Mariecke schreef: 24 sep 2017, 14:01
Wat voor concessies bedoelt u? Staal is staal en omdat er Wunderlich/Touratech op staat mag ik 100 euro meer betalen? Bij mijn valpartij en aanrijding heeft de beugel zijn werk prima gedaan, precies waar deze voor bedoelt is.
Nee, echt niet.
Staal is een (te) algemene benaming en je hebt wel degelijk verschillen daarin, absoluut.
Voor (goede/professionele) valbeugels worden materialen gebruikt die stabiel zijn (en blijven), de juiste hardheid en toch voldoende veerkracht hebben. Daar zijn zelfs specialistische bedrijven en experts die niets anders doen, don't ask my why I know.
Ik wil hier geen verdere discussie oprakelen, maar de overheidsbeugels van de 1200RT zijn heel erg goed bleek uit diverse testen.
En die van Touratech ook.
Zo ook degene van ZTechnik alleen was de beschermingsgraad wat erg laag.
En die van Wunderlich helaas wat matig.
Let wel, ik praat hier primair over samenstelling, dus of de beugel zelf zal vervormen, afscheuren of helemaal niet vervormd en de krachten doorgeeft aan het frame e.d (het laatste wil je liever niet) en zo een hele reeks aan parameters.
Secundair heb je ook nog meer wat de beschermingsgraad bepaalt, zoals hoeveel afscherming van het gebied wat je wilt beschermen.
Zodat je desondanks een crash toch kunt vervolgen. Of dat je schade-beperking doet van (bijvoorbeeld) kostbare onderdelen.
Het is echt een wereld apart, het is geen "steigerpijp buigen & aan elkaar lassen" wat dat betreft.
(waarmee ik verder ook niets mee wil impliceren over iets of iemand)
Over degene van eBai, Polen et al kan ik niets zeggen, die zijn niet getest noch beoordeeld.
Maar als ze jou bevallen, prima toch?
Ik zou wel adviseren na een val, afhankelijk van de omstandigheden, de lasnaden te laten inspecteren.
(Röntgen & ultrasoon is misschien wat overdreven maar dat is wel wat de professionals doen).
En hou de roest in de gaten, elk teken van roest kán een indicatie zijn dat het materiaal niet stabiel (genoeg) is en dus tijdig volledig vervangen moet worden. Dat bemerk je helaas vaak pas dan bij een crash waarbij de valbeugels niet vervormen maar afbreken en die breek-punten niet afgescheurd zijn maar juist als het ware verpulverd, brokkelige vlakken. Dan is het materiaal bros geworden na verloop van tijd.