uitschietende versnelling
Moderator: RT_Patrick
uitschietende versnelling
Hallo allemaal
Ik ben etienne en heb sins twee jaar een 96 er R1100RT. ik rij er met veel plezier mee. ik heb meteen alle vloeistoffen en filters (ja ook de brandstof filter) vernieuwd. Na een paar duizend kilometer kreeg ik het gevoeld dat de koppelingsplaat einde oefening was. ik heb de de achterkant gedemnteerd en de koppelingsplaat vernieuwd.
nu rij ik al weer een paar duizend kilometer, ik heb nu echter gemerkt dat als ik in de derde versnelling doortrek naar zo'n 4500 toeren ik af en toe een klap hoor en voel. ik schrik me kapot en laat direct het gas los. ik heb op het forum naar vergelijkbare klachten gezocht maar niet gevonden. Ik ben niet te beroerd om de bak er weer onderuit te halen maar weet niet wat ik qua reparatie moet verwachten. heeft en van jullie en idee wat het deffect kan zijn? weet iemand wat de problemen waren met de 96 er bekken?
alvast bedankt voor jullie reacties.... :lol:
Ik ben etienne en heb sins twee jaar een 96 er R1100RT. ik rij er met veel plezier mee. ik heb meteen alle vloeistoffen en filters (ja ook de brandstof filter) vernieuwd. Na een paar duizend kilometer kreeg ik het gevoeld dat de koppelingsplaat einde oefening was. ik heb de de achterkant gedemnteerd en de koppelingsplaat vernieuwd.
nu rij ik al weer een paar duizend kilometer, ik heb nu echter gemerkt dat als ik in de derde versnelling doortrek naar zo'n 4500 toeren ik af en toe een klap hoor en voel. ik schrik me kapot en laat direct het gas los. ik heb op het forum naar vergelijkbare klachten gezocht maar niet gevonden. Ik ben niet te beroerd om de bak er weer onderuit te halen maar weet niet wat ik qua reparatie moet verwachten. heeft en van jullie en idee wat het deffect kan zijn? weet iemand wat de problemen waren met de 96 er bekken?
alvast bedankt voor jullie reacties.... :lol:
uitschietende versnelling
hoi,wat er met jou bak a/d hand is ,is nl de"schakelboom" die n/d eeuwige racevelden is,deze kan je echter wel professioneel laten "oplassen",dwz dat men a/d hoeken waar de schakelboom mee schakelt,"zwaluwstaartjes"last,en dan is dit probleem opgelost,de bak schiet niet meer uit vitesse en hij zal dan weer boterzacht schakelen :lol:
Je kan ook opteren voor een nieuwe,maar dan schrik je je een bult wat die dingen wel kosten.
Deze ganse operatie kost +- 650euro
in de werkplaats,zo'n "boompje kost +-1500euro zonder plaatsing
succes
Je kan ook opteren voor een nieuwe,maar dan schrik je je een bult wat die dingen wel kosten.

Deze ganse operatie kost +- 650euro

succes
Etienne,
Je verhaal gelezen hebbend, krijg ik niet de indruk dat de Plaatvernieuwing hier iets mee te maken heeft 8) , krijg wel het gevoel dat de positionering van de schakelvorken niet helemaal in orde is.
Dit kunnen meerder dingen zijn, staat je schakelpookje niet wat kritisch?? waardoor er niet goed kan worden geschakeld?, ander zou ik de boel maar weer open trekken om het inwedige van de bak te bekijken voordat de boel straks echt op straat ligt :shock:
Tis maar en suggestie.......suk6
Wilco
Je verhaal gelezen hebbend, krijg ik niet de indruk dat de Plaatvernieuwing hier iets mee te maken heeft 8) , krijg wel het gevoel dat de positionering van de schakelvorken niet helemaal in orde is.
Dit kunnen meerder dingen zijn, staat je schakelpookje niet wat kritisch?? waardoor er niet goed kan worden geschakeld?, ander zou ik de boel maar weer open trekken om het inwedige van de bak te bekijken voordat de boel straks echt op straat ligt :shock:
Tis maar en suggestie.......suk6
Wilco
Laatst gewijzigd door Wivanti (Wilco) op 23 nov 2008, 12:52, 1 keer totaal gewijzigd.
Re: uitschietende versnelling
Hai,
Ik heb deze zomer hetzelfde probleem met mijn 1100 uit 1996 gehad en werd volgens de dealer (Bruurs Langedijk) veroorzaakt door een tekort pootje aan de schakelboom. Hij adviseerde een ruilversnellingsbak te plaatsen wat ik toen ook gedaan heb. Kosten € 2500,=
Als ik geweten had dat wat laswerk het (overigens bij een 1100 uit 96) bekend probleem op had kunnen lossen had ik dat uiteraard liever gedaan.
Succes met sleutelen.
Ik heb deze zomer hetzelfde probleem met mijn 1100 uit 1996 gehad en werd volgens de dealer (Bruurs Langedijk) veroorzaakt door een tekort pootje aan de schakelboom. Hij adviseerde een ruilversnellingsbak te plaatsen wat ik toen ook gedaan heb. Kosten € 2500,=
Als ik geweten had dat wat laswerk het (overigens bij een 1100 uit 96) bekend probleem op had kunnen lossen had ik dat uiteraard liever gedaan.
Succes met sleutelen.
dus er zit maar één ding op. bak er onder uit en open maken. kijken wat de schade is en dan een prijs opgave laten maken. of nieuwe onderdelen of een ruilbak. wat is de richtprijs van z'n ruil bak? iemand een idee? en wat kost een schakelvork? zal zelf ook eens zoeken.
Als ik kies voor reparatie wat moet er dan nog meer nieuw...pakking lijkt me vanzelfsprekend...lagers.....
alleen al voor de techniek zal ik hem open meken. ben benieuwd....
Als ik kies voor reparatie wat moet er dan nog meer nieuw...pakking lijkt me vanzelfsprekend...lagers.....
alleen al voor de techniek zal ik hem open meken. ben benieuwd....
- HansD
- Berichten: 3354
- Lid geworden op: 10 sep 2008, 13:30
- Type: R1200RT/LC
- Land: NL
- Woonplaats of omgeving: Rotterdam
- Locatie: Bergschenhoek
Als je zoekt in dit forum (bijv. op "revisie") zul je zien dat we het hier al eens over gehad hebben. Bij de volgende firma in Duitsland schatten ze een revisie op 980 Euro:etienne schreef:wat is de richtprijs van z'n ruil bak? iemand een idee?
http://www.boxer-motorrad-shop.de/
(zie: http://r1100rt.123forum.nl/balen-maar-o ... 41-15.html)
Hans
even een vraag, dat de bak niet al te soepel schakelt is me bekend, m'n vorige BMW K100 schakelde soepeler, maar ik vind het opschakelen van 1 naar 2 en 2 naar 3 knap moeilijk gaan de volgende 2 versnellingen gaan dan vrij soepel. Is dit verontrustend of is het met andere olie op te lossen? De bak schiet niet uit de versnellingen.
Ik heb nu nog een ruim half jaar garantie dus.
Gr Hans
Ik heb nu nog een ruim half jaar garantie dus.
Gr Hans
Hallo, ik zou dan zeker eens proberen met verse olie in de bak. Makkelijk te vervangen en je merkt snel of dit het probleem oplost. Anders nog tijd genoeg om te proberen van de garantie gebruik te maken.
Heeft jouw motor dit altijd al gehad of is het erger geworden in de tijd dat je de motor hebt? (koude weer misschien in combinatie met oude olie???)
Succes
Heeft jouw motor dit altijd al gehad of is het erger geworden in de tijd dat je de motor hebt? (koude weer misschien in combinatie met oude olie???)
Succes
Re: uitschietende versnelling
Hai,
Ik heb er één uit 96 gekocht in 2007 en hij gaf een vergelijkbare klap van de tweede naar de derde versnelling.
Er is vorig jaar een ruilbak ondergekomen en dat kostte € 2500,=. Volgens de dealer is het een fabrieksfout en bestaat uit een te korte nok op het schakelmechanisme.
Als je gaat zoeken op het web kom je ook alternatieve oplossingen tegen zoals; verlengen van de nok door wat laswerk.
Groet
Willem
Ik heb er één uit 96 gekocht in 2007 en hij gaf een vergelijkbare klap van de tweede naar de derde versnelling.
Er is vorig jaar een ruilbak ondergekomen en dat kostte € 2500,=. Volgens de dealer is het een fabrieksfout en bestaat uit een te korte nok op het schakelmechanisme.
Als je gaat zoeken op het web kom je ook alternatieve oplossingen tegen zoals; verlengen van de nok door wat laswerk.
Groet
Willem
Re: uitschietende versnelling
Bak van de sloperd gedemonteerd en voor €400,- meegenomen. Olie verwisseld en zag er goed uit.
ben een schaar brug aan het maken en als ie klaar is dan gaat ie er onder. Haal hem dan al voor de derde keer uit elkaar. eens kijken of ik het binnen een uurtje haal.
groetjes etienne
ben een schaar brug aan het maken en als ie klaar is dan gaat ie er onder. Haal hem dan al voor de derde keer uit elkaar. eens kijken of ik het binnen een uurtje haal.
groetjes etienne
- dhr
- Berichten: 450
- Lid geworden op: 20 jun 2008, 13:05
- Type: R1200RT/LC
- Bijz: Alpine Weiss
- Land: NL
- Woonplaats of omgeving: Westfriesland
- Locatie: Hoorn NH
- Contacteer:
Re: uitschietende versnelling
super als je zo handig ben.etienne schreef:Bak van de sloperd gedemonteerd en voor €400,- meegenomen. Olie verwisseld en zag er goed uit.
ben een schaar brug aan het maken en als ie klaar is dan gaat ie er onder. Haal hem dan al voor de derde keer uit elkaar. eens kijken of ik het binnen een uurtje haal.
groetjes etienne
Ik moet al nadenken over het verwisselen vn een lampje :roll:
Ik heb ook dat soort bakproblemen gehad met mijn '97er (1100RT) maar die kwamen gelukkig naar boven tijdens de 3 maanden Bovag garantie. Was wel een reparatie van vrijwel 1000,=

Het voordeel van veel kilometers. Op dat moment had ik er 6000 opzitten. Een gemiddelde zondagsrijder doet daar een jaar over

succes
Kees
R1100RT (1997)+ | R1100RT (1996)+ | Honda ST1300 (2007)+ | BMW R1200RT-LC (2016)
Re: uitschietende versnelling
Wat je het best kan doen is de v-bak NIET reviseren. Na 70.000 km heb je weer die miserie. Opteer voor een v-bak tweedehand van na '96. Deze kan je later laten reviseren en die zal dan goed blijven !!! Een goede bmw dealer helpt je wel aan een v-bak tweedehand na '96.HAPPYrtke schreef:hoi,wat er met jou bak a/d hand is ,is nl de"schakelboom" die n/d eeuwige racevelden is,deze kan je echter wel professioneel laten "oplassen",dwz dat men a/d hoeken waar de schakelboom mee schakelt,"zwaluwstaartjes"last,en dan is dit probleem opgelost,de bak schiet niet meer uit vitesse en hij zal dan weer boterzacht schakelen :lol:
Je kan ook opteren voor een nieuwe,maar dan schrik je je een bult wat die dingen wel kosten.![]()
Deze ganse operatie kost +- 650euroin de werkplaats,zo'n "boompje kost +-1500euro zonder plaatsing
![]()
succes
Frederik
Wil je een advertentievrije ervaring? Registreer of log in en geniet van een advertentie-vrije omgeving!
-
- Vergelijkbare Onderwerpen
- Reacties
- Weergaves
- Laatste bericht