Achterremschijf vervangen

Alles over remmen, ABS-problemen en ervaringen.

Moderator: RT_Patrick

Gesloten
Frank DaVinci

Achterremschijf vervangen

Ongelezen bericht door Frank DaVinci »

Hallo mede RT-rijders,

ik moet de achterremschijf van mijn R1100RT vervangen. Nieuwe schijf en blokjes zijn al in huis. Achterwiel is al verwijders. Nu alleen (?) nog de twee inbusboutjes van de remschijf losdraaien. Volgens het werkplaatshandboek moet je deze verhitten tot 120°C en dan losdraaien.

Tot zover de theorie.

De eerste bout met de brander verhit. Volledig doorgewarmd. Inbussleutel er goed ingestoken en losdraaien maar. Geen beweging in te krijgen! Tik met de hamer om de bout te laten schrikken. Brander er nog even op. Nog een keer draaien ... zeskant gat is nu rond.

Wat doe ik verkeerd?
Hoe krijg ik de bout er nu een beetje handig uit?

Heb van nood de boel nu eerst in de kruipolie staan. Doet volgens mij niks vanwege de loctite, maar goed.

Alle hulp is welkom!

Frank
vioma

Re: Achterremschijf vervangen

Ongelezen bericht door vioma »

Volgens mij doe je niets verkeerd ,maar zitten die dingen erg vast. _002 _003
Ik heb speciale doppen met linkse draad voor dolgedraaide inbussen ,maar als ze zo vast zitten wil dat ook niet denk ik.
Voorzichtig doorboren met een bv 6 of 7 mm en er een iets dikkere (dan het gat) inbus sleutel in tikken.
Als dat ook niet wil voorzichtig verder opboren tot alleen de draad van de bout er nog in zit en dan de draad eruit frummelen met een schroevendraaier of zo. Boor wel precies in het midden !! succes
gr peter
Beamietoo

Ongelezen bericht door Beamietoo »

Wat vaak fout gaat is al je alleen op de bout warmte concentreert dan zal ie uitzetten en zou het nog meer vastzitten en de situatie verder verergen. Beter is de warmte om de bout heen in een draaiende beweging op te zetten. Dat maakt de loctite toch week en zou het beter moeten lukken. Bij verder koppigheid van een vaste bout pak de impact driver en slaan. Meestal lukt dat zonder beschading op de kop. Nu in jouw situatie als er genoeg vlees nog op de kop zit een visegrip na verhitting proberen. Anders moet je toch boren met een bankboor. Ga een klein piloot gaat maken tot onder de kop en daarna met een boor iets kleiner dan de diameter van de schroefdraad. Als de restant dun genoeg is dan is het mogelijk om de huls uit te draaien / of pulleken zonder beschadiging. Als laatste de draad opschonen met de juiste schroeftap.

Succes,
Kenny
Frank DaVinci

Hoi,

nu heb ik toch een verdere vraag:
Wat is een visgrip?
Is dan een tang?

Misschien ten overvloede:
de kop van de bout is verzonden in de draagplaat van de remschijf en ABS-ring. Ik kan er dus geen tang op zetten.

Dat van dat verwarmen is een goede ... . Ik heb inderdaad de bout hoodzakelijk verwarmd en de omgeving niet teveel. Kan dat trouwens geen kwaad (lagers, dichtingen)?

Groeten,
Frank
Frank DaVinci

Het is gelukt !!!!!!!!! :D

hier een 'update': de schijf is eraf.

Het was een combinatie van twee tips:
1. Niet de bout heet stoken, maar de omgeving.
2. Als de imbus dolgedraaid is, sla er dan een torx bit in.

Zo gezegd zo gedaan.

Eerste bout:
T35 erin geramd, heet gestookt, en half losgedraaid.
(Toen was de loctite alweer te taai en draaide de kop weer dol.) _002
T40 erin gedreund, heet gestookt. Tijdens het losdraaien ook stoken et voila! Eruit.

Moet wel goed heet zijn voor de gebruikt loctite! (

Tweede bout:
Goed heet, eerst T35, toen T40 en daarna T45.
Na enig prutswerk eruit!

Gewoon een kwestie van iets minder voorzichtig heetstoken ... :roll: .

Maandag eerst nieuwe bouten halen.

Voor iedereen die me heeft geholpen: bedankt! _004
Paul cr

Ongelezen bericht door Paul cr »

PPPFfffff, goed te lezen dat het je gelukt is !
Zoiets "simpels" als "ff een bout losdraaien" kan je dus een paar uur klooien kosten. _002

Over het algemeen zijn loctite's bestand tegen temp. tot 150 graden. Je zult dus ff tot boven die temperatuur moeten komen. Dan gaat de verbinding "kapot" (ook als de verbinding weer is afgekoeld).
Loctite heeft ook 8040 in het programma. Dit is eigenlijk het tegenovergestelde van heetstoken: een spuitbus waarmee je de bout bespuit en zo afkoelt tot -40 graden. De koudeschok breekt corrosie en/of loctite.
Frank DaVinci

Hierbij een update over de nieuwe bouten.

Zoals de meesten wel weten kun je via websites als maxbmwmotorcylces.com achter de BMW onderdeelnummers komen. Alleen ... niet alle onderdelen hebben een nummer. BMW verkoopt het liefste een remschijf-assy, zijnde de draagplaat (hub) en de feitelijke schijf (disc). :O

De hub zit met twee bouten 34 21 233 0021 op de naaf. Deze moet los, anders kun je de schijf niet vervangen.
Deze bouten kan de dealer bestellen en vaak zijn ze ook op voorraad.
(Het zijn trouwens 'gewone' M8x20 bouten van 8.8 kwaliteit met een verzonken kop. Wel zit er een loctite op.)

De ABS ring (uit voorzorg verwijderd bij het heetstoken) zit met vijf kleine bouten 34 51 231 4936 op de hub.
Deze bouten kan de dealer bestellen en waren in Enschede niet op voorraad.
(Ook dit zijn 'gewone' M5x12 bouten van 8.8 kwaliteit met een verzonken kop.)

De disc zit met vijf bouten op de hub. Het is lastig om hier een partnumber voor te vinden, zelfs maxbmwmotorcylces.com geeft geen antwoord. De dealer vertelde in eerste instantie dat deze bouten niet geleverd kunnen worden. Na wat doorvragen zou er misschien wel een alternatief zijn, maar dat moets nagekeken worden. "Of er haast mee is?" :?: Nou dat niet, maar omdat ik het gevoel had ze tot last te zijn, heb ik gezegd wel even verder te kijken ... .
Via het web gezocht en motorworks.co.uk geeft wat bouttypen aan, onder andere de BRA31275 en BRA31028. Omdat ik graag in Nederland blijf, heb ik via knalpot.nl de bouten besteld. Het onderdeelnummer weet ik nog niet, maar dit volgt nog.

O ja, waarom nieuwe bouten??

Die twee van de hub op de naaf heb ik met een torx echt wel gemoerd. :oops:
Die 5 van de ABS ring zijn nog maar 3 bruikbare; de andere twee zijn niet meer fris genoeg om terug te zetten.
Die 5 van de disc op de hub zijn nog maar 3 bruikbare; de andere twee zijn uitgeboord. _003
Al met al besloten om gewoon 12 nieuwe bouten te gaan gebruiken!

Morgen krijg ik de bouten via de post!
Zaterdag weer rijden!

Groeten,
Frank
PaulRS

Ongelezen bericht door PaulRS »

Hoi.

Die 2 verzonken bouten die de schijf tegen de eindaandrijving houden zet ik nooit vast met Loctite, liever nog een likje vet.
Dat wordt verder vastgezet met de 4 wielbouten met 105 Nm, dat blijft wel zitten.

Bij die 5 bouten tussen de disk en hub, (schijf en hart, neem ik aan?) daar ben ik het even kwijt, dat is toch een klinknagel bevestiging?
Dat is 1 geheel.

Groeten, Paul.
Geht net, gibbet net.
Frank DaVinci

Hoi Paul,

Disc en hub, inderdaad schijf en hart. Het zijn bij mij bouten. Ik denk trouwens bij alle R1100RT achterremschijven.

Ik heb inmiddels ook de onderdeelnummers van deze bouten: 33 17 77 09205. Deze hebben standaard een loctite stip.
Bij de knalpot staat er een extra 1 achter, dat hebben ze bij meerdere onderdelen. De bouten hebben trouwens een torx in plaats van inbus. Lijkt me handig de volgende keer. ;)

De twee bouten van de hub aan de naaf hebben ook een loctite stip. Ik denk erover om deze eraf te halen.

Totale kosten van 12 bouten (2+5+5): EURO 14.70 incl BTW en porto.

Vandaag de hub ontdaan van de verf, vanavond even spuiten. zo duurt het wel langer voordat ik kan rijden, maar ach nu kan ik het goed doen. 't Is trouwens toch geen super weer.

Frank
PaulRS

Ongelezen bericht door PaulRS »

Hoi.

Ik weet niet beter dan het hart en schijf is 1 geheel, genageld.

Volgens mijn onderdelenlijst is het ook 1 p/n.

Groeten, Paul.
Geht net, gibbet net.
Stingray

Ongelezen bericht door Stingray »

Nou, ik dacht dat doe ik ook wel even bij mijn achterremschijf. Bij de tech dag bleek mijn schijf wel heel erg dun. (3.8mm ipv de norm 4.5mm. :( )

Dus remschijf besteld voor 110 euro en vandaag getracht de schijf te vervangen. Je leest het goed getracht, ja.

Wiel eruit, remklauw los. so far so good.....

T40 bitje, in het verleng stuk en even verhitten met stripper en........ Past niet.... bithouder te breed. Ach ja, it's never easy, toch?? Een licht gevoel van teleurstelling overvalt me.

Damn... dan maar de 1/4" verlengstuk, verloop naar 1/2", verhitten en.......... ja hij draait. Oh nee toch niet ......het is mijn verloop van 1/4" naar 3/8" die afbreekt. Ik begin langzaam te balen.. _003 _003 _003

Dan maar met torx (haakse sleutel) sleutel.Weer een beetje verhitten, maar ook die breekt. Ik ben nu werkelijk woest... :twisted: :twisted: :twisted:

Ik koel even af en verzin wat het nu in vredesnaam kan zijn.
voorlopige conclusie is (na lezen van dit draadje: niet genoeg (rondom) verwarmd.

Ik heb bij Keulen Automaterialen nu een T40 bit van 100mm besteld die zonder verloop op de 1/2" past. Zodat ik direct op de sleutel kracht kan zetten ( en natuurlijk de kapotte verloop en torx slutel maar dat terzijde)

Komt morgen binnen en hopelijk dat het vrijdag nu wel gaat lukken. Ik zal de tips in dit topic beter ter harte nemen en langer en meer rondom verwarmen.

Verder tips zijn welkom en de einduitslag volgt.
Laatst gewijzigd door Stingray op 26 mei 2010, 21:59, 1 keer totaal gewijzigd.
Benji
Type: R1150RT
Land: België
Woonplaats of omgeving: Limburg

Ongelezen bericht door Benji »

Heb niets warm gestookt, wel een tork dop 1/2 duims op ratel gezet en gewoon losgedraaid. Nadien schroefdraad opgezuiverd met tap en nieuwe boutjes gemonteerd.
Motorrijden is meer dan merk en type. Motorrijden wil je liefst zorgeloos doen ... en met zekerheden qua veiligheid en toekomstverwachting van zo weinig mogelijk kosten.
Stingray

Ongelezen bericht door Stingray »

Zoals mijn wijze opa vroeger al zei:

"Goed gereedschap is het halve werk, jongen"

Blijkt maar weer dat ie gelijk had.

Met een goede lange bit en 1/2", na goed verwarmen allemaal los zonder te breken of zo. Ik kon nu teminste goed kracht zetten.

Alles even schoongemaakt en gemonteerd

Et voila!

Ik kan weer trots zijn op mezelf

Big RT Smile
John Stammers

Ongelezen bericht door John Stammers »

Hallo Allemaal,

Ik moest recent ook mijn achterremschijf vervangen. En ik moet zeggen dat het heel makkelijk ging dankzij al de hulpzame tips hier op het forum. _004

Het nieuwe schijf heb ik bij Motobins(Engels bedrijf) besteld. Zij hadden Grimeca schijven in de aanbieding (83 pond). Schijfschoeven heb ik besteld bij de knalpot (5 stuks) met het partnummer die hier op het forum vermeld is. En de 2 schoeven die het geheel vast maakt aan de motor kon ik bij mijn dealer bestellen.

Schoeven heet maken en los krijgen ging heel makkelijk. De truc hier is, maak ze goed heet. Daarna, de schijfschoeven even heet maken en ze kwamen ook makkelijk los. Nieuwe schijf gemonteerd en het geheel vast gemaakt aan de motor. :D Ik heb trouwens het lijm verwijderd van de 2 schoeven, volgens mij is het niet nodig, ook bij mijn dealer zeiden ze het is onzin want het wordt ook vast gehouden door de 4 wiel bouten.

Even nieuwe remblokken monteren, remklauw vastgemaakt, wiel gemonteerd en Hey Presto! klaar in 1 middag.

Nogmaals bedankt voor al het bruikbaar en nuttig informatie. _004 _004

Gr.

John
Habeve

Ongelezen bericht door Habeve »

John Stammers schreef:Hallo Allemaal,

Ik moest recent ook mijn achterremschijf vervangen. En ik moet zeggen dat het heel makkelijk ging dankzij al de hulpzame tips hier op het forum. _004

Het nieuwe schijf heb ik bij Motobins(Engels bedrijf) besteld. Zij hadden Grimeca schijven in de aanbieding (83 pond). Schijfschoeven heb ik besteld bij de knalpot (5 stuks) met het partnummer die hier op het forum vermeld is. En de 2 schoeven die het geheel vast maakt aan de motor kon ik bij mijn dealer bestellen.

Schoeven heet maken en los krijgen ging heel makkelijk. De truc hier is, maak ze goed heet. Daarna, de schijfschoeven even heet maken en ze kwamen ook makkelijk los. Nieuwe schijf gemonteerd en het geheel vast gemaakt aan de motor. :D Ik heb trouwens het lijm verwijderd van de 2 schoeven, volgens mij is het niet nodig, ook bij mijn dealer zeiden ze het is onzin want het wordt ook vast gehouden door de 4 wiel bouten.

Even nieuwe remblokken monteren, remklauw vastgemaakt, wiel gemonteerd en Hey Presto! klaar in 1 middag.

Nogmaals bedankt voor al het bruikbaar en nuttig informatie. _004 _004

Gr.

John
Kijk hier eens wat er kan gebeuren als je de achterremschijf vervangt;
viewtopic.php?f=59&t=2364
(wel leuk trouwens dat je consequent 'schoeven' ipv 'schroeven' schrijft :$ )

[groet]
-1200-
Harald

Wil je een advertentievrije ervaring? Registreer of log in en geniet van een advertentie-vrije omgeving!

Gesloten
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht

Terug naar “Remmen & ABS”