Ik had al ingeschreven in april maar door de corona pandemie kon dit pas nu.
In Lelystad aangekomen bleek ik de enige toerfiets. Iedereen kwam met de prachtigste sportfietsen aanzetten, vaak op een aanhanger. Ducatis, Suzuki gsx-r, fireblades, noem het maar op...... en dus een Rt :)
De training was van 16:00 tot 20:00 en er werd om beurten in 3 groepen gereden, van beginner tot echte snelle jongens. Elke stint was 10 minuten, waarna 20 minuten pauze voor evaluatie en een slokje water. 10 minuten lijkt niet erg lang maar ik kwam telkens totaal bezweet van de motor - het was best hard werken en heel mooi weer, zonnig 28 graden.
De begeleiding en veiligheid waren prima geregeld. Naast uitleg over alle regels was er voor elke groep een voor- en achterrijder. Inhalen was verboden, tenzij op aangeven van de voorrijder. Deze voorrijder geeft de ideale lijnen aan en past zijn tempo aan aan de groep.
Na elke stint was er ook gelegenheid om van groep te wisselen, om te zorgen dat iedereen in een groep zat die bij hem of haar past.
De eerste stint gaat heel rustig en de voorrijder kijkt dan wat ieders tempo is. Na wat aanwijzingen gaat het daarna elke stint iets harder.
Het Midland circuit heeft een kombaan als buitenbaan en heel veel korte bochten in het binnencircuit waardoor je bijna alles in zijn 2 kunt rijden. Alleen op de kombaan schakelde ik even naar 3, in de latere stints toen het wat harder ging.
De belangrijkste leerpunten voor mij waren: verder vooruit kijken, meer gaan verzitten en meer vertrouwen bocht uit. Daarbij is beter kijken veruit het belangrijkst. Na 1 of 2 stints ken je het circuit uit je hoofd, en weet je precies welke bochten eraan komen, dus kun je je volledig concentreren op je kijktechniek en ideale lijn. Al doende ging het bij mij steeds beter en werd het daardoor nog leuker. Ongemerkt ga je dan best hard en kwam ik overal met mijn voeten aan de grond. Oplossing is dan je voet met de bal op je stepje zetten aan de binnenkant van de bocht, en dat hielp inderdaad.
Na 5 stints was het feest rond 19:30 al weer afgelopen en ging Ik weer op huis aan. Veel geleerd, en enorm veel lol gehad, niet gevallen (ook niet onbelangrijk) en ..... de schaamranden van mijn banden zijn er eindelijk af.