Als je - naar eigen zeggen - nogal klungelig ben en je koopt een grote zware Boxermotor met veel vermogen, dan zou de eerste keuze niet direct uitgaan naar crashbars. Een BMW RT weegt 250 kilo, heeft meer dan 110 pk aan vermogen en de combi met de zelfbenoemde klungeligheid en gebrek aan ervaring doet het ergste vrezen.
In dat geval is het niet onverstandig om eerst weer wat lessen te nemen op deze motor en wellicht is het een goed idee om een
Voortgezette Rijopleiding vanuit de KNMV te volgen. Dat is een betere investering voor jou en je omgeving dan de mogelijke aanschaf van crashbars. Koop vooral eerst goede motorkleding met protectoren en bezuinig vooral niet op handschoenen. Dat zijn de uiteindes van je fysieke kreukelzones.
Crashbars doen minder dan menigeen denkt en zijn vanaf zo''n 30 à 50 km - afhankelijk van de belading en de ondergrond - bij een val nauwelijks nog functioneel. In grote lijnen zijn er twee soorten beschermers: kunststof kappen die het uiteinde van de cilinders oftewel de kleppendeksels beschermen als de fiets eens ongelukkig omvalt. Te kust en te keur te verkrijgen vanaf zo'n 70 euro tot 150 euro aan toe.
en
Crashbars, een samenhangend stel stangen die de fiets wat breder beschermen en zorgen dat het oprapen onder een andere hoek - wat makkelijker - kan worden uitgevoerd als de fiets bij stilstand of tijdens een ongelukkig genomen U bocht omvalt.
Er zijn diverse uitvoeringen van crashbars, tegenwoordig biedt
Tante Alie ze ook kant en klaar aan. Onbekend wat de kwaliteit is.
Wunderlich heeft
ook crashbars die ongeveer het dubbele in prijs zijn. De kwaliteit daarvan is in ieder geval goed, al corroderen ze door steenslag aan de voorzijde nog wel eens.
Beide vormen van bescherming stellen weinig tot niets voor als je met 50 km/uur onderuit schuift. Met een beetje pech rijt de stalen crashbar het alu carter aan de onderzijde open, waardoor je nog verder van huis bent.
Mijn dringende advies is om te beginnen met het op niveau brengen van je rijgedrag in plaats van het voorkomen van wat materiële schade.
Je rijdt nu eenmaal niet alleen op de weg en de kans op een ongeluk op de motor is 17 keer groter dan in een auto.