Michelin of Metzeler

Ervaringen met banden, velgen en grip.

Moderator: RT_Patrick

Gesloten
fotobiker

Michelin of Metzeler

Ongelezen bericht door fotobiker »

Toen ik mijn R850Rt kocht, had hij voor en achter Road Pilot van Michelin. De voorband was na een tijdje aan vervanging toe, en achter reed ik lek. Na wat speurwerk koos ik voor de Roadtec Z6 van Metzeler. En daar ben ik heel blij mee. De Roadtec stuurt veel directer en rustiger, dat geeft meer gevoel en vertrouwen. De Road Pilot was veel onrustiger, vooral als het wegdek iets minder was en in de bochten. Mijn keus is dus, met overtuiging; Metzeler.
moh_fan
Type: R1200RT/LC
Land: NL
Woonplaats of omgeving: N-Br

Re: Michelin of Metzeler

Ongelezen bericht door moh_fan »

Kies een volgende keer eens voor Michelin Pilot Road II of Dunlop RoadSmart.
Da's toch weer een klasse apart...
AfbeeldingAfbeeldingAfbeelding
R1150RT - R1200RT '07 / '08 / '11 / '15
--- Lid BMW MC Vlaanderen ---
Roadrunner

Ongelezen bericht door Roadrunner »

Ik heb altijd een beetje mijn bedenkingen als wordt geconstateerd dat een ander type nieuwe banden beter blijkt te voldoen als de versleten banden die er van de motor af komen. Zeer waarschijnljk zou die conclusie ook zijn getrokken als er opnieuw banden van het oude type zouden zijn gemonteerd. Waarmee overigens niet is gezegd dat alle banden gelijk zijn.

Tom.
Baird
2024
2024
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: R1200GS LC
Woonplaats of omgeving: Baronie van Breda

Ongelezen bericht door Baird »

Ik ga helemaal met Tom mee........

[groet]
Met vriendelijke motorgroet
BeRT

R1200GS LC
R25 (1951)
GPSMAP 276Cx
Volvo XC40 T5 Recharge Inscription

ooit:
Jawa CZ 150, Yamaha XS750, R80ST, R1100RT, R1150RT (2x). 500k+ km
Dave

Ongelezen bericht door Dave »

Moi aussi...

Ben inderdaad van Macadam's afgekomen toen ik de motor kocht en was maar wat blij met de Z6'en die er toen onder werden gelegd. Toch ga ik de volgende keer andere banden proberen, om te zien wat het verschil daadwerkelijk is. Voor zover ik me de versheid van de Z6 kan herinneren op dat moment natuurlijk.
braba

Ongelezen bericht door braba »

In de laatste bandentest (motorplus 2009) voor sport tourbanden was de nummer 1 allround (nat en droog) de nieuwe Dunlop roadsmart (1e plaats droog en 2e plaats nat) op de tweede plaats zat de Michelin Pilot road 2 ( 2e plaats droog en 1e plaats nat). De rest volgde op respectable afstand. Nu is er een nieuwe Bridgestone BT 23 en het komende jaar kan de ranking zomaar anders uitvallen. Maar de Metzeler Z6 en zijn zusje de Pirelli Diablo strada zijn inmiddels gepasseerd door de concurentie.

Testen zegt natuurlijk alleen iets over de kwaliteit in verhouding tot de prestatie. Maar zegt niets over het gevoelsmatige kant van de rijder zelf ;) anders reden we allemaal op dezelfde banden.

Ik rijdt tot volle tevredenheid op de Michelins maar ik kies bewust voor een licht sturende band met optimale natweer kwaliteiten als hele jaardoorrijder _004
Bob The Builder

Ongelezen bericht door Bob The Builder »

Ik reed met Metzeler en heb nu vooraan een Bridgestone zitten... en om eerlijk te zijn, het enige verschil dat ik voel is dat ik niet langer met een kale band aan het rijden ben ;)
sanderh

Ongelezen bericht door sanderh »

Ik kon zo snel niets vinden over slijtvastheid van de band. Natuurlijk zijn rij eigenschappen en veiligheid erg belangrijk, maar vanwege die 4-kante band die altijd ontstaat is de slijtvastheid ook wel interessant om te weten.
Voor de auto kies ik altijd Michelin, maar wat is voor de motor een goede keus?
HansD
Type: R1200RT/LC
Woonplaats of omgeving: Rotterdam

Ongelezen bericht door HansD »

braba schreef:Ik rijdt tot volle tevredenheid op de Michelins maar ik kies bewust voor een licht sturende band met optimale natweer kwaliteiten als hele jaardoorrijder _004
Ik ben ook zo'n hele jaardoorrijder en heb normaal niet veel gevoel voor de wegligging van mijn RT. Maar ik vind de Michelins merkbaar beter in de regen.
Hans
fotobiker

Ongelezen bericht door fotobiker »

Roadrunner schreef:Ik heb altijd een beetje mijn bedenkingen als wordt geconstateerd dat een ander type nieuwe banden beter blijkt te voldoen als de versleten banden die er van de motor af komen. Zeer waarschijnljk zou die conclusie ook zijn getrokken als er opnieuw banden van het oude type zouden zijn gemonteerd. Waarmee overigens niet is gezegd dat alle banden gelijk zijn.

Tom.
Daar kan ik weinig op afdingen. Mijn voorband was inderdaad bijna op, dus dat zijn appels en peren. Mijn achterband,d ie ik lek reed, was nog vrijwel nieuw _003 .
Deze bandenwissel was een paar jaar geleden, inmiddels hebben alle genoemde merken nieuwe versies uitgebracht en die zijn allicht beter dan de oude.

Voor een deel berust alles ook op gevoel, dat is natuurlijk subjectief als de pest. En dan kan voor ieder een andere band beter aanvoelen en zien we zo veel verschillende voorkeuren en ervaringsverhalen. En die zijn niet alleen leuk om te lezen, ook bron van discussie. De recente test waarover werd gesproken, die ken ik nog niet. In de tijd van mijn bandenwissel was er een nieuwe test in Duitsland gedaan, daarbij was Metzeler de winnaar. Maar dat kan nu dus anders zijn, begrijp ik.
WilBike

Ongelezen bericht door WilBike »

Tot voor enkele jaren zweerde ik bij Metzeler tot ik een BT20 van Bridgestone had (nieuwe motor vanuit fabriek). Deze band gaf me een veel stabieler gevoel in natte, koude weersomstandigheden. Bij een bandenwissel liet ik Michelin Pilot II monteren en naar mijn gevoel is deze band het beste wat ik ooit had. Hij heeft ondertussen meer dan 8000 km en ziet er nog erg goed uit. Ook het sturen, droog of nat gaat me beter af omdat de rijlijn quasi ongewijzigd blijft. Alleen in de regen kan bij vlot vertrek een lichte wielspin ontstaan maar dit zal wel aan mij liggen denk ik (of aan de hardere component in het midden van de band :twisted: )...
Het valt inderdaad wel erg op dat de Conti's en Michelins van een modernere generatie zijn en er dus werk is bij Metzeler, maar dit komt er heus wel aan hoor !

Motorgroeten _004
Wilbike
Strait

Ongelezen bericht door Strait »

Kocht ooit een keer een K75RT met bijna nieuwe Metzlers erop, toen ze aan vervanging Michelin laten plaatsen.
Nu kun je met een K75 al behoorlijk gek doen maar met die Michelins erop was het helemaal pretmachientje.

Heb nu een R1100RT (sinds kort) voorzien van Michelin en moet zeggen dat het beter rijd als de motor van een kameraad van me die Metzlers had.
Is ex-politieagent en zijn collega's motoragenten !! hebben hem aangeraden in ieder geval geen Metzler meer onder zijn BMW te kopen.
Heb toen voor ik deze R1100RT kocht proefgereden op een exemplaar met Bridgestone was ook niet verkeerd.

Wil je mijn bescheiden mening dan zou ik gaan voor de Michelin Pilot maar goed,
voor iedereen is het gebruik van rubbertjes natuurlijk ook persoonlijk.... :$ :O
beamer1200rt
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: R1200GS 2004
Woonplaats of omgeving: Zeist

Ongelezen bericht door beamer1200rt »

Op mijn vorige 1200RT zaten Michelins. Op mijn huidige Metzelers. Ik heb over beide geen klachten. Wel opmerkingen. De Michelins vond ik meer lawaai maken en de motor moet je met Michelins wat meer "tegenhouden" anders valt ie te veel de bocht in.

Een paar weken geleden heb ik met een andere 1200RT van de dealer gereden (zelfde specs als de mijne) met Michelins. Zelfde verhaal. (Ook zelfde bandenspanning.)

Daarom een lichte voorkeur voor Metzelers, omdat ze stiller zijn en neutraler sturen.
Motorverleden: 2009 R12000RT, 2005 R1200RT, 2003 R1150RT, 2001 R1150RT, 2000 R1150GS, 1997 R1100RT, 1997 K1100LT, 1996 K75
Bostich10

Ongelezen bericht door Bostich10 »

beamer1200rt schreef:Op mijn vorige 1200RT zaten Michelins. Op mijn huidige Metzelers. Ik heb over beide geen klachten. Wel opmerkingen. De Michelins vond ik meer lawaai maken en de motor moet je met Michelins wat meer "tegenhouden" anders valt ie te veel de bocht in.

Een paar weken geleden heb ik met een andere 1200RT van de dealer gereden (zelfde specs als de mijne) met Michelins. Zelfde verhaal. (Ook zelfde bandenspanning.)

Daarom een lichte voorkeur voor Metzelers, omdat ze stiller zijn en neutraler sturen.
Voor wat het waard is: Ik heb dezeflde ervaring.
Had op mijn -1150- ook eerst Michelins (PR2) ben toen ook overgestapt naar Metzelers. Nu met de -1200- had ik BT's, daarna Michelins, en nu toch weer Metzelers.
Allemaal prima banden, niet echt iets mis mee, maar persoonlijk vind ik Metzeler net dat kleine beetje hebben. Heb wel nog even aan Conti gedacht, maar toch maar niet gedaan.

Groet,
B10

Wil je een advertentievrije ervaring? Registreer of log in en geniet van een advertentie-vrije omgeving!

Gesloten
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht

Terug naar “Banden & Wielen”