Versnellingsbak r 1100 rt

Onderhoud, problemen en ervaringen.

Moderator: RT_Patrick

Gesloten
Jos BMW

Versnellingsbak r 1100 rt

Ongelezen bericht door Jos BMW »

Ik heb me gisteren aan jullie voorgesteld, nadat ik ook een BMW heb gekocht. ik heb veel gelezen over de r1100rt. Ook over de versnellingsbakproblemen. Ik heb bij de aanschaf hierop gelet.
Nu mijn vraag:
Krijgen ALLE r1100rt-s tussen 1995 en 1997 problemen met de versnellingsbak of zijn er ook voorbeelden onder de 1100 rt-s die deze problemen niet hebben gehad. Wordt het probleem mede veroorzaakt door een bepaalde rijstijl?
braba

Re: Versnellingsbak r 1100 rt

Ongelezen bericht door braba »

Mijn persoonlijke ervaring is niet dat het voor iedere RT geldt van die bouwjaren. Maar het is wel afhankelijk van onderhoud, gebruik, kmstand e.d. Bedrijfsmatig werden deze RT's bij mijn " baas" gebruikt tot de kmstand van 120.000 en dat binnen drie jaar. Wij hadden er geen problemen mee. Wel andere gebruikerskwalen :D
Walter
Erelid
Erelid
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: Zumo 210 - GoPro Hero
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Naarden, 't Gooi
Contacteer:

Ongelezen bericht door Walter »

Hoi Jos,

allereerst [welkom]

nee hoor dit heeft in principe niets met rijstijl te maken.
De constructie van de bak was niet al te best uitgedacht.
Het heeft te maken met hoe de vertandingen in elkaar vallen.
Natuurlijk kan slijtage het probleem verergeren...

De bak is later door BMW gemodificeerd.

[groet]
Walter
Medebeheerder BMW RT Forum
Afbeelding
Jos BMW

Ik heb de vraag mbt de versnellingsbak niet zomaar gesteld. Voordat ik mijn RT kocht heb ik heel veel gelezen over deze motor. Ook dit forum werd door mij ontdekt. Ik las veel vragen van mensen, waar ze op moesten letten bij de aankoop van een RT uit 1996 en 1997. Steeds,of minstens heel vaak, werd gewezen op de versnellingsbak.
Dat versnellingsbakprobleem werd door een aantal mensen herkent. Ik ben te nuchter om dan te denken dat alle RT-s van dat bouwjaar dit probleem kennen. Die 1000 andere forumleden hoor ik niet. Hebben zij dit probleem ook en reageerden zij niet of hebben slechts een 10 of 20-tal bezitters van de 1100RT dit probleem.
Juist en daar wil ik naartoe. Ik ben ervan overtuigd dat het beschrijven van het probleem best mensen kan afhouden van de aanschaf van een RT, en het is zo'n mooie motor. Als er reacties zouden zijn van mensen ZONDER dit probleem, dat komt de versnellingsbak in een ander daglicht te staan. Ik durf bijna te denken dat het versnellingsbakprobleem maar bij een selectief percentage voorkomt.
Graag heb ik reacties van mensen die kunnen aangeven hoe oud hun motor is, hoeveel kilometers er zijn gereden, ZONDER de versnellingsbakproblematiek.
Overigens, dit geldt niet alleen de versnellingsbak. Er zullen ook mensen zijn die geen ABS-lampjesprobleem hebben, en geen last van niet werkende ruitschakelaars en vasthangende relais. Een kritisch persoon zou kunnen gaan denken dat de R 1100RT een sleutelmotor is, zoals een Harley. Ik denk dat dat niet het geval is. Ik schat hem in als betrouwbaar.
Ik wacht graag jullie reacties af.

Gr. JosBMW
Stingray

Ongelezen bericht door Stingray »

Ik heb een 1100RT gehad uit '97 met 72000 op de teller. Koppelingsplaten moesten vervangen worden en ABS startprobleem had ik ook. Versnellingsbak zelf verder prima in orde en de ruit heb ik nooit last van gehad. Das alleen mijn persoonlijke ervaring met 1100RT van genoemd bouwjaar.

Het blijft een beetje gissen natuurlijk of het een echt probleem is als je niet de complete statistieken hebt van de RT van voor '97 en van na '97.

Hoeveel zijn er totaal verkocht, van welk bouwjaar, hoeveel hiervan hebben problemen met de bak gehad en bij welke km stand. Die cijfers zal BMW zelf wel hebben maar ik ken ze niet.

Ik ben van mening dat BMW's gemiddeld meer km maken dan andere (soorten) motoren. Ook het feit dat er veel BMW's rondrijden die op basis van het zelfde blok/bak gebouwd zijn (RT/RS/S/GS/R). Alleen van de GS zijn er in totaal al een 500.000 verkocht. Dan zul je dus veel geluiden horen over mankementen. Hier zal ook e.e.a. aan gerelateerd zijn.

Gezien de verhalen zal het best zo zijn dat er relatief veel versnellingsbakken met defecten zijn geweest bij de genoemde types maar zeker niet bij allemaal. Ik denk dat de wijze van onderhoud en rijstijl er ook op van invloed zijn.

BMW's zijn gewoon goede en betrouwbare motoren maar net zoals bij alle andere merken blijft het techniek en er kan wel eens iets kapot gaan.
PaulRS

Ongelezen bericht door PaulRS »

Hoi.

De 1e serie bakken, '93-'94 waren erg rumoerig en hakerig te schakelen, maar bleven wel heel, net zoals de bakken van de oudere 2-kleps modellen.

Daarna kwamen er een serie modificaties, tot '97, sommige bakken gingen stuk, sommige bleven heel.
Die kapotte, daar lees je over, degene die heel bleven, daar hoorde je nooit wat over, en dat is toch wel de meerderheid.

De bakken daarna zouden wel goed zijn, al lees je daar ook wat problemen over.

Mijn 1100 met 165.000 op de teller geeft geen krimp.

Groeten, Paul.
Geht net, gibbet net.
sanderh

Ongelezen bericht door sanderh »

Jos BMW,

Ben het wel een beetje met je eens. Waarom gaan mensen naar een forum? Om informatie met elkaar te delen en om oplossingen voor problemen te zoeken, maar ook wel om andere zaken met elkaar uit te wisselen. Dus informatie van een forum (maar uiteraard altijd in het leven) moet je selectief of subjectief filteren.
Het is nu eenmaal niet zo dat iemand die geen problemen met de bak heeft daar vandaag een berichtje over op het forum zet van:" Vandaag zonder problemen gereden. Hij is nog heel". En dat bedoel jij geloof ik ook. Als je echt wat wilt zeggen over de betrouwbaarheid moet je een gedegen onderzoek doen zoals bijvoorbeeld de consumentenbond doet bij auto's.

Helaas heb ik net (31 dec) pech gehad met mij 1100rt 1996 waarbij de versnellingsbak ermee stopte. Oorzaak nog niet precies bekend, maar volgens insiders op dit forum iets met de frictieplaat (zie mijn onderwerp daarover gepost). Het is garantie en de verkoper heeft al aangegeven dat hij het op gaat lossen en anders gaat hij me wellicht een andere aanbieden (een blauwe uit 1999)

Verder heb ik ook pas sinds okt 2009 ervaring met BMW, maar ben van mening dat dit gedegen motorfietsen zijn, maar wellicht doordat ze veel km rijden je misschien ook vaker problemen hoort. Je zou eens een ander forum (honda oid) moeten raadplegen hoe het daar gaat. Overigens heb ik hiervoor een VFR gehad uit 1994 met 83.000 km op de teller, zonder problemen, verbruikt geen druppel olie, een keer stil gestaan met een defecte spanningsverdeler. Als je dat noemt bij Honda rijders zeggen ze allemaal in koor Ooh dat is een bekend probleem.

Maar ik zou het ook wel eens prettig vinden om een gevoel te krijgen bij hoeveel mensen het nu goed gaat.
Ik vind het in ieder geval en pracht motor en ben van plan er voorlopig zeker op te blijven rijden.
peijsj
Type: R1100RT

Ongelezen bericht door peijsj »

Beste Jos,

Mijn RT is van 1998 met 57000 km op de teller. Toen ik hem kocht (november 2007) kreeg ik van de dealer mee dat miv 1997 de bekende problemen er niet meer waren.
Mijn RT schakelt prima. In het begin (was mijn eerste BMW boxer) even moeten wennen. (Daarvoor had ik een K75RT en die schakelde echt heel goed (als een Japanner). Je ontwikkelt echter een manier van schakelen op de Boxer die het klakken tot een minimum beperkt. Geen enkel probleem dus in mijn geval _004
Kees BMW

Ongelezen bericht door Kees BMW »

Hallo.

De meeste versnellingsbakken die toen problemen gaven zijn toendertijd door de dealers gemodificeerd.

Succes.
Kees BMW
thooms

Ongelezen bericht door thooms »

Wat je natuurlijk ook kan doen als een iet wat paniekerige koper een motor kopen die juist al die problemen heeft gehad dan weet je zeker dat die opgelost zijn simpel toch.

Gr Wijnald
Jos BMW

Mijn motor is van 1997. Hij is gebouwd in februari 1997 en de modificatie voor de verbeterde bak zou meegenomen zijn. Dat was info die de verkoper verteld kreeg toen hij nav het chassisnummer van de motor het onderhoud controleerde. Mijn motor is een van origine Duitse motor. Alle info die hij kreeg was overeenkomstig het onderhoudsboekje dat bij de motor zat. Er stond zelfs geregistreerd dat in 2004 de accu op coulance-basis door BMW vervangen was. De door de dealer in Duitsland afgetekende onderhoudsbeurten lieten een verloop naar de km-stand 34500 km zien in 2007. Dat betekend dat de motor gemiddeld 4000 km per jaar heeft gereden.
Toestand onder het zadel en onder de kuip was van dien aard dat je het sporadische gebruik kon zien. Er zatten spinnewebben onder de kuip. Accu (uit 2004) was kapot door sporadische gebruik. Totaal geen pekelsporen.
Daarbij reed de motor zeer solide en gaf mij het gevoel dat de motor net ingelopen was (37000 km) Zijn uiterlijk is nieuwstaat. Hij is rood van kleur.
Heb vervolgens gezocht naar sporen (en deze ook gevonden) waardoor ik zeker wist dat de motor niet overgespoten was of iets dergelijks.
Mijn grootste zorg was de versnellingsbak. Ik hoop nu inderdaad dat hij bij zijn bouw in 1997 ook de modificatie van de nieuwe bak heeft meegekregen. Anders schat ik, door het lage aantal kilometers, dat ik tot een eventuele reparatie nog wel even kan rijden.
Paul cr

Ongelezen bericht door Paul cr »

Jos, je hebt je, zo te lezen, terdege voorbereid voordat je tot aanschaf bent overgegaan. Heel goed van je. Ik denk dat je veel plezier van je RT zult hebben. Van tevoren probeer je zoveel mogelijk problemen uit te sluiten door met zorg een motor uit te zoeken. Dat heb je zo goed mogelijk gedaan. Nu je eenmaal de RT hebt: lekker genieten van elke kilometer, en zelfs al krijg je tzt problemen met de bak, gewoon laten repareren (ff slikken als je de pinpas erdoor trekt.... 8)_ ) en weer verder rijden.
Kees BMW

Hallo.

Ik denk dat de nieuwe versnellingsbakken M97 naar de Fabrieksvacantie dus September 1997 in de R1100Rt gemonteerd zijn.

Succes.
Kees BMW
PaulRS

Hoi.

Nee, een jaar eerder.

Bij Herr BMW begint het nieuwe jaar na de vakantie van het jaar ervoor. :D
Dus M97 is Modell '97 is vanaf 09-'96.

Groeten, Paul.
Geht net, gibbet net.
Beamietoo

Ongelezen bericht door Beamietoo »

PaulRS schreef:Hoi.

Nee, een jaar eerder.

Bij Herr BMW begint het nieuwe jaar na de vakantie van het jaar ervoor. :D
Dus M97 is Modell '97 is vanaf 09-'96.

Groeten, Paul.

Klopt dat BMW productie opstart in september voor de komende jaar modellen.
Je vraag is gegrond en hier zie je ook weer hoe belangrijk de boeken, historie, en papieren zijn voor " peace of mind" .
Bij zorgvuldig service zijn de modificaties, upgrades, en een goede mate van liefde uitgevoerd.
Rijd en geniet ! (af en toe poetsen :lol: )

Gr,
Kenny
Roadrunner

Ongelezen bericht door Roadrunner »

Ik volg al een tijdje uit interesse en ter voorbereiding op de mogelijke aanschaf van een andere toermotor diverse Pan European en FJR1300 forums. Dit overigens naast dit uitstekende forum ( _004) en dat van onze Vlaamse vrienden. Ik kan niet anders dan concluderen dat het op de 'Japanse' forums in de techniek topics ten opzichte van de BMW-forums oorverdovend stil is. BMW heeft het imago zeer betrouwbaar te zijn, maar of dit echt verdiend is of bereikt is als gevolg van een goede marketing in combinatie met een trouw koperspubliek is voor mij zeer de vraag.

Tom.
Stingray

Ik ben het gedeeltelijk met je eens. Ja BMW is veel naam en de praktijk wijst uit dat ze echt wel eens iets mankeren.

Maar de Jappen hebben absoluut ook hun dingen. De Pan 1300 heeft veel problemen met zwalken bij kruissnelheden vanaf 130km/u. FJR heeft veel problemen met de klepgeleiders. Honda in het algemeen heeft hele slechte spanningsregelaars. ( bij mijn VFR wel 2 keer vervangen in 12000km tijd).

De waarheid ligt ongetwijfeld in het midden. Geen ene motor (merk/type) is foutloos. Een beetje geluk bij de koop moet je ook hebben.
Baird
2024
2024
Bijz: R1200GS LC
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Baronie van Breda

Ongelezen bericht door Baird »

Roadrunner schreef:Ik volg al een tijdje uit interesse en ter voorbereiding op de mogelijke aanschaf van een andere toermotor diverse Pan European en FJR1300 forums. Dit overigens naast dit uitstekende forum ( _004) en dat van onze Vlaamse vrienden. Ik kan niet anders dan concluderen dat het op de 'Japanse' forums in de techniek topics ten opzichte van de BMW-forums oorverdovend stil is. BMW heeft het imago zeer betrouwbaar te zijn, maar of dit echt verdiend is of bereikt is als gevolg van een goede marketing in combinatie met een trouw koperspubliek is voor mij zeer de vraag.

Tom.
Zou het ook niet kunnen zijn dat de BMW's relatief makkelijker zijn in het zelf doen van onderhoud en reparaties dat we daarom meer dingen bespreken hoe je iets zelf moet aanpakken, terwijl de rest meer aan de dealer overlaat?? -1150- _004
Met vriendelijke motorgroet
BeRT

R1200GS LC
R25 (1951)
GPSMAP 276Cx
Volvo XC40 T5 Recharge Inscription

ooit:
Jawa CZ 150, Yamaha XS750, R80ST, R1100RT, R1150RT (2x). 500k+ km
sanderh

ja bij de RT kun je bijvoorbeeld makkelijk bij de versnellingsbak (??) Bij een japanner moet het hele motorblok eronderuit, cilinders eraf enzovoort.
De RT is redelijk conservatief en simpel opgebouwd en dus ook makkelijker zelf te doen.

Om een echt oordeel te vellen moeten we ons gaan verdiepen in feiten, dus cijfers en niet op gevoel dat we krijgen uit het lezen van een Forum.

Wel begrijpelijk. Ik dacht voorheen ook BMW die zijn degelijk, daar gaat niks aan stuk, maar dat is natuurlijk UTOPIE.
Stoffel

Ongelezen bericht door Stoffel »

Beste Sander,

Als jij de versnellingsbak van een RT makkelijk te bereiken vind dan moet je toch een topper van eenmonteur zijn :roll: . Het duurde twee volle avonden sleutelen voor mij om de bak los te krijgen.... Of bedoelde je dat met (?? :?: ) ?? Alleen het blok zelf los maken kost iets meer tijd, voor de rest is dan alles al los.

De bak is een deel van het frame, die moet je letterlijk in tweeen sleutelen om de bak los te krijgen.

Groetjes!,
Stoffel
PaulRS

Hoi.

2 tot 2,5 uur werk en dan ligt die bak eruit. :D

Jij doet meer roken, kletsen en koffie, zeker op zo'n avond? :roll: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol:

Toegegeven, het is wat werk, maar toch geen 2 avonden?

Groeten, Paul.
Geht net, gibbet net.
Kees BMW

Hallo Paul.

Ik heb mijn BMW documentatie er even op nageslagen en inderdaad je hebt gelijk,in MO 8/98 staat dus dat de versnellingsbakken September 1996 vernieuwd zijn.

Succes.
Kees BMW
Stoffel

Ongelezen bericht door Stoffel »

Mmm ik ga toch aan me zelf twijfelen nu... Nee geen drank (zelfs geen koffie) of andere afleidingen, kletsen wel natuurlijk. Was wel mijn eerste keer, wellicht wat te voorzichtig of zo? Ik zal de volgende keer (?!!) weer meten, er is blijkbaar een hoop ruimte voor progressie :roll:
Bob The Builder

Ongelezen bericht door Bob The Builder »

BMW R1100RT bouwjaar 2000. Ik ben 3e eigenaar en reed er nog maar een 500km mee (dankzij dit leuke vriesweer oa) kmstand: 31420
Vorige eigenaar was m'n oom die er drie jaar heeft van genoten, maar niet bijzonderveel, hij kocht de motorfiets aan op kmstand 27800 km.
Voor zover bij mij gekend is er dus sedert 2004 geen probleem geweest met de versnellingsbak (wat logisch is gezien het bouwjaar van de fiets).

Wel heb ik af en toe problemen met het lampje van de ABS.
Olieverbruik moet ik nog even nagaan...
Baird
2024
2024
Bijz: R1200GS LC
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Baronie van Breda

Ongelezen bericht door Baird »

Bob The Builder schreef:BMW R1100RT bouwjaar 2000. Ik ben 3e eigenaar en reed er nog maar een 500km mee (dankzij dit leuke vriesweer oa) kmstand: 31420
Vorige eigenaar was m'n oom die er drie jaar heeft van genoten, maar niet bijzonderveel, hij kocht de motorfiets aan op kmstand 27800 km.
Voor zover bij mij gekend is er dus sedert 2004 geen probleem geweest met de versnellingsbak (wat logisch is gezien het bouwjaar van de fiets).

Wel heb ik af en toe problemen met het lampje van de ABS.
Olieverbruik moet ik nog even nagaan...

Niet zenuwachtig worden, jij gaat dan vermoedelijk ook geen problemen krijgen met die bak, met mijn R1100RT van 1996 kreeg ik pas bij 133.000 een schakelprobleem met de bak, dus je kunt nog wel even vooruit !!! _004
Met vriendelijke motorgroet
BeRT

R1200GS LC
R25 (1951)
GPSMAP 276Cx
Volvo XC40 T5 Recharge Inscription

ooit:
Jawa CZ 150, Yamaha XS750, R80ST, R1100RT, R1150RT (2x). 500k+ km
Mike Philippens

Ongelezen bericht door Mike Philippens »

Stingray schreef:Maar de Jappen hebben absoluut ook hun dingen. De Pan 1300 heeft veel problemen met zwalken bij kruissnelheden vanaf 130km/u. FJR heeft veel problemen met de klepgeleiders. Honda in het algemeen heeft hele slechte spanningsregelaars. ( bij mijn VFR wel 2 keer vervangen in 12000km tijd).
Alle motoren hebben wel 'iets'. Gelukkig heb ik nergens last van, terwijl mijn 850RT uit januari '97 is. Maar misschien dat ie in zijn dienstjaren bij de pliesie wel die modificatie gehad heeft. Wat is het probleem precies bij de bakken? Het klakken is geen probleem, dat is gewoon 'typisch BMW'. Ze maken herrie, maar blijven het doen. Mijn K1100RS had dat ook. Ik hoorde van iemand dat het komt omdat BMW een beetje typische bak heeft. Het is niet één mechanisme dat van 1 tot 5 schakelt, maar 1 mechaniek voor 1-2 en dan voor 3-4 is er een ander soort mechaniek en de 5 heeft weer een ander. Ik zeg het een beetje krom, maar dat komt omdat ik niet de benamingen van die dingen weet. Het is in ieder geval weer een staaltje van Duitse 'overengineering' volgens mij. Maar die persoon had het ook over 'jumpgear'. Ik heb nooit echt goed begrepen wat ie nou bedoelde, maar ik heb nergens last van (of het stoort me gewoon niet).

Voorlopig maak ik me nergens druk om. Er zijn zat mensen die precies weten hoe de problemen op te lossen zijn en onderdelen zat op marktplaats. Ik heb een motor van 12 jaar, dus als er een andere bak onder moet, ga ik niet naar een dealer, want dan ben ik meer kwijt dan de motor waard is. Ik denk dat sommige mensen iets tè nerveus zijn op dit gebied. Altijd maar weer naar de dealer en overal zekerheid over willen hebben. Maybe it's just me, maar het hele leven is onzeker. Ik ben niet hier om de dealer te blijven spekken. Als er een andere manier is, kies ik die. Kijk maar eens hoe monteurs hun spullen onderhouden. Die doen ook niet om de 10K een beurt...
sanderh

Stoffel schreef:Beste Sander,

Als jij de versnellingsbak van een RT makkelijk te bereiken vind dan moet je toch een topper van eenmonteur zijn :roll: . Het duurde twee volle avonden sleutelen voor mij om de bak los te krijgen.... Of bedoelde je dat met (?? :?: ) ?? Alleen het blok zelf los maken kost iets meer tijd, voor de rest is dan alles al los.

De bak is een deel van het frame, die moet je letterlijk in tweeen sleutelen om de bak los te krijgen.

Groetjes!,
Stoffel
Stoffel,

Ik bedoelde relatief makkelijk in vergelijking met een motorfiets waarbij je het hele blok eronderuit moet slopen.
maar ja elke motorfiets heeft zijn voors en zijn tegens...
Pierr

Ongelezen bericht door Pierr »

Mike Philippens schreef: Het is in ieder geval weer een staaltje van Duitse 'overengineering' volgens mij. Maar die persoon had het ook over 'jumpgear'. Ik heb nooit echt goed begrepen wat ie nou bedoelde, maar ik heb nergens last van (of het stoort me gewoon niet).
Het woord "jumpgear" zegt al genoeg. De bak jumpt uit zijn versnelling. Met mijn 95er GS had ik daar ook last van. Als ik rustig reed was er niets aan de hand. Het probleem deed zich pas voor als ik goed het gas erop zette. In de derde versnelling gaf hij dan een harde klap en was hij even de aandrijving kwijt. Direct daarna pakte hij weer op om het geheel vervolgens weer te herhalen. Geen prettige ervaring kan ik zeggen. Je hebt het gevoel alsof je hele bak eronder vandaan klapt. De motor had toen 114000 km gereden. Volgens de onderhoudsgegevens had de bak een modificatie ondergaan bij 40000 km.

Ik heb uiteindelijk een andere versnellingsbak (1998) onder de motor geplaats. Kosten 700 euro (inclusief nieuwe koppelingsplaat, ex arbeidsloon)
WernerB
Type: R1200RT
Bijz: Midland BT next/TomTom 550
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Tholen

Ongelezen bericht door WernerB »

Omdat bij zowat iedereen de motor een tijdje heeft stilgestaan (sneeuw/ijzel, enz) lees ik het stukje van Jos BMW nu pas. Zijn vraag m.b.t. ervaringen met de versnellingsbakken van een 1100rt uit 1996, wil ik graag beantwoorden. Ik heb zo'n model uit 1996. Ben wel een stevige, maar alleszins beschaafde rijder. Mijn 1100rt heeft inmiddels 86000 km erop staan, zonder dat de bak ooit een krimp heeft gegeven. Uit de 2e of 3e versnelling schieten is mij volledig onbekend.
De ervaringen zijn dat als de bakken problemen geven, ze dat meestal al doen voor de 40.000 km behaald is. Modellen die die 40000 km gepasseerd zijn, zouden verschoond kunnen blijven....
Of zoals mijn dealer zegt: "Als de griep velen velt, betekent dat nog niet dat jij ook automatisch de griep krijgt!"

Have a nice BMWday!
WernerB
Have a nice BMW-day!
WernerB

.....Nil Nobis Absurdum....Dus: Penderyn whisky, mooie sigaren en Italiaanse Amarone-wijn! (Niet noodzakelijkerwijs in die volgorde......)
Afbeelding
johncaredane

Ongelezen bericht door johncaredane »

Goede dag , ik ben Jan en heb voor 3 maand terug een BMW R110RT van 1995 gekocht
Nou ja de eerste maanden waren te koud om te rijden , dus maar ff een radio en alarm enz enz ingebouwd , lekker warm in de schuur , hahha
Maar sinds 3 weken rijd ik er nu mee , schakelen , tja , dat kende ik wel , maar nu heb ik het volgende "probleem " :
Als ik langzaam rij in z'n 2 of 3 in de file of je komt voor een stoplicht , rijd hij nogal schokkerig ( horten en stoten ) bij een beetje gasgeven en weer gas loslaten . Erg irritant !
Als de motor op de standaard staat en ik zet hem in z'n 1e versnelling , kun je het achterwiel ook behoorlijk heen en weer bewegen ( dus voor en achteruit )
Dus zat ik te denken aan silentbloks in de naaf , maar in een werkplaatsboek gekeken , maar die silentblocks kan ik zo niet vinden .
Kan er speling op het kardan zitten ? of zit het verder naar de versnellingsbak???

Ik heb nog 1 week garantie , dus alle info is welkom , kom ik ook een beetje goed voorbereid bij de zaak waar ik hem heb gekocht .

Alvast heel erg bedankt ,
Groeten en vele veilige kilometers wenst ,
Jan
PaulRS

Hoi.

Als je nog garantie hebt, morgen gelijk aan de bel trekken, anders is het te laat.

Speling heen en weer op het achterwiel met de bak in z'n eerste moet rond de 4-5 cm zijn, gemeten aan de band, teveel is niet goed en kan duiden op een versleten kruiskoppeling of verderop in de bak.
Een transmissiedemper in het wiel heeft een BMW niet, wel in de bak en de aandrijfas.

Wat ook een oorzaak kan zijn is simpelweg de afstelling van de motor wat het zgn KFR veroorzaakt.
De motor gaat dan op deellast, in 2e-3e gang, zo rond de 3000 toeren, wat hakkerig lopen, domweg doordat het mengsel daar erg arm is als gevolg van de milieu-eisen.
Met goed kleppen stellen, gaskleppen synchroniseren en de goede bougies(*) erin, ben je het meeste wel kwijt.

(*) Niet van die Brisk of Halo prullen, maar de NGK voor de 1100S, of 1150.
Of Iridium.

Groeten, Paul.
Geht net, gibbet net.
Scorpion684

Ongelezen bericht door Scorpion684 »

Hoi,

ik bezit sinds 3 weken een R1100RT uit dec. 1996.
Hij rijdt op zich prima, moet er alleen nog aan wennen, gezien ik hiervoor een CBR1000F had.
De versnellingsbak schakelt op zich goed in de 1,2,4 en 5, alleen bij de 3 schakelt hij ratelend (tandenpoetsen).
Ik heb de (BMW) dealer hierop gewezen, maar volgens hem is dat BMW eigen. Het is mijn eerste BMW dus ik blijf huiverig.
Mijn garantie duurt nog 5 maanden, maar is dit normaal of moet ik me toch zorgen maken?
Verders is het een heerlijke toerfiets.

Groeten Ottokar
Beamietoo

Ottokar,

Moelijk om z'n beoordeling zonder rijden te geven. Wat helder is is dat de dealer heeft geen baat bij extra werk aan jou versnellingsbak.
Mijn advies is een tweede opinion vragen door een onafhankelijk vriend of forumlid met meer BMW ervaring op[ jouw motor laten rijden.
Stllle bakken zoals op Honda's zijn niet bij de BMW's MAAR tandenknaarsen hoort er ook niet bij.

gr,
Kenny
Stingray

Ik zeg laten keuren als je twijfelt en je hebt nog garantie. Erik van Lent.nl doet hier veel in en kan een rapport op stellen waar je de dealer mee kunt overtuigen dat hij in gebreke blijft of je weet zeker dat de motor gewoon goed is. Erik staat er in motorland ook om bekend dat hij keurt bij aankoop etc.

Kenny kan ongetwijfeld ook beoordelen of de bak goed is. Keuzes te over....

Maar niet blind varen op wat de dealer zegt, gewoon uitsluiten......
Beamietoo

Stingray schreef:Ik zeg laten keuren als je twijfelt en je hebt nog garantie. Erik van Lent.nl doet hier veel in en kan een rapport op stellen waar je de dealer mee kunt overtuigen dat hij in gebreke blijft of je weet zeker dat de motor gewoon goed is. Erik staat er in motorland ook om bekend dat hij keurt bij aankoop etc.

Kenny kan ongetwijfeld ook beoordelen of de bak goed is. Keuzes te over....

Maar niet blind varen op wat de dealer zegt, gewoon uitsluiten......
Keuringen zit zeker in mijn programma.
Dank je wel Stingray.

Gr,
Kenny
Scorpion684

Ongelezen bericht door Scorpion684 »

Bedankt voor jullie adviezen.
Ik zal dus even gaan zoeken naar een mede BMW rijder in de buurt en hem eens laten
rijden. Anders toch maar eens even ergens kijken voor een "second opinion"
Ben in elk geval blij dat ik een ruime garantie periode heb :-)

Thnx,

Ottokar

Wil je een advertentievrije ervaring? Registreer of log in en geniet van een advertentie-vrije omgeving!

Gesloten
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht

Terug naar “Versnellingsbak & Koppeling”