Schermafbeelding 2021-07-19 om 23.02.10.jpg
Ik heb zelf al een paar van die mandjes staan, met een AO Weetje is het beter om het daarbij te laten..
Om niet off topic van de weg af te glijden:
Aan het slijtpatroon van de voorband op de foto is het West Europese wegennet terug te zien. Doordat de wegen meestal bol lopen met als hoogtepunt het midden van de weg, slijten de banden - mits er vooral rechtdoor gereden wordt - vooral aan de linkerkant beduidend meer af dan aan de rechterkant. (vanaf de bestuurderspositie bekeken) In bijvoorbeeld Engeland en Japan is dat precies andersom.
Een motorband wordt om die reden eigenlijk voortijdig vervangen, doordat slechts op een deel van de band het profiel minder diepte vertoont dan de rest van de band. Wordt er bovendien veel rechtdoor gereden, dan gaat de band nog minder lang mee. De band wordt dan 'vierkant' gereden omdat de zijkanten te weinig met het asfalt in contact komen. Dan wordt het nemen van een klaverblad een echte adventure, zeker met de zware RT.
Bij moderne motorbanden - waaronder de Pilot Road 4 en de Road 5 - wordt dat vierkante slijtpatroon zoveel mogelijk tegengegaan door het loopvlak aan de zijkanten van een zachtere compound te voorzien dan het loopvlak in het midden van de band.
Dat slijten gaat heel langzaam, waardoor je het aan het stuurgedrag niet merkt. Tot het moment dat er een setje nieuwe banden gemonteerd wordt, waardoor met name het naar een kant trekken - een typisch BMW kwaaltje - opeens minder wordt en in een aantal gevallen zelfs verdwijnt. Elke set nieuwe banden voelt beter aan, wat nog wel eens geheel ten onterechte wordt toegeschreven aan een ander/ beter merk. Een nieuwe band rijdt gewoon beter omdat de doorsnee van de band nog mooi rond is en er nog geen ingesleten patroon is gevormd.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.