Ik wil even mijn verhaal kwijt met het doel hier mogelijk anderen in de toekomst mee van dienst te zijn.
Mijn R850R uit 1995 welke ik sinds een paar maanden in bezit heb heeft nieuwe banden nodig.
Verleden week mijn zoektocht maar eens begonnen op internet en ik kwam al snel de GT banden tegen ook wel HWM (Heavy Weight Motorcycle) of REINF (reïnforceerd) genoemd. GT banden hebben dezelfde eigenschappen als de niet GT maar zijn verstevigd.
Tja, heb ik nu GT banden nodig?
Om te beginnen heb ik 3 officiële BMW dealers gemaild daar werd ik niet veel wijzer van, de één zei “ja”, de ander “nee” en de derde zij dat dit afhankelijk is van de te kiezen band. (Ik heb van 2 dealers een prijsopgave gehad van precies dezelfde banden maar wel met een prijsverschil van een paar tientjes, opmerkelijk

Op internet lees je dat de GT banden vooral voor de zwaardere motoren zijn, richtlijn is motoren met een rijklaar gewicht groter dan 300kg. Mijn BMW heeft een rijklaar gewicht van 246kg.
Vervolgens nog een paar universele motorbandenzaken gebeld en hieruit volgt ook dat ik geen GT banden nodig heb. Ik rij trouwens bijna altijd alleen en een enkele keer met bagage.
Achter heb ik 18” en hier is trouwens geen GT versie in te krijgen. Zelf dacht ik nog de Pirelli Angel GT maar dit is geen GT band in de zin van een verstevigd karkas, bij Pirelli moet er dan een (A) achterstaan.
Bridgestone geeft ook aan voor de R850R tot 2001 geen GT banden.
Ik heb nu i.v.m. de prijs/kwaliteit verhouding en de over het algemeen goede recensies gekozen voor een set Bridgestone Battlax BT023.
Zodra ik deze binnen heb laat ik ze hier in de buurt monteren.
Groet Ruud.