Inmiddels 'mag' ik weer één dag (in plaats van vijf) per week naar kantoor, dus ik rij voor mijn doen erg weinig kilometers. Ik had eerder al bij rustig gas los laten een een rammeltje gehoord op het moment dat je eigenlijk geen gas geeft maar ook nog niet afremt op de motor.
Toen ik van de week bijna thuis was werd het opeens flink erger, bij verschillende toerentallen en versnellingen maar nog wel mijn parkeerplaats gehaald. Zojuist nog even gecheckt zonder helm en oordoppen, en het klinkt niet goed:
- RT op middenbok, versnelling vrij: ronddraaien achterwiel geeft aan voorzijde cardan een klakkend/rammelend geluid
- RT op middenbok, eerste versnelling: idem, lijkt meer speling te hebben voor je de motor ronddraait dan normaal maar dit is niet iets dat ik regelmatig check

- RT gestart en bij het rijden ook flinke mechanische geluiden die er niet horen te zijn, genoeg om er niet mee de weg op te durven.
- geen olielekkages of dergelijke zichtbaar
De koppeling is zo'n 70k oud, en met de vorige heb ik ruim 180k gedaan. Mijn gevoel zegt daarom dat aan de motor-zijde van de cardanas iets mis is, het lager of de kruiskoppeling. Wat denken jullie ?
Wat zou zoiets kosten om te laten repareren? Ik weet niet wat de dagwaarde nu is (bj 2008, 255.000km, altijd bij MSA onderhouden maar ik ben geen poetser) dus met wat pech kom ik in de buurt van de vraag of de RT het nog wel waard is
