstellen

Ongelezen bericht door Pronoblem »

Hey vrolijke forumleden!

Ik ben pronoblem, wat hetzelfde is als 'no problem', da's wat ik meestal zeg als iemand me iets vraagt :-)

Woon en werk in Utrecht, 42 jaren jong/oud (afhankelijk van de tijd van de dag), heb Honda C50 brommers gereden en toen ik op 17 jarige leeftijd een Gele Honda VFR 1000 de snelweg op hoorde rijden wist ik dat ik mn motorrijbewijs wilde halen. Sjonge jonge, wat klonk dat fantastisch mooi, hoe die stationair plofte voor het stoplicht, de rijder gaf me een knikje en reed toen rustig de snelweg op. Het was niet asociaal maar gewoon prachtig voor een jochie die van tweewielers houdt.. Kippenvel ;)

Heb met 21 jaar oud mn rijbewijs gehaald, daarna twee Yamahas gereden (FZ600 en YZ600) die altijd problemen hadden, waarna ik een tijd niets heb bezit maar wel regelmatig heb gehuurd om met vrienden te rijden.
Het huren beviel me enorm, hielp me ook om uit te vinden welke motoren ik het leukste vond om mee te rijden. Viercilinders vind ik een tikkie eng, enorme kracht bovenin maar dat wordt nooit effectief gebruikt. Ze zijn ook te soepel voor mij, te weinig karakter. Eencilinders ploffen heerlijk maar niet echt praktisch op de snelweg. Driecilinders klonken voor mij niet goed genoeg en dan bleef de tweecilinder over, heerlijk koppel onderin en dat geluid blijft me kippenvel geven. Verschillende KTMs 690 en 1290s (Adventure en de Dukes) en Ducatis (600, 620, 696, 796, 1100) gehuurd en op die manier uiteindelijk de in 2016 een Ducati Monster 821 Dark gekocht die de bijnaam "de batmobile" kreeg. Dat monster heeft me door het hele jaar heen in alle omstandigheden (regen, zon, sneeuw, ijs, alles!) een enorme grijns heeft gegeven bij woon werk verkeer (Van Utrecht naar Amsterdam, Haarlem en Arnhem), heerlijk om tussen de files door te rijden, vooral op de regenachtige dagen waar iedereen de auto pakte had ik het machtig naar mn zin. En aan het einde van de dag vaak binnendoor terug naar huis.
Helaas ging die grijns op de Monster ook vaak gepaard met de stand van de rechterhand, want het klinkt fantastisch om hem een beetje door te trekken. En daardoor wel een paar ansichtkaarten uit Leeuwarden gekregen die me overtuigden dat het echt niet handig is om op deze manier door te rijden. Dus vorig jaar de beslissing genomen om de Monster in de verkoop te doen..

Maar het jeukte eigenlijk meteen al dat ik dan niet meer kan rijden.., want het is ontzettend lekker om even de gedachten op nul te zetten na een drukke dag, als ik uit eten ga met vrienden in Amsterdam of een kop koffie bij mijn broer in Zwolle, het maakt het niet uit of er file staat en je kan de motor zo makkelijk overal parkeren. Ik voelde dat ik dat echt zou gaan missen. Het zijn voor mij allereerst gebruiksvoorwerpen, en ik gebruik ze vaak.

Dus ging ik kijken naar wat ik dan wel zou willen. Een tweecilinder sowieso, en ook iets wat beter zelf te onderhouden is dan de Ducati. De Ducati dealer zat in Amsterdam, het onderhoud is lastig zelf te doen en heb een keer twee uur gedaan om de accu te vervangen, waarbij (volgens de handleiding) zelfs een eetstokje gebruikt moest worden om te zorgen dat de accu er niet uit donderde :D (Italiaanse emotie is heerlijk)

Uiteindelijk herinnerde ik me dat ik een 1150GS gehuurd heb die prachtig reed, toendertijd was het niet voor mij maar de vonk was nu toch weer overgeslagen. De prijzen vielen me tegen, maar ik zag ook de RT modellen die me meer aanstonden qua gebruik. Ik pakte met de Monster ook vaak modder en gravelpaden, en diepe offroad was ik toch niet van plan. Ik zag Youtube: I Bought an ex Police BMW R1200 RT Shaft drive - What’s it like as a used bike buy? en zag dat de RT modellen prima gebruikt kan worden voor de wegtypes die ik wil rijden.

Mijn budget liet een nette 1150RT toe, dus maanden lang Marktplaats en de dealers in de gaten gehouden. In die tijd ook veel opgezocht over gebruikservaringen en doe-het-zelf onderhoud, wat allemaal goed klonk. Via Motoshare een aantal keer een 1150RT gehuurd, beviel me ontzettend goed. Mijn vrouw vond het achterop ook veeeeeel leuker dan op de Monster, ze kon tegen de koffer leunen, we konden hapjes en drankjes meenemen in de koffers en we zijn de hele dag lekker taartjes en koffie gaan zoeken met zn tweetjes.
De 1150RTs die in uitstekende staat waren, vond ik uiteindelijk te duur geprijsd, en toen met een ingeving gezocht naar een 1200RT een kilometerstand van meer dan een ton. De koppeling is dan vaak al vervangen en afhankelijk van de staat van de motor was de prijs ook binnen de perken.
Ik zocht specifiek naar een Granitgrau 2005-2009 model, zonder ESA en zonder tractiecontrol (leuker in de modder/gravel), opties die hoog gewaardeerd worden maar voor mijn gebruik niet nodig zijn. Het scheelt ook weer iets wat kapot kan gaan. Deze configuratie leek ook niet populair, wat de prijs weer drukte _004
Uiteindelijk een verkoper benaderd voor een model had wat al een paar weken te koop stond, de motor die ochtend in prijs gezakt waardoor hij binnen mijn budget viel!

En daardoor nu in het bezit van mijn "Nimble Hippo" graniet grijze R1200RT uit 2005, heb in de afgelopen maanden een Dominator uitleet, de bougies, luchtfilter en injectoren (yay Tills!!) vervangen en een ReCyclizer gemonteerd, waardoor hij heerlijk soepel rijdt, ik vind het vooral leuk om de verschillende stapjes te testen; dus alles is 1 voor 1 gemonteerd en gekeken wat voor mij de meeste meerwaarde leverde.
Heb daarna de radio uitgebouwd, Garmin Zumo ingebouwd en heb allerlei meuk uit de kabelboom gehaald (een paar relais die niet meer gebruikt werden en loze bedrading) waardoor de fiets echt 'eigen' geworden is. De fiets is ontzettend vriendelijk voor de doe-het-zelf sleutelaar, wordt er elke keer weer blij van dat alles T25 is en alle schroefjes hetzelfde zijn. Echt heel goed over nagedacht door de designers van BMW.
Sinds de aankoop afgelopen november heb ik er 5000km mee gereden, en ik word alleen maar blijer van die fiets. Wat een mooie combinatie van eigenschappen heeft BMW gevonden, ik rij/reed in alle omstandigheden, hele jaar door, regen, sneeuw, hitte maakt me allemaal niet uit en in de afgelopen maanden al gemerkt dat deze brommeRT veeeeeel meer capaciteiten heeft dan ik op dit moment kan benutten :-) Dus een mooie uitdaging om de fiets beter te leren kennen :-)

Plan is voor het komende jaar om een Arduino met CANBUS shield te gaan gebruiken en te monteren in het radiovakje, daarmee zou alles uit te lezen moeten zijn van de motor. Ik wil die data gebruiken om een variabele weerstand aan te sturen in plaats van de ReCyclizer, waardoor de motor zelf te tunen is op alle toerengebieden/gasstanden/temperaturen. Als ik het goed heb dan zijn de radioknoppen ook via CANBUS uit te lezen, wat het volgens mij ook mogelijk maakt om ze (via een ARDUINO) te te gaan gebruiken als toetsenbord (input device) voor m'n mobiel, dus kaart verplaatsen en in/uitzoomen.
Misschien maak ik er ook wel een datalogger van die de rit details upload naar mn servertje, heb daar met mn auto mee gespeeld om te kijken of hij ruwweg dezelfde gaspedaal stand bleef gebruiken bij 100KMu op de snelweg, en of ik dus de bougies/injectoren/bobines weer moest vervangen :)

Anyway, genoeg info voor een voorstel lijkt me :), ik hou soms m'n mond niet dicht :D Maar de info van de gemeenschap op dit forum hielp me al enorm met mijn keuze en ik kijk er naar uit om mijn steentje bij te dragen :)
Nightstalker
Type: R1250RT
Bijz: Is ie nou zwart of toch donkerblauw?
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Rotterdam

Re: Even voorstellen

Ongelezen bericht door Nightstalker »

Wat een verhaal.
Veel plezier met je grijze monster.
Veelgitariër
Willem Rietveld
Type: R1200RT/LC
Bijz: 2014
Land: Ned
Woonplaats of omgeving: Almere

Ongelezen bericht door Willem Rietveld »

mooi uitgebreid verhaal zeg en op vele punten herkenbaar.

nog vele veilige kilometers toegewenst

-groet-

Willem Rietveld
Keep on beeming
Honda CB72, Honda CB550K3, 28 jaar vier wielen, BMWR1100RT, BMWR1200RT, BMWR1200RT/LC
QuickFix
Type: R1150RT
Bijz: Titan-grau, 2005
Xenon/LED/Geen ABS
Woonplaats of omgeving: OosteRhouT
Contacteer:

Ongelezen bericht door QuickFix »

Wat een mooie en uitgebreide introductie; welkom bij de club! _004

Volgens mij zou het inderdaad mogelijk moeten zijn om de knoppen te monitoren via CAN en daarmee dan iets aan te sturen.
Mijn R1150RT heeft nog geen CAN, dus voor mij was het makkelijk om iets dergelijks te maken met behulp van een ESP32; wellicht kan het je inspireren (de laatste versie van de code kan ik eventueel delen).

Veel fijne en veilige kilometers met je nieuwe -1200- toegewenst in ieder geval! 8)_
Groeten,

Peter
EileRT
Erelid
Erelid
Type: R1100RT
Bijz: Bj. 2000 + ZTechnikVStream-HyperPro-StebelNautilus
Woonplaats of omgeving: Drachten

Ongelezen bericht door EileRT »

Hallo Pronoblem,

Van harte welkom op ons mooie RT-forum en veel plezier op je -1200- _004

-groet-

Eilert
Met vriendelijke motorgroet,
Eilert
PanEuRoel
2024
2024
Woonplaats of omgeving: HULST

Ongelezen bericht door PanEuRoel »

Dag Pronoblem, Welkom op dit prachtige forum!!! _004 Dit is ongetwijfeld een van meest uitgebreide introducties ooit.😊
Heel veel plezier met je R1150RT en het forum.
Groeten, Roelof
R1200RT; Hornig RVS valbeugels; LedPerf Dual Auxiliary Lights; Stebel Nautilus Marine; 180 graden flitser; Garmin Zümo XT met Zümolock; TopSellerie Comfort Zadel
Pronoblem
Bijz: 2005 Granitgrau
Land: Netherlands
Woonplaats of omgeving: Utrecht

Ongelezen bericht door Pronoblem »

Dank voor de welkomstwensen!

QuickFix schreef: 17 mei 2024, 17:41 Wat een mooie en uitgebreide introductie; welkom bij de club! _004

Volgens mij zou het inderdaad mogelijk moeten zijn om de knoppen te monitoren via CAN en daarmee dan iets aan te sturen.
Mijn R1150RT heeft nog geen CAN, dus voor mij was het makkelijk om iets dergelijks te maken met behulp van een ESP32; wellicht kan het je inspireren (de laatste versie van de code kan ik eventueel delen).

Veel fijne en veilige kilometers met je nieuwe -1200- toegewenst in ieder geval! 8)_
Mooi voorbeeld! Ik had nog niet eens bedacht dat de knoppen ook direct aan te sluiten zijn, gave toepassing!

Als je de code ergens hebt staan dan ben ik wel benieuwd.
QuickFix
Type: R1150RT
Bijz: Titan-grau, 2005
Xenon/LED/Geen ABS
Woonplaats of omgeving: OosteRhouT
Contacteer:

Ongelezen bericht door QuickFix »

Pronoblem schreef: 20 mei 2024, 18:05Als je de code ergens hebt staan dan ben ik wel benieuwd.
Ik heb de laatste versie voor je op GitHub gezet (eigenlijk moet ik de repository nog wat verfraaien...) :neutral:
Groeten,

Peter
EileRT
Erelid
Erelid
Type: R1100RT
Bijz: Bj. 2000 + ZTechnikVStream-HyperPro-StebelNautilus
Woonplaats of omgeving: Drachten

Ongelezen bericht door EileRT »

Ik begrijp de uitwisseling van info, zeker omdat er vragen worden gesteld, maar dit is het voorstel topic. Graag vragen stellen/ antwoorden geven in de speciaal daarvoor ingerichte topics. Zo houden we het forum leesbaar en doorzoekbaar _004
Met vriendelijke motorgroet,
Eilert

Wil je een advertentievrije ervaring? Registreer of log in en geniet van een advertentie-vrije omgeving!

Plaats reactie

Terug naar “Nieuw hier? Graag eerst even voorstellen”