Eindelijk was het dan zo ver: de RT-P treffen dag was aangebroken. Omdat het toch best wel wat voeten in de aarde heeft maak je je op zo’n dag toch wel wat nerveus. Het aantal deelnemers was prima: niet teveel en niet te weinig. Uiteindelijk heb ik 12 deelnemers geteld en er waren 4 RT-P machines bij. Niet echt veel voor een RT-P treffen dag, maar goed.
We verzamelden op de parkeerplaats van de MacDonalds in Best. Ik weet dat daar altijd voldoende plek is om een aantal motoren te parkeren en zeker op deze tijd van de dag: 10:30 op zaterdagochtend.
Toen ik met mijn zoon en zijn vriend aankwam op de parkeerplaats, stonden er reeds een aantal motorvrienden te wachten. Ze waren al met elkaar in gesprek en hoewel iedereen een “vreemde” voor een ander was, zag ik al spoedig een soort van “broederschap” ontstaan. Het was in ieder geval goed te zien dat iedereen interesse in de ander had en dat is altijd leuk.

Na een kop koffie en wat gesprekjes was het tijd geworden om te gaan rijden naar het oefenterrein. Uiteraard zou dat enkele uitdagingen met zich meebrengen, omdat ik graag de hele groep in 1 keer naar de juiste plek wilde brengen. Na enkele afspraken over hoe we een en ander zouden begeleiden, hebben we besloten het simpel te houden: ik zou vooroprijden, mijn zoon halverwege en zijn vriend helemaal van achter (als twaalfde motor). In de rit naar het oefenterrein hebben wij slechts 2 maal eventjes moeten wachten op achterblijvers als er weer een verkeerslicht-horde moest worden genomen. Uiteindelijk hebben wij gezamenlijk en geheel verantwoordelijk anderhalf uur door de periferie van Eindhoven gereden om uiteindelijk op het oefenterrein aan te komen. Daar aangekomen hebben wij ontspannen een zelf meegebrachte lunch genuttigd en na een kwartiertje wachten sloot de instructeur ook aan.

Het was tijd om wat kennis op te doen over motorrijden en alhoewel de jeugd wat meer actie had verwacht, werd de kennisoverdracht toch zeer gewaardeerd.
We hebben gezien wat het verschil is tussen een noodstop met 50 kilometer per uur en 60 kilometer per uur. Opdracht was om in te schatten na hoeveel meter de motor tot stilstand zou komen bij 50 kilometer per uur. Op die plek moest je dan een door de instructeur verstrekte pion neerzetten. Na wat zoekwerk had iedereen een plaatsje gevonden. De meesten schatten toch in dat de afstand minder is dan 10 meter. Het was 11 meter (!).
Toen volgde de volgende opdracht. Ga op de plek staan waar de motor stopte met 50 kilometer per uur, pak de pion en kijk door de pion heen (de kop van de pion was open). Je ziet, inderdaad met een kleine verhoging van de snelheid (10 kilometer harder) hoe hard de motor nog rijdt… Voor mij was dat toch wel een eye-opener. Ook het verschil waar de motor tot stilstand komt (zo’n 10 meter verder)…
Omdat oefenen op een afgesloten terrein qua verzekeringen toch wel een uitdaging is, hebben wij besloten om wat zaken te demonstreren en daarna wat eenvoudige oefeningen door de deelnemers zelf te laten doen.
Er is gekozen om de precisie stop (verplicht onderdeel van het hedendaagse motorrijbewijs) te gaan uitvoeren met zijn allen. Iedereen kwam met 50 kilometer per uur aanrijden en dan moest er gestopt worden exact op de juiste plaats.
Deze opdracht werd door iedereen uitgevoerd en was erg leuk om te doen. Rond een uur of 4 begon het weer te betrekken en omdat de meesten toch nog wel een behoorlijk stuk moesten rijden om weer thuis te komen werd besloten om het eerste RT-P treffen te beëindigen. Na nog wat laatste uitwisselingen en vragen wanneer het volgende treffen plaats gaat vinden is besloten om met iedereen contact te houden zodat we snel weer een aantal deelnemers hebben voor een volgend treffen.
Ik heb zelf behoorlijk genoten van deze dag en ik hoop dat iedereen met mij kan zeggen dat we een gezellige en leerzame dag hebben gehad.
Voor herhaling vatbaar ...