
De

Wat zijn jullie ervaringen t.o.v. een Twin Spark?
Alvast bedankt.

Moderator: RT_Patrick
Daarom heb ik in 2005 ook voor een Twin Spark gekozen,ik kwam van een R 1100 RT af.Toen ik op de Twin Spark stapte leek het wel of het een 4 cil was zo soepel liep dat.Gurbe schreef:Verschil is dat hij in mijn beleving iets soepeler loopt.
Misschien minder snel last van KFR, maar daar had ik op mijn 1100 ook geen last van.
staat op de RT facebook pagina een twinspark te koop, misschien is't wat
+1Ton1959 schreef:Ik ben tevreden met één vonkende bougie per kant. Om het verschil te ervaren zou je moeten rijden met beide . Een goed afgestelde motor doet wonderen zeg ik altijd.
Dat jij tevreden bent één vonkende bougie zegt helemaal niets: volledig andere motor op het boxer-concept na, is dus appels met peren vergelijken, mijn motormaaier doet het ook prima op 1 bougie.Ton1959 schreef:Ik ben tevreden met één vonkende bougie per kant. Om het verschil te ervaren zou je moeten rijden met beide . Een goed afgestelde motor doet wonderen zeg ik altijd.
Mij zegt het heel veel. Toen ik hier in het begin op het forum kwam was KFR schijnbaar een probleem van single spark motoren. Dit verhaal bleek voor een groot gedeelte onzin te zijn aangezien mensen met twinspark motoren ook deze problemen hadden. Er werd gezegd dat je allerlei hulpmiddeltjes nodig had om de boxer KFR vrij te laten lopen en ook dat bleek overdreven. Die 1150 is niet zoveel anders dan de R1100R en ik verwacht niet dat die 50cc meer de motor zoveel slechter laat lopen. En dat je dus persee een twinspark moet hebben. Volgens mij vergelijk ik dus geen appels met peren.Baird schreef:Dat jij tevreden bent één vonkende bougie zegt helemaal niets: volledig andere motor op het boxer-concept na, is dus appels met peren vergelijken, mijn motormaaier doet het ook prima op 1 bougie.Ton1959 schreef:Ik ben tevreden met één vonkende bougie per kant. Om het verschil te ervaren zou je moeten rijden met beide . Een goed afgestelde motor doet wonderen zeg ik altijd.
Goed afstellen is een eisen dus logisch, meer niet.
De 1200 is een veel nieuwere motor maar de R1150 is nou niet echt veel vernieuwd of verbeterd motorisch t.o.v van de R1100R. En inderdaad ze hebben er op een gegeven moment een bougie bijgezet. Maar om te weten of het verschil zo gigantisch is blijft een keer proefrijden toch wel een goed idee om te zien of het echt zo'n verbetering is.Baird schreef:Iedere generatie motoren moet weer aan nieuwe eisen voldoen vwb milieu, geluid maar ook gewenste prestaties door de fabrikant etc. Daar zul je dus als ontwerper steeds iets mee moeten doen om primair een goedkeuring te ontvangen om de straat op te mogen. De R1100 van 1993 en de R1200 van 2017 zijn allebei boxermotoren maar daar houdt de overeenkomst ook ongeveer op.
Vanuit monteurs-oogpunt is correct afstellen nog steeds een must en is in de loop van de tijd niet anders geworden, vanuit engineering-oogpunt is het een ander blok en zul je dus met oplossingen moeten komen om weer een goed resultaat te behalen. Heel lang is 1 bougie genoeg geweest voor onze motorfietsjes, toen kwamen er o.a. 2 bougies per cilinder om op dat moment binnen de gestelde eisen weer een goed draaiend blok te krijgen. Zo zie je dus steeds technische aanpassingen aan veranderende eisen.
Inmiddels halen we voor straat gebruik ongeveer 2 x zoveel vermogen uit hetzelfde slagvolume als 30/40 jaar geleden, met hetzelfde brandstofverbruik in kilo's en met veel betere uitlaatgasemissies, en geloof me dat dat niet alleen aan goed afstellen ligt.
Als je de geschiedenis in duikt van verbrandingsmotoren zie je bijvoorbeeld dat in WO I er al vliegtuigmotoren waren met 4 kleppen per cilinder etc, er is dus al een heleboel bedacht in de afgelopen eeuw maar dat gaat te ver voor hier.
Dit is dus zeker niet juist moderner betekend niet automatisch beter.doov650 schreef:Altijd voor de meest moderne techniek gaan. Dat is een no brainer.
Twinspark dus !
Natuurlijk wel. Ik spreek uit ervaring.Ton1959 schreef:Dit is dus zeker niet juist moderner betekend niet automatisch beter.doov650 schreef:Altijd voor de meest moderne techniek gaan. Dat is een no brainer.
Twinspark dus !
Ik speek ook uit ervaring. Maar bij mij is het vooral veel ervaring in de werkplaats van de garage en met het sleutelen thuis aan motoren.doov650 schreef:Natuurlijk wel. Ik spreek uit ervaring.Ton1959 schreef:Dit is dus zeker niet juist moderner betekend niet automatisch beter.doov650 schreef:Altijd voor de meest moderne techniek gaan. Dat is een no brainer.
Twinspark dus !
Ik heb nu mijn 4e RT.
Koop een nieuwe zodra de volgende editie op de markt is.
En elke keer is de verse zo veel beter dan de vorige.
En echt zo veel ,dat het bijna niet te geloven is.
En dat moet ook wel, anders laten wij kopers ons niet verleiden om iets nieuws aan te schaffen.
Hulde aan de ingenieurs.
En de marketeers natuurlijk, want die kunnen er ook wat van.
I rest my case ........Ton1959 schreef:Ik speek ook uit ervaring. Maar bij mij is het vooral veel ervaring in de werkplaats van de garage en met het sleutelen thuis aan motoren.doov650 schreef:Natuurlijk wel. Ik spreek uit ervaring.Ton1959 schreef:Dit is dus zeker niet juist moderner betekend niet automatisch beter.doov650 schreef:Altijd voor de meest moderne techniek gaan. Dat is een no brainer.
Twinspark dus !
Ik heb nu mijn 4e RT.
Koop een nieuwe zodra de volgende editie op de markt is.
En elke keer is de verse zo veel beter dan de vorige.
En echt zo veel ,dat het bijna niet te geloven is.
En dat moet ook wel, anders laten wij kopers ons niet verleiden om iets nieuws aan te schaffen.
Hulde aan de ingenieurs.
En de marketeers natuurlijk, want die kunnen er ook wat van.
Zucht.....I rest my case ........
pfff eindelijk duidelijk.. -top- -top-strik schreef:Zucht.....I rest my case ........![]()
Maar heb je ook een R1150RT twinspark gereden? Ik ben benieuwd of er een gigantisch verschil zit tussen die twee. DE GS1200 is zonder meer een heel ander blok dan de 1150. Ik blijf erbij dat je met beide gereden moet hebben om ze te kunnen vergelijken. Ik heb op het forum hier al gelezen over KFR problemen bij bijna elk type ook twinspark modellen.Paultje schreef:IK heb een rt1150 singlespark gereden in 2002 nieuw uit het krat, liep niet verkeerd, alleen in de stad en bij constante snelheid in de lagere regionen kon het echt beter! brisk bougie's, perfect afstellen, de BMW dealer uit Rijen kreeg hem niet beter.
Ik heb ermee leren leven, maar mijn volgende een GS1200 Adventure, nieuw aangeschaft, liep echt een stuk fijner die 2e bougie heeft wel degelijk een meerwaarde! niks konstant fahrrückelen meer, gewoon netjes lopen bij deellast.
Later een gewone GS1200 aangeschaft, en dat was ook van meet af aan goed, mijn huidige RT1200 DOHC idem.
Gevoelsmatig is die 2e bougie een grotere verbetering dan die dubbele nokkenas.
Niks tunen, dat is niet nodig bij een moderne machine. wel perfect afstellen.
Wel lees ik dat er meningen zijn van mensen die geen ervaring hebben met de 1150 en 1200 blokken.
Er wordt dan vaak gefilosofeerd, ongefundeerde uitspraken gedaan.
Ook een merk als Ducati die zoals BMW een grote boring, en dus een groot zuigeroppervlak hebben, zijn de laatste jaren ook op dual spark overgestapt.
En niet voor niks, de gasreactie is levendiger, beter oppakken vanuit deellast, rustiger draaien bij constante toeren.
Ik geef toe dat er ook best wel veranderingen worden toegepast welke geen verbetering tot resultaat hebben.
Thanx! zie mijn opmerking va 27 feb 2017, 10:36: Kopen en rijden!Bert M schreef:Zoveel mensen, zoveel meningen!
Maar graag wel inhoudelijk blijven reageren. Want van "zuchten" en "duimpjes" wordt de topic-starter niet wijzer!
Bert M
Moderator
Uitgaande van het bovenstaande kun je je toch niet verkocht hebben?Enfin, vandaag een uitgebreide proefrit gemaakt op deNog nooit eerder op een boxer gereden, maar het was heerlijk
Met nog 1 streepje brandstof op de meter maar teruggereden en de deal maar rondgemaakt :mrgreen:
En nu maar hopen dat ik er goed aan heb gedaan.
Wil je een advertentievrije ervaring? Registreer of log in en geniet van een advertentie-vrije omgeving!