accu defect
Moderator: RT_Patrick
accu defect
Hallo Allemaal,
Het was hier even stil maar het is ook "winter" zullen we maar zeggen.
Door omstandigeheden stond de motor nog steeds voor de deur onder een hoes.
Van de week wilde ik hem even starten om hem naar de stalling te brengen maar helaas.
De accu is helemaal dood, opladen werkt inet meer.
Hele nacht onder de lader gehad maar er gaat geen lichtje meer branden.
Hij stond wel al die tijd op alarm en deze zal hem leeggetrokken hebben.
Voordat ik de motor uit elkaar ga halen toch maar even jullie advies vragen.
Zijn er tips of kan het echt zo zijn dat de accu ineens overleden is?
En volgens mij ben ik even aan de beurt om de accur te verwisselen zijkanten tank ect?
Verder zou ik ook het alarm willen verwijderen omdat ik ik meer last dan profeit hiervan van heb.
Ik heb de zijkappen er al eens vanaf gehad maar daar zit hij niet, waarchijnlijk onder de voorkuip denk ik????
Het is een alarm van Red Alert zit ook een certificaat bij en in het boekje staat ook het aansluit schema.
Ik weet niet of het te doen is maar wie hem eruit kan halen mag hem ook hebben.
Groetjes Marco
Het was hier even stil maar het is ook "winter" zullen we maar zeggen.
Door omstandigeheden stond de motor nog steeds voor de deur onder een hoes.
Van de week wilde ik hem even starten om hem naar de stalling te brengen maar helaas.
De accu is helemaal dood, opladen werkt inet meer.
Hele nacht onder de lader gehad maar er gaat geen lichtje meer branden.
Hij stond wel al die tijd op alarm en deze zal hem leeggetrokken hebben.
Voordat ik de motor uit elkaar ga halen toch maar even jullie advies vragen.
Zijn er tips of kan het echt zo zijn dat de accu ineens overleden is?
En volgens mij ben ik even aan de beurt om de accur te verwisselen zijkanten tank ect?
Verder zou ik ook het alarm willen verwijderen omdat ik ik meer last dan profeit hiervan van heb.
Ik heb de zijkappen er al eens vanaf gehad maar daar zit hij niet, waarchijnlijk onder de voorkuip denk ik????
Het is een alarm van Red Alert zit ook een certificaat bij en in het boekje staat ook het aansluit schema.
Ik weet niet of het te doen is maar wie hem eruit kan halen mag hem ook hebben.
Groetjes Marco
Re: accu defect
Ha Marco,
Wat je accu betreft, ik begrijp dat hij echt helemaal leeg is.
Als je een electronische druppellader hebt, gaat het laden idd echt niet. Die dingen doen het gewoon niet beneden een volt of 5.
Wat mij wel eens gelukt is, een gewone, volle autoaccu rechtstreeks op de motoraccu aansluiten en zo een paar uur laten staan.
Wellicht gaat de druppellader dan wel weer aan de gang.
succes, Martin
Wat je accu betreft, ik begrijp dat hij echt helemaal leeg is.
Als je een electronische druppellader hebt, gaat het laden idd echt niet. Die dingen doen het gewoon niet beneden een volt of 5.
Wat mij wel eens gelukt is, een gewone, volle autoaccu rechtstreeks op de motoraccu aansluiten en zo een paar uur laten staan.
Wellicht gaat de druppellader dan wel weer aan de gang.
succes, Martin
Ook mijn gewone accu lader voor zware accu's heeft iets stroom nodig om te werken ,bij een echt lege accu doet hij niets,
en dan doe ik het zo als Martin poste en dan gaat het meestal wel goed.
en dan doe ik het zo als Martin poste en dan gaat het meestal wel goed.

Laatst gewijzigd door vioma op 14 nov 2009, 20:54, 1 keer totaal gewijzigd.
Goede kans dat je het alarm in het kontje van de motor vindt, dus ter hoogte van het achterlicht.
Tom.
Tom.
Dat is inderdaad de standaardplek voor het BMW alarm. Dat van Red Alert weet ik zo gauw niet te plaatsen. Het zou ook zomaar op het luchtfilter kunnen liggen of onder de tank kunnen zitten...Roadrunner schreef:Goede kans dat je het alarm in het kontje van de motor vindt
Bedankt allemaal,
Ik ga eerst morgen de truck met de accu even proberen en dan op zoek naar het alarm.
Ik ga eerst morgen de truck met de accu even proberen en dan op zoek naar het alarm.
Succes met opladen. Maar volgens mij komt het nooit meer helemaal goed met een 100% leeggetrokken accu. Misschien lukt het effentjes, maar als je een volgende keer weer fluitend je motor wil starten dan slaat dat fluiten om in vloeken wanneer je slechts "qiuuew, qiuuewquew, qiuuewquew, qiuuewquew" hoort in plaats van "qiuuewqiuuewBROEMBROembroem".
Bedankt allemaal,
Uurtje op de accu en er was weer leven.
Hou lang dit goed zal gaan moet ik maar even avonturen.
In iedergeval kan ik hem nu naar de stalling brengen waar hij al lang hoorde te staan.
Was heerlijk om hem weer evne te horen lopen.
Hij starte direct ik stond er echt van te kijken.
Het alarm verhuis ik maar even naar het voorjaar denk ik.
Uurtje op de accu en er was weer leven.
Hou lang dit goed zal gaan moet ik maar even avonturen.
In iedergeval kan ik hem nu naar de stalling brengen waar hij al lang hoorde te staan.
Was heerlijk om hem weer evne te horen lopen.
Hij starte direct ik stond er echt van te kijken.
Het alarm verhuis ik maar even naar het voorjaar denk ik.
Ik zou willen adviseren een 7-traps accu-lader aan te sluiten op de accu, en de accu een weekje te laten laden/de-sulfatering etc.
Voor alle accu's geldt dat diep-ontlading de capaciteit van de accu sterk achteruit zal gaan, tenzij je tijdig maatregelen neemt;
De accu heeft een diep-ontlading gehad, en dan is het belangrijk de accu goed door te laden, liefst ook met een accu-lader die de-sulfatering-mode heeft.
(het is juist bij het moment van diepontlading dat bij een accu de meeste warmte ontstaat, ergo schade aan de platen, zuur/gel etc.)
Een accu die diepontladen is, dient ook een zogenoemde vereffenings- lading te krijgen.
Door de diepontlading hebben sommige cellen helemaal geen lading meer, en zal ook nog sulfatering gaan toe slaan.
Accu's die diep-ontladen zijn kan je vaak ook herkennen aan de (overdruk)ventiel-doppen (meestal bij 70 gradene C) die of opengesprongen zijn of een vies goedje uit komt.
Of de accu heeft bollingen aan de zijkant, de meest extreme gevolg, en is de accu duidelijk defect en onbruikbaar geworden.
Daarnaast is er ook het gevaar dat bij een gel-accu in ontladen toestand, de accu zelfs kan bevriezen!
Kortom, als je de nodige stappen neemt na een diep-ontlading is er nog hoop voor de accu.
Voor alle accu's geldt dat diep-ontlading de capaciteit van de accu sterk achteruit zal gaan, tenzij je tijdig maatregelen neemt;
De accu heeft een diep-ontlading gehad, en dan is het belangrijk de accu goed door te laden, liefst ook met een accu-lader die de-sulfatering-mode heeft.
(het is juist bij het moment van diepontlading dat bij een accu de meeste warmte ontstaat, ergo schade aan de platen, zuur/gel etc.)
Een accu die diepontladen is, dient ook een zogenoemde vereffenings- lading te krijgen.
Door de diepontlading hebben sommige cellen helemaal geen lading meer, en zal ook nog sulfatering gaan toe slaan.
Accu's die diep-ontladen zijn kan je vaak ook herkennen aan de (overdruk)ventiel-doppen (meestal bij 70 gradene C) die of opengesprongen zijn of een vies goedje uit komt.
Of de accu heeft bollingen aan de zijkant, de meest extreme gevolg, en is de accu duidelijk defect en onbruikbaar geworden.
Daarnaast is er ook het gevaar dat bij een gel-accu in ontladen toestand, de accu zelfs kan bevriezen!
Kortom, als je de nodige stappen neemt na een diep-ontlading is er nog hoop voor de accu.
- JOS WRSM
- Erelid
- Type: Ik heb geen motor (meer)
- Land: NL
- Woonplaats of omgeving: Amsterdam
- Contacteer:
PS: ik zie dat je in de buurt zit, ik wil best wel met mijn accu-lader langs komen en de accu weer trachten leven in te blazen.
Met een uurtje of twee zit deze waarschijnlijk weer vol zodat je een druppellader kunt gebruiken om de accu op peil te houden.
Met een uurtje of twee zit deze waarschijnlijk weer vol zodat je een druppellader kunt gebruiken om de accu op peil te houden.
Met de gezondheid gaat het weer stukken beter.
Er zullen wel wat sporen blijven maar over het algemeen mag ik niet klagen.
(bedankt voor je belangstelling)
Nog even terug naar de accu, Ik had er een paar uur een starthulp op gezet en deze bracht de motor weer tot leven.
De druppelaar er direct daarna op gezet. Eerst leek hij het wel te doen omdat het lichtje van de druppelaar van rood naar oranje was gegaan.
Na een dag was hij weer rood en de accu weer leeg. (De druppelaar zou een slimme lader zijn dus zou ook kunnen laden en daarna druppelen.)
Daarna een dag de accu lader er aan gehangen (3A), deze werkte nu wel maar de accu bleef wel leeg.
Dus weet even niet wat het beste is op dit moment.
Voor het wisselen van de accu moeten volgens mij de kappen en de bovenkap eraf toch?
En dan wellicht ook nog de tank?
Heeft er nog iemand interesse in het Alarm?
Er zullen wel wat sporen blijven maar over het algemeen mag ik niet klagen.
(bedankt voor je belangstelling)
Nog even terug naar de accu, Ik had er een paar uur een starthulp op gezet en deze bracht de motor weer tot leven.
De druppelaar er direct daarna op gezet. Eerst leek hij het wel te doen omdat het lichtje van de druppelaar van rood naar oranje was gegaan.
Na een dag was hij weer rood en de accu weer leeg. (De druppelaar zou een slimme lader zijn dus zou ook kunnen laden en daarna druppelen.)
Daarna een dag de accu lader er aan gehangen (3A), deze werkte nu wel maar de accu bleef wel leeg.
Dus weet even niet wat het beste is op dit moment.
Voor het wisselen van de accu moeten volgens mij de kappen en de bovenkap eraf toch?
Heeft er nog iemand interesse in het Alarm?
- Baird
- 2024
- Type: Ik heb een ander type BMW
- Bijz: R1200GS LC
- Woonplaats of omgeving: Baronie van Breda
De kappen en de tank, lijkt eng maar valt erg mee. Vergeet niet na het plaatsen van de nieuwe accu de handelingen te verrichten die normaal nodig zijn na het trekken van zekering no.5, zie elders op forum, anders kan hij daarna beroerd lopen.mlampie schreef: Voor het wisselen van de accu moeten volgens mij de kappen en de bovenkap eraf toch?
Met vriendelijke motorgroet
BeRT
R1200GS LC
R25 (1951)
GPSMAP 276Cx
Volvo XC40 T5 Recharge Inscription
ooit:
Jawa CZ 150, Yamaha XS750, R80ST, R1100RT, R1150RT (2x). 500k+ km
BeRT
R1200GS LC
R25 (1951)
GPSMAP 276Cx
ooit:
Wat betreft de accu;
Die lijkt inderdaad helaas-pindakaas te zijn.
Als een "reguliere" accu-lader er geen pit in krijgt, dan is het te verwachten dat de accu helaas je voor problemen blijft stellen.
Maar, nog niet alle hoop is vervlogen!
De 1e test die je kunt doen, is als er een reguliere accu-lader ca. 1 á 2 uur op aansloten geweest is, je haalt de accu-lader er weer af, en laat de accu dan 1 uurtje staan.
Dan met een volt-meter meten wat de accu-spanning is (onbelast), dus motor uit.
Als je dan een spanning meet van 10,7 volt of lager, dan is inderdaad de accu defect. Een kromme plaat of zelfs een kort-gesloten plaat.
De accu kan dan afgevoerd worden naar de mileu-straat.
Meet je meer dan 10,7 volt, dan is er nog hoop voor de accu.
De kans bestaat dat de accu last heeft van sulfatering, zeg maar "tand-plak" van de accu.
Dat kan je op twee manieren oplossen:
- een accu-lader gebruiken die een anti-sulfatering stand heeft. (bijv. Ctek 3600 of CTek XS 7000)
- naast je "reguliere" accu-lader ook een zogenoemde Mega-pulse (merk-naam) aansluiten parallel over de accu, en de accu een weekje laten laden.
http://www.conrad.nl/goto.php?artikel=250179
Beide oplossingen zijn niet goedkoop, maar zeer effectief, kan ik zeggen uit eigen ervaring.
Je oude accu wordt na verloop van tijd bijna weer als nieuw, de capaciteit kan worden hersteld.
Die lijkt inderdaad helaas-pindakaas te zijn.
Als een "reguliere" accu-lader er geen pit in krijgt, dan is het te verwachten dat de accu helaas je voor problemen blijft stellen.
Maar, nog niet alle hoop is vervlogen!
De 1e test die je kunt doen, is als er een reguliere accu-lader ca. 1 á 2 uur op aansloten geweest is, je haalt de accu-lader er weer af, en laat de accu dan 1 uurtje staan.
Dan met een volt-meter meten wat de accu-spanning is (onbelast), dus motor uit.
Als je dan een spanning meet van 10,7 volt of lager, dan is inderdaad de accu defect. Een kromme plaat of zelfs een kort-gesloten plaat.
De accu kan dan afgevoerd worden naar de mileu-straat.
Meet je meer dan 10,7 volt, dan is er nog hoop voor de accu.
De kans bestaat dat de accu last heeft van sulfatering, zeg maar "tand-plak" van de accu.
Dat kan je op twee manieren oplossen:
- een accu-lader gebruiken die een anti-sulfatering stand heeft. (bijv. Ctek 3600 of CTek XS 7000)
- naast je "reguliere" accu-lader ook een zogenoemde Mega-pulse (merk-naam) aansluiten parallel over de accu, en de accu een weekje laten laden.
http://www.conrad.nl/goto.php?artikel=250179
Beide oplossingen zijn niet goedkoop, maar zeer effectief, kan ik zeggen uit eigen ervaring.
Je oude accu wordt na verloop van tijd bijna weer als nieuw, de capaciteit kan worden hersteld.
In principe is het voldoende alleen het linker kuipdeel te verwijderen. Vervolgens de luchtinlaat naar het filter verwijderen en de massa van de accu losmaken.Baird schreef:De kappen en de tank, lijkt eng maar valt erg mee. Vergeet niet na het plaatsen van de nieuwe accu de handelingen te verrichten die normaal nodig zijn na het trekken van zekering no.5, zie elders op forum, anders kan hij daarna beroerd lopen.mlampie schreef: Voor het wisselen van de accu moeten volgens mij de kappen en de bovenkap eraf toch?
Dan de klemband op de accu losmaken en dan kun je de accu uit zijn houder schuiven door hem naar links t.o.v. de motor te bewegen.
Nu kun je de plus op de accu losmaken en de accu is vrij.
Scheelt weer een rechterkuipdeel en tank los- en vastmaken.

groet, Henk
- Baird
- 2024
- Type: Ik heb een ander type BMW
- Bijz: R1200GS LC
- Woonplaats of omgeving: Baronie van Breda
Niet specifiek om een accu te wisselen maar we doen er vaak zo moeilijk over: hoeveel beplating er nou bij welke klus af moet. Als je het een paar keer gedaan heb is de gehele tupperware er in een kwartiertje af en dan indien nodig de tank in 3 minuten, dat alles zonder te haasten en zeker geen zweet. Als dat eraf is sleutelt het allemaal zo veel makkelijker dat het meer een gewoonte wordt dan iets om zwaar over na te denken!

![motorgroet [groet]](./images/smilies/motorgroet1.jpg)

Met vriendelijke motorgroet
BeRT
R1200GS LC
R25 (1951)
GPSMAP 276Cx
ooit:
BeRT
R1200GS LC
R25 (1951)
GPSMAP 276Cx
ooit:
Ik geef het grif toe, bij mij is het 100% koudwater-vrees _002
Aan de andere kant, gisternacht werd een werk-fiets (van een ander merk) ontdaan van haar velletje, en als ik dat zo beschouwde, valt BMW nog heel erg mee
Bij die fiets zat er de ECU in de weg, moest er uit, daarna de ABS-unit, moest er ook uit, kortom, bij ons is het een velletje, bij menig ander merk moet je nog heel veel meer strippen!
En op dit geweldige forum is zowel hulp en informatie te vinden, nu het weer nog ff, dan waag ik de sprong 8)
Aan de andere kant, gisternacht werd een werk-fiets (van een ander merk) ontdaan van haar velletje, en als ik dat zo beschouwde, valt BMW nog heel erg mee

Bij die fiets zat er de ECU in de weg, moest er uit, daarna de ABS-unit, moest er ook uit, kortom, bij ons is het een velletje, bij menig ander merk moet je nog heel veel meer strippen!
En op dit geweldige forum is zowel hulp en informatie te vinden, nu het weer nog ff, dan waag ik de sprong 8)
Mlampie,
Ik was benieuwd welke problemen jij heb gehad met het alarm systeem?
Verder, gewoon een keer doen die kuipdelen eraf schroeven, daarna zal je zeggen dat het mee valt. Wel even onthouden waar je welke schroefjes uit gedraaid hebt.
Ik was benieuwd welke problemen jij heb gehad met het alarm systeem?
Verder, gewoon een keer doen die kuipdelen eraf schroeven, daarna zal je zeggen dat het mee valt. Wel even onthouden waar je welke schroefjes uit gedraaid hebt.
Voor het "onthouden" waar welke schroef gezeten heeft, kan je bijv. schilderstape gebruiken, en de bewuste schroef in de buurt van het gat op de beplating "plakken" 

- Yobotje
- Type: Ik heb geen motor (meer)
- Woonplaats of omgeving: Amersfoort
Daarvoor heb ik onlangs een stukje wit piepschuim / tempex gebruikt en de nrs erbij gezet (met stift) die in de handleiding staan. 't Is maar een idee.sanderh schreef:Mlampie,
Wel even onthouden waar je welke schroefjes uit gedraaid hebt....................

Oudoe ééj!
Theo.

Theo.
Wil je een advertentievrije ervaring? Registreer of log in en geniet van een advertentie-vrije omgeving!
-
- Vergelijkbare Onderwerpen
- Reacties
- Weergaves
- Laatste bericht
-
- 11 Reacties
- 5024 Weergaves
-
Laatste bericht door Ton1959
-
-