http://www.anwb.nl/verkeer/veiligheid/k ... veiligheid
Mijn uitslag: 2x fout.
Remweg-vraag en de berm-ongevallen.

Moderator: RT_Patrick
Hier idem wel gezakt maar mijn verzekering heeft nog maar één keer uit hoeven te betalen in de laatste 40 jaar. Met de motor nog nooit een ongeval veroorzaakt maar wel aangereden door een ander. Ik denk dat een beetje geluk wel helpt. Ik probeer een beetje sociaal te rijden.Bert M schreef:Met vlag en wimpel.... gezakt...
Vreemde antwoorden hier en daar. De ANWB gaat op enkele punten zelfs geheel tegen de leerstof van mijn (in 1994 gevolgde) professionele chauffeursopleiding in.
Maar voorlopig rijd ik al schadevrij sinds 1993, dus ergens zal ik wel iets goed doen denk ik... :lol:
![]()
Bert M
Inspector Gadget schreef:En als je dan weer veilig op je werk, thuis, je bestemming et cetera bent aangekomen, ben je geslaagd.
heinvandermeijs schreef:Ook gezakt als een baksteen, ik had juist de vragen fout, waarvan ik dacht, wat moet ik hiermee. "wat is gevaarlijker, rijden op te zachte of te harde banden" Deh, gewoon je bandenspanning in de gaten houden natuurlijk, dan komt dit nooit voor !
Mijn idee: Inzichtvraag?heinvandermeijs schreef:Ook gezakt als een baksteen, ik had juist de vragen fout, waarvan ik dacht, wat moet ik hiermee. "wat is gevaarlijker, rijden op te zachte of te harde banden" Deh, gewoon je bandenspanning in de gaten houden natuurlijk, dan komt dit nooit voor !
[/quote]blackers schreef:[quote="Ton1959 Ik was blij dat ik tijdens mijn theorie examen 39 van de 40 punten haalde. quote]
Idem, maar dan wel meer dan 40 jaar geleden. Als ik nu onvoorbereid theorie-examen zou moeten doen, dan weet ik niet of ik het zou halen als ik heel eerlijk ben.
Zou ik nu ook niet halen zonder weer even een studie te maken van het theorieboekje.Ton1959 schreef:blackers schreef:[quote="Ton1959 Ik was blij dat ik tijdens mijn theorie examen 39 van de 40 punten haalde. quote]
Idem, maar dan wel meer dan 40 jaar geleden. Als ik nu onvoorbereid theorie-examen zou moeten doen, dan weet ik niet of ik het zou halen als ik heel eerlijk ben.
Ik ga ook voor uitrollen. Er zijn er genoeg die meteen terug op de weg gaan maar wel meteen op de verkeerde weghelft terecht komen.Inspector Gadget schreef:Mij is ook aangeleerd in dat soort situaties, zowel 2- als 4-wielig, onafhankelijk van elkaar, inderdaad het voertuig te laten uitrollen.
Of, exacter wat ik mij meen te herinneren, de snelheid moet er flink uit.
De snelheid moet eruit omdat door de haakse kracht die plotseling kan ontstaan als je daarentegen wel tracht de wielen (of wiel) weer op de rijbaan probeert te krijgen, je controle over het voertuig kán doen verliezen.
Let wel, moderne voertuigen (met bijvoorbeeld ESP) kan dit mogelijk weer wel oplossen.
[/quote][/quote]Bert M schreef:Zou ik nu ook niet halen zonder weer even een studie te maken van het theorieboekje.Ton1959 schreef:blackers schreef:[quote="Ton1959 Ik was blij dat ik tijdens mijn theorie examen 39 van de 40 punten haalde. quote]
Buiten al die regels heb je ook nog zoiets van hoffelijk zijn in het verkeer. Iets wat je in Engeland wat vaker tegenkomt dan hier. Niet echt volgens de regels maar het spaart wel levens.
[/quote]Ton1959 schreef:Bert M schreef:Zou ik nu ook niet halen zonder weer even een studie te maken van het theorieboekje.Ton1959 schreef:blackers schreef:[quote="Ton1959 Ik was blij dat ik tijdens mijn theorie examen 39 van de 40 punten haalde. quote]
Buiten al die regels heb je ook nog zoiets van hoffelijk zijn in het verkeer. Iets wat je in Engeland wat vaker tegenkomt dan hier. Niet echt volgens de regels maar het spaart wel levens.
Klopt helemaal. Voorbeeldje: Als het hier in GB druk is en je wilt kruisend afslaan (hier dus rechtsaf), is er altijd wel iemand die even stopt om je voor te laten gaan. Komt de volledige doorstroming aardig ten goede.R1nus schreef:Ton1959 schreef:Bert M schreef:Zou ik nu ook niet halen zonder weer even een studie te maken van het theorieboekje.Ton1959 schreef:blackers schreef:[quote="Ton1959 Ik was blij dat ik tijdens mijn theorie examen 39 van de 40 punten haalde. quote]
Dat hangt helemaal van de situatie af. Ik heb geleerd om op een met sneeuw bedekte weg juist de bandenspanning te verlagen voor meer grip. Dat was in een Scandinavisch land waar 's winters nogal wat sneeuw valt en de trein ook niet stopt voor wat sneeuw of een blaadje op de rails.heinvandermeijs schreef: wat is gevaarlijker, rijden op te zachte of te harde banden
Berrybeer schreef:Benieuwd wie - mocht het al ooit voorkomen - zijn brommert in de berm helemaal laat uitrollen voordat ie weer terug de weg op stuurt (vraag 10 dacht ik)Tenzij je zeker weet dat de berm zo strak als een biljartlaken is, kies ik er toch voor om ook met de auto én met het stuur stevig in handen weer rustig de weg op te sturen
MofkaP schreef:Het antwoord op de vraag van bermongevallen had ik ook bedenkingen bij (had het antwoord dan ook fout)
In absolute getallen zal het zeker op de rechte weg zijn, omdat er veel meer rechte weg is dan bochten.
Relatief gezien zal het - volgens mij - in bochten vaker voorkomen.
Eenzelfde soort vraag kun je stellen over een droge weg en een weg bedekt met sneeuw.
Waar gebeuren meer ongelukken? Op een droge weg natuurlijk, want dat is 360 dagen van het jaar zo (absoluut gezien).
Toch lijkt me een met sneeuw bedekte weg gevaarlijker - voor die vijf dagen per jaar - en gebeuren er relatief gezien meer ongelukken dan op een droge weg.
In dezelfde trant: "Kun je beter dronken of nuchter rijden?"
Dronken natuurlijk want de meeste ongelukken worden veroorzaakt door nuchtere bestuurders.
Het antwoord op de vraag met bermrijden, die had ik wel goed.
Maar alleen omdat me dat heel vroeger met rijles zo is geleerd.
Maar dat was vroeger.
Tegenwoordig met sperdifferentieel, tractioncontrol, EPG en andere lettercombinaties van het alfabet, vraag ik met af of in de berm blijven rijden wel de juiste optie is.
Wil je een advertentievrije ervaring? Registreer of log in en geniet van een advertentie-vrije omgeving!