Accesoirestekkers (opladen accu R850RT)
Moderator: RT_Patrick
- PD850RT
- Berichten: 58
- Lid geworden op: 08 okt 2009, 21:23
- Type: R1200RT
- Bijz: Antracietgrijs
- Land: NL
- Woonplaats of omgeving: Nijmegen
- Locatie: Nijmegen
Accesoirestekkers (opladen accu R850RT)
Hoi,
Heb op dit forum gezocht m.b.t. mijn vraag maar kan er eigenlijk niets over vinden dus vandaar even mijn bericht.
Wat is het geval.
Mijn R850RT heeft zoals vele RT.'s twee accesoirestekkers (onder de buddy tussen berijder en passagier). Hij heeft overigens een orginele en goede BMW gel-accu.
Als je voor deze stekkers staat heb ik in de rechtse plug(die het dichts bij het achterwiel hangt zullen we maar zeggen) een Optimate II met de juiste stekker gehangen.
Het is mij opgevallen dat mijn accu dan niet of niet goed wordt opgeladen. Ledje gaat dan van actuele status oranje of groen even branden waarnaar vervolgens voor langere tijd e.e.a. op rood blijft staan. De linker plug werkt beter en dan gaat deze Optimate II gewoon (druppel-)laden. De groene led blijft dan gewoon branden als de accu vol is.
Deze lader is volgens Hocoparts, de importeur van deze laders, ook heel goed geschikt om dit soort gel-accu's in conditie te houden dus daar ligt het niet aan en deze 2 pluggen geven gewoon spanning af zoals het zou moeten dus daar ligt het ook niet aan.
Nu is mijn vraag of iemand weet of er verschil zit in deze 2 stekkers en wat het verschil dan eigenlijk is. Volgens mij moet er eigenlijk helemaal geen verschil zijn tussen deze stekkers maar ik kan van de andere kant wel voorstellen dat er eentje "geblokkeerd" is en alleen spanning kan leveren en niet kan ontvangen via een lader.
Ik kan er eigenlijk niets over vinden ook niet in het instructieboekje. Misschien dat er een van jullie is welke er iets meer over weet.
Groeten
Peter
Heb op dit forum gezocht m.b.t. mijn vraag maar kan er eigenlijk niets over vinden dus vandaar even mijn bericht.
Wat is het geval.
Mijn R850RT heeft zoals vele RT.'s twee accesoirestekkers (onder de buddy tussen berijder en passagier). Hij heeft overigens een orginele en goede BMW gel-accu.
Als je voor deze stekkers staat heb ik in de rechtse plug(die het dichts bij het achterwiel hangt zullen we maar zeggen) een Optimate II met de juiste stekker gehangen.
Het is mij opgevallen dat mijn accu dan niet of niet goed wordt opgeladen. Ledje gaat dan van actuele status oranje of groen even branden waarnaar vervolgens voor langere tijd e.e.a. op rood blijft staan. De linker plug werkt beter en dan gaat deze Optimate II gewoon (druppel-)laden. De groene led blijft dan gewoon branden als de accu vol is.
Deze lader is volgens Hocoparts, de importeur van deze laders, ook heel goed geschikt om dit soort gel-accu's in conditie te houden dus daar ligt het niet aan en deze 2 pluggen geven gewoon spanning af zoals het zou moeten dus daar ligt het ook niet aan.
Nu is mijn vraag of iemand weet of er verschil zit in deze 2 stekkers en wat het verschil dan eigenlijk is. Volgens mij moet er eigenlijk helemaal geen verschil zijn tussen deze stekkers maar ik kan van de andere kant wel voorstellen dat er eentje "geblokkeerd" is en alleen spanning kan leveren en niet kan ontvangen via een lader.
Ik kan er eigenlijk niets over vinden ook niet in het instructieboekje. Misschien dat er een van jullie is welke er iets meer over weet.
Groeten
Peter
Div. motoren gehad, m.b.t. BMW; K75, K1100LT, K1200GT, R850RT en R1200RT (2)
- Yobotje
- Berichten: 110
- Lid geworden op: 14 mei 2009, 22:33
- Type: Ik heb geen motor (meer)
- Land: NL
- Woonplaats of omgeving: Amersfoort
Re: Accesoirestekkers (opladen accu R850RT)
Hallo Peter, naar mijn mening mag het niet uitmaken of je de linker of rechter gebruikt. Althans, zo is dat bij mijn 1150 met de Optimate 3.PD850RT schreef: ........ Nu is mijn vraag of iemand weet of er verschil zit in deze 2 stekkers en wat het verschil dan eigenlijk is. Volgens mij moet er eigenlijk helemaal geen verschil zijn tussen deze stekkers maar ik kan van de andere kant wel voorstellen dat er eentje "geblokkeerd" is en alleen spanning kan leveren en niet kan ontvangen via een lader.............
Groeten
Peter
Door de vorige eigenaar was het rechter stopcontact afgekoppeld en voor een ander doel gebruikt. 'k Heb 'm hersteld en kan 'm weer gewoon gebruiken.
Bij m'n vorige motor-aansluiting op de Deauville merkte ik wel dat er ergens een "minder goed" contact was waardoor de Optimate 3 op onvoorspelbare tijden op rood ging. Soms was het al voldoende tegen de motor te stoten.
Wellicht moet jij het ook zoeken in een minder goede aansluiting, 'n overgansweerstand of dergelijke, tussen het achterste en voorste stopcontact. Het luisterd heel nauw. Succes.



Oudoe ééj!
Theo.

Theo.
- Flying Dutchman
- Berichten: 58
- Lid geworden op: 29 okt 2009, 20:32
- Type: R850RT
- Bijz: Blauw
- Locatie: gemeente Beek (L)
Re: Accesoirestekkers (opladen accu R850RT)
Peter,
Onder elektrische systemen heb ik vorige week een soort gelijke vraag gesteld.
Op mijn 850 RT uit '98 zit een accessoire stekker op het dashboard en onder voor de linker zijkoffer zit een AMP stekker waarop ook 12 volt staat. Volgens de reacties op dit forum kan hier het dubbele accessoire stekkerblok op worden aangesloten wat jij standaard op de 850 RT hebt.
Volgens mij is het dan ook niet waarschijnlijk dat er verschil is tussen deze 2 aansluitingen tenzij er door de vorige eigenaar wat aan veranderd is.
Ben er nog niet toe gekomen om bij de BMW dealer in mijn dorp zo'n dubbele accessoire stekker gaan te bekijken of bestellen. Zit er aan te denken om de acculader rechtstreeks op de AMP stekker aan te sluiten.
Uit de reacties die ik ontvang bleek wel dat diverse van ons wat "knutselen"aan de bedrading om daar navigatie, mobilo laders, portofoons oid op aan te sluiten.
groeten
Peter uit Beek (L).
Onder elektrische systemen heb ik vorige week een soort gelijke vraag gesteld.
Op mijn 850 RT uit '98 zit een accessoire stekker op het dashboard en onder voor de linker zijkoffer zit een AMP stekker waarop ook 12 volt staat. Volgens de reacties op dit forum kan hier het dubbele accessoire stekkerblok op worden aangesloten wat jij standaard op de 850 RT hebt.
Volgens mij is het dan ook niet waarschijnlijk dat er verschil is tussen deze 2 aansluitingen tenzij er door de vorige eigenaar wat aan veranderd is.
Ben er nog niet toe gekomen om bij de BMW dealer in mijn dorp zo'n dubbele accessoire stekker gaan te bekijken of bestellen. Zit er aan te denken om de acculader rechtstreeks op de AMP stekker aan te sluiten.
Uit de reacties die ik ontvang bleek wel dat diverse van ons wat "knutselen"aan de bedrading om daar navigatie, mobilo laders, portofoons oid op aan te sluiten.
groeten
Peter uit Beek (L).
Re: Accesoirestekkers (opladen accu R850RT)
Er zit inderdaad geen verschil tussen beide aansluitingen in het zelfde blok.
Wat ik wel gezien heb, is dat het afdekklepje soms niet goed aansluit of afsluit.
Waardoor de contacten vervuild raken.
Met enig geduld en voorzichtigheid kan je dit oplossen door een kleine, kaal gummetje te gebruiken of een glasvezel-stift (bekend in de electronica en fotografie)
Soms, heel soms, ook wel eens een stukje schuurpapier (1600) rondom de pink-vinger gedaan, en lekker lopen {gebruik je fantasie}
Maar je moet voorzichtig zijn dat je geen metalen of andere geleidende materialen gebruikt in die aansluiting, er staat 12 volt op die aansluiting, tenzij je zekering #4 even er uit haalt. (wel even nameten voor de zekerheid dat de aansluiting inderdaad spanningsloos is).
En na het gummen ff de stofzuiger gebruiken (je moet de gezichten zien als je zegt dat je de stofzuiger wilt gebruiken voor de motor, onbetaalbaar :lol:) om de bewuste socket weer ff uit te zuigen van alle gum en andere troep.
PS: Onderdeelnummer voor de dubbele socket is 61132337002 als er nog helemaal geen socket zit links-onder naast je zadel.
http://www.realoem.com/bmw/showparts.do ... g=61&fg=30
Wat ik wel gezien heb, is dat het afdekklepje soms niet goed aansluit of afsluit.
Waardoor de contacten vervuild raken.
Met enig geduld en voorzichtigheid kan je dit oplossen door een kleine, kaal gummetje te gebruiken of een glasvezel-stift (bekend in de electronica en fotografie)
Soms, heel soms, ook wel eens een stukje schuurpapier (1600) rondom de pink-vinger gedaan, en lekker lopen {gebruik je fantasie}
Maar je moet voorzichtig zijn dat je geen metalen of andere geleidende materialen gebruikt in die aansluiting, er staat 12 volt op die aansluiting, tenzij je zekering #4 even er uit haalt. (wel even nameten voor de zekerheid dat de aansluiting inderdaad spanningsloos is).
En na het gummen ff de stofzuiger gebruiken (je moet de gezichten zien als je zegt dat je de stofzuiger wilt gebruiken voor de motor, onbetaalbaar :lol:) om de bewuste socket weer ff uit te zuigen van alle gum en andere troep.
PS: Onderdeelnummer voor de dubbele socket is 61132337002 als er nog helemaal geen socket zit links-onder naast je zadel.
http://www.realoem.com/bmw/showparts.do ... g=61&fg=30
Wil je een advertentievrije ervaring? Registreer of log in en geniet van een advertentie-vrije omgeving!
-
- Vergelijkbare Onderwerpen
- Reacties
- Weergaves
- Laatste bericht
-
- 1 Reacties
- 5171 Weergaves
-
Laatste bericht door Ton1959
-
-
Nieuw bericht Beantwoord: Technische specificaties accu R850RT/R1100RT
door R850RT » » in Accu & Opladers - 18 Reacties
- 7014 Weergaves
-
Laatste bericht door Ton1959
-
-
- 1 Reacties
- 2270 Weergaves
-
Laatste bericht door Dingeman