welke navigatie
Moderator: RT_Patrick
- WILBMW
- Type: R1200RT
- Bijz: full optional
- Land: Holland
- Woonplaats of omgeving: Marknesse
welke navigatie
Heeft iemand goeie adviezen vwb aanschaf navigatie? Ik lees wat over Tomtom, Garmin of de Iphone (die ik als mobiel gebruik). Ik lees van alles maar een goed vergelijk heb ik nog niet 1 2 3 gevonden.
Re: welke navigatie
Ze zijn eigenlijk ook niet te vergelijken, want elk heeft unieke, zwakke én sterke punten.
Wat wel belangrijk is en bepaald welke navigatie een keuze zou kunnen zijn, is wat je er exact allemaal mee wilt doen.
En wat voor een persoon jij bent, lees, wil je graag zelf kunnen stoeien met routes en de instellingen daar van.
Of ben je, bij wijze van spreken, een niet-technisch persoon die het al snel te complex of te moeilijk vindt, en iets no-nonsense zoekt.
Die gewoon een navigatie wenst, voor van-punt-a-naar-beter, met de mogelijkheid iets aan die route te veranderen en voor de rest het wel best vindt, als je er maar komt.
Wat wel belangrijk is en bepaald welke navigatie een keuze zou kunnen zijn, is wat je er exact allemaal mee wilt doen.
En wat voor een persoon jij bent, lees, wil je graag zelf kunnen stoeien met routes en de instellingen daar van.
Of ben je, bij wijze van spreken, een niet-technisch persoon die het al snel te complex of te moeilijk vindt, en iets no-nonsense zoekt.
Die gewoon een navigatie wenst, voor van-punt-a-naar-beter, met de mogelijkheid iets aan die route te veranderen en voor de rest het wel best vindt, als je er maar komt.
- jpauwels
- Bijz: Saphir Schwarz Metallic
- Land: Nederland
- Woonplaats of omgeving: Riel
Beste Willem,
Een goed en duidelijk vergelijk heb ik in mijn zoektocht ook niet kunnen vinden. Ik zelf heb uiteindelijk voor de TomTom Rider 400 gekozen. Het grote voordeel van TomTom vond ik dat je zowel snel van à naar b kunt navigeren en een mooie route kunt rijden met dezelfde kaart. En dat werkt bijzonder goed. Terwijl je bij de Garmin dan eigenlijk de onroute motor kaart nodig hebt.
Met het uitwisselen van route is er bijna geen verschil meer. Dus vandaar deze keuze.
Wat mij ook geholpen heeft dat mr gps de Garmin goeroe :) zeer enthousiast is over de nieuwe Rider serie.
Hartelijk groeten van iPhone aan alle forumleden
Een goed en duidelijk vergelijk heb ik in mijn zoektocht ook niet kunnen vinden. Ik zelf heb uiteindelijk voor de TomTom Rider 400 gekozen. Het grote voordeel van TomTom vond ik dat je zowel snel van à naar b kunt navigeren en een mooie route kunt rijden met dezelfde kaart. En dat werkt bijzonder goed. Terwijl je bij de Garmin dan eigenlijk de onroute motor kaart nodig hebt.
Met het uitwisselen van route is er bijna geen verschil meer. Dus vandaar deze keuze.
Wat mij ook geholpen heeft dat mr gps de Garmin goeroe :) zeer enthousiast is over de nieuwe Rider serie.
Hartelijk groeten van iPhone aan alle forumleden
- blackers
- Type: Ik heb geen motor (meer)
- Woonplaats of omgeving: Flevoland
Een maat van mij heeft op zijn motor een TomTom Rider en ik gebruik een Garmin zumo 550 (al weer 10 jaar). Hij is tevreden met de kronkelroute optie en ik kan prima uit de voeten met de Onroute motor kaart (op een sd-kaartje). Ik maak routes (in het verleden naar Duitsland, Oostenrijk, Schotland (met de auto), Italië en Frankrijk) op de pc en laad deze in de Zumo. Die maat van mij gebruikt deze optie totaal niet.
Wat ik eigenlijk wil zeggen is dat het eigenlijk niet zoveel meer uitmaakt. Stap eens op een (rustige) dag naar een Waypointwinkel en laat je eens goed voorlichten. Maar doe dat niet op een vrijdag of zaterdag en zeker niet vlak voor een vakantieperiode.
![motorgroet [groet]](./images/smilies/motorgroet1.jpg)
Wat ik eigenlijk wil zeggen is dat het eigenlijk niet zoveel meer uitmaakt. Stap eens op een (rustige) dag naar een Waypointwinkel en laat je eens goed voorlichten. Maar doe dat niet op een vrijdag of zaterdag en zeker niet vlak voor een vakantieperiode.
Kreidler 1972-1974
K100LT 1995-1998
R100RT 2002-2003
R1150RT 2003-2009
R1200RT 2009-2019
motorloos 2019-heden
Why don't we call it a day before we call it a nightmare
K100LT 1995-1998
R100RT 2002-2003
R1150RT 2003-2009
R1200RT 2009-2019
motorloos 2019-heden
Why don't we call it a day before we call it a nightmare
- HansD
- Type: R1200RT/LC
- Land: NL
- Woonplaats of omgeving: Rotterdam
Hoe ga je navigatie gebruiken? vaak/weinig
Wil je je erin verdiepen, of zoek je iets dat je meteen kunt gebruiken?
Dat soort vragen bepalen je keuze.
Garmin zou ik alleen kiezen als je je er ook in wilt verdiepen - want dat is echt nodig. Garmin navigaties kunnen veel maar dat gaat allemaal niet vanzelf. daarbij gebruikt iedereen dankbaar de adviezen, filmpjes en cd's van MrGPS.
Vandaar mijn advies; Garmin Zumo alleen MET MrGPS!
Voor incidenteel gebruik is een Iphone/smart phone ook steed meer een optie. Er zijn goede Iphone-houders te krijgen voor op de motor, en steeds meer offline kaarten en apps, maar het risico van trilschade blijft.
Wil je je erin verdiepen, of zoek je iets dat je meteen kunt gebruiken?
Dat soort vragen bepalen je keuze.
Garmin zou ik alleen kiezen als je je er ook in wilt verdiepen - want dat is echt nodig. Garmin navigaties kunnen veel maar dat gaat allemaal niet vanzelf. daarbij gebruikt iedereen dankbaar de adviezen, filmpjes en cd's van MrGPS.
Vandaar mijn advies; Garmin Zumo alleen MET MrGPS!
Voor incidenteel gebruik is een Iphone/smart phone ook steed meer een optie. Er zijn goede Iphone-houders te krijgen voor op de motor, en steeds meer offline kaarten en apps, maar het risico van trilschade blijft.
Wat wil je:
Routes rijden met je maten: dan is er maar 1 echte optie: GARMIN
Routes in je eentje tijden: Garmin en Tom Tom
Van a naar b navigeren: kan met allemaal.
Routes rijden met je maten: dan is er maar 1 echte optie: GARMIN
Routes in je eentje tijden: Garmin en Tom Tom
Van a naar b navigeren: kan met allemaal.
- Hans Vaessen
- Type: Ik heb een andere motor
- Woonplaats of omgeving: Wierden
Sinds de Rider400 is dat echt niet meer zo en kun je via de zgn track routes ook zeer betrouwbaar in de Rider zetten.doov650 schreef: Routes rijden met je maten: dan is er maar 1 echte optie: GARMIN
Zelfs als iedereen met een Garmin rijdt komt het veelvuldig voor dat er sprake is van verschil in geladen routes. Komt door de complexiteit van de Garmin cq van basecamp. Als je precies weet wat je doet is dat te voorkomen, maar bij een groep rijders zijn er vrijwel altijd wel enkele die niet die mate van beheersing hebben. Bij de Rider is dat echt eenvoudiger. Wel is van belang dan de route in basecamp even naar een track te converteren en die gpx in de rider te zetten. Die conversie is heel eenvoudig: zie https://www.youtube.com/watch?v=Q5skn_P8A4c
Ik heb overigens op http://www.mrgps.nl/top-3-motornavigatie-2016/ een uitgebreide bespreking staan van de Garmin versus TomTom

En dat artikel bevestigd, op allerlei vlakken, dat Garmin voor mij de beste keuze is.
Maar dat had net zo gemakkelijk tomtom kunnen zijn.
“A good traveler has no fixed plans, and is not intent on arriving” – Lao Tsu
Laatst gewijzigd door Inspector Gadget op 06 aug 2016, 03:52, 1 keer totaal gewijzigd.
- heinvandermeijs
- Bijz: R1200rt uit 2010
- Land: nederland
- Woonplaats of omgeving: tilburg
- Contacteer:
Sinds de Rider400 is dat echt niet meer zo en kun je via de zgn track routes ook zeer betrouwbaar in de Rider zetten.Hans Vaessen schreef:doov650 schreef: Routes rijden met je maten: dan is er maar 1 echte optie: GARMIN
Zelfs als iedereen met een Garmin rijdt komt het veelvuldig voor dat er sprake is van verschil in geladen routes. Komt door de complexiteit van de Garmin cq van basecamp. Als je precies weet wat je doet is dat te voorkomen, maar bij een groep rijders zijn er vrijwel altijd wel enkele die niet die mate van beheersing hebben. Bij de Rider is dat echt eenvoudiger. Wel is van belang dan de route in basecamp even naar een track te converteren en die gpx in de rider te zetten. Die conversie is heel eenvoudig: zie https://www.youtube.com/watch?v=Q5skn_P8A4c
hans, mooie uitleg op jouw site omtrent het laden van een route in de Zumo, maar werkt dit voor de navigator 3 hetzelfde?
Het leven hoort een groot feest te zijn, waarin niks moet en alles kan
Ja, ook bij de BMW NAV 3 maak je gebruik van BaseKramp om routes te maken én te laden in je BMW NAV 3.heinvandermeijs schreef:hans, mooie uitleg op jouw site omtrent het laden van een route in de Zumo, maar werkt dit voor de navigator 3 hetzelfde?

PS: Controleer een volgende keer als je berichten quote, corrigeer dat ff als er iets fout gegaan is, dat verbeterd de leesbaarheid van het forum.

Het is echt een grote aanrader de DVD set van Mr GPS aan te schaffen, zeer zinvol.

En om je op weg te helpen;
[media]mWH6kbQ86ZU[/media]
- heinvandermeijs
- Bijz: R1200rt uit 2010
- Land: nederland
- Woonplaats of omgeving: tilburg
- Contacteer:
Dank je wel Rob
Het leven hoort een groot feest te zijn, waarin niks moet en alles kan
Graag gedaan!
Er is 1 nukken wat mij in den beginne nogal opviel, samen met gebruik van BaseKramp (hierna te noemen BC);
Als je de BMW NAV 3 (of elk ander Garmin navigatie-apparaat) gebruikt om vanaf het apparaat ergens naar toe te navigeren (Waar Heen/Navigeer Naar, in het hoofdscherm) en dus *op* het apparaat een route laat berekenen (naar een bestemming), kán het zijn dat "onder water" er diverse route-punten (waypoints) bewaard worden in het apparaat.
Op zich niet zo heel erg, ware het niet dat zodra je het apparaat aansluit op BC, je "opeens" mogelijk een echt hele waslijst aan "waypoints" links onderaan in BC zult zien. (n "My Collection")
Want BC synchroniseert zich met een Garmin zodra deze is aangesloten en BC is opgestart.
Je kunt deze dan eventueel ook wissen in die lijst maar dan zal die waypoint ultimo ook op de Garmin gewist kunnen worden.
Let wel, ook je favorite waypoints, zoals Home, je kantoor/werk, et cetera staat ook in die collectie.
Zoals aangegeven het kan al snel een hele waslijst worden, maar pas op met wat je wist.

Er is 1 nukken wat mij in den beginne nogal opviel, samen met gebruik van BaseKramp (hierna te noemen BC);
Als je de BMW NAV 3 (of elk ander Garmin navigatie-apparaat) gebruikt om vanaf het apparaat ergens naar toe te navigeren (Waar Heen/Navigeer Naar, in het hoofdscherm) en dus *op* het apparaat een route laat berekenen (naar een bestemming), kán het zijn dat "onder water" er diverse route-punten (waypoints) bewaard worden in het apparaat.
Op zich niet zo heel erg, ware het niet dat zodra je het apparaat aansluit op BC, je "opeens" mogelijk een echt hele waslijst aan "waypoints" links onderaan in BC zult zien. (n "My Collection")
Want BC synchroniseert zich met een Garmin zodra deze is aangesloten en BC is opgestart.
Je kunt deze dan eventueel ook wissen in die lijst maar dan zal die waypoint ultimo ook op de Garmin gewist kunnen worden.
Let wel, ook je favorite waypoints, zoals Home, je kantoor/werk, et cetera staat ook in die collectie.
Zoals aangegeven het kan al snel een hele waslijst worden, maar pas op met wat je wist.
- WILBMW
- Bijz: full optional
- Land: Holland
- Woonplaats of omgeving: Marknesse
Dank voor jullie input. Ik ga voor de Tomtom 400 rider.
Ik kan mij absoluut niet verdiepen in al die technische toestanden. DVD van Mr GPS is al een brug te ver
.
Ik kan mij absoluut niet verdiepen in al die technische toestanden. DVD van Mr GPS is al een brug te ver

- Gurbe
- Type: R1150RT
- Bijz: Bagster zadel en V-stream scherm
- Land: Ned
- Woonplaats of omgeving: Witmarsum
Een hele goede keus heb nu al een jaar veel plezier van de tt40 en samen met myrouteapp .... Heerlijk. Kan als VIP member als beta functie bij het overzetten van der route ,die je simpel kan maken, de TT gewoon op de motor laten zitten. Via mydrive wordt de route overgezet op de TT
BMW R1150RT
Shubert C3
Cardo Q3 communicatie
TomTom 450
V-stream
Bagster Zadel
Kisan SM-5
Led Richtingaanwijzers
optische verfraaiingen
Shubert C3
Cardo Q3 communicatie
TomTom 450
V-stream
Bagster Zadel
Kisan SM-5
Led Richtingaanwijzers
optische verfraaiingen
- intercom
- Woonplaats of omgeving: Castricum
- Contacteer:
Hallo Gurbe,
Bedoel je daarmee dat je van je telefoon/tablet een route gemaakt in MyRoute direct naar TomTom mydrive kan versturen?
En daarmee dus naar je TomTom 40/400?
Dat betekent dus alles draadloos!
Want een route maken in MyRoute is heel makkelijk maar op vakantie of zomaar op lokatie heb ik niet altijd een pc bij mij.
Dus is dit voor mij de oplossing.
René
Bedoel je daarmee dat je van je telefoon/tablet een route gemaakt in MyRoute direct naar TomTom mydrive kan versturen?
Want een route maken in MyRoute is heel makkelijk maar op vakantie of zomaar op lokatie heb ik niet altijd een pc bij mij.
René
BMW R1150RT (2003)2009-2015
BMW R1200RT (2010)2015-heden
- RT1
- Bijz: Honda GOLDWING 1800A
- Woonplaats of omgeving: Deurne
Ben net terug van de motorvakantie naar Budapest en Wenen.
Ben ook overgestapt van Garmin naar TomTom omdat ik geen zin had om me weer opnieuw te verdiepen in Basecamp .
Mapsource werkte prima. Myrouteapp werkt ook redelijk ( met wat eigenaardigheden) en een leuke route maken met mydrive van tomtom is hopeloos, en heb me er ook niet aan gewaagd, is meer bedoeld om van a naar b te rijden.
Maar niets werkt zo fijn als de optie spannende- of kronkelroute op de Tomtom 400.
Wat een verademing , je geeft een eindpunt in en eventueel wat tussenpunten en je wordt over de mooiste wegen geleid waar jezelf nog niet aan gedacht zou hebben.
Kostte wel even wat tijd om de mogelijkheden en de bediening van de Tomtom te ontdekken
, en dacht eerst even spijt te krijgen van m'n aankoop , maar ik ben nu voorlopig dik tevreden.
Wel een paar lastige puntjes ontdekt bij de tomtom , en weet niet of dit bij anderen ook voorkomt:
- Het is handig om de Tomtom van horizontaal naar verticaal te kunnen draaien zodat je wat meer van je route ziet, maar om de haverklap gebeurt dit ook vanzelf als het apparaat normaal staat en dat is volgens mij niet de bedoeling.??
- Het is verschillende keren voorgekomen dat het scherm op zwart gaat en meteen weer aan. De route komt dan wel weer gewoon terug ??
In de software van myrouteapp ben ik nog niet echt te spreken , zitten hier en daar nog wel wat rare dingen in bij t overzetten van routes naar de tomtom, maar zal er niet zoveel gebruik meer van maken nu ik de spannende route optie goed heb kunnen uitproberen.
Rob
Ben ook overgestapt van Garmin naar TomTom omdat ik geen zin had om me weer opnieuw te verdiepen in Basecamp .
Mapsource werkte prima. Myrouteapp werkt ook redelijk ( met wat eigenaardigheden) en een leuke route maken met mydrive van tomtom is hopeloos, en heb me er ook niet aan gewaagd, is meer bedoeld om van a naar b te rijden.
Maar niets werkt zo fijn als de optie spannende- of kronkelroute op de Tomtom 400.

Wat een verademing , je geeft een eindpunt in en eventueel wat tussenpunten en je wordt over de mooiste wegen geleid waar jezelf nog niet aan gedacht zou hebben.

Kostte wel even wat tijd om de mogelijkheden en de bediening van de Tomtom te ontdekken

Wel een paar lastige puntjes ontdekt bij de tomtom , en weet niet of dit bij anderen ook voorkomt:
- Het is handig om de Tomtom van horizontaal naar verticaal te kunnen draaien zodat je wat meer van je route ziet, maar om de haverklap gebeurt dit ook vanzelf als het apparaat normaal staat en dat is volgens mij niet de bedoeling.??
- Het is verschillende keren voorgekomen dat het scherm op zwart gaat en meteen weer aan. De route komt dan wel weer gewoon terug ??
In de software van myrouteapp ben ik nog niet echt te spreken , zitten hier en daar nog wel wat rare dingen in bij t overzetten van routes naar de tomtom, maar zal er niet zoveel gebruik meer van maken nu ik de spannende route optie goed heb kunnen uitproberen.
Rob
[b]Honda: Gold Wing 1800 - Honda Deauville 650 - BMW R75/6[/b]: vroeger: R1200RT, PE 1100
- Hans Vaessen
Yep, dat kan. Zie ookintercom schreef:Hallo Gurbe,
René
[media]8-z8iEpvUhQ[/media]
Voor wie het nog niet ontdekt heeft: in onderstaande laat ik dat plannen van een spannende route kort zien, inclusief het aanpassen van de volgorde van de viapunten (vanaf ca 2 minuten)RT1 schreef: Kostte wel even wat tijd om de mogelijkheden en de bediening van de Tomtom te ontdekken
[media]9N6WI3NBwh0[/media]
Dat spontaan draaien kan soms veroorzaakt worden door trilling van de motor. Probeer wellicht de montagehoek wat aan te passen; kan helpen. Helpt dat niet dan kun je het kantelen ook uitschakelen.RT1 schreef:
Ik vermoed dat het 'op zwart gaan' hier ook mee te maken heeft. Kan ook zijn dat je met oudere firmware werkt - controleer even of er updates zijn.
Wat onnodig lastig is bij zowel Tyre als Myrouteapp is dat er zowel een route als een track overgezet wordt. Terwijl ze technisch gelijk zijn, alleen bevat de route minder punten en is dus minder betrouwbaar. Advies: gebruik alleen de track.RT1 schreef:
overigens kun je met myrouteapp gold nu ook routes via de cloud overzetten. Kwestie van bij 'opslaan als' kiezen voor mydrive. Je moet natuurlijk wel een mydrive account hebben en je toestel moet verbinding hebben met internet. Probeer echter ook MyDrive, sinds vorige week kun je ook daarin je route verslepen.
- intercom
- Woonplaats of omgeving: Castricum
- Contacteer:
Bedankt Hans,
Ik heb ondertussen even zitten spelen en het licht gezien.
(Ik ben meteen livetime member)
Op de camping met wifi en alleen op iPad.(dus geen laptop/computer)
Selecteer een route die je wilt gaan rijden.
Open met phone drive, daar kan je mee bewerken indien nodig.
Indien gezipped, Unzip naar folder.
Selecteer de 'Unzipt' file.
Selecteer links onder aan scherm de optie mail
Verstuur deze met mail naar jezelf
Selecteer de file voor enkele seconden
Neem de optie 'bewaar bijlage'
iCloud drive wordt geopend en de file getoond.
Ga naar de MyRoute op web
Selecteer optie importeer route of importeer track
Selecteer vanuit bestand kiezen de iCloud drive
Dan nog draadloos naar mijn TomTom.
De wereld van de routes ligt open.
Fantastisch!
En nu weer rijden.
Ik heb ondertussen even zitten spelen en het licht gezien.
(Ik ben meteen livetime member)
Op de camping met wifi en alleen op iPad.(dus geen laptop/computer)
Selecteer een route die je wilt gaan rijden.
Open met phone drive, daar kan je mee bewerken indien nodig.
Indien gezipped, Unzip naar folder.
Selecteer de 'Unzipt' file.
Selecteer links onder aan scherm de optie mail
Verstuur deze met mail naar jezelf
Selecteer de file voor enkele seconden
Neem de optie 'bewaar bijlage'
iCloud drive wordt geopend en de file getoond.
Ga naar de MyRoute op web
Selecteer optie importeer route of importeer track
Selecteer vanuit bestand kiezen de iCloud drive
Dan nog draadloos naar mijn TomTom.
De wereld van de routes ligt open.
Fantastisch!
En nu weer rijden.
BMW R1150RT (2003)2009-2015
- Jeroen
- 2023
- Bijz: Moto Guzzi Stelvio
- Woonplaats of omgeving: Alphen aan den Rijn
Afgelopen weekend met de ANWB naar het Sauerland geweest :) en gebruik gemaakt van de Tom Tom 400 met alleen track werkte perfect kan niet anders zeggen met ITN 1 keer een route gereden (langste dag) en dat beviel niet echt kwam waarschijnlijk ook omdat dit de eerste keer was dat ik echt van het apparaat gerbuik maakte. Daarvoor altijd een Garmin gehad maar tot nu geen seconde spijt gehad van de aanschaf.
mvg
Jeroen
mvg
Jeroen
Honda CB350 twin
Honda 550 K3
CX 500ES
Yamaha XV920
Honda VF 750 Sabre
BMW K100 RS
BMW K100/2
BMW R1200RT
Honda 550 K3
CX 500ES
Yamaha XV920
Honda VF 750 Sabre
BMW K100 RS
BMW K100/2
BMW R1200RT
- Hans Vaessen
Ik hoor dat meer en inderdaaad: met de 'spannende route' in het toestel zelf alsook de nieuwe mogelijkheden met MyDrive en Myrouteapp ben ik ook zelf behoorlijk 'om'. Ik heb qualitate qua hier 'alles' liggen, maar aals ik op dit moment één apparaat moest kiezen voor auto en motor denk ik dat dat een rider410 zou worden.Jeroen schreef:Daarvoor altijd een Garmin gehad maar tot nu geen seconde spijt gehad van de aanschaf.
Ik kom echter ook het omgekeerde tegen: iemand die van de Garmin komt, de Rider pas enkele weken in gebruik, maar er toch niet aan kan wennen.... Het is persoonlijk.. Zie ook https://www.facebook.com/mrgpsnl/posts/1107462309343118
- pe1agp
- Type: R1100RT
- Woonplaats of omgeving: Capelle aan den Ijss
Ik zweer bij mijn Rider v2.
Zijn dikwijls zeer goedkoop te bemachtigen via Marktplaats.
Het grote voordeel is dat zonder al teveel kosten iedere kaart er in kan.
Met een kleine update gebruik ik nu SDHC Class 10 kaartjes tot 32GB
In principe de gehele wereld in je broekzak, alhoewel ik hem op het dashboard heb gemonteerd.
Overigens zijn alle oude modellen van voor september 2010 eenvoudig van een update te voorzien.
Groeten,
Aad
[email protected]
Zijn dikwijls zeer goedkoop te bemachtigen via Marktplaats.
Het grote voordeel is dat zonder al teveel kosten iedere kaart er in kan.
Met een kleine update gebruik ik nu SDHC Class 10 kaartjes tot 32GB
In principe de gehele wereld in je broekzak, alhoewel ik hem op het dashboard heb gemonteerd.
Overigens zijn alle oude modellen van voor september 2010 eenvoudig van een update te voorzien.
Groeten,
Aad
[email protected]
Wil je een advertentievrije ervaring? Registreer of log in en geniet van een advertentie-vrije omgeving!