Beetje vanalles ...
Moderator: RT_Patrick
-
- Berichten: 74
- Lid geworden op: 07 okt 2016, 14:11
- Type: R1150RT
- Land: Belgie
- Woonplaats of omgeving: Kiewit
Beetje vanalles ...
Hoi allemaal,
Heb vandaag m'n splinternieuwe tweedehands (of derdehands) r1150rt afgehaald, en heb de hele namiddag zitten kuisen. Niet dat het zo heel erg nodig was, maar tijdens het kuisen zie ik dingen die ik gewoonlijk niet zie.
Heb de motor 40 km verderop gehaald, en rustig naar hier gereden, wat eigenlijk vlotjes ging.
Dan natuurlijk alles proberen, en kom ik tot een hoop vaststellingen:
Ik twijfel aan het onderhoud dat men me voorspiegelde bij de aankoop ... motor heeft er nu 81k opzitten, en zou zogezegd bij 80k een onderhoud gehad hebben. Ik geloof er niet echt veel van, gezien ik al zie dat de motorolie beneden mininmum zit en de remolie achterrem ook op min staat.
Mistlicht voor doet het niet, onder de tank komt een stukje vob-draad piepen met een kroonsteentje erop, onder de kuip linksvoor hangt een blauwe stekker te hangen (vast met strips), De 12volt aansluitingen zijn groen geoxideerd, schakelen van N naar 1 ging zeer moeilijk bij momenten, enkele keren in 2 vertrokken aan verkeerslichten ....
Enfin, allemaal dingetjes die me doen vermoeden dat de motor iets minder grondig is onderhouden dan verhoopt.
Ik wil alles wel graag in orde maken, zodat ik geen stukken maak door slecht onderhoud. maar wat is alles hé ? En liefst gefaseerd, zodat het ook betaalbaar blijft, en ik wat kan spreiden.
Wie heeft tips ? Stappenplan ?
Ik denk zelf al direct aan olie en oliefilter, remleidingen vervangen, luchtfilter, remvloeistof, cardanolie, versnellingsbakolie, ...
Remmen zelf zien er nog redelijk ok uit, zie de groefjes nog minstens 1,5 mm in de blokken.
Bedankt voor de tips alvast !
ScOOb
Heb vandaag m'n splinternieuwe tweedehands (of derdehands) r1150rt afgehaald, en heb de hele namiddag zitten kuisen. Niet dat het zo heel erg nodig was, maar tijdens het kuisen zie ik dingen die ik gewoonlijk niet zie.
Heb de motor 40 km verderop gehaald, en rustig naar hier gereden, wat eigenlijk vlotjes ging.
Dan natuurlijk alles proberen, en kom ik tot een hoop vaststellingen:
Ik twijfel aan het onderhoud dat men me voorspiegelde bij de aankoop ... motor heeft er nu 81k opzitten, en zou zogezegd bij 80k een onderhoud gehad hebben. Ik geloof er niet echt veel van, gezien ik al zie dat de motorolie beneden mininmum zit en de remolie achterrem ook op min staat.
Mistlicht voor doet het niet, onder de tank komt een stukje vob-draad piepen met een kroonsteentje erop, onder de kuip linksvoor hangt een blauwe stekker te hangen (vast met strips), De 12volt aansluitingen zijn groen geoxideerd, schakelen van N naar 1 ging zeer moeilijk bij momenten, enkele keren in 2 vertrokken aan verkeerslichten ....
Enfin, allemaal dingetjes die me doen vermoeden dat de motor iets minder grondig is onderhouden dan verhoopt.
Ik wil alles wel graag in orde maken, zodat ik geen stukken maak door slecht onderhoud. maar wat is alles hé ? En liefst gefaseerd, zodat het ook betaalbaar blijft, en ik wat kan spreiden.
Wie heeft tips ? Stappenplan ?
Ik denk zelf al direct aan olie en oliefilter, remleidingen vervangen, luchtfilter, remvloeistof, cardanolie, versnellingsbakolie, ...
Remmen zelf zien er nog redelijk ok uit, zie de groefjes nog minstens 1,5 mm in de blokken.
Bedankt voor de tips alvast !
ScOOb
- Ton1959
- Berichten: 3174
- Lid geworden op: 14 feb 2013, 20:47
- Type: Ik heb een ander type BMW
- Bijz: R80
- Land: NL
- Woonplaats of omgeving: Tilburg
- Locatie: Tilburg
Re: Beetje vanalles ...
Het lijkt erop alsof de motor geen onderhoud heeft gehad. Het slechte schakelen is het meest zorgelijk. Ik ben benieuwd naar de kleur van de olie uit die versnellingsbak. Tja ik zou doe gewoon alles wat je bij een grote beurt zou doen . Maar je lijstje is een goede start. En vergeet het brandstoffilter niet dan kan je tevens alles wat onder de tank zit ook eens goed bekijken. Hopelijk is er niks serieus fout met de versnellingsbak. Geen proefrit gemaakt voor de aankoop?
- Bert M
- Erelid
- Berichten: 2314
- Lid geworden op: 26 dec 2011, 16:45
- Type: Ik heb een ander type BMW
- Bijz: F650GS
- Land: Verenigd Koninkrijk
- Woonplaats of omgeving: Nottinghamshire
Re: Beetje vanalles ...
Ai, dat zijn geen aardige dingen om tegen aan te lopen.
Goed, eerst een paar vragen:
1) is de motor gekocht bij een dealer/erkend bedrijf of een particulier?
2) Was er sprake van garantie?
3) Rijdt (en vooral: remt) de motor zoals het hoort?
Persoonlijk zou ik de motorfiets volledig gaan "nullen". Daarmee bedoel ik dat je alle filters, alle olie, de remvloeistof vervangt. Daarnaast is het zeker de moeite waard om van zowel de banden als de remleidingen de productietijd te achterhalen. Dat kun je checken door middel van de DOT code op bijvoorbeeld de zijkant van de band. Als er bijvoorbeeld staat DOT2316, dan is de band geproduceerd in de 23e week van 2016. Banden ouder dan 5 jaar zijn 'dood' door verharding van het compound van het rubber en remslangen ouder dan 10 jaar zou ik ook niet meer vertrouwen.
Een niet onbelangrijke vraag in het geval van jouw RT is of het ABS systeem nog zo functioneert als dat zou moeten. Het niet branden van lampjes op het dashboard zegt wellicht iets, maar toch niet alles. Wees gewaarschuwd dat het ABS systeem op jouw type RT door vorige eigenaren verwijderd kan zijn! Dit in verband met mogelijke storing en hoge kosten om de storing te verhelpen. Niet sjiek als het niet gemeld is bij verkoop, maar het kan zeker voorkomen.
Let ook op zweten of lekkages aan de aandrijflijn dit is ook een veel voorkomend euvel, net als overmatige speling op cardan en de bijbehorende overbrengingen.
Ik ben daarnaast ook best geïnteresseerd in waar het draadje met kroonsteentje vandaan komt (of naartoe gaat). Het gebruik van kroonsteentjes in auto's en/of motorfietsen is een uitermate slecht idee, door mogelijke inwerking van vocht. Het toepassen van dergelijke methodes duidt over het algemeen op hobbyisme zonder adequate kennis en dat is geen goed nieuws, want als rechtgeaarde en zeer wantrouwende semi-techneut (met specialisatie oudere Engelse automobielen) vraag ik mij gelijk af wat er nog meer op die manier is gemodificeerd (lees: richting de poorten van de hel geholpen)...
Goed, wellicht geen vrolijk verhaal mijnerzijds, maar het geeft je wellicht een richting van denken aan. Ik ben er van overtuigd dat er hier mensen zijn die nog veel dieper op de materie in kunnen gaan.
Succes!
Bert M
Goed, eerst een paar vragen:
1) is de motor gekocht bij een dealer/erkend bedrijf of een particulier?
2) Was er sprake van garantie?
3) Rijdt (en vooral: remt) de motor zoals het hoort?
Persoonlijk zou ik de motorfiets volledig gaan "nullen". Daarmee bedoel ik dat je alle filters, alle olie, de remvloeistof vervangt. Daarnaast is het zeker de moeite waard om van zowel de banden als de remleidingen de productietijd te achterhalen. Dat kun je checken door middel van de DOT code op bijvoorbeeld de zijkant van de band. Als er bijvoorbeeld staat DOT2316, dan is de band geproduceerd in de 23e week van 2016. Banden ouder dan 5 jaar zijn 'dood' door verharding van het compound van het rubber en remslangen ouder dan 10 jaar zou ik ook niet meer vertrouwen.
Een niet onbelangrijke vraag in het geval van jouw RT is of het ABS systeem nog zo functioneert als dat zou moeten. Het niet branden van lampjes op het dashboard zegt wellicht iets, maar toch niet alles. Wees gewaarschuwd dat het ABS systeem op jouw type RT door vorige eigenaren verwijderd kan zijn! Dit in verband met mogelijke storing en hoge kosten om de storing te verhelpen. Niet sjiek als het niet gemeld is bij verkoop, maar het kan zeker voorkomen.
Let ook op zweten of lekkages aan de aandrijflijn dit is ook een veel voorkomend euvel, net als overmatige speling op cardan en de bijbehorende overbrengingen.
Ik ben daarnaast ook best geïnteresseerd in waar het draadje met kroonsteentje vandaan komt (of naartoe gaat). Het gebruik van kroonsteentjes in auto's en/of motorfietsen is een uitermate slecht idee, door mogelijke inwerking van vocht. Het toepassen van dergelijke methodes duidt over het algemeen op hobbyisme zonder adequate kennis en dat is geen goed nieuws, want als rechtgeaarde en zeer wantrouwende semi-techneut (met specialisatie oudere Engelse automobielen) vraag ik mij gelijk af wat er nog meer op die manier is gemodificeerd (lees: richting de poorten van de hel geholpen)...
Goed, wellicht geen vrolijk verhaal mijnerzijds, maar het geeft je wellicht een richting van denken aan. Ik ben er van overtuigd dat er hier mensen zijn die nog veel dieper op de materie in kunnen gaan.
Succes!
![motorgroet [groet]](./images/smilies/motorgroet1.jpg)
Bert M
Met vriendelijke motorgroet
Bert M
Le Làmh Làidir Bratach Bhan Chlann Aoidh
Bert M
Le Làmh Làidir Bratach Bhan Chlann Aoidh
-
- Berichten: 74
- Lid geworden op: 07 okt 2016, 14:11
- Type: R1150RT
- Land: Belgie
- Woonplaats of omgeving: Kiewit
Re: Beetje vanalles ...
Hoi,
Even wat bijkomende info: motor is particulier gekocht, en ik,heb de afgelopen weken redelijk wat proefritten gemaakt, en daar beviel deze het beste. De 3 anderen, waaronder 2 twinsparks, waren er i.m.o slechter aan toe: abs pomp afgekoppeld, krassen op scherm, duidelijk lek aan cardan, ...
Deze proefrit ging vrij goed, en van het schakelen heb ik toen weinig gemerkt, dat ging toen vrij goed.
Het remmen gaat goed, maar ben eigenlijk niet gewoon aan een remsysteem met servo's, dus mogelijk kan het beter. De abs is getest en die doet het perfect.
Banden zijn relatief nieuw, daarvoer hoef ik zelfs niet te kijken naar de datum, maar zal ik morgen toch even doen.
De remleidingen ga ik zeker bekijken, en afhankelijk van de ouderdom ga ik ze zeker vervangen, evt. door stalen leidingen, moet even de prijs bekijken. Olie en filter, uiteraard... direct 15w50 er in.
Ervaringen met additieven voor versnellingsbak iemand ?
Dat draadje ... tja, het komt vlak bij de + van de accu, dus hopelijk is dat enkel maar een slecht idee geweest om een batterijlader te koppelen. De grote kuipen heb ik ernog niet afgehaald, dat wilde ik de komende dagen doen, en ineens proberen te kijken hoe het met die mistlichten zit, en dan kom ik er misschien wel achter wat die blauwe stekker is ook. Mogelijkerwijs een afgekoppeld alarm ?
Paar vragen nog : kan ik de accu van deze rt laden met de stekker aan de zijkant ? Ik dacht van wel, maar lees tegenstrijdigheden.
Hoe herken ik het alarm. Ik vind wel het contact voor de inductieve schakelaar en heb er zo ook 2 meegekregen, maar nergens een led of zo ? Dus ik vermoed afgekoppeld.
De mistlichten voor, dat zijn toch die aan de zijkant naast het dimlicht ? Heb eveneens geen standaard instructieboekje, en is niet te vinden op forum of internet, ook dat van alarm of radio vind ik niet, weet dus niet of de radio-cassette een code heeft, m.a.w. Of hij nog werkt nadat hij is afgekoppeld.
Bedankt alvast voor de tips !
Even wat bijkomende info: motor is particulier gekocht, en ik,heb de afgelopen weken redelijk wat proefritten gemaakt, en daar beviel deze het beste. De 3 anderen, waaronder 2 twinsparks, waren er i.m.o slechter aan toe: abs pomp afgekoppeld, krassen op scherm, duidelijk lek aan cardan, ...
Deze proefrit ging vrij goed, en van het schakelen heb ik toen weinig gemerkt, dat ging toen vrij goed.
Het remmen gaat goed, maar ben eigenlijk niet gewoon aan een remsysteem met servo's, dus mogelijk kan het beter. De abs is getest en die doet het perfect.
Banden zijn relatief nieuw, daarvoer hoef ik zelfs niet te kijken naar de datum, maar zal ik morgen toch even doen.
De remleidingen ga ik zeker bekijken, en afhankelijk van de ouderdom ga ik ze zeker vervangen, evt. door stalen leidingen, moet even de prijs bekijken. Olie en filter, uiteraard... direct 15w50 er in.
Ervaringen met additieven voor versnellingsbak iemand ?
Dat draadje ... tja, het komt vlak bij de + van de accu, dus hopelijk is dat enkel maar een slecht idee geweest om een batterijlader te koppelen. De grote kuipen heb ik ernog niet afgehaald, dat wilde ik de komende dagen doen, en ineens proberen te kijken hoe het met die mistlichten zit, en dan kom ik er misschien wel achter wat die blauwe stekker is ook. Mogelijkerwijs een afgekoppeld alarm ?
Paar vragen nog : kan ik de accu van deze rt laden met de stekker aan de zijkant ? Ik dacht van wel, maar lees tegenstrijdigheden.
Hoe herken ik het alarm. Ik vind wel het contact voor de inductieve schakelaar en heb er zo ook 2 meegekregen, maar nergens een led of zo ? Dus ik vermoed afgekoppeld.
De mistlichten voor, dat zijn toch die aan de zijkant naast het dimlicht ? Heb eveneens geen standaard instructieboekje, en is niet te vinden op forum of internet, ook dat van alarm of radio vind ik niet, weet dus niet of de radio-cassette een code heeft, m.a.w. Of hij nog werkt nadat hij is afgekoppeld.
Bedankt alvast voor de tips !
- Ton1959
- Berichten: 3174
- Lid geworden op: 14 feb 2013, 20:47
- Type: Ik heb een ander type BMW
- Bijz: R80
- Land: NL
- Woonplaats of omgeving: Tilburg
- Locatie: Tilburg
Re: Beetje vanalles ...
Geen toevoegingen nodig in de versnellingsbak Castrol MTX 75W140 is alles wat je nodig hebt. En inderdaad de 0 beurt zoals Bert al aangaf.
Bij mij is de grote beurt tegelijk een 0 beurt. Ik ga er altijd van uit dat alles niet of niet goed gedaan is. Ik weet dat dit erg lijkt maar is wel het veiligste. Stalen remslangen zijn goedkoper dan origineel . Maar is afhankelijk van wie je leverancier is. Al zie je niks aan de remslangen dan toch gewoon vervangen. De binnenkant van de slang word slechter en al dat vuil schiet in je ABS unit of zweeft door de rest van het remsysteem.
Bij mij is de grote beurt tegelijk een 0 beurt. Ik ga er altijd van uit dat alles niet of niet goed gedaan is. Ik weet dat dit erg lijkt maar is wel het veiligste. Stalen remslangen zijn goedkoper dan origineel . Maar is afhankelijk van wie je leverancier is. Al zie je niks aan de remslangen dan toch gewoon vervangen. De binnenkant van de slang word slechter en al dat vuil schiet in je ABS unit of zweeft door de rest van het remsysteem.
- EileRT
- Erelid
- Berichten: 4589
- Lid geworden op: 11 feb 2012, 12:06
- Type: R1100RT
- Bijz: Bj. 2000 + ZTechnikVStream-HyperPro-StebelNautilus
- Land: Nederland
- Woonplaats of omgeving: Drachten
Re: Beetje vanalles ...
Ik kan mij volledig aansluiten bij het advies van Bert en Ton.
Eilert
![motorgroet [groet]](./images/smilies/motorgroet1.jpg)
Met vriendelijke motorgroet,
Eilert
Eilert
-
- Berichten: 74
- Lid geworden op: 07 okt 2016, 14:11
- Type: R1150RT
- Land: Belgie
- Woonplaats of omgeving: Kiewit
Re: Beetje vanalles ...
Vandaag alle olie afgelaten ( behalve remolie)
Bougies uitgedraaid ... zien er niet meer echt gezond uit.
Mistlicht hersteld. Schakelaar bleek slecht contact te hebben.
Meteen het hele dashboard gedemonteerd en gemerkt dat het alarm er niet meer is. Één zorg minder dus.
Speakers ontdaan van insecten, dennennaalden , stof ...
Bochten uitlaat ontroest.
Best wel veel gedaan dus
Morgen oliefilter vervangen( had geen sleutel en ding zit potvast. ) nieuwe bougies, oliën en dichtingen halen.
Ws. Ook de benzinefilter morgen doen, als ik er vlot een kan vinden
Remleidingen zie ik een beetje tegenaan. Nog nooit gedaan en vind niet meteen een howto ...
Het gaat de goede kant uit
Ah ja. En dat draadje met kroonsteen hing rechtstreeks aan + van accu. Weg ermee dus. Het geklus van bedenkelijk allooi valt dus reuze mee !
Bougies uitgedraaid ... zien er niet meer echt gezond uit.
Mistlicht hersteld. Schakelaar bleek slecht contact te hebben.
Meteen het hele dashboard gedemonteerd en gemerkt dat het alarm er niet meer is. Één zorg minder dus.
Speakers ontdaan van insecten, dennennaalden , stof ...
Bochten uitlaat ontroest.
Best wel veel gedaan dus
Morgen oliefilter vervangen( had geen sleutel en ding zit potvast. ) nieuwe bougies, oliën en dichtingen halen.
Ws. Ook de benzinefilter morgen doen, als ik er vlot een kan vinden
Remleidingen zie ik een beetje tegenaan. Nog nooit gedaan en vind niet meteen een howto ...
Het gaat de goede kant uit

Ah ja. En dat draadje met kroonsteen hing rechtstreeks aan + van accu. Weg ermee dus. Het geklus van bedenkelijk allooi valt dus reuze mee !
- Bert M
- Erelid
- Berichten: 2314
- Lid geworden op: 26 dec 2011, 16:45
- Type: Ik heb een ander type BMW
- Bijz: F650GS
- Land: Verenigd Koninkrijk
- Woonplaats of omgeving: Nottinghamshire
Re: Beetje vanalles ...
Nou, gelukkig maar!scOOb schreef:....Het geklus van bedenkelijk allooi valt dus reuze mee !

![motorgroet [groet]](./images/smilies/motorgroet1.jpg)
Bert M
Met vriendelijke motorgroet
Bert M
Le Làmh Làidir Bratach Bhan Chlann Aoidh
Bert M
Le Làmh Làidir Bratach Bhan Chlann Aoidh
- Benji
- Berichten: 558
- Lid geworden op: 01 nov 2009, 20:59
- Type: R1150RT
- Land: België
- Woonplaats of omgeving: Limburg
- Locatie: Hoeselt
Re: Beetje vanalles ...
Als je het olie niveau controleert, eerst motor warm rijden, dan +/- 10 minuten op zij standaard laten staan en dan +/- 10 minuten op bok zetten, anders zou je er wel eens te veel olie in kunnen kiepen. Niet hoger dan halverwege het peilglas vullen, anders kun je onder je luchtfilter huis de olie aftappen.scOOb schreef:Morgen oliefilter vervangen( had geen sleutel en ding zit potvast. )
Voor dat je een olie wissel doet, zou ik ook effe de kleppen controleren en nadien synchroniseren.
Suc6
Motorrijden is meer dan merk en type. Motorrijden wil je liefst zorgeloos doen ... en met zekerheden qua veiligheid en toekomstverwachting van zo weinig mogelijk kosten.
- heinvandermeijs
- Berichten: 396
- Lid geworden op: 15 jun 2015, 04:56
- Type: R1200RT
- Bijz: R1200rt uit 2010
- Land: nederland
- Woonplaats of omgeving: tilburg
- Locatie: Tilburg
- Contacteer:
Re: Beetje vanalles ...
Je bent een mooie slag aan het maken, ben erg benieuwd hoe hij loopt als je klaar bent.
Het leven hoort een groot feest te zijn, waarin niks moet en alles kan
-
- Berichten: 74
- Lid geworden op: 07 okt 2016, 14:11
- Type: R1150RT
- Land: Belgie
- Woonplaats of omgeving: Kiewit
Re: Beetje vanalles ...
Pffff ... Wat een dag ...
Had vandaag eigenlijk alles willen klaar hebben, ware het niet dat ik 3 uur, ja 3uur ... verloren heb met het simpelweg losmaken van de oude oliefilter. Er was totaal geen beweging te krijgen in dat kreng. Eerst met de sleutel, die draaide helemaal door, daarna de sleutel met repen schuurlinnen erin. Ook geen vooruitgang. Dan maar doorboren en met een schroevendraaier proberen. Ook dat ging niet ... En ja hoor ik draaide echt wel de goeie kant uit :lol:
Uiteindelijk De blikopenermethode toegepast : de hele onderkant uit de filter gesloopt, het binnenwerk er uit gesloopt en met behulp van een stukje metaal, 2 bouten M6 en wat moeren, en 1 bout van M10 en wat moeren een sleutel gebouwd die precies past in 2 tegenoverliggende gaten, en vervolgens met een dopsleutel proberen. Zelfs die poging mislukte in het begin, zodat ik de hele sleutel aan mekaar heb moeten lassen.
Uiteindelijk flink wat kruipolie in, op, over en rond de vastzittende filter een uurtje laten inwerken, en toen langzaam, millimeter voor millimeter kwam de filter los. Het was toen half acht...
In al mijn enthousiasme nieuw filter opgedraaid en beginnen vullen. Maar oeps ... wat vergeten we (een mens zou voor minder in de war geraken) ??? De aftapplug ... k*t dus ... Hel vloer onder de 15W50. Al bij al een kleine halve liter verloren daardoor.
In het uurtje dat de kruipolie zijn werk aan het doen was wel een nieuw brandstoffilter geplaatst, zonder noemenswaardige problemen.
Nu de hele handel nog open en bloot ligt zou ik morgen willen starten met de remvloeistof, maar daar zie ik toch zo hard tegenaan ... Nog nooit gedaan, en eerlijk gezegd beetje bang van ... Ik vind goede remmen op mijn motor zowat het allerbelangrijkste. En wetende dat voor de RT's de ABS-modulator zo'n beetje het kindje ziek is ... pfffff ... Ik kijk er niet naar uit.
In de reparatiehandleiding staat het idd. heel uitgebreid beschreven, maar heb helaas geen geautomatiseerde vacuümpomp en bmw-gereedschappen, dus ben ik er niet veel mee. Enkel maar een zelfgeknutseld systeem met injectiespuit, 2 slangetjes en een opvangreservoir. Ook staat daar het aftappen, vullen en ontluchten apart. Ik dacht eerder aan flink doorspoelen met nieuwe olie. Maar bang voor luchtbelletjes dus ...
Ga vanavond nog eens goed op zoek naar filmpjes op YouTube. Ik moet dit proces echt een keer gezien hebben voor ik er aan durf beginnen. En het moet echt gebeuren gezien ik geen historiek ken (mijn autistisch kantje gebied me dat :mrgreen: )
Als iemand daar goede links, stappenplannen of zo heeft, (voor een
) . Ik verneem ze graag (hier of via PB).
Bedankt alvast!
gr,
scOOb
Had vandaag eigenlijk alles willen klaar hebben, ware het niet dat ik 3 uur, ja 3uur ... verloren heb met het simpelweg losmaken van de oude oliefilter. Er was totaal geen beweging te krijgen in dat kreng. Eerst met de sleutel, die draaide helemaal door, daarna de sleutel met repen schuurlinnen erin. Ook geen vooruitgang. Dan maar doorboren en met een schroevendraaier proberen. Ook dat ging niet ... En ja hoor ik draaide echt wel de goeie kant uit :lol:
Uiteindelijk De blikopenermethode toegepast : de hele onderkant uit de filter gesloopt, het binnenwerk er uit gesloopt en met behulp van een stukje metaal, 2 bouten M6 en wat moeren, en 1 bout van M10 en wat moeren een sleutel gebouwd die precies past in 2 tegenoverliggende gaten, en vervolgens met een dopsleutel proberen. Zelfs die poging mislukte in het begin, zodat ik de hele sleutel aan mekaar heb moeten lassen.
Uiteindelijk flink wat kruipolie in, op, over en rond de vastzittende filter een uurtje laten inwerken, en toen langzaam, millimeter voor millimeter kwam de filter los. Het was toen half acht...
In al mijn enthousiasme nieuw filter opgedraaid en beginnen vullen. Maar oeps ... wat vergeten we (een mens zou voor minder in de war geraken) ??? De aftapplug ... k*t dus ... Hel vloer onder de 15W50. Al bij al een kleine halve liter verloren daardoor.
In het uurtje dat de kruipolie zijn werk aan het doen was wel een nieuw brandstoffilter geplaatst, zonder noemenswaardige problemen.
Nu de hele handel nog open en bloot ligt zou ik morgen willen starten met de remvloeistof, maar daar zie ik toch zo hard tegenaan ... Nog nooit gedaan, en eerlijk gezegd beetje bang van ... Ik vind goede remmen op mijn motor zowat het allerbelangrijkste. En wetende dat voor de RT's de ABS-modulator zo'n beetje het kindje ziek is ... pfffff ... Ik kijk er niet naar uit.
In de reparatiehandleiding staat het idd. heel uitgebreid beschreven, maar heb helaas geen geautomatiseerde vacuümpomp en bmw-gereedschappen, dus ben ik er niet veel mee. Enkel maar een zelfgeknutseld systeem met injectiespuit, 2 slangetjes en een opvangreservoir. Ook staat daar het aftappen, vullen en ontluchten apart. Ik dacht eerder aan flink doorspoelen met nieuwe olie. Maar bang voor luchtbelletjes dus ...
Ga vanavond nog eens goed op zoek naar filmpjes op YouTube. Ik moet dit proces echt een keer gezien hebben voor ik er aan durf beginnen. En het moet echt gebeuren gezien ik geen historiek ken (mijn autistisch kantje gebied me dat :mrgreen: )
Als iemand daar goede links, stappenplannen of zo heeft, (voor een

Bedankt alvast!
gr,
scOOb
-
- Berichten: 74
- Lid geworden op: 07 okt 2016, 14:11
- Type: R1150RT
- Land: Belgie
- Woonplaats of omgeving: Kiewit
Re: Beetje vanalles ...
Kijk ...
Hier kan ik wel wat mee ... (zie links onderaan)
De vreselijk deprimerende muziek neem ik er graag bij :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:
Had em al zien voorbijkomen, maar dacht ... overslaan, zo goed is mijn Czechs niet. Maar wordt geen woord in gezegd, wel duidelijk weergegeven hoe het kan. Morgen eerst blokjes zagen dus :-)
https://www.youtube.com/watch?v=YLM25NYvlas&t
https://www.youtube.com/watch?v=7y4ZODTeWXM
Fijne nacht !
scOOb
Hier kan ik wel wat mee ... (zie links onderaan)
De vreselijk deprimerende muziek neem ik er graag bij :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:
Had em al zien voorbijkomen, maar dacht ... overslaan, zo goed is mijn Czechs niet. Maar wordt geen woord in gezegd, wel duidelijk weergegeven hoe het kan. Morgen eerst blokjes zagen dus :-)
https://www.youtube.com/watch?v=YLM25NYvlas&t
https://www.youtube.com/watch?v=7y4ZODTeWXM
Fijne nacht !
scOOb
- EileRT
- Erelid
- Berichten: 4589
- Lid geworden op: 11 feb 2012, 12:06
- Type: R1100RT
- Bijz: Bj. 2000 + ZTechnikVStream-HyperPro-StebelNautilus
- Land: Nederland
- Woonplaats of omgeving: Drachten
Re: Beetje vanalles ...
Succes met je
project scOOb en al doende leert men, vergeet dat niet. Je maakt geen fouten, maar leert van je ervaringen en van die van anderen . . . ziedaar ons forum!
Helaas kan ik je niet helpen omdat geen sleutelaar ben!
Eilert


Helaas kan ik je niet helpen omdat geen sleutelaar ben!

![motorgroet [groet]](./images/smilies/motorgroet1.jpg)
Met vriendelijke motorgroet,
Eilert
Eilert
-
- Berichten: 26
- Lid geworden op: 03 nov 2016, 09:35
- Type: R1150RT
- Bijz: Je bent er nooit klaar mee.....
- Land: Nederland
- Woonplaats of omgeving: Zoetermeer
Re: Beetje vanalles ...
Hallo scOOb,Heb eveneens geen standaard instructieboekje, en is niet te vinden op forum of internet,
Ik weet niet of je de gebruikershandleiding bedoelde maar mocht het zo zijn dan kan je deze hier downloaden:
https://www.gebruikershandleiding.com/i ... 2021:21:54

Raymond.
Toen SUZUKI GSX-R 750 1991
Nu YAMAHA YZF R1 1998, BMW R 1150 RT 2003
Ooit BMW R 1200 GS...
Nu YAMAHA YZF R1 1998, BMW R 1150 RT 2003
Ooit BMW R 1200 GS...
- Baird
- 2024
- Berichten: 4370
- Lid geworden op: 21 mar 2009, 17:49
- Type: Ik heb een ander type BMW
- Bijz: R1200GS LC
- Land: NL
- Woonplaats of omgeving: Baronie van Breda
Re: Beetje vanalles ...
Is het inmiddels gelukt met de remvloeistof vervangen? Als je hierheen kunt komen kunnen we je eventueel helpen ..
Met vriendelijke motorgroet
BeRT
R1200GS LC
R25 (1951)
GPSMAP 276Cx
Volvo XC40 T5 Recharge Inscription
ooit:
Jawa CZ 150, Yamaha XS750, R80ST, R1100RT, R1150RT (2x). 500k+ km
BeRT
R1200GS LC
R25 (1951)
GPSMAP 276Cx
Volvo XC40 T5 Recharge Inscription
ooit:
Jawa CZ 150, Yamaha XS750, R80ST, R1100RT, R1150RT (2x). 500k+ km
-
- Berichten: 74
- Lid geworden op: 07 okt 2016, 14:11
- Type: R1150RT
- Land: Belgie
- Woonplaats of omgeving: Kiewit
Re: Beetje vanalles ...
Hoi,
Ja hoor ... helemaal ok.
Ben er intussen mee aan het rijden en valt reuze mee.
Alleen nog es de koppelingsvloeistof doen en de gaskabels. Als het echt te koud wordt om te rijden
Gr,
scOOb
Ja hoor ... helemaal ok.
Ben er intussen mee aan het rijden en valt reuze mee.
Alleen nog es de koppelingsvloeistof doen en de gaskabels. Als het echt te koud wordt om te rijden

Gr,
scOOb
Re: Beetje vanalles ...
Zo koud wordt het in Nederland toch helemaal niet :mrgreen:Als het echt te koud wordt om te rijden![]()
Groet, Aad
Wil je een advertentievrije ervaring? Registreer of log in en geniet van een advertentie-vrije omgeving!