Mijn naar is Theo en vanaf morgen mag ik me eigenaar noemen van mijn eerste BMW motorfiets en wel een R1200RT uit 2010 met nog geen 27.000 km op de teller. Van jongs af aan al motorrijder, hoewel dit wel altijd beperkt is gebleven (en misschien wel zal blijven

Begonnen op een Yamaha XT250, toen een Honda CX500. Deze had een Speed7 stuurkuip en reed voor mij heerlijk. Na de CX500 een tijdje een VF750S gereden maar dat bleek niet zo'n beste keuze. De motor tikte behoorlijk en was ook erg lomp. Wat mijn wel beviel was die heerlijke V4 en daarom na niet al te lange tijd de VF750S ingeruild voor een japanse VFR750F, die vervolgens 14 jaar geleden werd ingeruild voor de huidige VRFR800 vtec.
Daarmee heb ik om diverse redenen maar een luttele 3.000 km gereden en met het stijgen van de leeftijd beviel het sportieve leunen op de handvatten en de wind om de helm steeds minder. Mede daardoor ging ik er minder vaak voor mijn plezier een ritje op maken. Ik verlangde toch terug naar iets in de trant van mijn "oude" CX500. Lekker rechtop en de kop uit de wind.
Al een tijdje met een scheef oog gekeken naar een BMW R, een paar week geleden eens een balletje opgegooid bij de lokale motorzaak en die kreeg toevallig nog een mooie binnen. Weliswaar een 2010 model, waar ik eigenlijk een 2014 model wou, maar goed, eerst maar eens een rit gemaakt op dit model. En dat voelde gelijk goed. Waar ik de VFR voor mijn gevoel de bocht door moest duwen, ging deze als een fiets, zo eenvoudig de bocht om.
Ik was gelijk verkocht. Heb nog even getwijfeld over het 2014 model, maar die is natuurlijk weer flink wat euro's duurder, dus voor deze R1200RT gekozen. En mocht hiermee het plezier terugkomen, dan zie ik over een paar jaar wel weer.
Tijdens de testrit viel mij wel op, dat de motor wat onrustig liep (vermoedelijk konstantfahrruckeln?)
De dealer zei dat hij dat met een powercommander V op zijn dyno testbank er wel grotendeels uit kon krijgen, dus heb ik dat er bij bedongen.
Morgen zal blijken of hij gelijk heeft.
Volgens de uitdraai de testrun heeft de BMW nu in ieder geval 112 pk aan het achterwiel en is het lucht/brandstof mengsel vrij constant door het toerenbereik heen.
Zo, dat is onbedoeld een lang verhaal geworden

Ik hoop op dit forum wat leuke, interessante informatie te vinden mbt de BWM. Eerst maar eens goed inlezen en de zoekfunctie gebruiken

Gr. Theo