Extreme kou ? Zorg goed voor je accu !

Keuze, onderhoud en laadsystemen.

Moderator: RT_Patrick

Inspector Gadget

Extreme kou ? Zorg goed voor je accu !

Ongelezen bericht door Inspector Gadget »

Met de flinke kou is extra zorg voor je accu een noodzaak!

Heb je een losstaande accu staan, zorg er voor dat deze regelmatig volgeladen wordt.
Een niet volgeladen accu kan dus niet langdurig weggezet worden zonder problemen!

Heb je een accu-lader met winter-stand, schakel deze dan in als je een accu in een koude omgeving hebt staan.
Een accu zal, afhankelijk van de kwaliteit, leeftijd e.d. na zo'n 3 á 4 maanden al ontladen geraken.
De accu ontlaadt zichzelf en een accu die niet geheel opgeladen is, kan door de kou defect raken.

Heb je daarentegen "slechts" een druppellader, is het aan te raden deze semi-permanent (lees: zeer regelmatig of permanent als het kan) op je fiets aan te sluiten gedurende de koude periode, als je de fiets af-en-toe nog gebruikt.

Als je de fiets in de kou hebt staan maar niet (meer) regelmatig gebruikt, is een goede accu-lader van belang om de accu door de winter te helpen.
Berrybeer
2023
2023
Type: R1150RT
Bijz: met alles d'rop & d'ran..
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Uden

Re: Extreme kou ? Zorg goed voor je accu !

Ongelezen bericht door Berrybeer »

Toen ik de mijne naar mijn dealer voor de winterstalling bracht, heb ik hem mijn 'Optimate 4' druppellader meegegeven.
Aangezien ik die ik er gratis bij kreeg toen ik mijn RT kocht en zelf nog nooit de kans heb gekregen om 'm uit te proberen _002, heb ik geen idee of het 'iets' is.....heeft iemand van jullie wél ervaring met dit merk & type :?:.
HansD
Type: R1200RT/LC
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Rotterdam

Ongelezen bericht door HansD »

Berrybeer schreef:Toen ik de mijne naar mijn dealer voor de winterstalling bracht, heb ik hem mijn 'Optimate 4' druppellader meegegeven.
Aangezien ik die ik er gratis bij kreeg toen ik mijn RT kocht en zelf nog nooit de kans heb gekregen om 'm uit te proberen _002, heb ik geen idee of het 'iets' is.....heeft iemand van jullie wél ervaring met dit merk & type :?:.
Prima lader met heel veel mooie lampjes ;) en hij laadt nog goed ook.
Hans
it's Micky
Bijz: brand new 2015
Woonplaats of omgeving: Diemen

Ongelezen bericht door it's Micky »

Heb toch even een vraag over het aansluiten van een drupellader, wil deze met een bmw plug aan de zijkant van de -1150- in een stopcontact steken, maar kan dit wel? deze staan toch op het contact? _001 hulp is welkom want volgende week gaat het weer regenen dus dan gaat de pekel weer weg en "kan" het weer _004 gr. Mick
Inspector Gadget

Google is your friend. :lol:
My Bike is my girlfriend :shock:

Ik heb zelf Ctek's, maar dat komt ook door mijn werk, kan ze goedkoper krijgen wat dat betreft.

De handleiding van de OptiMate 4;
http://static2.rad.be/media/media175760443.pdf

en

http://northern.sprint3.com/package/web ... rce_PK=917

en

http://www.accumate.co.uk/Optimate%204% ... ctions.pdf

Bij de OptiMate 4 is het een kwestie van aansluiten, de rest gaat vanzelf, geven ze aan.
Bij Ctek kan je de diverse modi kiezen die dan weer automatisch overschakelen.
Inspector Gadget

it's Micky schreef:Heb toch even een vraag over het aansluiten van een drupellader, wil deze met een bmw plug aan de zijkant van de -1150- in een stopcontact steken, maar kan dit wel? deze staan toch op het contact? _001 hulp is welkom want volgende week gaat het weer regenen dus dan gaat de pekel weer weg en "kan" het weer _004 gr. Mick
Ik heb geen -1150- wel een -1100- , maar volgens mij is die aansluiting bij de -1150- hetzelfde als bij de -1100- , het is een permanent (ongeschakelde) 12 volt aansluiting, voorzien van een 8 ampere zekering.

Dus prima te gebruiken om je accu op peil te houden.

Minder geschikt om je start-hulp op aan te sluiten :lol:
han62
Type: R1200RT

Ongelezen bericht door han62 »

Ik laad de 1100GS altijd via de 12 volt stekker/stopcontact aansluiting die aan de linker zijkant zit. Bij de 1200RT gebruik ik het stopcontact wat aan de linker achterkant zit want het stopcontact aan de voorkant wordt na enige tijd automatisch uitgeschakeld en als ik daar de BMW lader op zet geeft ie (dan) een foutmeliding.

Voor de overige motoren gebuik ik de 12 volt optimate die laat ik enige dagen aangesloten staan en dan na een dag of 14 weer een paar dagen. voor de motren met 6 volt heb ik een omschakelbare optimate van 12/6 volt. en de motoren staan lekker verwarmd dus echt nodig is het niet maar het kan geen kwaad.
Yobotje
Type: Ik heb geen motor (meer)
Woonplaats of omgeving: Amersfoort

Ongelezen bericht door Yobotje »

it's Micky schreef:Heb toch even een vraag over het aansluiten van een drupellader, wil deze met een bmw plug aan de zijkant van de -1150- in een stopcontact steken, maar kan dit wel? gr. Mick
M'n optimate 3 zit op het stopcontact aan de linker kant aangesloten. Lekker makkelijk toch? 8)
Werkt prima. _004
Oudoe ééj! Afbeelding
Theo.
it's Micky
Bijz: brand new 2015
Woonplaats of omgeving: Diemen

Ongelezen bericht door it's Micky »

Dat is dus eigenlijk het antwoord waar ik naar op zoek [welkom] was dus ga het ook proberen, [groet] Mick
Only the strongest wil stay!

Honda Shadow, Honda Pacific Coast, Honda Pan European ST 1100, Suzuki Dl 650, Suzuki Burgman AN400, Vespa LXV 50, BMW R1100RT(Biarritz blau), R1150RT(2003, Titan silber), R1200RT(2010, Thunder grey) R1200RT(2013, Light grey)(2015,R1200RT LC Calistograu}
Ralph Romein
Bijz: Ebony Metallic 2015, Sena 10R
Woonplaats of omgeving: Alphen aan den Rijn

Ongelezen bericht door Ralph Romein »

Ik heb bij de 1200RT een extra stopcontact direct vanaf de accu laten plaatsen op het deshbord, speciaal voor (toen nog Garmin 2610) en voor de acculader. Ik rij dagelijks en met deze koude dagen zet ik 'm ook dagelijks op de druppellader. Als het minder koud is 1 'a 2 maal per week. Gemak dient de mens, dus stopcontact lijkt mij geen probleem.

Gr, Ralph
Mvg, Ralph Romein

Afbeelding
Inspector Gadget

Goed, de boodschap is wel duidelijk, denk ik;
Zit er op je fiets een aansluiting (op je dashboard of links onderaan nabij je zadel) dan zal die 9-van-de-10 keer een permanente 12 volt-aansluiting zijn, en prima om een druppellader of acculader op aan te sluiten.
Althans bij de R1100RT (zowel dashboard alsook links onderaan zijn permanent 12 volt), de R850RT en de R1150RT (die heeft alleen links onderaan een aansluiting (soms dubbele) naar wat ik begrepen heb).

Wil je een advertentievrije ervaring? Registreer of log in en geniet van een advertentie-vrije omgeving!

• Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht

Terug naar “Accu & Opladers”