HELP - Afgebroken tapeinden uitlaatspruitstuk

Alle overige technische zaken.

Moderator: RT_Patrick

Gesloten
dave-R850R

HELP - Afgebroken tapeinden uitlaatspruitstuk

Ongelezen bericht door dave-R850R »

Hallo allemaal,

Ik heb sinds afgelopen weekend een kleine uitdaging met de linker cilinderkop van mijn R850R uit '95. De koppakking van de rechter cilinder was lek (was nog van het oude type). Afgelopen week alle tapeinden en moertjes dagelijks in de kruipolie gezet en alle onderdelen in huis gehaald.

Afgelopen zaterdag met frisse moet begonnen met het losmaken van de uitlaat. Van de rechter cilinder kwamen de tapeinden gewoon los maar aan de linker kant braken de tapeinden allemaal af, net achter de flens. _002

Er steekt nog ongeveer 1,5cm van de tapeinden uit de kop, maar de draad is zo slecht dat ik er geen 2 moertjes meer op kan draaien. Met een griptang is ook geen optie, aangezien die alleen maar tordeerd en van het tapeind afschiet.

Ik heb gehoord dat uitboren redelijk riskant is aangezien de oliekanalen vlak langs de gaten van de tapeinden lopen. Dus voor deze optie voel ik eigenlijk niet zo veel.

Misschien zijn er hier nog een paar mac-gyvers die mij wat aanwijzingen, advies en tips kunnen geven. _001

Alvast bedankt, Dave

(P.S. de koppakking aan de rechterkant was gelukkig in 3 uur vervangen _004 )
Kees BMW

Re: HELP - Afgebroken tapeinden uitlaatspruitstuk

Ongelezen bericht door Kees BMW »

Hallo

Ik zou proberen als er nog draad op zit een moer er op te draaien met een nicroma electrode 2,5mm deze vast te lassen.en dan proberen uit te draaien,en zo nu dan als het wat zwaar draaid de moer even op zijn kop te slaan met een hamer,en het tapeind heen en weer draaien los en vast.Als de draad beschadigd is even een snijmoer gebruiken moet lukken.

Succes.
Kees BMW
BRS07
Type: R1250RT
Bijz: Geheel eigen ontwerp 1250 RT
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Randstad

Ongelezen bericht door BRS07 »

Probeer er in een keer een (goede) griptang goed recht en stevig erop te zetten. Stook met een goede fohn of liever een brandertje, niet het tapeind warm maar de omgeving waar hij inzit. En nu komt het waarom men bouten en tapeinden afbreekt! Als de omgeving echt goed warm is oefen dan een constante kracht uit op de griptang dus beslist niet steeds meer kracht gaan uitoefenen maar een en de zelfde kracht houden. Ik durf te garanderen dat in 90% van alle gevallen de bout of het tapeind na een 10 - 20 seconden loskomt. Hij zal pas breken bij teveel kracht. Maar door een vorm van torsie zal hij loskomen. Is hij na die 20 seconden niet los dan nogmaals stoken en als hij goed warm is weer een constante kracht uitoefenen op de tang. Deze truc pas ik al een 40 jaar toe en nogmaals het werkt in de meeste gevallen en heb al heel wat collega's met een "open bek" zien staan.

Succes Hans.
Kees BMW

Hallo.

Als je nog voldoende grip hebt lukt het misschien,maar deze af gebroken tapeinden hebben een hoop mensen al heel wat kopzorgen bezorgd.

Succes.
Kees BMW
blittkit

Ongelezen bericht door blittkit »

Hallo,

is mij afgelopen winter ook overkomen, gelukkig maar 1. Bij mij is het gelukt met uitboren. Begonnen met 3mm boor en zo steeds een 1/2 mm groter. totdat alleen de draadgangen nog in de kop zaten.
Deze verwijderd met een tap. Nou had ik wel geluk dat ik redelijk in het midden zat te boren. Je verneemt wel dat de tapeind niet tot het einde ingdraaid is, er bevind zich nog loze ruimte achter het tapeind.
Ik hoop dat er wat aan hebt en met wat geduld gaat het jou ook zeker lukken.

succes Hans
Inspector Gadget

Ongelezen bericht door Inspector Gadget »

Ik wil een nieuwe (ander merk) demper monteren en ondertussen ook nieuwe (ruimere) bochten gescored.

Als ik het goed begrepen heb zal de demper de nodige uitdaging geven (Clymer boek geeft aan dat je beter demper en bochten in z'n geheel kunt loshalen) maar het spruitstuk is helemaal een "gevaar-zone" qua los-halen.
Denk dat ik alleen de demper doe, en de dealer mag de bochten doen ;)
dave-R850R

Ongelezen bericht door dave-R850R »

Bedankt voor alle adviezen. [welkom]

Het eindresultaat is, zei het na een aantal uren freubelen en de nodige kracht termen, gelukkig positief uitgevallen. _004

Ik heb uiteindelijk 2 van de 3 tapeinden los kunnen krijgen door de kop eerst goed warm te maken met de verffaun to een graad of 140 een daarna een moer op het laatste stukje tapeinden te lassen. Met voorzichtig draaien kwamen er uiteindelijk 2 los.

De laatste, net de gene die dicht langs de oliekanalen loopt, brak helaas helemaal af. Oia
Dus heel voorzichtig begonnen met uitboren. Eerst met 3,5mm n daarna 4,5 mm. Toen met een linker tap geprobeerd om het laatste stukje er uit te draaien, maar ook dit werkte niet. (gelukkig net niet afgebroken.

Uiteindelijk maar door gegaan met uitboren tot 6,5mm en daarna begonnen om met een M8 tap de draad opnieuw te tappen. Gelukkig werkte dit wel en na een dag klooien is alles weer tip top.

Ben nu net klaar met het terug plaatsen van de kop. Nu alleen nog de uitlaten er op en de rest van de lossen spulletjes terug bouwen. Met een beetje geluk kan hij van het weekend weer rijden. :lol:

Groetjes, Dave
Kees BMW

hallo.

Mooi dat je het gelukt is je had de cilinderkop eraf dat scheelt natuurlijk.

Succes.
Kees BMW

Wil je een advertentievrije ervaring? Registreer of log in en geniet van een advertentie-vrije omgeving!

Gesloten
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht

Terug naar “Overige Techniek & Mechanica”