Het nieuwe rijden - ook voor de motor?

Over verkeerssituaties, veiligheid, wet- en regelgeving in het verkeer.

Moderator: RT_Patrick

Gesloten
Inspector Gadget

Het nieuwe rijden - ook voor de motor?

Ongelezen bericht door Inspector Gadget »

Tja, het is echt een sireuze vraag, ben er zelf ook ff onthust van dat ik het durf te vragen :lol:

De overheid heeft de campagne af-en-aan lopen over het nieuwe rijden .... van de auto.
Maar verder lees ik daar niets over wat betreft de motor _001

Naar wat ik begrepen heb wordt het veiligheidsaspect flink door het CBR in de examens verwerkt wat betreft vragen, inzicht, gedrag, etc.
Terecht, en moeten we allemaal blij mee zijn.

En het milieu-aspect komt voor in het theorie-examen.

Maar in hoeverre komt het "nieuwe rijden" aan bod voor wat betreft de opleidingen van rijscholen :?:

Mij is altijd verteld, dat, omdat de motor een balansvoertuig is, het toerental tenminste 4000 toeren of hoger moet zijn, rijden met trekkende motor, etc.
Dan zijn bijvoorbeeld slogans zoals "rij in de hoogste versnelling" voor de motor onjuist, en zou het zo iets moeten zijn "tijdig overschakelen in een hogere versnelling", "schakel op tijd".

Op CBR's website vind ik vooralsnog geen informatie over het nieuwe rijden voor de motor, of ik moet niet juist gezocht hebben?
DutchBear
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: lekker groot
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Apeldoorn

Re: Het nieuwe rijden - ook voor de motor?

Ongelezen bericht door DutchBear »

Lucht/olie gekoelde motor is geen watergekoelde 4/meer cylinder.
Hoewel onze boxers voor motorbegrippen laagtoerig zijn, lijkt mij rijden onder de 2500 tpm niet echt bevorderlijk voor 't blok.

Een beetje rondpruttelen op dat toerental kan prima, maar accelereren moet toch echt iets meer toertjes hebben.
Zelf kom ik bijna nooit boven de 5000 tpm. Meestal 3500 - 4000.

Niet erg wetenschappelijk, maar 't is niet anders.

Je kunt het ook zo zien : nieuwe rijden + 1500 tpm :)
R1200GSA 2010
RHarryRT

Re: Het nieuwe rijden - ook voor de motor?

Ongelezen bericht door RHarryRT »

Het nieuwe rijden is bij het B examen praktijk ook een deel van beoordeling,alleen kan dit onderdeel niet de oorzaak zijn van het wel of niet slagen voor het examen.
Als er een onvoldoende rit is gereden door de leerling dan komt daarbij eventueel ook het nieuwe rijden op tafel,bv als de leerling te snel de kruispunten nadert terwijl er maar 1 auto aankomt en stopt dan wordt hem verteld dat hij/zij eerder moet waarnemen en dan dus eerder gas moet loslaten en hierdoor zijn auto kan laten rollen.

Met het A examen komt dit item niet in de beoordeling voor,wij willen een vlotte motorrijder zien die zijn juiste plaats weet te vinden in het verkeer en hierbij ook de voordelen van het motorrijden kan laten zien,dus een goede beheersing bij elke snelheid en verkeersinzicht.

Belangrijke speerpunten zijn tijdens het examen

voertuigbeheersing algemeen
plaats op de weg
snelheid algemeen
kijktechniek
gevaarsherkenning
bochtentechniek

Een enkele keer afwijken van deze onderdelen zal nooit een onvoldoende examen geven,als bepaalde onderdelen structueel voorkomen wel.

Bij onvoldoende beheersing wordt het examen afgebroken en gaan we terug naar het CBR gebouw,dit kan zijn als de leerling bv de voorrem niet gebruikt.

zomaar even een kijkje in de cbr keuken.

Wil je een advertentievrije ervaring? Registreer of log in en geniet van een advertentie-vrije omgeving!

Gesloten
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht

Terug naar “RT Verkeersforum: verkeerssituaties, veiligheid, wet- en regelgeving”