Motortemperatuur R1100RT

Alle overige technische zaken.

Moderator: RT_Patrick

Gesloten
Ricks
Berichten: 3
Lid geworden op: 22 aug 2014, 00:48
Type: R1100RT
Bijz: mooie fiets
Land: nl
Woonplaats of omgeving: groningen

Motortemperatuur R1100RT

Ongelezen bericht door Ricks »

Ik zal mij eerst netjes voorstellen zoals het hoort voordat ik mijn vraag in de groep deponeer.
Ik ben Rick en sinds 2 jaar eigenaar van een R1100RT uit 2000. Deze motor heeft tot 2010 in Italië rondgereden. En nu rij ik er met veel plezier praktisch het hele jaar ermee. Daarnaast heb ik al langere tijd een K75RT uit 1995 als mooiweer motor.
Mijn vraag cq probleem is het volgende. Bij wat langere ritten (en dat doe ik regelmatig) loopt de temperatuur vrij snel op tot in de bovenste regionen. Ik heb al met verschillende oliën geëxperimenteerd, zonder resultaat. Bij hoge motor temperaturen heb ik de aan- en afvoerleiding van de oliekoeler gecontroleerd en deze zijn dan niet eens lauw. Van de week mijn olie thermostaat gecontroleerd en deze functioneert naar behoren. Nu heb ik zelf het idee dat het probleem zou kunnen komen van de oliepomp. Daar de kennis in de groep zit wil ik jullie vragen om ideeën en/of suggesties. -1100- [groet]
To be, or not to be>>>>
Isaac
Berichten: 998
Lid geworden op: 14 mar 2014, 16:40
Type: R1100RT
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Maassluis

Re: Motortemperatuur R1100RT

Ongelezen bericht door Isaac »

Zelf verwacht ik dat er ergens een leiding dicht zit richting de oliekoeler.
Als de pomp niet goed zou werken dan zou de drukschakelaar wel erg verkeerd werken.
Mijn advies is om iedere leiding in het kruisstuk even door te blazen/pompen.
Als je temperatuur oploopt tot in het rode gebied dan vergaat heel langzaam de werking van de olie.
Wees dus voorzichtig en ververs deze nog een keer als alles weer goed werkt.
Gebruikersavatar
heinvandermeijs
Berichten: 396
Lid geworden op: 15 jun 2015, 04:56
Type: R1200RT
Bijz: R1200rt uit 2010
Land: nederland
Woonplaats of omgeving: tilburg
Locatie: Tilburg
Contacteer:

Re: Motortemperatuur R1100RT

Ongelezen bericht door heinvandermeijs »

Welkom Rick, op dit mooie forum. Ik hoop dat je temperatuur probleem snel opgelost is, zodat je echt van je beemer kunt gaan genieten.

[groet] Hein
Het leven hoort een groot feest te zijn, waarin niks moet en alles kan
Gebruikersavatar
Baird
2024
2024
Berichten: 4370
Lid geworden op: 21 mar 2009, 17:49
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: R1200GS LC
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Baronie van Breda

Re: Motortemperatuur R1100RT

Ongelezen bericht door Baird »

Volgens mij hebben onze motoren een dubbele oliepomp: een die weinig flow en veel druk levert voor de smering en een die weinig druk levert en veel flow voor de inwendige koeling. Uiteraard gaat alle olie door de koeler, als je het hydraulische schema erbij pakt van het juiste bouwjaar(!) dan zou je kunnen zien waar jouw probleem zit.

Het zou zomaar kunnen dat het deel dat voor de inwendige koeling zorgt ook het deel is dat door de koeler pompt en dat het daarom niet goed functioneert.
Met vriendelijke motorgroet
BeRT



R1200GS LC
R25 (1951)
GPSMAP 276Cx
Volvo XC40 T5 Recharge Inscription

ooit:
Jawa CZ 150, Yamaha XS750, R80ST, R1100RT, R1150RT (2x). 500k+ km
Ricks
Berichten: 3
Lid geworden op: 22 aug 2014, 00:48
Type: R1100RT
Bijz: mooie fiets
Land: nl
Woonplaats of omgeving: groningen

Re: Motortemperatuur R1100RT

Ongelezen bericht door Ricks »

Bedankt voor de tips tot nu toe. Ik kom er een stuk verder mee. Binnenkort geef ik mijn Beemer een beurt voor de winter en zal mijn bevindingen aan jullie doorgeven. Ook al is mijn Beemer nog niet perfect, ik heb elke keer een glimlach op mijn gezicht aks ik er op weg rij. Keep you posted! Big RT Smile
To be, or not to be>>>>
Ricks
Berichten: 3
Lid geworden op: 22 aug 2014, 00:48
Type: R1100RT
Bijz: mooie fiets
Land: nl
Woonplaats of omgeving: groningen

Re: Motortemperatuur R1100RT

Ongelezen bericht door Ricks »

Mijn motor een beurt gegeven en tegelijkertijd de aan- en afvoerleiding van de oliekoeler nagekeken. Beide zijn goed doorgankelijk, de oliekoeler zelf bevatte veel sludge. Dit zo goed mogelijk verwijdert, echter mijn probleem is hierbij nog niet opgelost.
Ik hou mij nog steeds aanbevolen voor verder suggesties.
-1100-
To be, or not to be>>>>
Isaac
Berichten: 998
Lid geworden op: 14 mar 2014, 16:40
Type: R1100RT
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Maassluis

Re: Motortemperatuur R1100RT

Ongelezen bericht door Isaac »

Bij een thermostaat huis zou, als de leidingen vanaf en naar het motorblok open zijn, daar wel warme circulatie moeten zijn.
Als ook dan de leidingen koel blijven is er een circulatie te kort. Dat kan dan nog maar 2 dingen zijn.
De thermostaat werkt niet goed. (zou dan de toe of afvoer niet goed schakelen.)
De oliepomp van het koelgedeelte werkt niet.

De pomp is te controleren door de thermostaat er uit te halen en met de duim op het gat de druk te voelen.
Of de toevoer naar/op de thermostaat even los nemen en boven een bakje houden.

Heeft het sinds je de motor bezit altijd goed gewerkt?
Zijn er geen slangen gewisseld waardoor de wel werkende thermostaat verkeerd verbind?
Gebruikersavatar
Ton1959
Berichten: 3174
Lid geworden op: 14 feb 2013, 20:47
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: R80
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Tilburg
Locatie: Tilburg

Re: Motortemperatuur R1100RT

Ongelezen bericht door Ton1959 »

Heb je de oliekoelers wel gecontroleerd op doorstroming? Ik neem aan dat de sludge is ontstaan doordat je veel korte afstanden rijd en de motor eigenlijk net niet warm genoeg word. Wat voor olie gebruik je?

Wil je een advertentievrije ervaring? Registreer of log in en geniet van een advertentie-vrije omgeving!

Gesloten
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht

Terug naar “Overige Techniek & Mechanica”